Help: ik wil een Porsche invoeren vanuit Nederland

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Help: ik wil een Porsche invoeren vanuit Nederland

• Maker
    Discussie

• Mathijs Peters
    Deelnemer

Hallo allemaal,

Mijn naam is Mathijs en ik heb jullie hulp nodig:

Goedemiddag,

Ik ben voornemens binnenkort een Porsche 964 uit oktober 1991 in België in te voeren vanuit Nederland (niet in het kader van een verhuis, dus een reguliere import).

Inmiddels heb ik via internet de nodige informatie verzameld over de te volgen procedure. Echter, enkele zaken blijven onduidelijk en ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen onderstaande vragen kunt beantwoorden:

1. Is het zo dat ik de wagen al voor de feitelijke verplaatsing naar België dien te verzekeren?

2. Indien ja, gaat dit dan op basis van het Nederlandse kenteken? Is dat überhaupt mogelijk?

3. Indien nee, is de wagen dan niet onverzekerd tijdens de feitelijke verplaatsing?

4. Bij Erard biedt met een hobbytimerverzekering aan die ik wil nemen. Daarvoor moet ik de auto laten taxeren. Heeft iemand een idee waar en hoe ik aan een taxateur kom? Ik woon in Elsene (Brussel).

Ten slotte: de aankoop van een Porsche is een behoorlijke investering van spaargeld: kan iemand mij in algemene termen vertellen hoe het met de waardeontwikkeling van dit soort auto’s is gesteld? De auto die ik wil kopen heeft 174000 km gelopen en heeft de volle onderhoudshistorie.

Alvast bedankt!!!

Mathijs Peters

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
    • S2

Als je ermee rijdt, moet de wagen verzekerd zijn, da’s het simpele deel.

Op Nederlandse platen naar huis rijden, op naam van en met de papieren van de vorige eigenaar is 1 mogelijkheid. Maar waarschijnlijk wil die hem liefst zo snel mogelijk afmelden in NL, waardoor je niet op zijn naam kan rijden.

Je kan de auto wel verzekeren in België op chassisnummer en je nummerplaten van je huidige wagen eraan hangen (in de veronderstelling dat je die hebt).

Is niet 100% waterdicht, want je rijdt rond met een wagen die niet ingeschreven is en waarvoor dus geen BIV of verkeersbelasting betaald is. Verzekeringstechnisch is het wel ok.

De enige 100% methode is de wagen met een remorque te gaan halen. Er zijn er genoeg die dit tegen betaling doen. Voordeel is dat je wagen ook nog eens verzekerd is voor transportschade (bij de meer serieuze transporteurs toch )

Wim

We hebben hier op het forum ook de thread naslagwerken, en daar staat alles beschreven. 😉

de wagen moet voor de eerste verplaatsing verzekerd zijn. men durft als eens de verzekering van de DD voor één dag over te zetten als vervangauto, maar eigenlijk ben je nog steeds strafbaar wegens niet betalen van wegentaks. dit is trouwens een standaard vraag van de douanier die je het vignet 705 aflevert. als je auto op eigen kracht over de grens is gekomen wordt dit zo in hun databank opgeslagen en doorgegeven aan de Vlaamse Belanstingdienst. ook al wacht je nog bijv een jaar om je nummerplaat aan te vragen dan nog zal je vanaf de datum van invoer wegentaks betalen. je vertelt de douanier dus best dat de auto op een aanhangwagen vervoerd is of door de eigenaar afgeleverd.
            als de huidige eigenaar de auto nog niet heeft uitgeschreven en deze bij jou thuis wil afleveren met zijn plaat en verzekering, dan is dat een mogelijke oplossing. je voert de beste man als taxi met je DD terug naar huis maar dan moeten de papieren terug mee met de eigenaar voor uitschrijving. (en dit houdt ook een zeker risico in).
            ik hoop dat je je ook goed ingelezen hebt met mbt tot het verkrijgen van een gelijkvormigheidsattest voor een importauto. indien deze sterk verbouwd is (wat in Nederland is toegelaten en frequent gebeurt) ga je alles terug origineel moeten zetten vooraleer d’Ieteren je een PVG formuliertje wil afleveren.
            over taxatie kan ik geen bijdrage leveren.

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.