Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Herlakken velgen
- Dit onderwerp bevat 76 reacties, 23 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 10 maanden geleden door Tresonie Jochen.
-
MakerDiscussie
-
8 juli 2012 om 12:29
Heeft er hier iemand een goed adres voor het laten herlakken van een set 2 delige velgen.
Wanneer is zou kiezen voor poederlak, passen de verschillende delen dan nog goed?
Poederlak laag is dikker dan spuitlak denk ik. Of ben ik fout?
Het gaat om een set GT3 velgen die ik zwart/grijs wil voor mijn auto. -
MakerDiscussie
-
Das leuk Wim! Ik heb er al heel wat tijd in zitten en weet steeds meer, maar dus zeker nog niet alles. En dan dus door de barriere heen zien te komen van wat ‘men zegt’ en hoe het ‘feitelijk’ zit.
Nog eentje erbij. Zo beweerde een RS velgen kenner dat ze orgineel toegerust waren met 2-delige papieren pakkingen (tegenwoordig 180 euro per setje, per wiel dus: Whaaaaat???). Maar iedereen rijdt rond met vloeibare pakkingen. Ik ook!
Ofwel, werden de originele geleverd met papieren pakkingen of vloeibaar. Of is vloeibaar van later …
Is er dan nergens iets te vinden over de velgen of ze daar later een modificatie op gedaan hebben op internet.
Ik ga even met je mee op zoek. 😉
De foto betreft een 993 RS speedline velg. Ofwel, een latere speedline velg. Ik kan niet scherp krijgen tot wanneer RS (Italiaanse velgen fabrikant) heeft bestaan. Ofwel, of ook de 993 velgen met de ‘gebogen’ spaken nog uit die fabriek zijn gekomen. De boutjes zijn in ieder geval de originele RS bouten, ook het aantal klopt 40 stuks. Je zou dus denken dat zowel de oudere 964 turbo als de nieuwere 993 velgen nog uit de Italiaanse RS fabriek zijn gekomen. Dan heb je nog de in het chroom ingefraaste Speedline tekst, waarmee de oorspronkelijke velgen werden uitgerust. Dat ziek ik ook niet terug op de 993 velgen, maar kan goed dat men dat bij deze velgen niet meer deed. (Want dat ziet er niet uit m.i.). Op de achterzijde van het hart kun je in ieder geval zien of de velgen in Italie (RS) of Duitsland (RH) zijn gemaakt.
Ik ben het helemaal eens metde door Wim gestelde wenselijke stand van de slotbout en de centercap, de stand van het ventiel blijkt in de praktijk zo te horen bij P zoals Wim het stelt (dat zie je het meest). In het schaalmodel wat in een onderwerp recent voorbij kwam op het forum met die velgjes stond het ventieltje ook zoals Wim stelt. Maar wie maakt die dingen en wat nemen ze als voorbeeld?
Ik ben ook nog een foto tegengekomen van een originele turbo met originele RS velgen, waarbij het ventiel dus inderdaad op het spaak stond ipv ertussen. Maak me gek!
Voorlopige conclusie: In de praktijk staat het ventiel bij P. velgen tussen de spaken. Maar ik ben nog niet overtuigd dat dat ook de stand is waarmee de eerste RS speedline velgen uit de fabriek kwamen…
Ik ga als het goed is binnenkort ook nog nieuwe RH speedline velgen in de doos bekijken, om es te zien hoe dat er allemaal uitziet. :salut:
[quote=”Mart” post=150426]
– waar hoort de slotbout?
– waar hoort het ventiel?
– hoe hoort het hart te staan?[/quote]Sorry, was mij even ontgaan, maar zat toen met andere dingen aan mijn hoofd zoals je misschien wel hier ergens gelezen hebt 😉
Slotbout moet het liefst recht boven ventiel zitten, dit voor de balans.
Ventiel weet ik helaas niet van die velgen waar dat hoort.
En onderkant van het hart embleem moet naar ventiel wijzen.Zo worden ze althans door Porsche afgeleverd bij een nieuwe auto.
Hier een foto van de originele speedline RS velg
[quote=”bzguy” post=150425]Als ik zo indiscreet mag zijn : hoeveel heeft het gekost om de velgen opnieuw te laten lakken ?[/quote]
Juiste prijs weet ik niet meer 😳 was in de buurt van de gangbare op het net te vinden prijzen.
In ieder geval zeker zijn geld waard. :first: voor BS Weels.
Hij krijg van mij zeker nog een set in de toekomst.
Voor mij is de kwaliteit belangrijker dan de prijs.Zeveren over velgdetails?
– waar hoort de slotbout?
– waar hoort het ventiel?
– hoe hoort het hart te staan?Cabrio Wim, je schijnt er oog voor te hebben. Ik ook, maar ik weet het niet. Zo kreeg ik op mijn hart gedrukt dat bij originele rs speedlines het ventiel op hoogte van de 5e ‘spaak’ hoort i.p.v. er tegenover zoals je bij de meeste 5 spaak P velgen ziet.
Daar ben ik dus in mee gegaan, maar ik begin na heel veel andere velgen te hebben gezien toch een beetje te twijfelen, hahaha, heb er nu 2 met ventiel bij de spaak, en 2 met ventiel tegenover de spaak, hoe hoort het nou eigenlijk, krijg er kopkriebels van …
Als ik zo indiscreet mag zijn : hoeveel heeft het gekost om de velgen opnieuw te laten lakken ?
… ben nu opnieuw even iets hoger gaan kijken naar de foto’s van de velgen die Deepee heeft gepost… ‘t zal weer niet makkelijk worden want die zien er in feite ook SUPER uit… das dus wss het verschil tussen poederlakken (Ghost) en spuiten (Deepee) of heb ik het mis kenners ?
Zien er nog zeer goed uit.
Enkel een klein plekje steenslag op 1 velg.
Je mag ze gerust IRL komen bekijken.WAAAAAUW Ghost… die zien er prachtig uit… zou ik die van mij ook zo durven laten poederlakken (gewone zwarte Cayman, geen metallic)… of gewoon in de kleur van de wagen laten spuiten ? Nog steeds tevreden van het geleverde werk / zien ze er na een jaartje nog even goed uit ?
[quote=”cabrio wim” post=108909][quote=”Ghost” post=108855]Eindelijk tevreden van mijn centercaps.
Na een 5 tal pogingen 🙄 eindelijk :D[/quote]Heel heel mooi, alleen zit je slotbout niet op de goede plek. ;)[/quote]
Waar moet die dan zitten Wim ❓
Tegen over het ventiel wellicht voor evenwichtiger zicht.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.