Momenteel denk ik eraan om m’n sc van 82 te laten herspuiten (allen buitenkant. Een carrossier uit Duisburg (sterckx…iemand ervaring ??) laat toe dat ik de wagen zelf schuur. Vermits het eindresultaat wordt bepaald door de voorafgaande schuurfase heb ik jullie input nodig.
Heeft er iemand een handleiding of dergelijke ivm het klaarmaken voor een nieuwe laklaag. M’n auto is zwart en wordt terug in mooi zwart gespoten.
Dit is de volgorde van bewerkingen die ik denk te volgen …
1. Ruiten eruit (nieuwe rubbers kopen) als ook de klinken en de porsche logo’s
2. Bumpers eraf halen en opschuren
3. Lichten demonteren
4 . De kas opschuren (met welk schuur papier beginnen….verloop van korrelgrootte??) Is het voldoende om de lak oppervlakkig te schuern of meot het tot op blootmetaal ??Moet men in een X beweging schuren ???
5. Oneffenheden bewerken met plamuur ?? en opschuren ..Korrelgrootte ??
6. …grondlaag spuiten en opschuren ??? Korrelgrootte
7. Naar de garage brengen en daarna de onderdelen terug plaatsen en cruisen …yeah.
Graag jullie input aub…
Groeten en alvast bedankt 😉 ,
Rudi
PS de zetels wil ik ook opmaken …ervaring (zijn turbo stoelen met lichte leerschade..geen scheuren)
Maker
Discussie
8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
er zijn talrijke carrosiers die hun boterham verdienne met het lakken van klaargemaakte voertuigen anderen doen de volledigge herstellingen
het belangrijkste is een carrrosier te vinden met het nodige eergevoel en de vakkennis om een voertuig wat het merk ook mag zijn voor een eerlijke prijs in een zo goed mogelijke staat af te leveren
Iemand die luxe wagens zoals Ferrari, nieuwe porsches enz hersteld is wellicht een goede indicatie dat het werk in orde is,
Moet zeggen, met het bovenvermelde heb ik het zeer moeilijk!!!
[/quote]
Hello Naamgenoot,
Ik begrijp het principe van jouw vakmanschap. Je werkt met evenveel liefde op een lada alsook op een lamborghini. Een oude 911 kan perfect gemaakt worden volgens de regels van jouw vakmanschap. Je bent een one-man show. Je wordt gerespecteerd door je klanten. Je maakt een eerlijke prijs.
Het enige verschil is geld: het uurloon, de overheads enz.
Maar we vertrouwen erop dat het goed komt.
Maar als ik het als een puur business deal bekijk, zoek ik een bedrijf dat me zo goed als mogelijk garandeerd dat het goed komt.
Stel: ik heb een een 2,5 millioen euro ferrari 250SWB. Ik breng ze binnen bij iemand die me 20000 euro aanrekent voor het spuiten. Er staat een 250GTO, een 500 superfast en nog wat ander tuig in de shop. Dat mag geinspecteerd worden, en er wordt me getoond hoe de werken zijn uitgevoerd.
Ik heb een grotere zekerheid en een garantie dat de werken correct worden afgeleverd. Bovendien, indien er een fout optreed, wordt die fout ook hersteld omdat dat bedrijf de faciliteiten en ervaren personeel in huis heeft om een concours spuitjob te doen zodat resultaat wordt bereikt.
De man die dit juist heeft opgemaakt,
staat op het einde van de dag ook niet op een ladderke maar op een verfpot
maar irrespectief hoe hij het doet: het resultaat is er.
En dat is de conclusie van mijn argument:
a) vakmanschap kost geld en tijd. En die mogen voor mij het werk aanrekenen, volgens redelijke maar correcte normen.
b) Een professioneel bedrijf met werknemers die een track record hebben, hebben relatief gezien een voorsprong aangezien de job wordt gedaan onafgezien of de chef
1)onder een bus is gelopen
2) met zijn koeketiene plots in Hongarije zit voor 4 weken
3) plots wat cash flow problemen blijkt te hebben de boel wordt door de belastingsdienst in beslag gelegd
4)efkes zijn 16 jarig neefje de auto laat buitenzetten en wat blijkt, dedju is ‘m toch wel in de berm gevlogen met diene porsche !
5) uwen auto met echte fuchsen binnenkwam maar met valse fuchsen buitengaat enz enz.
Ik ken je van haar noch pluim. Wat is mijn zekerheid: je was in het verleden te vertrouwen en het werk dat je hebt gedaan was goed.
Ik vertrouw je, maar ik heb geen garantie dat de werken ook volgens het bestek worden afgeleverd.
Ik kan alleen maar hopen dat je trots blijft hebben in je werk (hoeveel liefde is er nog als er alweer een zagepier op de drempel staat die moeite heeft om 273 euro btw inclusief te betalen voor een roestplek op de porsche weg te werken, terwijl ne Momachmed in Brussel dat kan doen voor 75 euro in’t zwart?)
Enfin, het is een academische discussie. Alhoewel, ik ben in het verleden serieus in het zak gezet door opportunisten in de porsche wereld (ik spreek nog niet eens over PSO) en het is niet makkelijk het kaf van het koren te scheiden. En dat is zeker moeilijk in het geval van een 15000 euro porsche maar het risico voor mij is nu eenmaal groter als het project 100 000 euro bedraagt. Ergo, mijn wagen gaat binnen bij een erkende porsche specialist.
Iemand die luxe wagens zoals Ferrari, nieuwe porsches enz hersteld is wellicht een goede indicatie dat het werk in orde is,
Moet zeggen, met het bovenvermelde heb ik het zeer moeilijk!!!
Wat maakt het werken aan een luxe wagen zoals ferrari en porsche dan zoveel specialer???
Elke plaatslager die zijn job ernstig neemt en leeft voor zijn vak, zal deze wagen tot een prachtig eindresultaat brengen!!!
Tweedens: ik heb nog nooit een spuiter tegengekomen -die trots in zijn afgeleverd werk heeft- die niet zelf de schuring/masking/grondlagen zet. Een geoefent oog -dat jij wellicht niet hebt- haalt veel blutsjes en hobbeltjes en oneffenheden en wat nog uit de body dan jij kan.
Ik sprak niet van “mat zwart” maar van “niet metallic zwart”.
Metallic
Niet metallic
Matt
Ten tweede: indien de wagen is herlakt in een goede kwaliteit, dan laat aub de reparatie doen bij de BESTE vakman die je portemonee toelaat.
Iemand die luxe wagens zoals Ferrari, nieuwe porsches enz hersteld is wellicht een goede indicatie dat het werk in orde is, maar vraag toch maar om zwart mettalic wagens te bekijken die door de vakman reeds zijn gerepareerd.
Je kan eventueel de bumpers, voorspoiler en nog wat zaken laten bijlakken. Met de huidige technikieken kan een kwaliteit benaderd worden die zo goed als perfect is.
Maaaaaar omdat het een zwarte is staan niet veel bodyshops erom te springen. Daarom: alleen maar naar de beste.
Derdens: een goede bodyshop kan de bestaande vernis laag (aangezien het een metallic zwarte is) op polijsten. krasjes, circular krabbetjes in de vernis enz komen er netjes uit aangezien een minieme bovenlaag van de lak wordt afgenomen.
Men gebruikt een polijstmachine met verschillende compounds; het gaat zeker een dag nemen, en in drie of vier polijstbeurten + drie lagen met carnauba wax komt uw wagen er SUPER eruit.
Betreffende de lederen stoelen: een goede bekleder (kustom kreations?) kan het juiste leder met de juiste korrel vinden, een colour match doen, en het stuk vervangen zodat het allemaal net zoals orgineel is.
Betreffende het schuren: een analogie kan zijn:
[i]ei makkers: ik heb een stuk grond en heb een plan getekend op een ouw envelop. Ik ga mijn huis bouwen, maar laat het dak erop leggen.
Moet ik de brikken zo op de grond leggen of efkes wa beton gooien in e greppelke vooraleer ik begin?[/i]
Eerst en vooral: een non-metallic zwarte wagen toont ALLE inperfecties.
Iedere bodyshop man kan u dat meteen al zeggen.
Tweedens: ik heb nog nooit een spuiter tegengekomen -die trots in zijn afgeleverd werk heeft- die niet zelf de schuring/masking/grondlagen zet. Een geoefent oog -dat jij wellicht niet hebt- haalt veel blutsjes en hobbeltjes en oneffenheden en wat nog uit de body dan jij kan.
Derdens: type lak. Er zijn lakken die wel pakken op de 2 pack van jouw porsche maar zijn nu meestal water lakken. Een goede prep+ bonding, die een vakman gebruikt, maakt het verschil tussen de boel opnieuw doen in 2 jaar of niet.
Vierdens: budget. Ik heb het gevoel dat je zo veel mogelijk zelf wil doen om geld uit te sparen. Ik vrees dat je beter nog even door spaart aangezien het resultaat van “budget spuiten” altijd de waarde van je wagen, jouw uitstraling als porsche owner en jouw humeur devalueert.
Denk er maar eens over na, maar bezint eer ge begint
Ik zou eerst en vooral nog maar eens goed nadenken voor dat je hier aan begint.
Het demonteren zal waarschijnlijk wel vlot gaan, toch zou ik je aanraden alles goed te merken.
Deuken verwijderen is echter meer dan wat plamuren, bij het uitdeuken is het de bedoeling om zo veel mogelijk de deuk te verwijderen door uit te duwen of spotten. Plamuur gebruik je best zo weinig mogelijk.
Afhankelijk van de hoeveelheid krassen, deuken en steenslag kan je beslissen om plaatselijk of volledig in de grondlaag te zetten. Let er wel op dat deze zo egaal mogelijk ligt.
De grondlaag schuren is eigenlijk een vak apart, en eigenlijk 95% van de afwerking. Als je
niet goed hebt geschuurd zal de laklaag ook niet mooi zijn!!! Schuren is echt een vak apart, daar komt meer bij kijken dan alleen de juiste schuurkorrel kiezen.
Groeten Bert
Ps. wil hier uw project zeker niet afbreken, maar heb in het verleden al veel dingen gezien!!
8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.