Herstellen spoiler 993 – microswitch vraagje

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Herstellen spoiler 993 – microswitch vraagje

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Ik ben momenteel bezig m’n spoiler te herstellen. Probleem was dat hij soms niet omhoog ging.
    Zoals gedacht is het raderwieltje versleten (zie ook het schitterende Wheeler Dealers filmpje dat gepost werd door Deepee).

    Ik vroeg me echter af waarom dat raderwieltje zo kan verslijten en ik denk dat ik iets gevonden heb: aan de microswitch die normaal het signaal (spoiler down) moet geven ontbreekt het ijzeren lipje (ik heb geen betere naam;). Daardoor blijft de motor, via het kleine tandwieltje, kracht zetten op het grote tandwiel dat daardoor verslijt.

    Ter vergelijking: de eerste foto toont de ‘spoiler up’ microswitch (met lipje), de tweede foto de ‘spoiler down’ microswitch (zonder lipje).
    Ter info : de laatste foto toont een screen shot uit de Wheeler Dealers aflevering waar je het afgesleten tandwieltje ziet (bij mij is het zo erg niet, maar wel op dezelfde plaats).

    Naast een nieuw tandwiel lijkt het er dus op dat ik ook zo’n nieuwe microswitch moet aanschaffen.
    Probleem is dat die bij Porsche (of Rose Passion ed) blijkbaar niet per stuk te krijgen zijn maar dat je meteen een onderdeel van zo’n 60 Euro moet kopen met beide switches en kabels ed (Porsche part nr 96461310701)
    Beetje gek omdat het enige dat ontbreekt dat ‘lipje’ is !

    Weet iemand of er een andere manier is om dit te herstellen? Kan ik bvb ergens zo’n microswitch kopen (niet-Porsche) en dan dat ijzeren lipje gewoon gebruiken? Het lijkt erop alsof je dit er gewoon kan opklikken…

    Alvast bedankt!

12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
    • hier de beloofde foto. bij mij zit het er ook niet loodrecht onder maar toch niet zo scheef als bij jou.
      om het kleine kamwiel beter te aligneren op het halvemaantandwiel kan je vrij eenvoudig dikterondelletjes steken tussen het kleine PVC tandwielkastje en de metalen beugel van de motorkap (3 boutjes op foto 2).

      993achterspoiler_aandrijving.png

        Bedankt om even te willen kijken!
        De tweede foto is met de spoiler uitgeklapt. De derde foto met de spoiler dicht.

        Beide foto’s zijn genomen met de motorkap open zodat ik de foto’s van onderaan kon nemen. Het enige in foto2 en foto3 dat verwijderd is is het kunststoffen kapje rond het hele mechanisme (dit zit vast met 2 kleine schroefjes).

        Op de laatste foto kan je trouwens zien hoe het komt dat het tandwiel afgesleten was : het zit te draaien op de rand van het kleine tandwiel en door het ontbreken van de actuator van de microswitch was er geen ‘stop’ signaal, dus het kleine tandwiel bleef draaien en draait uiteindelijk het grote tandwiel kapot (zie foto van Wheeler Dealers die ik hoger toevoegde om het resultaat te zien… 😐 ).

          zijn de foto’s genomen met spoiler dicht of uitgeklapt?
          als je wil zal ik vanavond een foto posten hoe het mechanisme er bij mij bij hangt en eens kijken hoe dit evt kan bijgeregeld worden.

          Wim

            Het lijkt wel op de onderste foto of stangetje ook wat verbogen is, maar weet niet of dit zo hoort te zijn.

              Hi, wat goed nieuws en een nieuwe vraag…

              Het gebruiken van een lipje (actuator) van een donor microswitch is gelukt! Zie het resultaat in de eerste foto. Dit is niet van het origineel te onderscheiden. Bedankt iedereen voor de hulp/tips! :respect2:

              De spoiler werkt dus terug, dankzij het nieuwe tandwiel en de herstelde microswitch, maar wat ik wel merkte is dat het tandwiel niet volledig in lijn zit met het kleine tandwiel dat het aandrijft. Dit was ook al zo bij het kapotte tandwiel en ik vermoed dat dit de oorzaak is van het afbreken van het lipje van de microswitch (het lipje wordt nml een beetje weggeduwd) en ook van het verslijten van het grote tandwiel.

              Zie foto 2: dit is is wanneer de spoiler helemaal naar boven is. Het tandwiel zit helemaal links op het kleine tandwiel. Hopelijk zie ik iets simpel over het hoofd…
              Zie foto 3 : dit is wanneer de spoiler naar beneden is: Het tandwiel zit rechts op het kleine tandwiel en je ziet dat het grote niet loodrecht op het kleine staat.

              Dit is duidelijk niet hoe het moet (en ik vermoed dat bij andere 993’s de beide tandwielen wel recht op elkaar staan), maar ik heb me al suf gezocht en geprobeerd om dit recht te krijgen maar ik zie echt niet in wat ik moet doen. Dit zijn allemaal metalen onderdelen dus er is niets dat ik even kan rechttrekken of zo, en ook niets dat ik harder/losser kan aanschroeven. 🙁

              Ziet iemand hoe dit zou kunnen komen en wat ik er aan kan doen?

              Alvast bedankt!

                Bedankt iedereen voor de hulp!
                Het zijn inderdaad 2 dezelfde actuators (ik leer hier veel bij, ook nieuwe woorden :respect2: )

                Ik dacht zoiets te kunnen vinden bij Arton (Katelijnevest), maar ik heb even gebeld en die verkopen geen microswitches meer (niet winstgevend meneer…)

                Dan maar online gezocht en ik ben bij RS Online uitgekomen. Die hebben zo’n Cherry microswitch (wat dat is het merk denk ik), met een lange actuator. Ik hoop dat ik die simpelweg kan overzetten en een stukje afknippen! :happydance:
                Hier wat ik gekocht heb:

                RS Online – microswitch long lever

                Ik laat weten of het gelukt is!

                  OK, twee dezelfde dan. Vermoedelijk DC3C-C3LD, kan je bij
                  zelfs bij conrad.be bestellen.
                  Stukje van de lip doen wel. Hier hangen de kabeltjes al aan dus
                  mogelijk is het origineel Porsche stukje ook niet in 2 delen.

                    Ik heb snel even en foto gemaakt van de mijne , en volgens wat ik zie is het niet met een wieltje ,maar gewoon 2 dezelfde met een lang latje .

                    ms001.jpg

                    ms002.jpg

                    ms003.jpg

                      de hefboompjes en dus ook de 2 switches zijn identiek. gewoon een recht metalen latje dat de laatste halve cm wat omgebogen is en langer is dan de behuizing van de switch zelf. ik zal straks een posten

                      EDIT: sneller dan snoer kan niet 😉

                        Normaal gezien bestaat een microswitch oplossing uit 2 delen:
                        – de microswitch zelf
                        – de bekabeling ernaar toe
                        alleen de bekabeling is autospecifiek. Je kan dat mi demonteren en enkel de microswicth
                        vervangen. In dit geval is dat een schakelaar van Cherry (gekend van computer toetsenborden).
                        Kost ongeveer 2 EUR. Zie Rapidonline. Je moet wel eens vragen aan iemand anders om een foto
                        te nemen van het lipje want dat bestaat in vele vormen en maten, en zal niet hetzelfde zijn voor “up”
                        als “down”, het kan ook een wieltje zijn bv op het einde.

                        gr

                          dat metalen hefboompje kan je idd transplanteren van een andere switch. dat zal veel gemakkelijker zijn dan een universele MS vinden met dezelfde bevestigingspunten, afmetingen en aansluitingen.
                          gewoon de exacte breedte opmeten waar het pivoteert op de pvc behuizing en de diameter van de gaatjes. opletten dat het perfect past, zo niet dondert het eraf en draait het gegarandeerd tussen je tandwieltjes met duurdere schade tot gevolg.

                            Als dat echt een microswitch is heb ik die liggen :first:
                            Worden gebruikt in flipperkasten :geek:

                            Die metalen “actuator” plooi je zoals je zelf wil…

                          12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.