Het 924 verhaal…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 Het 924 verhaal…

  • Maker
    Discussie
  • Zoals jullie weten vanuit het zoektocht topic (klik) heb ik dus een leuke project 924 gevonden die als daily gaat dienen. :up:
    In afwachting tot ik hem ga halen in de loop van volgende week ben ik aan het brainstormen wat ik ervan wil maken en in grote lijnen zit het al in mijn hoofd. Maar wat is het belangrijkste aan een daily? Inderdaad: betrouwbaarheid. Vandaar dat ik me eens bezig gehouden heb op Rose Passion om wat van de belangrijkste zaken te bekijken met het idee van een enorm groot onderhoud te doen alvorens de wagen stevig gebruikt kan worden.

    Dingen die ik voorlopig al in mijn winkelmandje heb zitten:

    – luchtfilter
    – oliefilter
    – benzinefilter
    – alternatorriem
    – distibutieriem + spannerwiel
    – waterpomp + pakking
    – bougies

    Uiteraard worden ook alle vloeistoffen vervangen zoals remolie, motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof. Ook wil ik een busje injectiereiniger toevoegen bij de eerste tankbeurt. Maar wie weet raad over welke olie ik het beste kan gebruiken? Want ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de voorgeschreven olies niet meer voldoende zijn bij oudere wagens…?

    Als iemand iets bedenkt wat ik nog kan vervangen onder de naam van groot onderhoud, vermeld het zeker!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
    • Ik heb juist dezelfde Recaro turbostoelen in mijn Carrera 3.0 van ’76. Was toen idd. als optie verkrijgbaar

        IDD. De 924 “turbo” half leder kussens zijn net anders opgebouwd dan die in leder van een 968, weet ik toevallig uit ervaring. Maar het stalen geraamte en dus ook het zitgenoegen, de zetelervaring, is gelijk. Als ik moet kiezen tussen 8 uur op de Autobahn met de MB C200 met nochtans zeer treffelijke zetels en mijn 25 jaar oude 924s met 25 jaar oude “turbo” zetels … dan heb ik maar 1 wakkere hersencel nodig om te beslissen. (En ze voorspellen mooi weer natuurlijk 😀 .)

        Proficiat Wes. Nu enkel nog in die zetels :driver: :driver:

          IDD. De 924S “turbo”zetel half leder kussens zijn net anders opgebouwd dan die in leder van een 968, weet ik toevallig uit ervaring. Maar het stalen geraamte en dus ook het zitgenoegen, de zetelervaring, is gelijk. Als ik moet kiezen tussen 8 uur op de Autobahn met de MB C200 met nochtans zeer treffelijke zetels en mijn (25 edit) 30 jaar oude 924s met 25 jaar oude “turbo” zetels … dan heb ik maar 1 wakkere hersencel nodig om te beslissen.
          Proficiat Wes. Nu enkel nog in die zetels :driver: :driver:

            Het zijn de optionele Recaro sportstoelen die leverbaar waren in de 930 en 931.
            Standaard zaten deze in de 924CGT en 924S M755 (Le Mans).

            IMG_0574.JPG

            Aangezien deze nogal moeilijk te vinden zijn doordat ze zelden als optie genomen werden omwille van de meerprijs, vragen ze er nu de meest absurde prijzen voor (staat nu een setje op eBay voor €4000 :bounce: ). Dus ik kon ze niet zomaar laten staan of laten gaan. Vandaar dat ik de wagen gekocht heb en later verkocht heb zonder het interieur. Liefde hoeft niet logisch te zijn, wel? 🙄 😆

              van welke stoelen ben jij dan stapelzot dat je de hele auto er gewoon bij koopt … pasha, krijtstreep, pepita ?

                Thanks deepee. 🙂

                Ja, 924 bijgekocht maar eigenlijk enkel gekocht omdat ik verliefd was geworden op de zetels die erin stonden. De rest van de wagen was niet veel soeps. 🙄 😆 Dus, simpele oplossing, de zetels heb ik maar gehouden en de rest terug verkocht. En ongeveer quitte gedraaid dus no harm no foul. 😉

                  welcome back ! zo lang geleden dat ik me nog vaag herinner dat je ook nog een tweede 924 bijgekocht had?

                    Ha die Hendrik! :drink:
                    Wij weten toch al langer dat kiezen voor een 924 de enige juiste keuze is…? :coolness:

                      Eindelijk terug Wes. 😀 Nu enkel nog wat :driver: :driver:
                      Als je wat meegevolgd hebt, heb je de transaxles en vooral de ranke 924 zien stijgen in belangstelling.
                      Je kan nu schrijven: “Zie je wel dat ik gelijk had om na 100 blz voor een 924S te kiezen.” :respekt:

                        Even dit verhaal updaten.

                        De 924 is na aankomst hier in België in een garage gestald en is daar blijven staan tot 2 weken geleden toen ik hem verkocht heb. 🙄
                        Nooit de tijd gevonden om aan te beginnen om hem op te maken en is dus nooit gebruikt geweest waarvoor hij aangekocht geweest is: daily driver. Nu is hij bij een nieuwe eigenaar die wél veel tijd heeft dus met een goed gevoel verkocht. 🙂

                        Wel nog even voor verkoop de zetels eruit gehaald. 😈 Die zeldzame Recaro’s kreeg ik niet over mijn hart om te verkopen en staan dus nu onder een dekentje op mijn zolder. Ooit gaan deze wel terug in een wagen terecht komen, maar dat is voorlopig verre toekomstmuziek…

                          lang niks gehoord hier!?
                          die zit zeker nog te snoepen van verlengde wittebroodsweken … en hoe bevalt de 924 als vervanger van de sub?

                            Python heeft het nog iets beter uitgelegd 🙂

                              WES , Ik begrijp dat je het beste voor hebt met je nieuwe aanwinst en uiteraard je motor moet van goede olie voorzien zijn maar pieker er niet te hard over want ook al giet je het duurste spul op de markt erin er zal altijd wel iemand zijn om je dat om een of andere reden af te raden.
                              HIER staat wat uitleg over viscositeit en kwaliteit aanduidingen over olie .
                              Op een bus olie staat de viscositeit vermeld maar ook een API of ACEA letter/getal combinatie die de kwaliteit van de olie weergeeft.
                              Google het even op en je komt al snel tegen wie ze zijn en waar deze waarden voor staan .
                              Jouw 924 heb ik verstaan is van 1982 , de olie die in dit jaartal werd voorgeschreven draagt een API / SF aanduiding .
                              De S staat in dit geval voor benzine wagens en F wil zeggen dat elke olie die de kwalificatie F of hoger (beter) in het alfabet draagt voldoet voor jou motor .
                              Tegenwoordig vind je haast geen motorolie meer die onder die norm (F) ligt ,vandaar de opmerking van Koen dat ook de olie van de Action voor normaal gebruik meer dan goed genoeg is .

                              Vanwaar de verschillende viscositeit opgaven : simpel ,verschillende temperaturen in verschillende continenten .
                              Een 924 in 40°+ Zuid Afrika is waarschijnlijk beter af met een iets dikkere olie .
                              Een Siberische 924 zou waarschijnlijk zijn startmotor niet eens rond krijgen omdat de dikke Afrikaanse olie stroop is geworden bij -40° Celsius dus een dunnere (vloeibaardere) olie is hier aangewezen.

                              Hoe zit dat met die oldtimers?
                              -De speling (toleranties) tussen onderdelen zoals oliepomptandwielen , drijfstanglagers, krukaslagers , oliekeerringen end. zijn bij oudere motoren nog een stuk groter vergeleken met de hedendaagse motoren .
                              De lagerschalen van krukas of drijfstang zijn glijlagers wat wil zeggen dat tussen de lagerschaal en het draaiend onderdeel een laag olie moet zitten om te beletten dat de twee met elkaar in aanraking komen en gaan invreten .
                              De olie filmlaag fungeert bij wijze van spreken als kussentje tussen de twee onderdelen .
                              De synthetische long life oliën die we vandaag kennen zijn veel dunner en meestal verrijkt met allerhande dopes .
                              Hoewel de full synthetische oliën in principe betere smeereigenschappen hebben is ze bij sommige afgeraden te gebruiken vermits ze zo dun zijn moeilijkheden zouden hebben om de grotere speling (toleranties) tussen de onderdelen bij de oudere motoren op te vangen en van een voldoende dikke oliefilm te kunnen voorzien.
                              -Een zelfde gebeuren voor de olie pomp in de oudere motor die niet voorzien is om die dunne synthetische olie rond te pompen en voldoende oliedruk op te kunnen bouwen .
                              -Full synthetische olie is meestal sterk verrijkt met heel wat additieven dopes genaamd , dit zijn middelen om motor te reinigen , schuimvorming , veroudering en derg. van de olie tegen te gaan .
                              De kwaliteit van olie keerringen en derg. die in de oudere motoren werden gebruikt reageren blijkbaar slecht op deze agressieve additieven en kunnen daardoor gaan lekken .
                              Sommige zijn van mening dat bij het gebruik van een full syntheet in een oudere motor die al wat kilometers heeft gelopen het gevaar bestaat dat de door de jaren heen opgebouwde carbon en troep door de te sterk reinigende additieven alle brol te snel zou los kunnen komen en olie kanalen en derg. doen verstoppen .
                              Waarom brengen meer en meer olie fabrikanten classic oliën op de markt ?
                              -Ten eerste omdat het verkoopt !
                              -Om een reden te noemen waarom je zo’n speciale (prijzige) classic oil zou kunnen nemen is dat sommige van die oliën een hoger ZDDP (zink) en fosfor percentage bezitten .
                              Zink en fosfor bevorderen de smeereigenschappen van een olie maar de dag van heden worden deze gelimiteerd om verschillende reden.
                              Hier wat uitleg daarover.
                              Anderzijds … ken ik wel een paar personen die gewoon full synthetisch 0W40 in hun oldtimer flikkeren en gaan als een banaan!
                              Persoonlijk houd ik me bij standaard (gebruik) ook aan de standaard voorgeschreven olie .

                                Meestal geeft de fabrikant een voorkeur op van viscositeit, specificatie maar geeft ook alternatieven op die ook perfect kunnen. Ook hangt het een beetje af van het klimaat waar de auto in rijdt. Koud, gematigd, warm…. maar in het klimaat waar wij in leven is een multigrade meestal de beste uitkomst. Trouwens handleidingen zijn te vinden op internet he, zie 924 forum. Wat het verschil is bij goedkope en duurdere olie van zelfde specificatie is dat de duurdere meestal extra aditieven heeft tegen bv veroudering van de olie. Wanneer een auto weinig gebruikt wordt en korte afstanden doen kan dit interessant zijn. Een auto die dagelijks rijdt en op tijd nieuwe olie krijgt denk ik minder nodig. Kijk maar eens op 944 forum daar zijn er meerdere die met de olie van action rijden zonder problemen maar hebt ge een geruster gevoel bij duurdere dan koopt ge die he. 😉

                                Op de Porsche website classic verkopen ze ook olie dacht ik, kan je daar kijken wat zij aanraden van specificaties of de website van Kroon.
                                Ik zou al zeker niet zomaar met synthetische olie beginnen, misschien half-synthetisch maar kijk dat toch maar eerst na want op de website van Kroon staat voor een Porsche 924 van 82 minerale olie voorgeschreven.

                                Eigenlijk is het een beetje het zelfde met brandstof, je hebt goedkope en duurdere, en allemaal hebben ze de zelfde specificaties ( in de haven tanken ze trouwens allemaal aan de zelfde tanker hoor) maar het ene merk ga additieven toevoegen voor betere verbranding en wat weet ik nog terwijl het een ander merk niks extra toevoegd.

                                  :wtf: Oerdegelijke bedoel je toch? :coolness:

                                  make love not war
                                  :driver: niet ruzie

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.