Het 924 verhaal…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 Het 924 verhaal…

  • Maker
    Discussie
  • Zoals jullie weten vanuit het zoektocht topic (klik) heb ik dus een leuke project 924 gevonden die als daily gaat dienen. :up:
    In afwachting tot ik hem ga halen in de loop van volgende week ben ik aan het brainstormen wat ik ervan wil maken en in grote lijnen zit het al in mijn hoofd. Maar wat is het belangrijkste aan een daily? Inderdaad: betrouwbaarheid. Vandaar dat ik me eens bezig gehouden heb op Rose Passion om wat van de belangrijkste zaken te bekijken met het idee van een enorm groot onderhoud te doen alvorens de wagen stevig gebruikt kan worden.

    Dingen die ik voorlopig al in mijn winkelmandje heb zitten:

    – luchtfilter
    – oliefilter
    – benzinefilter
    – alternatorriem
    – distibutieriem + spannerwiel
    – waterpomp + pakking
    – bougies

    Uiteraard worden ook alle vloeistoffen vervangen zoals remolie, motorolie, versnellingsbakolie, koelvloeistof. Ook wil ik een busje injectiereiniger toevoegen bij de eerste tankbeurt. Maar wie weet raad over welke olie ik het beste kan gebruiken? Want ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de voorgeschreven olies niet meer voldoende zijn bij oudere wagens…?

    Als iemand iets bedenkt wat ik nog kan vervangen onder de naam van groot onderhoud, vermeld het zeker!

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
    • :up:

        olie van de action is meer dan goed genoeg voor zo’n simpele motor als van een 924…

          Als je geen handleiding of onderhoudsboekje hebt is dat moeilijk natuurlijk. 😉
          En dan nog, waarom geeft de fabrikant meerdere mogelijke olie viscositeit op?
          Wat is het verschil en waarom kunnen er verschillende in?
          Daar bovenop hoor ik steeds weer dat oudere wagens vaak andere (afwijkend van de voorgeschreven) olie krijgen.
          Waarom is dit en moet je hiervoor ergens rekening mee houden?

          Zoals je ziet had ik dus met reden toch wel wat vragen rond heel het olie gebeuren. 😉
          En dan daar bovenop komt nog het merk, want “Maakt niet uit welk merk, specificaties zijn specificaties.” vind ik maar wat snel gezegd.
          Want dan kunnen we allemaal best gewoon de allergoedkoopste olie kopen zoals die uit de action… 🙄

          Normaal gezien ging ik vandaag de wagen halen, zegt mijn chauffeur af… 👿 Nu hoop ik dus dat het morgen nog lukt en anders is het pas voor volgende week ofzo aangezien de RDW (voor mijn exportplaten) in het weekend niet open is.

            Hoe moeilijk kan het zijn? Gewoon de specificaties van de fabrikant volgen. Dus origineel handleiding of onderhoudsboekje kijken en zien welke specificaties er worden opgegeven. Maak niet uit welk merk, specificaties zijn specificaties. Heb nu zelf ook Kroon olie gewoon omdat waar ik die ga halen mijn korting krijg en zij toevallig Kroon verdelen.

              Zo staat het nochtans in autodata beschreven maar kan wel eens kloppen wat je zegt want als je bv. zoals in dit geval op de KROON site kijkt geven ze daar 2.8l voor een AUT .

              Zoveel uiteen lopende meningen over olie :bounce:
              Ieder geval met een 15W40 half synth. kan je naar mijn mening niet veel fout doen ,ook niet met die 15W50 van KROON dat ook een semi synthetische olie is , de 50 in dit geval wil gewoon zeggen dat de olie bij een nog hogere temperatuur haar viscositeit/smeereigenschappen behoud .

                Dus in een handgeschakelde zit 2,6L (bak + diff) en in een automaat zit 4,5L (bak 3,5L + diff 1,0L). :think:
                Kan dit groot verschil kloppen?

                Alleszins bedankt python. :drink:

                  AUTODATA
                  Porsche 924 2.0l 1982
                  SAE : 15W/40 half synthetisch
                  API : SF

                  vrij verstaanbare site over olie

                  Motor : 5.0 L
                  Hangesch. versn. : 2.6 L
                  Auto versn. 3.5 L
                  Difrentieel : 1.0 L (AT)
                  koelvloeistof : 7.0 L

                    [quote=”deepee” post=228507]voor het geval je er zelf nog niet op gebotst bent, HIER vind je de online 924 haynes manual[/quote]

                    Wil je nu eens iets enorm belachelijk horen?
                    Ik heb de 924 Haynes handleiding hier liggen, ik was gewoon vergeten dat ik hem had… 🙄 :bounce:

                    Volgens de handleiding is 15W50 goed en dat biedt Kroon aan.
                    En aangezien het zelfs goedgekeurd is door onze Guru, denk ik dus dat ik het merk maar eens moet proberen. 😉

                    Net even rondgekeken en er zit een Kroon verdeler hier een beetje verder. Daar ga ik dus fijn al mijn spullen halen.

                    – Kroon Classic Racing Oil 15W50
                    – Kroon Classic Gear EP 80
                    – Kroon Drauliquid-S DOT 4
                    Vanavond nog even zoeken hoeveel liter ik van elk nodig heb… :up:
                    Iemand die trouwens weet waarom er 2 verschillende maten carterpluggen (M14 en M26) beschikbaar geweest zijn? :think:

                    Wim

                      Altijd Kroon gebruikt in mijn Porsches, maar heb ik al eens eerder hier neer geschreven.

                        volgens de (oude) handleiding moet er in de zomer olie in van het type SAE30; in de winter (permanent gebruik bij temperaturen tss -15°c en 0°c) SAE20 en bij extreme koude (onder -15°c) SAE10.

                        over de kwaliteit van Kroon (en andere merken) vind je zoveel meningen als er merken zijn. ik gebruik deze zelf in mijn 986 die ik dagelijks rijd (nooit mee op circuit of op autobahn lange tijd de motor tegen de rode zone pushen). ik wissel liever de olie vaker dan dure olie te kopen en die er dan lang in laten zitten).

                        voor het geval je er zelf nog niet op gebotst bent, HIER vind je de online 924 haynes manual

                        0 algemeen
                        1 motor
                        2 koeling, verwarming A/C
                        3 brandstof, uitlaat

                          Dit ben ik ook al tegen gekomen maar de ene zweert bij Kroon en de andere vergelijkt ze met die Action troep. 🙄
                          En dan nog begrijp ik heel het viscositeit gedeelte niet… 😆

                            keuze is beperkt

                            924-1982.jpg

                              Nee, geen cup spiegels. Staan niet zo mooi op een 924. 😉
                              Heb een ander idee voor spiegels maar ik vind ze nog nergens…

                              Half synthetische wist ik. Maar je hebt er zoveel verschillende viscositeit in… 😐
                              En sowieso gaat er bij mij een merk in en geen Action spul.

                                Als update 968 spiegels?
                                Qua olie half synth zal er nu ook wel inzitten?
                                full kan enkel als je wat keerringen enzo gaat lopen vervangen
                                In nederland lopen er heel wat 924’s die lopen op olie van de action.
                                In de auto zal er wel fles olie van een merk te vinden zijn in de bandenbak.
                                Maar als je dan in die garage een fleske of 4 van de action ziet staan dan weet je genoeg eh.

                                  Niemand die wat weet over olie…? Want ik geraak er niet uit… :think:
                                  Ondertussen ook al een leuke update gevonden voor de wagen. :happydance:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.