Het 924S verhaal…

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 924 Het 924S verhaal…

  • Maker
    Discussie
  • Vandaag de (reserve)sleutels gaan halen bij Kristof. :relaxman: Voelt echt vreemd zo P sleutels in mijn handen, waarschijnlijk omdat het mijn droom is die eindelijk in vervulling gaat. 😀 Alle facturen meegekregen van de onderdelen die Kristof zelf al vervangen heeft + een leuk Duits magazine uit ’88 waar de 924S en de 944 eens met elkaar vergeleken worden. Nogmaals bedankt Kristof, is echt super! :up:

    Vandaag dan ook maar naar Patrick 911 Motors geweest ( Na een hele zoektocht van bijna 1,5u! Op zijn site staat een oud adres, 1207 heeft een oud adres, eigenaar + klant van een tankstation in de buurt hadden nog nooit van hem gehoord dus stuurde mij naar een andere garage om daar info te gaan vragen. Daar kende ze hem wel van op zijn oud adres maar wisten niet waar hij nu zat. Uiteindelijk contact met Patrick gehad en bleek dat hij nog geen 2km van dat tankstation af zat. :bounce: Ik was voor vandaag nog nooit in Zoersel geweest, maar heb het nu wel volledig gezien. 🙄 ) Eens op het juiste adres aangekomen, hebben Patrick en ik even snel de punten overlopen die gedaan moesten worden alvorens naar de keuring gegaan kon worden.

    -Nieuwe remleidingen voor + achter.
    -Nieuwe remolie.
    -Nieuwe versnellingsbakolie.
    -Pinkerhendel word nagekeken (slaat niet meer automatisch af).
    -Grootlicht werkt niet meer (waarschijnlijk door defekte pinkerhendel).
    -Riemen worden nog eens gecontroleerd en bijgespannen indien nodig.
    -Algemene controle voor keuringsklaar te zijn.

    Maandag gaat Patrick de wagen halen bij Kristof, echter kon hij volgende week nog niet aan de werken beginnen wegens te druk. Werken beginnen pas in de week van 6 mei. Dus wachten… 🙁 Wel een beetje een wrang gevoel, ik heb de wagen gekocht, zelf nog niet mee gereden, maar moet hem nu al in vreemde handen toevertrouwen. 😕 Ach, zal wel allemaal goed verlopen. Ik hoop gewoon dat ze op tijd klaar gaat zijn voor Porschedays, want daar wil ik toch écht wel aanwezig zijn! 😀

15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 665)
  • Wim

      Homokineten uit elkaar halen is geen probleem, maar ze in elkaar steken is wat anders, want bij de meeste zitten ze dan vast, en dit mag niet want moeten vrij naar buiten en binnen kunnen bewegen.
      Als je ze checkt mogen er geen krassen, vlakke stukjes of donkere vlekken op de kogels zitten, want dat lopen ze niet soepel mee en moeten ze vervangen worden.
      Hier een paar foto’s van hoe te werk gaan, en ik heb toen nieuwe kogels besteld.

      Op laatste 2 foto’s zie je wat ik bedoel met vrij bewegen van de homokineet, wat dit moet dus kunnen bewegen als de auto in of uit veert.

        [quote=”WES-RS” post=190370]Enig idee hoe ik mijn homokineten kan nakijken?

        Is er geen werk handleiding voor de 924S toevallig? :think: Zou wel leuk zijn… :)[/quote]

        Zoek eens op het 944-forum naar een workshop manual. Jouw 924S heeft hetzelfde onderstel, dus procedure zal ‘t zelfde zijn.

        Was bij mij trouwens geen smodderwerk om de aandrijfassen er onderuit te halen. Het nieuwe vet erin doen en het oude verwijderen is natuurlijk wel wat smodderen.

          Hmm… Smodderwerk kan ik hier thuis niet uitvoeren. 😕

          Bedankt Patrick, dit had ik ook al gevonden, maar is enkel voor de 924, niet de 924S. 😉

          PB

            [quote=”WES-RS” post=190370]

            Is er geen werk handleiding voor de 924S toevallig? :think: Zou wel leuk zijn… :)[/quote]

            KLIK

              Langs de vulstop, olie zou er zoal niet uit mogen lopen want dan zit die zeker te vol. Als ge uw vinger in het gat steekt en die licht buigt zou uw tipje van uw vinger vol olie moeten zitten. Meer accuraat pak een ijzerdraadtje en plooi er een stukje van 8mm om in winkelhaak. Leg in het vulgat en het tipje van de draad moet de olie raken. Homokineten nakijken is zo wie zo smodder werk, zeker bij vetten. Gewoon schroeven losdraaien tegen de flank van de bak, loswrikken en kijken of die binnenin mooi in het vet zitten.

                Enig idee hoe ik mijn homokineten kan nakijken?

                Is er geen werk handleiding voor de 924S toevallig? :think: Zou wel leuk zijn… 🙂

                  Toch wel hoor: als je de koppeling indrukt komt er ook geen aandrijfkoppel op de homokineten. Was bij mij ook zo.

                    Welcome to my life Sensa. Ik maak constant zulke dingen mee. :mrgreen:

                    steri: Als je achtergordels hebt origineel, dan zou normaal gezien de PVG nummer ook 1+1/2 moeten zijn. Moeite kan D’Ieteren niet meer doen om het recht te zetten omdat, volgens hun uiteraard, de dossiers te oud zijn om er nog iets aan te kunnen doen. Als je interesse hebt om onze PVG nummers te vergelijken, mag je me altijd een PB sturen. 😉

                    De olie is vervangen door Porsche Rescue 911 bij aankoop 1,5j geleden. Moet dus wel in orde zijn. 🙂 En om de 2 jaar vervangen lijkt me toch wel wat veel. Bij velen word de olie pas ververst bij het plaatsen van een nieuwe koppeling, en die bakken werken ook nog prima. 😉 Wagen staat trouwens ook in een parkeer kelder, dus kouder is het daar niet dan in de zomer. Hoe meet ik het oliepeil in mijn versnellingsbak?

                    Ward: De gekozen versnelling maakt niets uit heb ik de indruk. In hogere versnellingen 4 en 5 is het geluid het luidst, maar dan rijd ik ook het snelst uiteraard. Homokineet kan ik wel uitsluiten aangezien het geluid stopt vanaf het moment ik de koppeling indruk.

                      Bij mijn 944 ook geluid gehad dat toenam met de snelheid en weg was als je geen gas gaf. Kijk eens na of het geluid afhankelijk is van de gekozen versnelling (niet bij mij). Bij mij was het vet in de homokineten opgedroogd. Dit gebeurt typisch eerst aan de kant van de uitlaat, omdat daar het vet sneller opdroogt vanwege de warmte. Nieuw vet erin en klaar.

                        Wat de versnellingsbak betreft, check eens het vulniveau dit mag niet gevuld worden tot de olie eruit loopt maar 5 tot 8mm onder de vulstop.

                        vulstop924.jpg

                        Wanneer is die olie vervangen geweest? Moet om de 2 jaar.
                        Verder gebeurd het ook dat de homokineten van uw aandrijfassen nog eens droog komen te staan, zelf wanneer de rubbers niet kapot zijn, raar maar waar. Dus even checken en eventueel opnieuw invetten met het juiste vet.
                        Die versnellingsbakken zijn ook nooit echt stil is een gekend probleem van in de tijd, daarom dat porsche de isolatie van de aandrijftrein heeft verbeterd in de loop van de productie jaren.
                        In het slechtste geval zijn de lagers in uw bak versleten maar mij lijkt het straf dat die ineens lawaai gaan maken, meestal gaat dit geleidelijk aan. Daarom dat ik meer denk aan de olie in de bak, het is nu kouder waardoor olie dikker is en in combinatie met te weinig of teveel olie in de bak kan dit al eens problemen geven.
                        Ik had ook last van lawaai uit de bak, wel niet storend maar nadat ik het oliepeil volgens de instructies van Porsche gevuld heb is dit merkelijk minder tot zelfs weg.

                          Zoals ik al zei fout in PVG, en eigenlijk is D’ieteren hierin fout. Waarschijnlijk is in de tijd verkeerd doorgegeven aan het ministerie en alleen zij kunnen dat recht zetten maar doen daar nu geen moeite meer voor. Dit probleem komt ook voor bij de 911 van in de tijd. Die van mij is origineel door D’ieteren afgeleverd met gordels achterin, is trouwens verplicht vanaf ’84.
                          Waarschijnlijk hebben wij zelfs de zelfde PVG nr, dus ziet ge het idiotisme hierin. Leveren auto af met gordels achterin origineel maar op hun PVG staat 1+1.

                            Lagers aandrijfas

                              Amaai Wes…. toen ik je verhaal las moest ik aan dit denken :
                              image_2014-12-23.jpg

                                En de 924 is goedgekeurd!!! :first:

                                Wat een hoop gezeur zeg… 😐

                                De wagen was dus afgekeurd omwille dat de PVG nummer niet klopte met hoe de wagen was. Ik heb een achterbank en 1 naderhand gemonteerde gordel, terwijl de wagen slechts 1+1 ingeschreven is. Volgens de keuring mocht ik die achterbank dus niet hebben, gevolg: rode kaart en moest een nieuw PVG nummer aanvragen.

                                Ik bel dus naar D’Ieteren, na 5 dagen bellen krijg ik daar eindelijk iemand aan de lijn die me kan helpen (om vervolgens te merken dat ik geen gelijkvormigheidsattest meer heb, kwijt geraakt door de heren van de keuring. :up:) en daar zeggen ze me dat een nieuw PVG nummer krijgen niet gaat. Vervolgens bel ik naar de keuring en meld ik dus wat D’Ieteren mij gezegd heeft, om daar te horen dat het niet kan en ik, of een nieuw PVG nummer moet krijgen, of mijn achterbank eruit moet halen… 😕 Na een goede tip van Kristof bel ik naar het hoofdkantoor van de keuring, waar ze mij melden dat ze in het keuringsstation Hechtel-Eksel ondertussen toch wel beter moeten weten dat die oude Porschekes dit PVG “probleem” aan de hand kunnen hebben, en hij ging de zaak voor mij regelen. Een paar dagen later belde hij me terug om te melden dat ik naar de keuring kon, ik moest enkel mijn naderhand gemonteerde gordel verwijderen. :applaus: Zo gezegd zo gedaan, gordel verwijderd en me gisteren op de keuring aangemeld. Keurder ziet dat de gordel weg is, maar begint moeilijk te doen over dat de schroefdraad nog steeds bruikbaar is en dit niet mag. Ik verzoek hem vriendelijk om de stationschef erbij te gaan halen dus hij gaat weg, om 5 min later terug te komen met de boodschap dat het in orde is. Ze hadden een mail gekregen van het hoofdkantoor. :mrgreen: Groene kaart dus. :up: Met de vermelding tuningkeuring voor banden, remmen, ophanging. :think: Is voor volgend jaar dus om dit uit te zoeken. Nu wil ik daar héél lang wegblijven! :mrgreen: ( Moet eigenlijk dit jaar nog met de daily. 😡 ) Volgende keer als ik een probleem heb, bel ik dus gewoon naar het hoofdkantoor, daar zijn ze blijkbaar beter op de hoogte. :up:

                                Maar nu zit ik met het volgende probleem: Twee enorme gaten in mijn interieur. 🙁 Eén in het leer en één in het stof. Herbekleden? Nieuwe achterbank zoeken? Daar ben ik nog niet volledig uit.

                                En tijdens het naar de keuring rijden kwam er nog een probleem naar boven: Er komt een zeurend geluid van mijn versnellingsbak. In elke versnelling en het wordt luider naarmate ik sneller rijd. Duw ik mijn koppelingspedaal in, is het geluid weg. ( Wie zei ook weer dat het een goed idee is om een oldtimer te kopen? 🙄 ) Wie weet wat dit kan zijn? Lijkt me dus eerder een koppeling, overbrenging gerelateerd probleem dan dat er iets met de versnellingsbak scheelt. Alles werkt overigens wel prima (tot op heden).

                                  Hoi Kristof.

                                  Ja er moet achteraf wel een gordel ingezet geweest zijn.
                                  Ik heb namelijk de optiecode M186 (manuele 2-punts achtergordels) niet.

                                  Ik ga je een mailtje sturen ivm de gordels. Je mailadres heb ik nog ergens dus… 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 665)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.