Het begin van een lange saga: auto importeren

Home Forum Zeverhoekje Het begin van een lange saga: auto importeren

  • Maker
    Discussie

  • Snowbal
    Deelnemer

      Vandaag eindelijk tijd gevonden om mijn 911 die via Duitsland uit Italië afkomstig is, bij de douane te gaan invoeren. Had op de site van de douane gelezen dat een aankoopbewijs of factuur tezamen met het buitenlands inschrijvingsformulier zou volstaan. Dus vol goede moed naar de douane in Mechelen.
      Mijn goed humeur was van vrij korte duur… ja mijnheer, met een verkoopscontract kan ik niks doen he … ik heb een factuur nodig … grrrr… :bounce: Nu bij mijn weten is een verkoopscontract waar de prijs ed op vermeld staat ook een aankoopbewijs :relaxman: .
      Maar dus niet volgens deze plichtbewuste beambte. Ondertussen naar Duitsland gebeld om een factuur te vragen.

      Nu, aangezien het een particulier is waar ik de wagen van kocht, wat weerhoudt mij er nu van om zelf effe een factuur in elkaar te knutselen ipv het in Duitsland te gaan vragen? Behoudens het feit dat het misschien niet mag? Dat bespaart mij in ieder geval een hoop over en weer gebel.

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
      • geen probleem 😉 khou u er aan he :drink:

          @De_Koen: Lap ze hebben mij herkend :respect2: In ieder geval een dikke merci8 :applaus: :applaus: :applaus:
          Bij gelegenheid ga ik er zeker ene trakteren!

            [quote=”snowbal” post=163850]Ik ga hem gewoon inschrijven als oldtimer… geen gezever met COC, Z-platen die ge moet versieren om naar de keuring te kunnen gaan ed.
            ![/quote]

            int vervolg wel uwen eigen gevarendriehoek meepakken he 😉

              Ik heb niks gezegd, zie KB
              Zoals meestal heeft het uitvoeringsbesluit op zich laten wachten maar , en dat is mij enkel mondeling bevestigd, gaat in op 01/04/2014.
              Dus vanaf dan géén COC meer nodig als het voertuig reeds eerder in een EU land was ingeschreven en die inschrijvingsdocumenten voorhanden zijn. Dat laatste is trouwens altijd al het geval geweest .

                De homologatie zelf duurt bij Porsche ook niet lang hoor, maar dan moet je 2 maand wachten voor je je COC krijgt :sleep:
                Waarom je dat niet meteen meekrijgt zal me altijd een raadsel blijven.

                Voor de rest, de ene zegt dit, de andere dat… We zien wel zeker :bounce:

                F

                  Mijn MB was volledig origineel dus ik heb geen ervaring met iets anders maar die homologatie duurde hoop en al 30 minuten hoor (geen 2 maand).
                  Ik had m’n exportplaten nog van Duitsland maar ik veronderstel dat je met een plaat van een ander voertuig op jouw naam toch wel tot daar mag rijden mits je je verzekeringsmakelaar op de hoogte stelt (verzekering obv chassisnummer)

                  P.S. Bij deze nog een quote die ik terugvond van Johan Dekens:
                  “Vanaf 1996 kwam het Europese gelijkvormigheidsattest of COC papier. Dit is enkel voor wagens VANAF 1996.
                  Wanneer je een wagen van voor 1996 wil invoeren en inschrijven in België heb je dus een “Belgisch gelijkvormigheidsattest” nodig (dus via de Belgische importeur of via de keuring). Eender welk document je krijgt van bijv. de Nederlandse importeur heeft hier in België geen enkele waarde. De Nederlandse (of ander land) importeur kan geen gelijkvormigheidsattest afleveren voor een wagen ouder dan 1996 omdat dit in geen enkel land bestond behalve in België.”

                  => P 964 is gemaakt van 1989-1994 dus VOOR 1996 => bijgevolg moet je toch naar de dealer ofwel naar de keuring voor zo’n speciale keuring?

                    [quote=”FirstP” post=163862]
                    COC is toch het gelijkvormigheidsattest dus kan je waarschijnlijk dan toch ook via D’Ieteren vastkrijgen of niet?[/quote]
                    Ja hoor, als je platen hebt om tot in Brussel te rijden, om daar een volledig originele auto te laten zien, om dan 2 maand op uw sjiek te bijten :respekt:
                    Kost btw meer dan dat COC dat gewoon in Duitsland aan te vragen is…
                    En mijn 964 heeft Turbo voorremmen, andere vering en andere uitlaat :engeltje:

                    Maar ja, is’t nu nodig of niet dat COC?

                    F

                      Good luck :mrgreen:

                      Ter info:
                      Ik ben met de MB uit Duitsland gewoon naar de homologatiedienst van MB geweest waar ze een plaatje aan de auto hebben vastgemaakt (met het pvg-nr) en een gelijkvormigheidsattest hebben gemaakt.
                      Voor 100€ was ik er vanaf.
                      COC is toch het gelijkvormigheidsattest dus kan je waarschijnlijk dan toch ook via D’Ieteren vastkrijgen of niet?

                        Ik ga hem gewoon inschrijven als oldtimer… geen gezever met COC, Z-platen die ge moet versieren om naar de keuring te kunnen gaan ed.
                        Merci voor de tips guys. Wish me luck!

                          pffff, als ge dat allemaal moet lezen heb je al geen goesting meer. :puke:

                            Mannekes, Hieronder het KB van 06/09/2013 betreffende deze materie.
                            Naar ik vernomen heb wordt het uitvoeringsbesluit met ingang van 01/04/2014 van kracht . Mensen van het DIV in Kontich hebben mij dit ook bevestigd.


                            6 SEPTEMBER 2013. – Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

                            FILIP, Koning der Belgen,
                            Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
                            Gelet op de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, artikel 1, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996, en bij koninklijk besluit van 20 juli 2000;
                            Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
                            Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie “Administratie – Nijverheid”, gegeven op 3 mei 2013;
                            Gelet op de omstandigheid dat de Gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
                            Gelet op het advies 53.364/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
                            Gelet op het voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een duurzame-ontwikkelingseffectbeoordeling uit te voeren, waaruit blijkt dat een effectbeoordeling niet noodzakelijk is, aangezien dit besluit niet het voorwerp moet uitmaken van overleg in de Ministerraad;
                            Overwegende het feit dat de betrokken maatregel de uitvoering beoogt van het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C-150/11) van 6 september 2012.
                            Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en de Staatssecretaris voor Mobiliteit,Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
                            Artikel 1. In artikel 10, paragraaf 2, punt 10 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 april 2009, wordt een tweede lid toegevoegd, luidende als volgt :
                            “De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
                            Art. 2. In artikel 23, paragraaf 7 van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 15 december 1998 en gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003 en 1 juni 2011, wordt het punt 2° vervangen als volgt :
                            “2° het of het Europees gelijkvormigheidsbewijs : de in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen Indien het kentekenbewijs van deze voertuigen echter onleesbaar of onvolledig is, overeenkomstig bijlage 1 van Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen, mag het certificaat van overeenstemming worden gevraagd. De afwezigheid van het certificaat van overeenstemming zal echter geen aanleiding geven tot een sanctie.
                            Art. 3. In artikel 23bis, paragraaf 1, tweede lid van hetzelfde besluit, vervangen door het koninklijk besluit van 1 juni 2011 en gewijzigd door het koninklijk besluit van 15 december 1998, wordt het punt a vervangen als volgt :
                            “a) de identificatie van het voertuig, waarbij het chassisnummer, het inschrijvingsbewijs en het
                            of het Europees gelijkvormigheidsbewijs, indien het certificaat van overeenstemming vereist is als boorddocument overeenkomstig artikel 10, § 2, punt 10, tweede lid, van het voertuig gecontroleerd worden
                            Art. 4. In artikel 23sexies, paragraaf 4, punt 3° van hetzelfde koninklijk besluit, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 17 maart 2003, 26 april 2006, 28 september 2010 en 1 juni 2011 worden het eerste tot het vierde lid vervangen als volgt :
                            “3° In afwijking van punt 2 en artikel 23bis, paragraaf 4, beperkt de niet-periodieke keuring vermeld in paragraaf 1, 3°, zich tot een visuele keuring van de technische staat van het voertuig, indien het voertuig beschikt over een keuringsbewijs overeenkomstig artikel 23decies, paragraaf 1, afgeleverd minder dan twee maanden te rekenen vanaf het ogenblik waarop het voertuig voor deze niet-periodieke keuring wordt aangeboden of, voor een in België ingevoerd voertuig dat eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie was ingeschreven, over een keuringsbewijs afgeleverd door de bevoegde overheden van die Lidstaat dat bewijst dat, minder dan twee maanden vóór de niet-periodieke keuring bedoeld in paragraaf 1, 3°, het voertuig met succes een keuring heeft ondergaan waarbij minstens de bepalingen van Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens in acht zijn genomen.
                            Wanneer na afloop van deze visuele keuring wordt vastgesteld dat het voertuig noch technische gebreken, noch tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt een document met als titel “Visuele keuring van het voertuig” afgeleverd. Voor wat betreft de diagnosepunten wordt het resultaat van deze keuring gedetailleerd beschreven in een tweedehandsrapport dat samen met “Visuele keuring van het voertuig” wordt afgeleverd.Indien na afloop van deze visuele keuring het voertuig daarentegen technische gebreken of tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen vertoont, wordt het voertuig onmiddellijk opnieuw onderworpen aan de keuring volgens bijlage 41.
                            Het document “Visuele keuring van het voertuig” bedoeld in het tweede lid vermeldt de gegevens opgenomen in artikel 23novies, paragraaf 3, tweede lid, punten 1° tot 9°, uitgezonderd de vervaldatum van het keuringsbewijs. Wanneer dit document wordt aangehecht aan het keuringsbewijs afgeleverd door een andere Lidstaat, herneemt deze de geldigheidsdatum van het buitenlands keuringsbewijs, die echter de maximale Belgische periodiciteit niet mag overschrijden”.
                            Art. 5. De Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.
                            Gegeven te Brussel, 6 september 2013.
                            FILIP
                            Van Koningswege :
                            De Minister van Binnenlandse Zaken,
                            Mevr. J. MILQUET
                            De Staatssecretaris voor Mobiliteit,
                            M. WATHELET “

                              Dan hoop ik eigenlijk dat het nie waar is zulle :loser: :loser: :loser:
                              Alhoewel :think: :think: :think: zou dan wel meekunnen in een 50/991 :driver: :driver: :driver:

                                [quote=”luc993cabrio” post=163788]COC kan tegenwoordig naar het schijnt online aangevraagd worden rechtstreeks in Duitsland zonder dat ze de wagen moeten zien, ken iemand die dit reeds gedaan heeft en week of 2 later had hij de COC in de bus. :think: :think: :think:
                                [/quote]
                                Als dat waar is trouw ik met jou!!! :happydance: :mrgreen:

                                  Als dat waar is trouw ik met jou!!! :happydance: :mrgreen:
                                  Stuur me de PDF anders effe door want de forumsoftware kan daar niet mee om.

                                    [quote=”Mushroom” post=163783][quote=”luc993cabrio” post=163778][quote=”snowbal” post=163769]De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.[/quote]

                                    Spijtig genoeg gaat diene vlieger nie op, een voertuig die voor de 1ste keer ingeschreven wordt in Belgie moet een COC voorleggen bij de DIV als ge die op gewone nr-plaat wil inschrijven, weet nie of da ook voor een oldtimer nr-plaat is. :salut: :salut: :salut:[/quote]
                                    Idd.
                                    ‘t Is daar waar ik schrik van heb. Je moet het hebben bij de inschrijving nu (omdat Belgie op de vingers getikt is van Europa omdat ze het vroegen op de keuring).
                                    Als ‘t TE lang duurt/ingewikkeld is zal hij snel op mobile staan voor 35K 🙂

                                    En ‘t is misschien stom maar ik kan het een 964 echt niet aan doen om op oldtimer platen te rijden 🙁
                                    Ofwel moet ik een custom nummerplaat bestellen… :sarcastisch[/quote]

                                    Bij oldtimer zit je safe, daar heb je het niet nodig. Bij geen gewone inschrijving kom je er niet onderuit. Met D’Ieteren contact opnemen om een nieuw certificaat te verkrijgen. Zo werkt het toch bij VW, ik neem aan ook voor Porsche 🙂

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.