Het begin van een lange saga: auto importeren

Home Forum Zeverhoekje Het begin van een lange saga: auto importeren

• Maker
    Discussie

• Snowbal
    Deelnemer

Vandaag eindelijk tijd gevonden om mijn 911 die via Duitsland uit Italië afkomstig is, bij de douane te gaan invoeren. Had op de site van de douane gelezen dat een aankoopbewijs of factuur tezamen met het buitenlands inschrijvingsformulier zou volstaan. Dus vol goede moed naar de douane in Mechelen.
      Mijn goed humeur was van vrij korte duur… ja mijnheer, met een verkoopscontract kan ik niks doen he … ik heb een factuur nodig … grrrr… :bounce: Nu bij mijn weten is een verkoopscontract waar de prijs ed op vermeld staat ook een aankoopbewijs :relaxman: .
      Maar dus niet volgens deze plichtbewuste beambte. Ondertussen naar Duitsland gebeld om een factuur te vragen.

Nu, aangezien het een particulier is waar ik de wagen van kocht, wat weerhoudt mij er nu van om zelf effe een factuur in elkaar te knutselen ipv het in Duitsland te gaan vragen? Behoudens het feit dat het misschien niet mag? Dat bespaart mij in ieder geval een hoop over en weer gebel.

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 46)
      • COC kan tegenwoordig naar het schijnt online aangevraagd worden rechtstreeks in Duitsland zonder dat ze de wagen moeten zien, ken iemand die dit reeds gedaan heeft en week of 2 later had hij de COC in de bus. :think: :think: :think:

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0CEkQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.porsche.com%2Fgermany%2Faccessoriesandservices%2Fporscheservice%2Fvehicleinformation%2Fdocuments%2F&ei=8SMzU4S4L5LQ7Aaah4G4BA&usg=AFQjCNHaNcvC5KJo-C6uaOuQbAtNlYY5iA&bvm=bv.63738703,d.ZGU

👿 :sarcastisch :first:

Nope, geen O meer vooraan, alleen een kleine extra zegel onder de normale zegel…
          Ik zou “MURANO” kunnen nemen, als ze dan zeggen “wat een schoon kleur! Wat is dat??”, dan kan ik zeggen “What are you?? Blind???” 😉

Moet die dan ook met een O beginnen?

1-OLD-MAN :first:

[quote=”luc993cabrio” post=163778][quote=”snowbal” post=163769]De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.[/quote]

Spijtig genoeg gaat diene vlieger nie op, een voertuig die voor de 1ste keer ingeschreven wordt in Belgie moet een COC voorleggen bij de DIV als ge die op gewone nr-plaat wil inschrijven, weet nie of da ook voor een oldtimer nr-plaat is. :salut: :salut: :salut:[/quote]
              Idd.
              ‘t Is daar waar ik schrik van heb. Je moet het hebben bij de inschrijving nu (omdat Belgie op de vingers getikt is van Europa omdat ze het vroegen op de keuring).
              Als ‘t TE lang duurt/ingewikkeld is zal hij snel op mobile staan voor 35K 🙂

En ‘t is misschien stom maar ik kan het een 964 echt niet aan doen om op oldtimer platen te rijden 🙁
              Ofwel moet ik een custom nummerplaat bestellen… :sarcastisch

Idd.
                ‘t Is daar waar ik schrik van heb. Je moet het hebben bij de inschrijving nu (omdat Belgie op de vingers getikt is van Europa omdat ze het vroegen op de keuring).
                Als ‘t TE lang duurt/ingewikkeld is zal hij snel op mobile staan voor 35K 🙂

En ‘t is misschien stom maar ik het een 964 echt niet aan doen om op oldtimer platen te rijden 🙁
                Ofwel moet ik een custom nummerplaat bestellen… :sarcastisch

[quote=”snowbal” post=163769]De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.[/quote]

Spijtig genoeg gaat diene vlieger nie op, een voertuig die voor de 1ste keer ingeschreven wordt in Belgie moet een COC voorleggen bij de DIV als ge die op gewone nr-plaat wil inschrijven, weet nie of da ook voor een oldtimer nr-plaat is. :salut: :salut: :salut:

Vroeger aan Kattendijkdok, maar die zitten nu in de Ellermanstraat aan de Italiëlei

druk dit document af (alleen pagina 2 is al voldoende) van de duitse automobielclub en vul het volledig in (incl handtekeningen ?!)
                      de kans dat die beambte geen duits kan lezen en het verschil niet kent tussen rechnung en kaufvertrag is reëel

@Hellraiser: waar is dat douanekantoor ergens in Antwerpen. Dat ga ik daar wel effe naartoe.

@mushroom: Lees effe dit: http://www.wegcode.be/actueel/recente-wijzigingen/2005-erkenning-autokeuring-in-andere-lidstaat

…Vanuit de sector van de autokeuringscentra wordt gemeld dat het inschrijven van een voertuig in België, dat al ingeschreven was in een andere EU-lidstaat en daarbij over een Europees goedkeuringsnummer beschikt, net zoals voorheen gebeurt na het uitvoeren van een niet-periodieke tweedehandskeuring. De verplichting om een Europees certificate of conformity (COC) voor te leggen, vervalt.

Strange, via Antwerpen en Sint-Niklaas ondertussen al meer dan 10
                            auto’s ingevoerd en telkens met gewone onderhandse verkoopovereenkomst,
                            nog nooit een factuur zelf in mekaar moeten flansen.

3x in Genk (Slingerweg), niet voor iedereen hier vlak bij de deur 😀 Het lijkt me maar logisch dat je dit normaal overal zou moeten kunnen, anders zou je nooit een auto kunnen invoeren die je van een particulier koopt. Als Genk ver uit de richting is, zou ik eens bellen naar een ander nabij gelegen kantoor en expliciet vragen of een verkoopsovereenkomst voldoende is, zoals je hebt gelezen op hun website. En als hij/zij dan zegt dat dit ok is, direct naar daar rijden.

Ik in Dendermonde: no problemo…
                                De keuring/inschrijving zal wat anders zijn want ik heb geen COC 👿

@Goof: In welk douane kantoor ben je geweest? Misschien dat ik daar dan ook eens langs ga.

heb ik ook voor gehad, ik ging er ook van uit dat het in orde was, had zelfs douane uitvoer documenten dat de wagen van mij was maar ook ik moest een factuur voorleggen

Ik heb dus gewoon zelf een factuur geschreven en dan was het in orde

Grtz Geert

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 46)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.