Het fameus kruisstuk van de 911SC

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Het fameus kruisstuk van de 911SC

• Maker
    Discussie
  • Speling op het kruisstuk? Mag dit echt bijna niets zijn? Het horizontale gat heeft (of hoe ik het moet uitleggen) heeft redelijk veel speling.
    Ik lees dat je hier onderdelen voor kan bestellen? Ik kan alleen niet vinden waar?! In het werkplaatshandboek staat alleen het volledige kruisstuk en de boutjes apart. Maar geen nylon busje voor voor bijvoorbeeld in het horizontale gat.

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Wim

3de synchromesh gaat zelden stuk in 915 bak.
      Meestal zijn het de 1 en 2 die eerst die eraan moeten geloven.

Je schrijft zelf dat je hem goed moet geleiden, anders krak.
      Dus bij goede begeleiding niet, en anders wel ligt volgens mij aan afstelling.

Of er is een synchroring in de versnellingsbak kapot….
        Of ik te weinig geduld 🙄

Wim

Dan zul je hem nog iets fijner moeten afstellen als je hem voor drie moet geleiden, want daar moet hij normaal nu voorspringen en met 1 vinger in te leggen zijn.

Tip voor de bak: gebruik Swepco olie. 💡

Gisteren het kruisstuk en het cupje onder de pook vervangen!!

Dat cupje?! Wel daar zit je zo niet aan. Wowlie!

Het kruisstuk vervangen is snel gedaan, vervolgens de spannende testrit! Schakelt veel veel beter nu. Enkel de 3e versnelling moet je zien dat je de pook er goed in geleid. Je moet echt zien dat je meteen goed schakelt.
            Kan je dit nog aanpassen? Als je van de eerste keer goed zit is het perfect, zo niet, kraken…

Volgende week is nieuwe boite olie opdoen, dit zal ook allemaal wel helpen denk ik.

Ik twijfel daar niet lang over…. nieuw kruisstuk it is!! En de cupjes.
              Ik laat iets weten als het me gelukt is!!

Bedankt mannen :respekt:

Wim

Sorry tttoon, maar bak moet in neutraal afgesteld worden op kruisstuk voor de slag goed te krijgen, en inderdaad niet als door Porsche beschreven want dan het je het door jou beschreven probleem.

Zal ook lukken op jou manier, maar ben ik geen voorstander van. 😉

Ik heb een kruisstuk van Wevo gekocht indertijd, en heel tevreden van. Ik heb dat toen afgesteld door de bak in vierde te zetten en dan de pook net tegen de veer (tussen 3e/4e en 5e/achteruit) en naar achter te houden. Als ik dat deed in eerste zoals in de meeste boeken staat zat ik voor ik aan die veerweerstand kwam al in 5e/achteruit 😕 . Tegelijk ook de andere bussen gedaan aan de pook, die vielen in stukken uit elkaar bij demontage.

Wim

@Wim, even zoekfunctie gebruiken voor afstellen, heb ik al een paar x neer getypt hier.

En ik zou voor een nieuw kruisstuk, glijring en schakelcup gaan.
                    Kosten voor dit alles zal rond de 80 euro bedragen en geen geklooi plus zeker wetende dat alles speling vrij is. 💡

@Wim vertel?! Weet je soms zou je een een zelfde P moeten hebben die volledig tip top in orde is dat je is kan vergelijken. Hoeveel speling mag het hebben. Waar mag de speling zijn…
                      En dat is met vele dingen zo

Wim

Ben het met bovenstaand antwoord voor afstelling niet geheel eens. 😉

Dag Wim,

Je kan een setje nylon busjes bestellen bij Joma Parts in Ronse. Voor je je kruisstuk demonteert vlak er achter een stukje schildertape kleven zodat je bij het monteren ongeveer dezelfde afstand aanhoud. Anders kan het zijn dat je moeilijker of niet kan schakelen.
                          Om terug te monteren: As welke uit de versnellingsbak komt volledig richting passagierszijde draaien en de versnellingspook naar de chauffeurszijde trekken en een klein beetje naar achter. Uiteraard zie je dat je ongeveer goed zit aan de tape die je er op plakt.
                          succes.

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.