HET GELUID VERBETEREN VAN EEN 3.3 TURBO VAN 1981

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 HET GELUID VERBETEREN VAN EEN 3.3 TURBO VAN 1981

  • Maker
    Discussie

  • 930

      KAN IEMAND MIJ VERTELLEN HOE IK MEER GELUID UIT EEN 3.3 TURBO VAN 1981 KAN KRIJGEN.
      HEB NU EEN SPORT UITLAAT EN EEN BYPASS VAN FVD MAAR WIL NOG WAT MEER GELUID.
      HELPT HET OM DE REST VAN DE UITLAAT OOK IN INOX TE VERANDEREN?

      Attachments:
      • Afb0000.jpg
    8 reacties aan het bekijken - 46 tot 53 (van in totaal 53)
      • Ik las hier iets over tegendruk bij een turbo? de beste uitlaat voor een turbo is GEEN uitaat of een megafoon. tegendruk is uit den boze voor een turbo. de druk wordt geleverd door het verschil in druk voor en achter de turbo, hoe groter dat verschil des te meer druk. als je dan tegendruk gaat genereren ga de je turbo alleen maar afremmen of minder snel laten opkomen. daarom gebruiken ze dikwijls ook dikke downpipes om de turbo sneller te laten opkomen oftewel het drukverschil voor en achter de turbo zo groot mogelijk te maken. voor een turbo is de ideale uitlaat eigenlijk eentje bestaande uit high flow resonantie dempers van voldoende dikte. Een veel gebruikte vuistregel is 2.5″ tot 300 pk, 2.75″ en 3″ daarboven.

        grts,

        rob

          Beetje problematisch met een turbo, omdat de turbo + intercooler omwille van de uitlaatgasrecirculatie het “volle” geluid” wegneemt. Je kan dus een turbo niet laten klinken als een Carrera 2.7 met SSI + M&K exhaust.

          http://www.youtube.com/watch?v=kv3V_THm36M&feature=channel

          Ik ben jaren naar een goed systeem gezocht voor de 911 dat mij het beste aanstaat, maar dat me ook nog toelaat op de circuits zoals goodwood, brands hatch, silverstone, mallory park etc op een “luide dag” met 105db max. Eender circuit met 98db is onmogelijk met de 911.

          Het standaard systeem met de normally aspirated, maakt, goed warm gereden 104db op 3/4 van de redline. Voor de turbo is dat 99db @ 3/4 van de redline.

          Het M&K systeem, billy boat, Leistritz, fabspeed etc systeem maken tussen de 108 en 115db. Ik had op mijn M&K deze in een heatwrap gewikkeld om het geluid te dempen en met 1 van de twee uitlaten “capped” maakte ik juist 105db. Bovendien had ik met de generatie IV M&K een enorme resonantie is tussen 2800 en 3300 rpm. Dat zijn nu net die toeren die je gebruikt om te cruisen op legale snelheden en de buzz maakt eenieder gewoon foxwild. Nota: we zorgden er natuurlijk ook voor dat de exhaust niet delen van de carroserie raakten, want dan krijk je namleijk ook resonatie! 😕

          Nu, deze systemen hebben de mogelijkheid om extra baffles erin te stoppen om het geluid te dempen maar het is een hoop gedoe.

          Bij de racewagen die mijn maat en ik gebruiken hebben we gewoon de standaard uitlaat “leeggehaald” door maar 1 baffle erin te laten. Dat heeft een super effect in dat bij normale snelheden er geen resonatie opzit maar in de hoge toeren je nekharen omhoog staan!


          filmpje:
          http://s91.photobucket.com/albums/k282/bertroex/Goodwood%2025052009/?action=view&current=MVI_0877.flv

          En dus mijn conclusie wat ik ga doen met mijn 930?

          Originele exhaust leeghalen en dan een interne en outside ceramic coating erop! Het is gewoon onmiskenbaar dat de fabrieks set up het beste design heeft voor performance. Haal enkele baffles eruit dus je krijgt meer geluid en het word lichter. Finally: omdat een turbo erg gevoelig is voor de exhaust gas recirculatie is de ceramic coating denk ik een super oplossing want het bevorderd de interne airflow.
          http://www.zircotec.com/page/classic_cars/14

          Groetjes,

          Bert

          930

            ofwel gaat hij minder goed omdat de turbo tegendruk moet hebben de mijne gaat met die fvd brombacher uitlaat beter maar het geluid kan beter

            Anoniem

              Ik denk hetzelfde een beetje over het geluid van mijn 3.3 Turbo.
              Ze maken niet veel geluid.
              Ik heb al wel eens een ‘zorktube’ gehoord onder een 930 turbo, dat is voor mij dan toch weer te luid. Even kijken en horen op Youtube.
              Ik denk erover een holle demper te maken met grote uitgang.
              Dan is er ook vermogenwinst doordat de turbo minder tegendruk heeft.

              Wim

                Was ook maar een voorbeeld.
                Hier in Nederland zit zelfs een bedrijf waar je de uitlaat kan laten maken naar geluids fragmenten.
                Maken die dan geheel naar jouw wens.

                Hier de lik, en bedrijf staat goed aangeschreven.

                http://www.uitlaten.com/main.html

                axe
                  axe

                    De ssi zal voor een 3.2 zal aan de kleine kant zijn, ik denk niet dat er 1 specifiek bestaat voor de turbo.( mss de 3.6 eens bekijken)

                    of andere fabrikanten, je hebt er verschillende….

                    groetjes,

                    axe

                    Wim

                      Je hoeft niet zo hard te roepen hoor. 😆 mag ook op normaal formaat typen. 😉
                      Maar om je vraag te beantwoorden, denk ik dat je meer naar het SSI systeem moet overgaan.
                      Turbo’s maken van nature al minder uitlaat geluid, maar met dat systeem krijg je een veel donkerder geluid.

                    8 reacties aan het bekijken - 46 tot 53 (van in totaal 53)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.