Het hoeven niet altijd N banden te zijn

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening Het hoeven niet altijd N banden te zijn

  • Maker
    Discussie
  • Enkel maar om jullie te melden dat ik gisteren Hankook Ventus Evo V12 geplaatst heb op de 997.
    Bandenmaat 235/35-19 en 295/30-19.
    Eerste indrukken vandaag bij regenweer en 7-11°C vgl met Michelin PS2 N4
    – geruislozer.
    – comfortabeler.
    – grip, met nat wegdek, is zorgenvrij.
    – budgetvriendelijker : 880€ geplaatst etc…
    – slijtage…zien we op termijn.

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • N codering wil enkel maar zeggen dat Porsche deze banden getest heeft voor gebruik,op zijn wagens. Net zoals BMW zijn “ster” banden heeft.
      Stijfheid is afhankelijk van band tot band. Runflat banden zijn zeer stijf, niet alle runflatbanden hebben een N codering ( indien ze die al hebben).
      Google even Hankook vs Michelin, en je komt uit op een site caranddriver.com, waarin die Hankooks als runner-up eindigden net na de Michelins.
      Puristen zullen misschien steigeren bij de gedachte, maar er zijn idd goedkopere alternativen, die met snelheidsindicatie perfect voldoen aan de “usaul suspectst”.
      Eerlijk gezegd, ik,stond versteld, want steeds werd ik doorverwezen naar Continental, Michelin of Pirelli,
      Geen enkele bandenboer stelde mij alternativen voor behalve 1…
      Inderdaad, kwestie van marketing …

        snelheidsindicie zijn één ding, maar die N-codering zou je vooral voordeel moeten opleveren qua stabiliteit in snelle bochten door grotere stijfheid van de zijkanten van de band.
        rij je nooit op circuit of zoek je nooit de limieten van je porsche op, dan hebben N-gecodeerde banden voor jou idd geen enkele meerwaarde. en eens je met semi-slicks gaat rijden, dan spreken we al over een heel ander type band vergeleken bij de Hankooks van de topicstarter.

        maar het blijft idd deels een marketing spelletje onder autoconstructeurs en premium bandenmerken; want intussen hebben ze bijv ook allemaal M-gecodeerde banden voor de snellere mercedebez en andere amg bolides.

          Heb Federal 595 RS-R semislicks eronder, hebben ook geen N-codering…
          Maar daar gaat het eigenlijk niet om.
          Discussie zou moeten zijn of de N-codering op dezelfde band/type een meerwaarde heeft.
          Dus waarom die Michelin, Bridgestone of Continental band kopen met N-codering ipv zonder?
          Omdat de N-codering maar weinig méér kost doen we het (bijna) allemaal…

          Zelf denk ik dat die N-codering achterhaald is.
          Vroeger hoorde Porsche tot de snelste auto’s op de markt en werden de banden getest om de snelheden te kunnen verdragen, 95% van de bandenfabrikanten produceerden banden tot snelheden van 180-210 km/h.
          Vandaag de dag zijn er zeer veel merken en allemaal hebben ze W,Y,Z banden in het programma, ook allemaal getest.
          Als een hoge snelheidsband stabiel blijft tot 300 km/h maakt het mij niet uit of deze getest is op een simulatiebank of IRL onder een Porsche, Ferrari, Audi, Mercedes, Aston, McLaren, Jaguar, Saleen etc etc.
          Tja de N-codering geeft je net dat beetje extra zekerheid… en op veiligheid wil je toch niet bezuinigen??, allemaal reclame.
          Maar het werkt wel want voor die 20 euro extra koop ik zelf toch ook de N-codering (ook al heb ik nu even Federals, waren niet verkrijgbaar met N), erg he?

        3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.