Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

  • Maker
    Discussie
  • Het zat eraan te komen, het moest en zou eens gebeuren : drukte alom (werk, verbouwingen, n pak zever van scheiding, etc), dus samen met m’n zoon “inderhaast” de transmissie-olie van m’n 996 Carrera willen vervangen.

    Heb de Bentley service manual erop nageslagen, zou wel lukken, is immers niet de eerste keer dat ik zoiets doe (al was t niet op die wagen, maar soit)

    Olie aflaten = geen probleem! netjes 2,8 l verse Porsche-approved olie klaargezet, en netjes afgevuld, waarbij ik het vreemd vond dat de bak niet ‘overliep’ na die voorgeschreven 2,8 l

    Denken, denken, alles nog eens nakijken, en ja hoor, PRIJS !

    Had ik met mijn dw*za kop toch wel de zgn “bearing screw” losgedraaid ipv de vuldop (die aan de andere kant & lager zit).

    Resultaat : nagenoeg geen versnellingen meer, en aan de binnenkant van de versnellingsbak is wellicht een onderdeeltje verschoven, hetgeen dat achter drie ‘bearing screw’ zat.

    Uiteraard niet mee gereden, maar GIGANTISCH dom, en kan er niet direct van slapen (daarom dit ontiegelijke uur).

    Mijn vraag : als ik de versnellingsbak al dan niet demonteer, wie kan er die dan herstellen ? Een volledige revisie is niet nodig, bak is nog prima (net 100k km), de losse onderdeeltjes moeten teruggeplaatst worden.

    Omgeving : liefst Vlaams-Brabant, maar elders in t land is ook goed, zonder dat t mij n arm/been/nier kost & liefst iemand met ervaring met en begrip voor kemel-schieters 😉

    En ja, ik weet nu WEL hoe je n versnellingsbak correct moet afvullen 🙁

    Btw : ik weet het : stom, stom, heel stom, mea maxima culpa 🙁

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 78)
    • Afgelopen maandag de tijd, een geschikte aanhangwagen & de tijd gevonden om de 996 binnen te brengen om de versnellingsbak te laten terugplaatsen.

      Wat wordt vervangen :

      – slave cylinder koppeling
      – flexibel aan slave cylinder
      – versnellingsbakolie
      – koppeling (incl drukplaat en lager)

      Heb het ook gehad met de garagist over IMS, en hij is van het eenvoudige principe : “if it ain’t broke, don’t fix it”. Allemaal wat overroepen ook volgens hem, en vermits hij & zijn vader +40 jaar ervairng hebben met Porsche ga ik daar niet tegenin.

      Ben dus in blijde verwachting, wellicht kunnen we dus de 996 meedoen (als het past met de planning)

      [URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/121C1A95-B306-4392-9344-82CC3C0ACAF1_zpsdpvhygbq.jpg.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/121C1A95-B306-4392-9344-82CC3C0ACAF1_zpsdpvhygbq.jpg[/IMG][/URL]

        Vandaag zin de benodigde onderdelen aangekomen, morgen bellen om een trailer te huren, en hopelijk maandag de wagen naar de garage brengen 🙂

        [URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/2E62E3CB-6399-44A6-BC12-C6ECBB95C734_zpsz4twuer8.jpg.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/2E62E3CB-6399-44A6-BC12-C6ECBB95C734_zpsz4twuer8.jpg[/IMG][/URL]

          [quote=”deepee” post=203180]houden in een standaard velgenkleur van porsche (arctic of anthracit).
          anders heb je nadien problemen om je naafkapjes in matching kleur te krijgen (PVC kan je niet poederlakken).[/quote]

          Daar heb je n punt, dan zou ik met een spuitbus aan de slag moeten 🙁

            Ziehier de wagen met de GT3 velgen :

            [URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/C59062CC-41A5-4AFF-A16D-723D7A79BAEB_zpso0uzlnim.jpg.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/C59062CC-41A5-4AFF-A16D-723D7A79BAEB_zpso0uzlnim.jpg[/IMG][/URL]

            Mocht er iemand iets van Photoshop kennen, ge gerust jullie gang, ben vooral benieuwd eigenlijk hoe het er zou uitzien als de velgharten in brons of goudkleurig zouden zijn 😛

              houden in een standaard velgenkleur van porsche (arctic of anthracit).
              anders heb je nadien problemen om je naafkapjes in matching kleur te krijgen (PVC kan je niet poederlakken).

                [quote=”deepee” post=203173][quote=”bzguy” post=202963]… Ik hoop asap de GT3-velgen te demonteren en te laten poederlakken ; de rand ga ik (proberen) zelf polijsten.[/quote]

                graag ons hier de werkwijze en het resultaat van het polijsten tonen aub.[/quote]

                Zal ik doen !

                Blijkbaar zijn MKI GT3 velgen 2-delig, dus een middenste “schijf” die met boutjes op de velg vastgemaakt is.

                Als ik de tijd vind ga ik straks de banden laten demonteren en dan asap de velgen demonteren, in de hoop dat dat meevalt (vooral die boutjes dan).

                @ Bladerunner : het “hart” van de velg laat ik zowiezo (poeder)lakken, de velg zelf weet ik nog niet, dat moet ik eerst bekijken eens alles gedemonteerd is.

                Ofwel :

                – ook laten poederlakken en vervolgens de te polijsten stukken terug afschuren (wat misschien een beetje te gek is)
                – alles zelf ontlakken, opschuren & zelf lakken. In dat geval kan ik de te polijsten delen wel netjes afplakken.

                De ham-vraag is : welk kleur van het hart :

                – standaadr velggrijs
                – anthraciet
                – zwart (glanzend, mat of satijn)
                – goudkleurig (a la BBS)
                – brons

                Wagen is donkerblauw, velgen zijn GT3 MKI velgen.

                  Ben ook benieuwd naar de werkwijze want een velg wordt toch volledig gepoederlakt? Je kan toch niets afplakken wat je nadien wil polieren of ga je nadien de poederlak terug afslissen, van de velgranden?

                    [quote=”bzguy” post=202963]… Ik hoop asap de GT3-velgen te demonteren en te laten poederlakken ; de rand ga ik (proberen) zelf polijsten.[/quote]

                    graag ons hier de werkwijze en het resultaat van het polijsten tonen aub.

                      Dankjewel 🙂

                      Zal enige tijd geleden zijn, maar genieten zal ik !

                      Ik hou jullie op dehoogte van de gang van zaken 🙂

                      Pakketje van RosePassion wordt normaliter vandag geleverd 🙂

                      Heb alle gedemonteerde onderdelen klaargelegd zodat de garagist snel aan de slag zal kunnen 🙂

                        Dit gaat de goede weg op!
                        Daarna genieten van de 996 😉

                          Dag allemaal, ben stilletjes aan terug van veel te lang weggeweest 🙁

                          Allerhande zaken wat moeten afhandelen : hypotheek (om m’n ex uit te kopen), wat tegenslag met promotie (na het aflopen van de ganse sollicitatie heeft men doodleuk beslist om de zaak af te gelasten 🙁 ) nieuwe badkamer gezet, wat andere klussen in en rond het huis, etc … en zitten sukkelen met de rug (heb al jaren 2 hernia’s 🙁 )

                          Heb voor vrijetijdswagens tot nu dus nog geen tijd gehad, het idee is om dara dringend werk van te maken, zodat ik toch rijdende wagens heb alvorens (wellicht) n nieuwe keuken te zetten 🙂

                          Ik heb vandaag de originele velgen terug op de 996 gezet, de koppeling gedemonteerd, alles transportklaar gemaakt & onderdelen besteld bij RP :

                          – nieuwe slave cylinder voor koppeling
                          – nieuwe koppelingsslang
                          – nieuwe koppelingskit Sachs
                          – 3 liter Porsche versnellingsbakolie

                          Ik hoop asap de GT3-velgen te demonteren en te laten poederlakken ; de rand ga ik (proberen) zelf polijsten.

                          Heb nog een setje spacers van 5mm rondom liggen, ga ‘k misschien ook installeren, al denk ik aan 17mm achteraan 😉

                          Heb iemand gevonden in de buurt die de alles netjes terug zal monteren, want thuis zal dat moeilijk gaan vrees ik 🙁 Dan nog eens alles nalopen, onderhoudje geven, dan terug inschrijven en eindelijk de baan op 🙂

                            Het probleem is : ‘k heb niet snel de neiging om iets te verkopen :mrgreen:

                            Ben stilletjes aan m’n voertuig-aantal weer “op peil” aan t brengen, de Elise heb ik weggedaan omwille van praktische redenen (rug), en vanaf toen is het beginnen knagen om iets anders leuks in de plaats te kopen :driver:

                            Aan de 996 coupe kan ik niks verliezen, maar die is in zo’n mooie staat dat ik ‘m niet zou willen wegdoen 🙂

                            PDS

                              Ga je deze nu verkopen voor de 9964s of Turbo ?

                              Of ga je dat allemaal houden ? 😆

                                Goed nieuws : ondaks het feit dat ik de versnellingsbak niet heb laten draaien na m’n stommiteit heb ik ‘m toch binnen gedaan met n bang hart ; fingers crossed, en ja, vandaag kreeg ik het goede nieuws dat er niks stuk in was : de vork was van de as, een veertje en een ‘billetje’ was onderin de versnellingsbak terechtgekomen, dat was het : niks stuk 🙂 !

                                Leo heeft de boite proper gemaakt, volledig uitegkuist, nagekeken en alles netjes terug teruggeplaatst en dichtgemaakt. Boite is letterlijk zo goed als nieuw, geen enkele speling op de onderdelen, was ook leuk om horen dat de versnellingsbak nog in tip-top conditie is. Wagen (en boite) heeft net 100.000 km gelopen.

                                Nu afspraak maken met m’n lokale garage om de boite terug te monteren, daarvoor ga ik zijn 4-palen brug gebruiken.

                                Eerst nog even (voor alle zekerheid) een hulpcylinder bestellen, de nodige (Porsche approved) transmissie-olie, nakijken of de koppeling nog goed is (zo niet, dan wordt ie direct ook vervangen, nu de ganse boel toch open ligt), en dan alle sterug netjes monteren 🙂

                                Komt dus wel goed, heeft em wat ‘leergeld’ gekost, maar soit 😉

                                  Jep, was een superkoopje! Slechts €500 voor een 4 koloms hefbrug uit 2008. :up:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 78)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.