Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

• Maker
    Discussie
  • Het zat eraan te komen, het moest en zou eens gebeuren : drukte alom (werk, verbouwingen, n pak zever van scheiding, etc), dus samen met m’n zoon “inderhaast” de transmissie-olie van m’n 996 Carrera willen vervangen.

Heb de Bentley service manual erop nageslagen, zou wel lukken, is immers niet de eerste keer dat ik zoiets doe (al was t niet op die wagen, maar soit)

Olie aflaten = geen probleem! netjes 2,8 l verse Porsche-approved olie klaargezet, en netjes afgevuld, waarbij ik het vreemd vond dat de bak niet ‘overliep’ na die voorgeschreven 2,8 l

Denken, denken, alles nog eens nakijken, en ja hoor, PRIJS !

Had ik met mijn dw*za kop toch wel de zgn “bearing screw” losgedraaid ipv de vuldop (die aan de andere kant & lager zit).

Resultaat : nagenoeg geen versnellingen meer, en aan de binnenkant van de versnellingsbak is wellicht een onderdeeltje verschoven, hetgeen dat achter drie ‘bearing screw’ zat.

Uiteraard niet mee gereden, maar GIGANTISCH dom, en kan er niet direct van slapen (daarom dit ontiegelijke uur).

Mijn vraag : als ik de versnellingsbak al dan niet demonteer, wie kan er die dan herstellen ? Een volledige revisie is niet nodig, bak is nog prima (net 100k km), de losse onderdeeltjes moeten teruggeplaatst worden.

Omgeving : liefst Vlaams-Brabant, maar elders in t land is ook goed, zonder dat t mij n arm/been/nier kost & liefst iemand met ervaring met en begrip voor kemel-schieters 😉

En ja, ik weet nu WEL hoe je n versnellingsbak correct moet afvullen 🙁

Btw : ik weet het : stom, stom, heel stom, mea maxima culpa 🙁

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 78)
    • tnx 4sharing, het moet wel een superkoopje geweest zijn want de pagina is reeds gewist.

0

Als je hier plaats voor hebt: Hefbrug
        Dan kun je wel een koopje doen denk ik. :up:

0
        ken

zonder ongelukken :up: , foto gezien :respekt:

0

:up:

0

Steentjes en bruggen zijn weg, wagen staat terug veilig op de grond 🙂

0

[quote=”cabrio wim” post=185818]Respect dat je het zelf doet, maar daar zou ik voor geen goud van de wereld onder gaan liggen met die smalle steentjes achteraan. :oops:[/quote]

+1

0

[quote=”Nico” post=185877]Heb in mijn kleine garage de versnellingsbak van mijn 996 ook gedemonteerd, ongeveer op dezelfde manier als jij, heb wel wat extra veiligheid ingebouwd.
                  Heel simpel werkje in tegenstelling tot de meeste recentere wagens.
                  Waar doe jij de versnellingsbak heen, revisie bedrijf, Porsche garage, of…?
                  Ik heb mijn benodigde onderdelen op rose passion aangekocht en zal zelf de revisie uitvoeren.

edit: ik zie net dat je naar Leo Derijck gaat, goede keuze ken hem zeer goed maar heeft momenteel lange wachttijd, zit overvol in de planning.

Ik begrijp het probleem niet goed, heb je de inbus bout gelost waarachter het veertje zit met de geleidingsbus van de schakelvork (dus net achter de schakelvork zoals op foto)?
                  [url=http://postimg.org/image/dbozrtacp/]

Nico, idd, heb Leo gebeld, volgende week zou ik kunnen langsgaan.

Die man zit idd overvol geboekt 🙁

Ik weet niet of het is wat jijbedoelt, maar feit is dat ik onderdeeltje nummer 23 (een grote inbus) op de tekening hieronder verkeerdelijk heb verwijderd.

Ik veronderstel dat daardoor de schakelvork losgekomen is en (samen met nog wat ?) onderin de bak gevallen is of zo.

Ik vermoed dat het geen ‘rocket science’ is, maar een boite durf ik nu zelf niet zelf opendoen, of toch niet zonder deskundige begeleiding 😉

[URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/ScreenShot2014-11-24at173318_zpse0ba036d.png.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/ScreenShot2014-11-24at173318_zpse0ba036d.png[/IMG][/URL]

0

[quote=”cabrio wim” post=185885]… dat wij een maat van ons onder zo’n constructie dood gevonden hebben, auto lag op zijn borst…[/quote]

als je in je nabijheid zoiets hebt meegemaakt, zijn dat de drama’s die altijd in je achterhoofd spelen wanneer je zelf gaat sleutelen, klussen, … je wilt niet weten hoeveel malen meer van zo’n huisongevallen op spoed binnenkomen tov arbeidsongevallen (in verhouding tot het aantal gewerkte uren) .

[quote=”WES-RS” post=185883]Is dit iets?
                    Lijkt me stabiel aangezien de voor en achterwielen gewicht uitoefenen op hetzelfde punt.
                    En is ook nog eens demonteerbaar en daardoor relatief plaats besparend.[/quote]

als je niet de hoogte/diepte hebt om een brug/put te plaatsen is dit the next best thing na een hydraulische mini brug, maar ik zou er toch nog enkele kruislingse verbindingen bij op zetten van de ene naar de andere kant, zodat je meer zijdelingse stabiliteit bekomt.

0

Ik zou het ook niet meer riskeren zo….vroeger ook dikwijls zo’n toeren uitgehaald.
                      Nu enkel nog op een brug of over de put

0
                      Wim

Is al beter maar nog niet je van het.

Ik zal het maar even neerschrijven, en dat is dat wij een maat van ons onder zo’n constructie dood gevonden hebben, auto lag op zijn borst.
                        Is al wat jaren geleden, dus kunnen jullie je eigen wel voorstellen dat ik met mijn gedachten altijd bij Timo was toen die zelf begon, en op zijn eentje altijd tot een uur of 11 ‘s avonds aan het werken was. 😳
                        Als ze nu overwerken is het met zijn drieën, en sluiten ze gezamenlijk af. :relaxman:

0

Is dit iets?

MiniAutoBrug1.jpg

MiniAutoBrug3.jpg

MiniAutoBrug4.jpg

Lijkt me stabiel aangezien de voor en achterwielen gewicht uitoefenen op hetzelfde punt.
                          En is ook nog eens demonteerbaar en daardoor relatief plaats besparend.

0
                          Wim

[quote=”turbo” post=185871]Ik zou er ook niet onder willen liggen :shock:[/quote]

Daaronder ook niet 🙄

Een flinke trek/snok in de verkeerde richting, en spul ligt om.

0

Heb in mijn kleine garage de versnellingsbak van mijn 996 ook gedemonteerd, ongeveer op dezelfde manier als jij, heb wel wat extra veiligheid ingebouwd.
                              Heel simpel werkje in tegenstelling tot de meeste recentere wagens.
                              Waar doe jij de versnellingsbak heen, revisie bedrijf, Porsche garage, of…?
                              Ik heb mijn benodigde onderdelen op rose passion aangekocht en zal zelf de revisie uitvoeren.

edit: ik zie net dat je naar Leo Derijck gaat, goede keuze ken hem zeer goed maar heeft momenteel lange wachttijd, zit overvol in de planning.

Ik begrijp het probleem niet goed, heb je de inbus bout gelost waarachter het veertje zit met de geleidingsbus van de schakelvork (dus net achter de schakelvork zoals op foto)?
                              [url=http://postimg.org/image/dbozrtacp/]

0

Knap gedaan die motorsteun :up:

0

Nog even ter info : de motorsteun (ook verkrijgbaar bij Porsche), heb ik zelf gemaakt van wat vierkante buizen staal (3mm dik), een T-profiel en wat bouten.

Kostte mij net geen 8€ en een paar uurtjes werk.

De motor wordt op deze manier perfect ondersteunt, dus zakt niet wanneer de versnellingsbak verwijderd wordt 🙂

0
                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 78)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.