Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Het is zover : de eerste STOMMITEIT !

  • Maker
    Discussie
  • Het zat eraan te komen, het moest en zou eens gebeuren : drukte alom (werk, verbouwingen, n pak zever van scheiding, etc), dus samen met m’n zoon “inderhaast” de transmissie-olie van m’n 996 Carrera willen vervangen.

    Heb de Bentley service manual erop nageslagen, zou wel lukken, is immers niet de eerste keer dat ik zoiets doe (al was t niet op die wagen, maar soit)

    Olie aflaten = geen probleem! netjes 2,8 l verse Porsche-approved olie klaargezet, en netjes afgevuld, waarbij ik het vreemd vond dat de bak niet ‘overliep’ na die voorgeschreven 2,8 l

    Denken, denken, alles nog eens nakijken, en ja hoor, PRIJS !

    Had ik met mijn dw*za kop toch wel de zgn “bearing screw” losgedraaid ipv de vuldop (die aan de andere kant & lager zit).

    Resultaat : nagenoeg geen versnellingen meer, en aan de binnenkant van de versnellingsbak is wellicht een onderdeeltje verschoven, hetgeen dat achter drie ‘bearing screw’ zat.

    Uiteraard niet mee gereden, maar GIGANTISCH dom, en kan er niet direct van slapen (daarom dit ontiegelijke uur).

    Mijn vraag : als ik de versnellingsbak al dan niet demonteer, wie kan er die dan herstellen ? Een volledige revisie is niet nodig, bak is nog prima (net 100k km), de losse onderdeeltjes moeten teruggeplaatst worden.

    Omgeving : liefst Vlaams-Brabant, maar elders in t land is ook goed, zonder dat t mij n arm/been/nier kost & liefst iemand met ervaring met en begrip voor kemel-schieters 😉

    En ja, ik weet nu WEL hoe je n versnellingsbak correct moet afvullen 🙁

    Btw : ik weet het : stom, stom, heel stom, mea maxima culpa 🙁

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 78)
    • @ turbo : bedankt voor het aanbod, maar heb er reeds 3 sets 😉

      Al bij al was het misschien niet de veiligste manier, kan er ook uit keren, maar het risico is voorbij 🙂

      Voor t zekerste heb k steeds de lift gebeukt als k onder de wagen bezig was, dus geen enkele bout of moer is losgedraaid terwijl de wagen enkel op blokken stond 😉

        Een beetje spanning houdt de sleutelaar scherp !

          Ik zou er ook niet onder willen liggen 😯

          Moest je interesse hebben, ik heb hier nog 2 steunen liggen die weg mogen voor een mooi prijsje

          Tot 6 ton ❗ ❗
          foto:
          [URL=http://s266.photobucket.com/user/Porscheke/media/jackstand_zps2a1e03c8.jpg.html][IMG]http://i266.photobucket.com/albums/ii267/Porscheke/jackstand_zps2a1e03c8.jpg[/IMG][/URL] [URL=http://s266.photobucket.com/user/Porscheke/media/jackstand2_zps23da79de.jpg.html][IMG]http://i266.photobucket.com/albums/ii267/Porscheke/jackstand2_zps23da79de.jpg[/IMG][/URL]

          (Foto 1 is hoe ze er uit zien ter illustratie (en de mijne zijn effectief 6 ton) – en foto 2 zie je hoe je veilig een Porsche op pootjes zet).

            Versnellingsbak is er dus onderui & wagen staat op de lift, morgen verwijder ik de blokken.

            Versnellingsbak terug inbouwen doe ‘k zowiezo op een grote autobrug 🙂

              😯 😯 😯 +1

                Zelfs als leek zag ik het onmiddellijk dat dat een “accident waiting to happen” is. 😯
                Je zal zeker niet de eerste zijn die op die manier aan zijn gruwelijk einde komt.

                Ik heb het er al niet helemaal op als ik onder een wagen lig en deze op daarvoor bestemde assteunen staat.
                Altijd zo dat kleine stemmetje in mijn achterhoofd “What if…”. 😐

                  respect dat je het zelf doet maar wees aub voorzichtig man, het zit hem soms in kleine hoeken

                    ze bouwen er huizen mee.
                    Ja dat klopt, maar de stenen onderling zijn dan wel verlijmd en de onderste met mortel aan de betonplaat gemetst. Bij jou staat alles los.
                    20cm is niets. Een ytong steen is 25cm hoog. Je hebt dus een hoogte van 50cm (plus 4cm van je 2 OSB platen) op een “losse” breedte van 20cm.

                    De kans is zeker niet onbestaande dat bij het wrikken aan een bout er een steen omslaat en het ganse zootje omkiepert.

                    Alle, tis maar om u van ongelukken te vrijwaren hoor ….. 😳 :think:

                    Als je er niet onder ligt zonder de lift ist een ander verhaal natuurlijk, maar de foto’s deden anders uitschijnen….

                      [quote=”cabrio wim” post=185818]Respect dat je het zelf doet, maar daar zou ik voor geen goud van de wereld onder gaan liggen met die smalle steentjes achteraan. :oops:[/quote]

                      Dat valt reuze mee hoor, die zijn 20 cm breed, en ze bouwen er ganse huizen mee 🙂

                      Toen k eraan aan t sleutelen was had ik de schaarlift omhoog gedaan, dus auto werd ondersteund door de lift (met mechanische veiligheid).

                      Het is maar van zodra de versnellingsbak los was dat ik de lift liet zakken, en ik lag er dan natuurlijk niet onder 🙂

                        Wim +1 😯
                        Ik krijg al rillingen alleen al van naar die foto’s te kijken.

                          dat was ook het eerste wat mij opviel :wtf: :wtf:
                          Hoe hoger je de wagen zet, hoe breder je de steun moet nemen…….Wat jij voorziet is mijn inziens niet veilig.

                          Wim

                            Respect dat je het zelf doet, maar daar zou ik voor geen goud van de wereld onder gaan liggen met die smalle steentjes achteraan. 😳

                              Dit topic staat al een hele tijd open, had tot vandaag echt geen tijd gehad om verder te werken aan de 996.

                              Gisteren de 996 op blokken gezet : achterste wielen 2 Ytong blokken hoog, vooraan stalen brugjes 🙂

                              De schaarbrug diende om de versnellingsbak te ondersteunen (dmv 2 houten balken) tijdens demontage.

                              [URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/IMG_3155_zps048ea7b8.jpg.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/IMG_3155_zps048ea7b8.jpg[/IMG][/URL]

                              Vandaag uiteindelijk de versnellingsbak gedemonteerd : heb eerst een motorsteun gemaakt, zodat de motor deftig wordt ondersteund (en niet kan zakken) en de onderkant van de wagen toch vrij is, zodat de versnellingsbak na demontage gemakkelijk vanonder de wagen te halen is.

                              [URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/IMG_3157_zps8910cbab.jpg.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/IMG_3157_zps8910cbab.jpg[/IMG][/URL]

                              Duurde een paar uurtjes eer de versnellingsbak los was, kwam er uiteindelijk netjes onderuit, die kan morgen naar de versnellingsbak-man 🙂

                              [URL=http://s470.photobucket.com/user/hansdegeytere/media/Porsche%20996%20Carrera%202/IMG_3159_zps6936f484.jpg.html][IMG]http://i470.photobucket.com/albums/rr65/hansdegeytere/Porsche%20996%20Carrera%202/IMG_3159_zps6936f484.jpg[/IMG][/URL]

                              PB

                                Zoals deepee zei: het siert je !
                                Zelf heb ik het ook al voor gehad dat ik iets stuk deed bij het sleutelen, maar dat hoort erbij. 😉 😉 😉
                                Als het zelfde in de garage gebeurd betaal je het er gewoon bij. :coolness:

                                  fouten maken is menselijk, ze toegeven siert een mens … en van fouten (die anderen hebben gemaakt) kan je veel leren.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 78)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.