Het spokkende geluid

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Het spokkende geluid

  • Maker
    Discussie
  • In bijlage ‘het spokkende geluid’ in de 993. Ik heb de indruk dat het de laatste dagen wat erger wordt en ik heb er voornamelijk last van bij het uit en indraaien van de garage. Tijdens het rijden heb ik er geen last van.
    Bij mijn Bipper heb een een soortgelijke klacht en daar is het een los veerpootje. Maar aangezien dat er buiten een stuur en 4 wielen geen gelijkenis is tussen mijn Bipper en de 993 had ik graag eens jullie mening.

    https://youtu.be/uo25uscbdtI

    https://youtu.be/nwUHQ3DisUo

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • :up: top blij dat je het gevonden hebt….. Altijd lastig zo een geluidje

      Wim

        Dus had je door aan het wiel te trekken de oplossing zelf al gevonden. :up:

        En zat ik er toch redelijk dicht bij. 😳

        Maar zoals altijd op een geluidsfragment op filpmje, het blijft gokken als je het niet in RL hoort.

          [quote=”Vonheist” post=213631]Gisterenavond op de brug gezet en natuurlijk geen geluid meer te horen…[/quote]

          als het wiel zonder belasting onder de auto hangt terwijl de auto met een 2-palenbrug gelift is, dan hoor je idd niet dat knarsend geluid, maar je hoort toch nog steeds overduidelijk dat de lager niet geruisloos draait.

            Gisterenavond op de brug gezet en natuurlijk geen geluid meer te horen 😐 . Wagen bij de mecanicien gelaten en die heeft vandaag verder alles nagekeken. Bleek dus uiteindelijk toch de wiellager te zijn. Er zit al een nieuwe in en na een testrit bleek het geluid verdwenen.
            Morgen ga ik hem ophalen en hoop dat het effectief opgelost is. Zal voor mij de goedkoopste herstelling aan mijn Porsche’s geweest zijn 😀 Al vrees ik dat ik door alle hulp hier op het forum ook volgend jaar weer een donatie aan het forum zal moeten overmaken 😉

            Thanks a lot guys ! :up:

              Controleer ook even of er geen spiraalveer gebroken is ❓ ik denk niet dat het aan een rollager zal liggen eerder een kogelgewricht of veer.
              Best de wagen inderdaad op een brug zetten zodat je het beter kan localizeren :drink:

              Wim

                Doen ze ook om speling te testen op de lagers, dus zo gek is dat niet wat je doet. 😉

                  Vanavond gaat hij op de brug en gaan we beter kunnen kijken. Ondertussen heb ik ook eens ‘getrokken’ aan de velg :sarcastisch (gewoon lateraal velg vastpakken en trekken… (lijkt mij niet de meest hoogtechnologische manier om tot een juiste diagnose te komen) maar ik kan er wel mee het geluid uitlokken.
                  Ik laat jullie weten wat uiteindelijk de boosdoener was/is.

                    Als je uw koffer opent en iemand aan het stuur laat draaien zal je het kunnen horen denk ik.
                    Ook kan je de veer zien verspringen als uw wagen niet te laag hangt tenminste.
                    Kijk daarvoor tussen band en spatbord naar de veer.

                      @cabrio Wim: ga ik eens checken !


                      @Ghost
                      : ik had idd de indruk dat hij korstondig naar links trok (na een scherpe linkse bocht) maar doordat hij daarna mooi recht bleef rijden dacht ik aan de slechte staat van de weg (spoorvorming)

                        Ik denk dat de toplager van de veerpoot droog of te vast staat.
                        Dan spring uw veer in schokken door tijdens draaien.
                        Heb je ook geen last dat de wagen licht naar links trekt na scherp links sturen?
                        Bij sterk naar rechts draaien trekt ie dan rechts?

                        Wim

                          Misschien een stomme opmerking.

                          Maar zit je remklauw goed vast of het schild wat daarbij hoort, want lijkt mij een te blikkerig geluid.
                          En lijkt of het schild door de druk verspringt op een stukje van schroefdraad bout.

                            Onder de auto gelegen en geluid komt zeker van de linkse kant en was idd voornamelijk bij belasting.
                            De draagarmen vooraan zijn onlangs vernieuwd maar toch wat olie gedaan op de rubbers.
                            En dan nog een testritje gedaan (goot in, goot uit 😐 )…
                            Wss brengt het hopelijk laatste filmpje jullie wat dichter bij de waarheid.

                            https://youtu.be/CGtgzPuIRvA

                              Heb de indruk dat het van een kogel gewricht ( stuurstang ) zou kunnen komen dat bij uitslag en de genereerde druk beweegt erop beweegt ( in de aard van iets of wat ovaal gat of verticale speling )
                              Zou toch niet verder rijden voor ik het heuvel heb gevonden

                                Nee, is een Carrera 2.

                                Ik zal eens proberen kijken…

                                  ik had sinds een paar dagen het geluid van piepend rubber aan mijn voortrein, rijdend maar ook stilstaand en aan het stuur draaiend.
                                  bij mij zijn de rubbers van de draagarmen aan vervanging toe want met een beetje kruipolie op de rubbers gespoten is het quasi verdwenen.

                                  demonteer de bodemplaat vooraan en laat iemand aan je stuur draaien terwijl jij onder de auto luistert, dan weet je direct of het geluid van de wiellagers, het stuurhuis of nog ergens anders vandaan komt.

                                  PS het is toch geen 4wd 993 hè?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.