het zoveelste ‘olie topic’ ? carrera 3.2 1988

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 het zoveelste ‘olie topic’ ? carrera 3.2 1988

  • Maker
    Discussie

  • gdpsuz
    Deelnemer

      Hallo,

      eerst het forum wat afgezocht om niet het zoveelste olie-topic te gaan starten, maar vond niet direct de info terug…dus misschien slecht gezocht, maar ik waag het erop 😐

      Als ik de ‘oude’ facturen bekijk die bij de aangekochte porsche zaten, alsook de service manual, online opzoek op bv. een site van een olieproducent, dan word ik ipv wijzer meer ‘verward’ omdat iedereen zo een beetje een andere viscositeit aanbeveelt voor mijn wagen…
      Classic Multigrade 10W30, 15W40, half-synthetisch 10W40,…

      Misschien maakt het allemaal niet zoveel uit en is ‘alles’ wel zo een beetje goed, en dat zou dan natuurlijk veel verklaren…

      maar nu ik jullie toch aan de lijn heb…wat is echt het beste voor mijn wagen (in de Belgische weersomstandigheden) ?

    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Wim

        [quote=”gdpsuz1982″ post=219444]waarbij 10W-40 dan ‘beter’ is dan 15W-40 wegens een ruimer temperatuursbereik ?

        5W-40 dan nog beter ?[/quote]

        Cijfer voor de W is enkel voor smering met de koude start, dus hoe dunner hoe beter zou men denkenvoor de koude start.
        Maar aangezien de meeste oudjes bij koudere/winter/regen dagen toch niet buiten komen, totaal niet van belang voor deze groep.
        Daarbij ook niet vergeten dat in die 25 jaar de toleranties van speling op motoren ook veel minder geworden is, dus een beetje dikkere olie voor oudjes nog altijd het beste.
        Daarbij zijn de oliën van deze tijd veel plakkeriger als vroegere minerale olie, dus ook de klassieke olie is op dat punt veel beter geworden.

          bij mijn 3.2 van ’88 doet de garagist er 10W40 van Castrol in dat zou voor een 3.2 het beste zijn volgens hem :up:

            waarbij 10W-40 dan ‘beter’ is dan 15W-40 wegens een ruimer temperatuursbereik ?

            5W-40 dan nog beter ?

            Wim

              @gdpsuz1982, je haalt nu wel 2 dingen van de kroon olie door elkaar. 💡
              Ene is voor race/vermogen motoren en andere is voor gewoon weggebruik.
              En nu valt een 3.2 in mijn ogen niet onder de auto’s voor extreme belasting of hoog vermogen, want 231 pk uit een 3.2 liter is niet slecht, maar tegenwoordig komt eruit een 3 liter al meer dan 300 pk. 😉

              Dus 15W40 – 15W50 is meer als toereikend voor dagelijks verbruik.

                Inderdaad, hier zijn al vele bibliotheken vol over geschreven.

                Voor een ” gezonde ” 3.2 motor : 15W40 half synthetisch het beste compromis.

                Just my two cents :think:

                  wordt nog ingewikkelder…

                  als je op de site van Kroon Oil start met het ingeven van de wagen

                  Porsche 911 Carrera 3.2 met katalysator (1985-1989)

                  dan kom je uit op onderstaande olie

                  Classic Multigrade 10W-30 is een minerale SAE 10W-30 multigrade motorolie voor klassieke benzine- en dieselmotoren. Hoogwaardige minerale basisoliën met zorgvuldig geselecteerde additieven geven Classic Multigrade 10W-30 de volgende eigenschappen…

                  dus weer een andere om uit te kiezen…pffff…

                    inderdaad…want op het einde van die link weet je nog steeds niet precies wat nu eens echt ‘de beste olie zonder compromissen’ is voor onze luchtgekoelde schoonheden…

                    Op de website van Kroon Oil vind ik onderstaande uitleg betreffende hun Classic 15W-50

                    [i]Toepassing

                    Classic Racing Oil 15W-50 is een hoogwaardige semi-synthetische multigrade motorolie speciaal ontwikkeld voor klassieke verbrandingsmotoren met hoge- tot zeer hoge vermogens. Hierdoor is Classic Racing Oil 15W-50 uitstekend geschikt voor klassiekers met motoren die speciaal geprepareerd zijn voor deelname aan klassieke autosport evenementen. Classic Racing Oil 15W-50 is ook zeer geschikt voor toepassing in gereviseerde motoren van naoorlogse klassieke sportwagens met veel vermogen. [/i]

                    is dit iets wat jullie ‘geloven/ondersteunen’ ?
                    Kan ik daarmee iets verkeerd doen ?

                      het wereldwijdeinterweb staat er van volgeschreven, zelfs hier op PFB zijn er verschillende bevindingen over terug te vinden zoals HIER. maar je zal meer evangeliën vinden dan er ooit apostelen waren.

                    8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.