Hiep hiep hoera!

Home Forum Porsche Talk Hiep hiep hoera!

  • Maker
    Discussie

  • Ollie
    Deelnemer

      Heren,

      Volgende week mag mijne 964 25 kaarsjes uitblazen. :drink:

      Op zich goed nieuws natuurlijk en was op zich een langverwachte dag.

      Toch stel ik me momenteel de nodige vragen.

      Bij de aankoop nu toch al 2 jaar geleden is het altijd de bedoeling geweest om zo snel als mogelijk over te gaan tot oldtimerinschrijving.

      Zoals de kaarten nu liggen stel ik me echter de vraag of ik hier wel goed aan zou doen.

      Mijn inschrijving is van voor 01/01/16, datum van de ‘vergroening’ van de auto-fiscaliteit.

      Ik betaal dus momenteel ongeveer 1500€ verkeersbelasting, itt ca 2800€ die ik zou betalen bij een nieuwe inschrijving.

      Doe ik er maw goed aan om nu de auto uit te schrijven en een oldtimerplaat aan te vragen op het einde van de maand?

      Indien de wetgeving zou veranderen (blijkbaar ten laatste tegen 2018) , zou het het dus best wel eens mogelijk zijn dat ik achteraf dus de 2800€ moet betalen, indien er geen overgangsmaatregelen zouden komen.

      Zoals onze noorderburen dan zouden zeggen: ‘wat is wijsheid?’

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Je kan altijd een simulatie maken hier:

        https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

        Geef de gegevens van je wagen is en speel een beetje met de ouderdom….
        Vanaf 25 jaar krijg je sowieso een verlaagde taks.
        Het verhaal van 25j naar 30j voor Oldtimers is opgelegd door Europa. België heeft tijd tot 2018 om dit in te voeren. Volgens een kennis bij het DIV is er echter nog geen interne nota verspreid die de datum van de nieuwe regelgeving bekend maakt. Zal dus nog niet voor begin 2017 zijn….
        Oldtimer: Normaal inschrijving 42.91€, rijtaks 35.86€ onafhankelijk welke motor, vermogen, uitstoot of kw
        Wagen ouder dan 25j niet ingeschreven als oldtimer: IDEM

        Als je de wagen ingeschreven laat, zou je vanaf volgend jaar dus een pak minder moeten betalen, maar wel nog alle gebruik hebben van je wagen als dagelijks gebruik.

        Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met de betrokken dienst en gewoon je vraag stellen… dan weet je het zeker.
        http://mobilit.belgium.be/nl/contact/adressen

        Als je meer weet, mag je het altijd laten weten!

          Je kan altijd een simulatie maken hier:

          https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

          Geef de gegevens van je wagen is en speel een beetje met de ouderdom….
          Vanaf 25 jaar krijg je sowieso een verlaagde taks.
          Het verhaal van 25j naar 30j voor Oldtimers is opgelegd door Europa. België heeft tijd tot 2018 om dit in te voeren. Volgens een kennis bij het DIV is er echter nog geen interne nota verspreid die de datum van de nieuwe regelgeving bekend maakt. Zal dus nog niet voor begin 2017 zijn….
          Oldtimer: Normaal inschrijving 42.91€, rijtaks 35.86€ onafhankelijk welke motor, vermogen, uitstoot of kw
          Wagen ouder dan 25j niet ingeschreven als oldtimer: IDEM

          Als je de wagen ingeschreven laat, zou je vanaf volgend jaar dus een pak minder moeten betalen, maar wel nog alle gebruik hebben van je wagen als dagelijks gebruik.

          Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met de betrokken dienst en gewoon je vraag stellen… dan weet je het zeker.
          http://mobilit.belgium.be/nl/contact/adressen

          Als je meer weet, mag je het altijd laten weten!

            @Bladerunner: lijkt me helemaal correct.
            De 924 van onze zoon werd enkele jaren terug ook gedurende een week uitgeschreven om na herinschrijving, veel vroeger dan de jaarlijkse vervaldag, over te schakelen naar de forfaitaire verkeersbelasting.

            De enige onzekere factor in dit verhaal is het al dan niet invoeren van overgangsmaatregelen als de grens voor oldtimers van 25 naar 30 jaar gaat.
            Bij onze Waalse vrienden waren er geen overgangsmaatregelen.

              @Bladerunner: lijkt me helemaal correct.
              De 924 van onze zoon werd enkele jaren terug ook gedurende een week uitgeschreven om na herinschrijving, veel vroeger dan de jaarlijkse vervaldag, over te schakelen naar de forfaitaire verkeersbelasting.

              De enige onzekere factor in dit verhaal is het al dan niet invoeren van overgangsmaatregelen als de grens voor oldtimers van 25 naar 30 jaar gaat.
              Bij onze Waalse vrienden waren er geen overgangsmaatregelen.

                Mijn mening;

                1) Indien de auto op dit moment nog niet ingeschreven is:
                Schrijf hem in enkele dagen NA zijn 25ste, of op oldtimerplaten of op dagdagelijkse platen, kosten BIV (weet ik niet) en forfaitaire BV van +/- 30 euro

                2) Indien de auto nu al wel ingeschreven is:
                Stuur uw plaat binnen en vraag enkele dagen NA zijn 25ste een nieuwe plaat aan, je betaald dan geen BIV en enkel de forfaitaire VB. Het resterend bedrag van de dure VB krijg je na enkele maanden terug.

                Als je zeker wil zijn en je wagen verjaart nog in oktober, stuur uw plaat nog op in oktober en wacht dan tot november om een nieuwe aan te vragen, doe dit ook als hij nog niet ingeschreven staat.

                  Het is inderdaad zoals yellow Submarine schrijft, is nu gewoon ingeschreven, en doordat het een oudere inschrijving is betaal ik de verlaagde taks van 1500€.

                  Ik vraag me echter af of ik niet ga overgaan naar de huidige verkeersbelasting van 2800€, indien er geen overgangsmaatregelen zouden komen en ik nu zou kiezen voor oldtimerplaat.

                  Het wordt dan immers een inschrijving volgens de regels van na 01/01/2016.

                    NU is het inderdaad zo dat de verkeersbelasting automatisch forfaitair (+/- €35) wordt aangerekend vanaf 25 jaar na eerste inschrijving. Ongeacht de auto al dan niet als old-timer is ingeschreven.

                      Als ik het goed begrepen heb is de 911 nu gewoon ingeschreven maar vraagt Ollie zich af of het aangewezen is hem uit te schrijven en daarna opnieuw in te schrijven als oldtimer.

                      De consensus is ja, op voorwaarde dat je de auto niet voor woon/werk gebruikt en kan leven met de onzekerheid van de nakende wetswijziging. Anderzijds: het is me niet duidelijk of de rijtaks nu automatisch omlaag gaat na 25 jaar of niet?

                      Confusion! :popcorn:

                        Gewoon door de zure appel heenbijten zou ik zeggen…
                        Je hebt dus al twee jaar een droomauto staan waar je enkel staat bij te kwijlen ?
                        Het is niet plezant betalen maar als je het niet kan opbrengen om dit bedrag op te hoesten voor je hobby kan je misschien beter een andere hobby zoeken, zeilen, paardrijden, zelfs cyclotoerisme etc…
                        Wat denk je dat die hobby’s kosten aan de mensen die ze beoefenen ?
                        Helaas koken kost geld.
                        Als je merkt dat je er eigenlijk het daaraan verbonden kostenplaatje niet wil uitgeven is het tijd om eens te bedenken als je wel de juiste hobby hebt. Voor de hobby die je echt, echt wil zijn de kosten ondergeschikt , hoeveel tegenzin het betalen ervan ook opwekt.

                        Wim

                          Vandaar hier (Ned) de overgangsregeling van 25 naar 40 jaar.

                          Vanaf 25 jaar overgangsregering en betaal je max 120 p/j aan wegentaks.
                          Dieselrijders en grote bakken (Amerikaanse autos e.d) op gas mogen in die tijd gewoon het volle pond betalen aan taks tussen de 25 en 40 jaar (na 40 jaar bij ons taks vrij)
                          Dit zijn de mensen net als bij jullie die met een auto zo goedkoop mogelijk probeerden te rijden, en eigenlijk voor de echte liefhebber het kapot gemaakt hebben.
                          Heb daar geen problemen mee, want in mijn ogen zijn auto’s van na 90 toch geen klassiekers of oldtimers meer, en dit door intrede polyester en electronica.

                          Dus voor er hier gaan reageren, ja mijn Ferrari betaal ik straks gewoon het volle pond voor. :happydance:
                          En zou ik dit niet willen, met bijhorende kosten van alles moet ik zo geen auto kopen. :sleep: :sleep:

                            Die typische 190D rijder in onze steden heeft niet veel last van woon-WERKverkeer vrees ik… :puke:

                              Awel, dat is dus net wat er gaat veranderen volgens mij :up:
                              Wil je normale platen betaal je de volle pot eender hoe oud de auto is.
                              Wil je minder betalen zal een inschrijving als oldtimer moeten.

                              Dit om te vermijden dat bvb 190D’s als DD gebruikt gaan/blijven worden.

                                Euh, de verminderde (forfaitaire) verkeersbelasting van een goede € 30 heeft niks te maken met de inschrijving als old-timer.

                                Momenteel, vanaf 25 jaar geldt automatisch de forfaitaire taks.

                                Kan zijn dat in de toekomst dit wel gekoppeld wordt aan het type inschrijving en dat de grens van 25 op 30 komt te liggen……

                                  Hoe ik het begrepen heb (maar ik kan verkeerd zijn)…

                                  Het oldtimerstatuut wordt misbruikt door sommigen die bvb een rokende stinkende Mercedes 190D gebruiken als 1e auto om kms te malen. Die moeten er uit. Daarom is de beperking er gekomen van geen school/werkverkeer. Met de nieuwe O-platen kunnen ze je er direct uithalen.

                                  Als je dus persé met die 190D wil blijven rijden op normale platen kan je dat en betaal je dan ook vollen bak tax, ook al is hij 30 jaar of meer.
                                  Als je een oldtimer wil gebruiken voor plezierritjes schrijf je hem in als oldtimer. Momenteel vanaf 25 jaar, binnenkort pas vanaf 30 jaar, en betaal je de kleine tax.

                                  In jouw geval -op normale platen- ga je dus 1500 Euro blijven betalen tot ‘t eind der dagen, je kan hem dan ook onbeperkt gebruiken. Schrijf je ‘m in als oldtimer dan betaal je maar (wat is’t?) 45 Euro tax ofzo, met de beperking van geen school/werkverkeer.

                                  Die overgangsregeling (voor de auto’s die nog geen 30 jaar zijn als de nieuwe regeling van kracht wordt) staat hier totaal buiten, daar weten ze zelf nog niet wat ze gaan doen denk ik.

                                  Zoals ik al zei: ik kan verkeerd zijn :salut:

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.