hmm.. trouble in paradise ahead?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 hmm.. trouble in paradise ahead?

  • Maker
    Discussie
  • dag vrienden,

    deze namiddag sloeg de schrik even om het hart toen ik het oliepeil van de 996TT wat wou bijvullen: voor de eerste keer zag ik op de binnenkant van de afsluitdop die typische gele ‘mayonaise’-achtige klodders hangen die je doorgaans met de gevreesde ‘joint de culasse’ zou associëren! 😕 De temperatuur blijft volgens mij stabiel, heb nog niks anders van vreemde zaken gemerkt of gezien, maar dit beangstigde wel…
    Vreemd is ook dat ik steeds bij het starten een fractie van een seconde de foutmelding ‘Tiptronic noodprogramma’ te zien krijg. Vreemd, want volgens de handleiding zou hij dan enkel in 4e rijden, en zou het versnellingsindicatielampje continu moeten over en weer gaan tussen de aanduiding van de 4e versnelling en D, wat hij ook niet doet… weird stuff, kan echter grote kosten echt wel missen nu! 🙁 (wie niet!)

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Mayonaise kan idd van korte ritten en/of vochtige omstandigheden. Bij een 996 blijft dat door de lange “vulbuis” wel hangen aan de dop.
      Als je aan je peilstok zuivere olie hebt > geen probleem.

        Zou me ook geen zorgen maken. Is slecht voor uw hart 😀 En wees blij dat op geen wolf :sleep: op dit forum zit

          ik had al zo iets horen waaien… :sarcastisch
          gelukkig bouwt de Turbo verder op een ouder blok… :respect2:

            Porschky ,ik zou me geen zorgen maken .Ik denk niet dat je een probleem hebt met je motor .De 996 en 997 mk1 motoren zijn oersterk . 😉

            Wim

              Ik druk de meeste Porsche rijders die bij ons komen altijd in het hart, rustig warm rijden en dan toeren maken, is hij ook voor gemaakt.
              Wij hebben tot nu elke Porsche die bij ons gestaan heeft problemen met draaien in het begin, daarom rijden wij ook niet in de auto’s voor in en uit de cabine of dat ze verplaatst moet worden, dat gebeurt en met mensen pk’s.

              Jullie herinneren waarschijnlijk mijn verhaal van de motor nog wel na 14 maanden stilstand tijdens de restauratie, jongens wat heb ik die toen vervloekt, olie gaan lekken, slecht lopen stationair en bokken.

              Mijn Porsche maat Theo (R.I.P) zei altijd tegen mij > als je een porsche motor op korte termijn naar de kl@ten wilt hebben, moet je een maand korte afstanden rijden van minder dan 5km.

              Dus rijden met die hap, dat voorkomt problemen. 8)

                +1 Wim, stilstand is achteruit gang 😀

                Merk het ook weer aan onze 964, die heeft natuurlijk geruime tijd stil gestaan bij CCR.

                Gisteren op weg naar de slalom van de Ned Porsche Club (een ritje van ca 30 min) dacht ik WTF :puke: Dit is niet mijn 964. Even flink op z’n staart getrapt met de slalom, let wel m’n gemiddelde snelheid was 46,7 Km p/u maar wel even lekker in de toeren toen ze warm was. Op de weg naar huis reed ze alweer een stuk beter :relaxman:

                Geloof mij nu maar, korte stukjes en stilstand zijn funest voor iedere auto maar helemaal voor een Porsche ongeacht het type. Goed warm rijden en dan even de toeren opzoeken, als je het in de lagere versnellingen doet hoef je ook niet bang te zijn voor je rijbewijs en/of een boete en kan je (met het raam open) ook nog eens genieten van een van de mooiste geluiden op deze wereld :applaus:

                Wim

                  Zou er mij niet te druk om maken, en zal waarschijnlijk met de korte ritten te maken hebben.
                  Zal gewoon condens wat vermengt met de olie zijn.

                    het is inderdaad eerder van die wit-gele prut… we zullen afwachten…Het zijn inderdaad doorgaans eerder vrij korte ritten van 17 à 20 km, en met zo’n auto is behoorlijk in de toeren gaan, eens opgewarmd, steeds gelijk aan rijbewijs op het spel zetten… Niet makkelijk om een dergelijk auto eens ferm te sporen te geven in België, zonder andere ‘niet mechanische’ problemen te krijgen… 😉

                    En de Tiptronic reageert voor de rest ook als normaal, misschien indd eens de olie van de versnellingsbak laten verversen. Op de 16.000 km die ik nu gedaan heb sinds de aankoop, heb ik twee maal voorgehad dat hij bij accelereren ‘uit de versnelling’ schoot, en dat je dan gewoon gas gaf, en er niets gebeurde. Dan moest ik naar de kant, en vanaf stilstand weer in vernelling zetten, en was het weer in orde… bij 188.000 km kan dat al eens gebeuren zeker? 😕

                      Mijn vrouw’s A3 2.0T wordt ook enkel gebruikt voor haar korte ritjes.
                      Zoals hierboven geschreven is dat inderdaad wat gelig/wit ipv bruin.
                      Ook ik maakte me zorgen, maar op mijn werk wisten de mechaniekers te
                      vertellen dat het volkomen normaal is als hij zo wordt gebruikt.

                      Dus Porschky; laten we hopen dat het dat is!

                        De turbo’s zijn bulletproof. Wat vaker een flink stuk gaan blazen ermee.

                        PB

                          “Tiptronic Emergence Run”

                          ik lees geregeld dat de oplossing kwam,
                          door het oliepeil van de versnellingsbak terug op peil te brengen.

                          Wel enkele puntjes die je moet volgen,
                          zoals bv. temperatuur van de olie moet 40°C zijn,
                          hij moet in “P” staan met motor draaiend , alle verbruikers af, airco enz…

                            De foutmelding “tiptronic noodprogramma” of iets dergelijks had ik hier ook eens bij de 996TT van een klant… wanneer ik de wagen aan de computer hing kreeg ik geen enkele fout op de tiptronic, heel vreemd… de man heeft de wagen ondertussen verkocht, dus een oplossing of oorzaak hebben we nooit gevonden.

                              Hebben ze allemaal tenzij je net een rit naar Duitsland gedaan hebt met “de mannen” :sarcastisch
                              ‘t Moet wel van die wit-gele prut zijn hé? Niet van die bruine smurrie die hier een paar maand geleden getoond werd…
                              Rij er eens mee Porschky 😉

                              PB

                                Zeker dat het geen sludge is ten gevolge van veel korte ritten? > condensvorming?

                                Mijn Duc had daar ook last van als ik hem enkel voor de ritjes naar de bakker uithaalde,
                                een paar keer flink warm gereden en wat kilometers gemaakt, en weg was de mayonaise.

                                Maar een koppakking is uiteraard niet uit te sluiten. 😐

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.