Hoe best gepolierde velgen kuisen ?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Hoe best gepolierde velgen kuisen ?

• Maker
    Discussie
  • Velgjes met een gepolierde rand zijn een beetje ingefret door zwart van de remmen, met welk mirakelproduct poetsen jullie die ?
    Heb me een tube chromépoets gekocht, maar dat helpt niet echt.
    Zo een JEX’ke met zeep in durf ik me niet goed riskeren.

Wat gebruiken jullie ? 😉

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • Plumber, ik zal die demo één dezer eens komen ontvangen (als we per ongeluk met de juiste auto op gang zijn tenminste 😉 ) .
      In elk geval al bedankt !
      Terwijl jij aan die 1% werkt zal ik jouw P’ke wel “for a spin” nemen :mrgreen: 😉

Laatste tip Bart,

ikzelf gebruik de produkten van Meguiars. Ben er een fan van en je zou eens kunnen proberen om die 1% proper te krijgen met “All Metal Polish”
        Volgens mij moet je het er daarmee afkrijgen.
        Meer info op: http://nl.meguiars.be/cgi-bin/specwd.pl?pc=G13005&tp=0

Je weet me wonen voor een demo 😀 D

Greetz,

Plumber

Efkes replyen …
          De “zjanten” zijn proper ! :mrgreen:
          Vandaag naar de Hubo, ze hadden niet wat ik moest hebben en ja, kende dat ? Ge wilt dan toch iets meedoen… zodoende velgenreiniger “Excalibur” gekocht en Commandant 4.
          Van die Excalibur hebben ze een hele reeks, bordeaux flessen met op elke soort een andere foto van een Porsche op ! 😮 Ne 996 😉
          Eerst de velgen ingespoten met Excalibur, 1 minuut laten inweken en afgewreven met zo’n spons met netteken om de vliegen van je auto’s snoet te wrijven. Afgespoeld met water, op de voorste velgen deze handeling 2x gedaan, et voila, velgen voor 95% OK.
          Alles nog eens goed afgespoeld, ritje gaan doen om de velgen te drogen en dan de Commandant 4 opgediept, lichtjes ingewreven, opgepoetst, sommige dingen die er met die velgenreiniger niet afgingen gingen er dan met die Commandant wel weer af. Resultaat : 99% proper en *blinken* 8) 8) 8)

Let wel, deze velgen waren in een gans jaar niet gekuist behalve de rit door de carwash. Ik maak me dus sterk dat als ik dit 2-wekelijks ofzo doe de velgen uiteindeljk weer 100% zullen zijn.
          Allen bedankt voor de input !

oxidatie is altijd veel feller vooraan dan achter.
            hoe warmer een velg wordt hoe beter vuil en zout kan invreten. Dus vooraan heb ja altijd een “mooier” resultaat dan achter.

hoe krijg je dat weg ? daar de ringen te vervangen.
            een goedkopere oplossing is alles met grof schuurpapier op te schuren tot alles weg is en dan met fijner erover te gaan, altijd fijner en fijner schuurpapier nemen tot ze weer redelijk blinken. dan met commandant of iets dergelijks verder oppolijsten. (dat laatste machinaal)

Heb ze ook al gekuist met velgenreiniger, maar dat haalt er niets af.
              Om nog even terug te komen op het “oxidatie” verhaal…
              In theorie zouden ze dan toch alle 4 even hard moeten oxideren ? Dat is hier niet ‘t geval. De achterste hebben zo goed als niets, de voorste zijn redelijk zwaar vervuild. Dat duidt toch op remstofrestanten ? Want de voorste remmen “bijten” waarschijnlijk harder dan de achterste. 💡

Mag je daar geen velgenreiniger gebruiken op jou velgen?

Ik had een paar weken geleden mijn Rover lichtmetalen velgen nog eens gekuisd (ganse winter niet aangeweest) met een oude fles (4jaar en nooit geopend) die ik hier nog had liggen (G27 (frans merk) kan je in Auto5 vinden heb ik eens gezien) en tot mijn verbazing ging dat zwart er enorm vlot af (zelf vlotter dan de Meguiars), wel iets langer dan 15sec op laten zitten in schaduw en koude velgen.

Gisteren bij Meguiars cursus ook, 15 sec max laten trekken (mag niet opdrogen), borstel en afspoelen, dit geeft totaal geen resultaat?

En hoe krijg ik er die oxidatie uit ? 🙁

‘t Ziet wel zwart, dus geen roestkleurtje ofzo hé ? En voor ik begon was er hier en daar wel een heel dik brokje dat je met je nagel er zo kon afkrabben. Daaronder was de velg weer mooi.

993S, je haalt me de woorden uit de mond. Voor zover ik kan uitmaken op de foto’s zijn de velgen beschadigd door oxidatie en niet aangetast met vuil. Ga je er niet uit krijgen met commandant. 😕

Foto’s zijn onduidelijk maar dat is geen vervuiling , dat is oxidatie.

probeer gerust eens met commandant 4, daar krijg je alles mee proper 😉

Allemal al bedankt, maar stel dat die Cavaseul niet helpt ? 🙁
                          Heb geprobeerd, maar ‘t gaat er niet af.
                          Nu, eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ze er deze winter ook blijven onderzitten zijn 😳
                          Ik denk wel dat’t vooral remstof is, want de achterste velgen zijn redelijk proper, maar de voorste … 😯
                          Ik zou iets moeten hebben dat wat meer “schuurt”, maar zonder krassen te maken. Een Jex met zeep ??

Hier een paar (slechte) foto’s om te tonen hoe groot de vervuiling is :

ik gebruik enkele keren per jaar (ong 4 keer) commandant 4 op de velgen en ze blijven toch wel een tijdje proper hoor.
                            Ik wrijf ze gewoon in met een vod, wel wat goed frotten zoals ze zeggen en was ze dan af met water en autoshampoo.
                            Geen sporen op de banden enzo. Als ik ze liet opdrogen, wat ik voeger deed was de kans wel groot dat je plekken op de banden krijgt.

Ik gebruik ALU van Belgom; is geschikt voor het reinigen en polieren van aluminium, koper en metaal. De vloeistof is licht schurend; geeft een mooi resultaat.

Dat moet je idd laten opdrogen (zoals alle polish producten) .
                                Hoe vuiler het te poetsen product , hoe harder je moet wrijven natuurlijk .
                                Maar ook hoe mooier het resultaat .
                                😉

unipol is ook ni slecht 😉

eventueel hier online te bestellen ==> http://www.unipol.be

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.