Hoe best schakelen met een 915 boite ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Hoe best schakelen met een 915 boite ?

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb al veel gelezen op het forum over de 915 boite en het schakelprobleem.

    Hoe schakelt men het best/gemakkelijk (omhoog én omlaag) ? Zoals sommige medlen met tussen gas, enz.

    Alvast bedankt voor jullie efficiente trucs.

    Mvg,
    Filip

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • [quote=”Geert”:28o6wmbz]…Wat ik wel reeds ondervonden heb dat is dat schakelen op een bepaald toerental vanuit eerste beter gaat dan bv een ander toerental…
      Bv, schakel ik op 2500 toeren van 1 naar 2, dan lukt het bijna nooit direct. Schakel ik ( als hij warm staat uiteraard ) op 3800 toeren van 1 naar 2, dan lukt het keer op keer ….[/quote]

      …heb ik ook ondervonden 😆

        Ik krijg hem toch ook moeilijk van 1 naar 2 hoor. De rest schakelt als boter, maar de 2de is bij mij echt geen aangename versnelling. Zeker bij het snel vertrekken verlies je echt waanzinnig veel tijd als hij er niet onmiddellijk in glijdt… Doet hij dat echter wel … man man man 8)

        Tussengas heb ik ook al geprobeerd, maar weer hetzelfde verhaal hé, sneller schakel je er niet mee. Wat ik wel reeds ondervonden heb dat is dat schakelen op een bepaald toerental vanuit eerste beter gaat dan bv een ander toerental…
        Bv, schakel ik op 2500 toeren van 1 naar 2, dan lukt het bijna nooit direct. Schakel ik ( als hij warm staat uiteraard ) op 3800 toeren van 1 naar 2, dan lukt het keer op keer ….

          [quote=”cabrio’87”:10wajiqr]toerental word dichter bij koppel gebracht ?
          zoiets denk ik… ❓ [/quote]

          door tussengas te geven, jaag je de motor op toeren…als je wat handig bent met tussengas en je kan de juiste hoeveelheid gasgeven goed aanvoelen, dan kan je het toerental van motor en versnellingsbak op gelijke hoogte brengen. De tandwielen van de huidige versnelling en de versnelling die je gaat kiezen zijn dan ook gelijk en de boite schakelt zonder moeite (in principe is in deze ideale situatie ontkoppelen zelfs niet meer nodig)…met tussengas “help” je dus de synchromeshen in versnellingsbak om de tandwielen op gelijke toerental tebrengen (minder sleet 😉 )

          Een 86’er Carrera 3.2 met G50 Boite, is ofwel een drukfout, ofwel eentje van ‘t eind van jaar die al aan de model 87 specificaties voldoet.

            Hallo, van welke datum is de G50 versnellingsbak ingebouwd , want ik zie in sommige verkoopsite’s dat zo’n bak reeds vanaf ’86 te vinden is , graag julie advies

              Ik rij met een SC van 78 met 200.000km.
              versnelling van 1 naar 2 wel een beetje kracht nodig maar
              3 tot 5 schakelt vlot en netjes met de lichte pols.

                als jederpookrustig naarachter trekt voeljedevitesseengaat deiergewoon vlot in wil jesnelschakelen dan is presisie nodig en als je aan de pook gaat rukken dan gaat het zeker mis

                ikzet meestal de pook in de palm van mijn handen dan druk je lichtjes en dan voel je waar de vitesse zit

                  toerental word dichter bij koppel gebracht ?
                  zoiets denk ik… ❓

                    Hoe komt het dat tussengas geven dit vergemakkelijkt ?

                      Boite werkt perfect als hij goed warm staat , koud is voorzichtigheid geboden.
                      P.s : van 5de naar 4de geef ik ook tussengas , anders krijg ik hem er moeilijk in. [size=59:3o44g4ii]de versnelling hé[/size] 😆 😉

                        persoonlijk ook nooit last van gehad met mijn SC .
                        Dit was dan ook een Zwitser en heeft een andere ratio en is blijkbaar correkter (ik zal maar niet mee doen aan het “grote diktee” ❓ zeker?)

                          Nooit last gehad van mijn 915 bak en schakelde gewoon zoals Stef eerst aangaf 😉

                            Zelf had ik een beetje last tussen de eerst en de tweede vitesse .
                            Er was wel nooit sprake van kraken van de boite, gewoon het niet onmiddelijk vinden van de tweede vitesse.
                            Wat me soms wel eens ergerde, maar dit is volledig verholpen door een beetje tussengas te geven bij het overschakelen .

                              915 versnellingsbakken zijn wel stroef maar het is nu eenmaal zo, laat ons niet vergeten dat er nog een stang zit tussen de pook en de versnellingsbak en dat deze onrechstreekse overbrenging de zaak niet eenvoudiger maakt.

                              Ik denk dat iedere 915 boite verschillend is en dat men er gewoon moet aan wennen. Als een versnelling kraakt ligt het dikwijls aan de bestuurder.

                              Synchromeschen zijn een ziekte bij de 915 maar kunnen vervangen worden en dit is niet zo duur als men alleen de nodige “ringen” vervangt, laat je nooit meeslepen in een volledig revisie, is meestal niet nodig maar zal je wel aangerekend worden !!!!

                              Technologie van deze boite is al meer dan 30 jaar oud en men mag dit niet vergelijken met een recente wagen, het was gewoon zo !!!!

                              Yvan

                                Probeem is dat ik van een 365a speedster ga naar een 911. Toch grote aanpassing ! Veel gekraak in het begin en zoals je zegt met het gevoel schakelen. Als je wil racen met iemand aan de lichten kan dit een opdoffer geven als niet vlot kunt schakelen van 1 tem 3 😥

                                  Neen, effe serieus nu: Geen “trucs” nodig als je boite goed is afgeregeld en de syncromeschen goed zijn.
                                  Je boite met liefde behandelen en ze gewoon worden.

                                  Staat idd al veel over geschereven op het forum.

                                  Tussengas geven doe ik zelf nooit en is bij mijn S ook niet nodig. Schakelt wel veel soepeler eens ze goed warm is.

                                  Swepco olie in je boite gebruiken zou ook goede resultaten geven

                                  Heb je er problemen mee ?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.