Hoe efficiënt is een sportluchtfilter ?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Hoe efficiënt is een sportluchtfilter ?

  • Maker
    Discussie

  • carrera 3.0
    Deelnemer

      Bekomt men door het plaatsen van een (open) sportluchtfilter echt extra pk’s ? 😉

      Artikel :
      Sportluchtfilters zijn bijna altijd de eerste beginselen van autotuning.
      Dit is vaak zo aangezien sportluchtfilters makkelijk te plaatsen zijn en niet zo heel erg duur zijn.
      De voornamelijke reden om een sportluchtfilter aan te schaffen is vaak het sportievere aanzuiggeluid van de lucht, veel mensen geloven ook dat door het monteren van alleen een sportluchtfilter er veel pk’s bijkomen, minimaal 5pk wordt er wel eens gedacht zelfs op een atmosferische motor.
      Als ik nu zou zeggen dat een sportluchtfilter alleen voor een sportief geluid zorgt zul je het geloven?? Meeste mensen zullen nee zeggen. Sportluchtfilters kunnen inderdaad voor een pk winst zorgen maar alleen onder bepaalde omstandigheden,

      De theorie
      De theorie is als volgt, als je meer lucht in de cilinders hebt om met de benzine te mixen zul je meer vermogen krijgen. Maar onder welke omstandigheden zorgen de sportluchtfilters voor een grotere airflow zoals wordt verteld??
      Aërodynamica of laat ik het airflow noemen, is zo complexer dan alleen een luchtfilter zodat je nooit zeker kunt zijn dat het monteren van een open sportluchtfilter zal zorgen voor meer airflow in het inlaatsysteem.

      Vervangingsfilters
      Laten we het eerst hebben over vervangingsfilters hebben, met andere woorden het vervangen van het standaard luchtfilter door bv een k&n luchtfilter. Gebruikmakend van een test met een luchtbox (=airbox=gedeelte waar het luchtfilter in is gemonteerd) heb ik de volgende gegevens.
      100% betekent de maximale weerstand van de airflow, hoe lager het cijfer hoe minder de lucht weerstand:
      Standaard airbox met standaard luchtfilter [100%
      Standaard airbox met K&N luchtfilter 100%
      Standaard airbox zonder luchtfilter 100%
      Bewerkte airbox met standaard luchtfilter 62,5%
      Bewerkte airbox met K&N luchtfilter 56%
      Individueel luchtfilter op inlaat 44%
      Inlaat zonder iets erop 37,5%
      Deze test laat zien dat het vervangen van je standaard luchtfilter in standaard airbox door een K&N luchtfilter geen enkel nut heeft tenzij je de airbox gaat aanpassen. Het meest verrassende resultaat is zonder twijfel de test zonder enig luchtfilter en een standaard airbox, de weerstand blijft gelijk aan met filter als het nou het standaard filter is of een filter van K&N. Dit is soms erg moeilijk te geloven maar zoveel weerstand levert een standaard airbox dus op, zonder airbox en alleen een inlaatspruitstuk heeft die nog maar 37,5% weerstand.
      Het is duidelijk dat het vervangen van het standaard luchtfilter door een sportluchtfilter nutteloos is tenzij je de airbox ook aanpast. Het is duidelijk dat het niet gebruikelijke is om zonder luchtfilter en airbox te rijden, waarom geen openluchtfilter gebruiken?? Het kan een resultaat opleveren tussen de 37,5 en de 56%.

      Openluchtfilter
      Normaal gesproken bevat lucht wat het inlaatsysteem passeert 23% pure zuurstof terwijl NOS 36% pure zuurstof bevat. We weten allemaal dat NOS zorgt voor een flinke vermogenboost. Maar helaas kan een openluchtfilter hier niet voor zorgen, het zorgt er wel voor dat er meer lucht en makkelijker kan stromen. De belangrijkste vraag is: Hoeveel pk winst is er te verwachten?
      Tests op een dyno hebben bewezen dat er zelfs sprake is van een pk verlies als je geen manier hebt gecreëerd om koele lucht direct naar het openluchtfilter te leiden. Openluchtfilters (K&N bv) zonder speciale aanvoer (bv naar gat in voorbumper) waren zelfs verantwoordelijk voor verlies van pk’s tot maar liefst 13pk. Terwijl een openluchtfilter geplaatst bij een aanvoer van koude lucht een vermogenwinst van tot 2 pk kan leveren. Voor turbo of supercharged motoren kan het oplopen tot 10 pk afhankelijk van vermogen en cilinderinhoud van de motor.
      Een ander punt op sportluchtfilters in dat zei alleen effect hebben in de hoge toeren. Weer een ander punt is dat sportluchtfilters meer stof doorlaten dan een standaard luchtfilter, gelukkig is daarvoor veel goed te maken door het filter goed te oliën.

      Filteronderhoud
      Om een goede prestatie van filter te behoudenis is het noodzakelijk geregeld het filter te reinigen en te oliën. Anders zouden de prestaties slechter kunnen worden dan het originele filter. Een schoonmaakbeurt zo om de 6 maanden is acceptabel bij gemiddeld autogebruik. Olie wordt gebruikt zodat er minder stof en dergelijke door het filter in de motor komen.
      Onderhoud bestaat uit 2 dingen:
      Schoonmaken en oliën giet wat benzine in iets groots waar het hele filter inpast, en laat het filter er gedurende maximaal 2 uren inzitten. Spoel daarna het filter om en laat het goed drogen. Oliën van het filter, spuit wat olie vanuit binnenuit in het filter, maak het niet nat, vochtig is genoeg.

      Conclusie
      Om echt pk uit je sportluchtfilter te halen zul je er direct koude lucht op moeten aanvoeren, het liefst nog met een speciaal afgeschermde bak die ervoor gemaakt is, rijstijl is ook aan te passen aan een sportluchtfilter. Probeer mee in de hoge toeren te rijden om maximaal van een sportluchtfilter te profiteren waarschijnlijk zal dit sowieso wel vaker gebeuren voor het geluid wat het produceert. Goed onderhoud van het filter is ook noodzakelijk voor goede prestaties.

    12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
      • dat klopt wel, maar het gaat meer over standaard, fabrieks geleverde , ongeblazen motoren

        en easy power upgrades , not…

        op een turbo is het simpel
        meer druk en een schietgebedje doen voor je koppakking

        daar pruts je niet met verschillende filters om 5 a 10 pk erbij te krijgen… toch?

          Bij mijn weten moet een uitlaat bij een turbomotor zo weinig mogelijk tegendruk hebben zodat de turbo sneller op toeren kan komen..

            [quote=”RSR”:1cbbz4u6][quote=”svandamme”:1cbbz4u6]
            eeh, tegendruk is op de uitlaat, toch?

            inlaat gaat over snelheid om zo hoog mogelijk volumetrische efficientie te hebben… dan krijg je zo hoog mogelijke pk’s op hoge toeren tenkoste van koppel in lage toeren.

            [/quote]

            Bij de Boxster en 996 + 997 moet je opletten dat de sport filter of kelk niet te dicht bij de luchtmeter zit, anders zal deze veel sneller stuk zijn en niet juist meer meten. Dit bedoel ik met een kleine tegendruk in de inlaat(5%) en dit staat in veel tuning boeken dan ook vermeld. De uitlaat moet zeker een tegendruk hebben anders ga je vermogen verliezen.[/quote]

            hazo, maar das van moderne injectie, daar weet ik dus niks vanaf

            mfi, cis en motronic met klepmeter das iets anders…(al is maf ombouw geen probleem, ik zou er zowieso geen konische filter rechstreeks op monteren, omdat je dan warme lucht aanzuigt onder de motor kap…

            maar ik snap nog niet hoe dit dan tegendruk zou noemen, aangezien er een vacuum is … lijkt me meer iets in de zin van dat er een stabiele airflow over de meter te hebben…

              [quote=”mark986″:1wpacike]
              is saai maar het is zo….. anders (Luc zal dit bevestigen) moet je ettelijke zaken aanpassen waardoor je meer lucht ook verwerkt kan worden. Hij kan je deze aanpassingen professioneel uitvoeren maar alles heeeft dan weer zijn prijs….[/quote]

              Idd je kan buizen monteren zodat er meer lucht binnen kan.

                [quote=”svandamme”:6a1w4shy]
                eeh, tegendruk is op de uitlaat, toch?

                inlaat gaat over snelheid om zo hoog mogelijk volumetrische efficientie te hebben… dan krijg je zo hoog mogelijke pk’s op hoge toeren tenkoste van koppel in lage toeren.

                [/quote]

                Bij de Boxster en 996 + 997 moet je opletten dat de sport filter of kelk niet te dicht bij de luchtmeter zit, anders zal deze veel sneller stuk zijn en niet juist meer meten. Dit bedoel ik met een kleine tegendruk in de inlaat(5%) en dit staat in veel tuning boeken dan ook vermeld. De uitlaat moet zeker een tegendruk hebben anders ga je vermogen verliezen.

                Anoniem

                  op een boxster heb je een relatief directe inlaat dus bij een goede afscherming heb je op hoge toerentallen wel enige winst en anders een leuk geluid.

                  bij een nwe carrera (zoals de gt3) kan je een spoilertje installeren waardoor je vanaf 150km/u effecitief een bepaalde druk gaat opbouwen en een vermogenswinst gaat creëren.

                  Bij een oudere 911 zal dit ook enigzins mogelijk zijn als je spoiler achter manueel van in het begin opengezet word (indien elec en mogelijk) anders….folow the way of porsche…. die mannen weten waarom ze de wagen zo ontwikkeld hebben….

                  is saai maar het is zo….. anders (Luc zal dit bevestigen) moet je ettelijke zaken aanpassen waardoor je meer lucht ook verwerkt kan worden. Hij kan je deze aanpassingen professioneel uitvoeren maar alles heeeft dan weer zijn prijs….

                    [quote=”RSR”:3lr4gvnp]:shock: 😯 je hebt gelijk maar zo een uitleg amaai ni, en ik geef toe die info over luchtfilters maar heel raar is. De motor zuigt de lucht aan en je moet altijd een tegen druk hebben op je inlaat, maar dat is niet veel naar mijn weten.

                    Luc[/quote]

                    eeh, tegendruk is op de uitlaat, toch?

                    inlaat gaat over snelheid om zo hoog mogelijk volumetrische efficientie te hebben… dan krijg je zo hoog mogelijke pk’s op hoge toeren tenkoste van koppel in lage toeren.

                    daarom hadden de RSR’s kelkjes met hoge butterfly gaskleppen en hoog geplaatste injectoren
                    en de productie mfi motoren hadden de butterflies net boven de kop, met inlaat kelkjes derboven, en laag geplaatste injectoren

                    bij lage toeren zorgen de wervelingen van de luchtstroom, over de kleppen namelijk voor beter mengsel
                    en bij lage toeren hebben de laag geplaatste injectoren genoeg tijd om te mengen.. als ze te hoog staan zal bij lage snelheid de verneveling terug beginnen druppels vormen…

                      😯 😯 je hebt gelijk maar zo een uitleg amaai ni, en ik geef toe die info over luchtfilters maar heel raar is. De motor zuigt de lucht aan en je moet altijd een tegen druk hebben op je inlaat, maar dat is niet veel naar mijn weten.

                      Luc

                        het is ondertussen wel geweten dat een K&N filter inderdaad zo goed als niks oplevert zonder verdere modificaties aan de airbox.

                        er is wel een andere reden om er één te plaatsen: herbruikbaarheid. De filter gaat het hele leven van de wagen mee, wat een besparing kan opleveren bij veel kms….

                        wij hebben er één geplaatst om die reden, en ook omdat we op weg naar China niet al teveel vervangfilters zullen tegenkomen, en we niet de plek hebben om enkele reservefilters mee te pakken 8)

                          nog iets, op een 4 takt motor
                          met bv 40 mm inlaat poorten op je koppen

                          heb je ten allen tijde maar 40mm nodig om een “open” kanaal te hebben
                          want er is nooit maar 1 van de cylliders die aanzuigt, ze zuigen nooit tegelijk aan, of je nu een 4 cyllinder 6 8 10 of 12 cyllinder motor hebt , dat verandert niet….

                          maar als je de spruitstukken ziet, op moderne auto’s heb je meestal een collector, een centrale kamer waarop de individuele cyllinders samen komen

                          die zal bij de collector al meer dan 40 mm zijn
                          omdat dat laatste gedeelte vernauwt, dit zorgt er voor dat de snelheid omhoog wordt gedreven op het laatste stuk

                          en dan een meer praktische opmerking voor oudere auto’s.. bv CIS of Motronic met een luchtklep… 944, 911 3.2.. hoe groot is de poort van je luchtklep??? je kan je airbox opensmijten zoveel je maar wil
                          je luchtklep is gelijk, of dat nu een 2.5 944 is, of een 3.2 911…

                          die luchtkleppen hebben ik me goed herinner een inlaat van 4 op 6 cm
                          bereken maar hoe groot dat is vergeleken met de diameter van je kop poorten…

                          je moet al naar een mass air flow meter gaan (gloeiende draad) als je enig verschil wil maken in je lucht filter of airbox ( ik ga er van uit dat hij niet verstopt zit, maar nieuw is )

                          of je zet er een blower/turbo op , maar dat is een compleet ander verhaal

                            1 hoe kom je aan die percentages voor luchtweerstand

                            2 ik heb mijn twijfels om te spreken van luchtweerstand

                            luchtweerstand (drag) gaat over hoe objecten zich gedragen in een stroom lucht, of een stroom lucht in een kanaal stroomt… wervelingen en optimale flow, aerodynamica

                            dat er aan het begin van het kanaal een flessenhals is, durf ik niet meteen aan luchtweerstand gaan toekennen, maar aan de hoeveelheid lucht je met een bepaalde hoeveelheid onderdruk door de flessenhals kan zuigen… niet ietsje anders

                            maar das enkel mijn gedacht, mijn uitleg is misschien niet echt super, kben dan ook geen fysica leraar

                            het verschil is volgens mij

                            lucht weerstand
                            lucht snelheid 100km/h >> “luchtweerstand” >> luchtsnelheid 90km/h

                            bochten, scherpe hoeken, uitsteeksels, luchtfilters , wand oppervlak van het kanaal

                            flessenhals bij aanzuiging
                            -20 kPa onderdruk bij eind punt >>> inlaat traject >> -20kpa onderdruk begin

                            dat blijft dus gelijk, en dan is het gewoon kwestie van hoeveel lucht je met -20kpa door een gegeven diameter kan zuigen

                            luchtweerstand komt pas echt in the picture op het eind punt van je inlaat traject, de poorten van je koppen, spruitstuk en gasklep.. in die volgorde… die dingen bepalen de volumetrische efficientie van je motor
                            omdat daar je eind snelheid van je inlaat lucht van tel is… de laatste 30(40)cm voor de verbrandings kamer

                            oa de wet van Bernoulli

                              Proficiat, dit lees ik graag en bevestigd alleen maar wat ik al veronderstelde !!!!!!!!!!!!

                              Deze stelling is trouwens ook waar voor veel andere nutteloze rommel.

                              Yvan

                            12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.