Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Hoe het beste leder behandelen
- Dit onderwerp bevat 51 reacties, 31 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Sensa911.
-
MakerDiscussie
-
24 juli 2013 om 18:18
Het is nu wel echt niet een technische vraag, maar hoe behandel je het beste leder.
Zijn er bepaalde producten? -
MakerDiscussie
-
‘tja Harley G … dat was een diepte reiniging van een paar centimeter zeker
Doen zoals Herman911 dat doet … die legt een handdoek op zijn zetel (of was dat zijn vrouw )
Ik gebruik gewoon een schroevendraaier om het vuil af te krabben….
ik zal het hier zelf maar zetten voor er één of andere plezante zelf op dat idee komt….
En heeft die Bart Van de Bossche ooit het woord “nivea” uitgesproken? Ik heb mijn lederen zetels en het dashboard ermee gedaan. Ik ben wel content van het resultaat, maar, geloof het of niet, de ontsteking aan mijn rechterelleboog die ik ervan overgehouden heb is nog steeds niet genezen… en ‘t is al 3 maanden geleden! :what: :bounce:
Late reactie, maar wou toch mijn ervaring even delen…
Ik ben al 30 jaar motorrijder, en ik rij al 30 jaar met dezelfde leren vest…. en die is nog altijd even soepel als toen ze nieuw was (soepeler zelfs) en qua waterdichting maak ik me geen zorgen om geruime tijd in de gietende regen te rijden…. Idem met mijn lederen broek (15 jaar) al moet die nu echt wel vervangen worden (met de broek is niks mis, wel met mijn taille… :bounce: )In het begin gebruikte ik de klassieke producten die je in de autorayon van de lokale dhz of auto-onderdelen shop kan vinden, zonder een echt goede resultaten te hebben. Ontevreden en op zoek naar iets beters, liep ik ,een dikke 25 jaar geleden, Bart Van den Bossche (niet de zanger hé) tegen het lijf op de lokale zondagsmarkt… Altijd op zoek naar iets nieuws of iets beters, ben ik met hem aan de praat geraakt en heb hem duidelijk uitgelegd wat ik zocht en waarvoor het moest dienen…. ik kreeg een volledige uitleg over leder, hoe onderhouden, hoe herstellen, hoe opfrissen en belangrijker, hoe het in topconditie te houden….
Sindsdien gebruik ik alleen nog zijn producten, tot grote tevredenheid!
enkele voorbeelden,
Toen in mijn Volvo V70 met beige lederen interieur moest teruggeven op het einde van mijn leasecontract (180.000km op de teller) vroeg de controleur van de leasemaatschappij of ik een nieuw interieur had moeten steken?!!
Het ‘roze’ interieur van mijn zoon zijn Volvo C30 kreeg zijn origineel bordeaux kleur terug na reiniging, voeding met ‘ledervernieuwer 80%’,…. in de garage waar ik klant ben vroegen ze me hoe ik dat gedaan had….
Voor mijn motorvest gebruik ik de ‘ledervernieuwer 20%’ of de gewone onderhoudslotion (om de verweerde look te behouden) maar toch maximaal te voeden en te beschermen…Voor zijn prijzen moet je het niet laten, een stuk goedkoper dan veel anderen op de markt, voor zijn ervaring en kwaliteit moet je het juist wel doen… hij is inmiddels 6de generatie …. ervaring genoeg!
Bel hem gerust voor uitleg of informeer eens waar hij ergens te vinden is op de ene of andere markt…. Altijd amusant om hem bezig te zien…
Veel onderhoudsplezier!
[quote=”Harley G” post=226241] ……..(je weet wel: de plaats waar je met je dikke kont steeds tegenaan schuurt bij het in -en uitstappen) wat willen bijkleuren….Het laatste wat ik wil, is dat de missess met zwarte strepen op haar jas/kleedje uit de P klimt want dan zal het niet mijn beste dag (euh jaar) worden…[/quote]
Ik hoop dat ze niet mee leest, anders zwaait er wat denk ik :what: :happy:
Ik zou de zijkant van de rugleuning (je weet wel: de plaats waar je met je dikke kont steeds tegenaan schuurt bij het in -en uitstappen) wat willen bijkleuren….
Het zijn zwarte zetels. Het laatste wat ik wil, is dat de missess met zwarte strepen op haar jas/kleedje uit de P klimt want dan zal het niet mijn beste dag (euh jaar) worden.
Het klepje van de middenconsole van de 944 dat baschadigd was, heb ik met zwarte schoensmeer gedaan maar dat lijkt me niet aangewezen voor een zetel…..Vorig weekend ook aan het ‘boenen’ geweest. Ik denk dat de zetels van mijn 993 slechts gedeeltelijk leder zijn. Dat wil zeggen enkel het oppervlakte waar je op zit, de rest is simili. Voor die simili heb ik gewoon hetzelfde product gebruikt. Het lijkt wel geen kwaad gedaan hebben maar heeft het wel zin ‘leder-product’ te gebruiken? Als dat kunstleder is, trekt er toch niets in?
voordeel van nivea is dat indien je je stoelen in de winter doet je handen ook beschermt zijn. 😀
Mijn interieur hier mee gedaan:
Heel content van het resultaat; het leer blijft lang zacht en soepel, blinkt niet, plakt niet , geeft niet af en ruikt ook nog eens fris (een tijdje)
Laat ook geen witte resten achter, het gaat nochtans over een donkerblauw interieur :up:Thx jongens, ruikt idd. lekker, alle maanden eens gedaan en blijf mooi nu. Bodylotion van nivea.
‘k zal FF een handje helpen KLIK. het principe is simpel: wat werkzaam is voor levende huid, werkt ook voor gelooide huid 😉 en het geparfumeerde is mooi meegenomen maar niet blijvend
[quote=”Yellow Submarine” post=226047]Zonder gekheid: ik denk niet dat Nivea hiervoor geschikt is.[/quote]
Dan heb je de foto’s van de zetels van youyou’s Boxster, die hij hier enkele weken/maanden geleden postte, nog niet gezien denk ik. :think:
Als ik me niet vergis, heeft hij Nivea gebruikt bij het onderhoud van zijn zetels en het resultaat was super.Dus youyou, als je dit leest: misschien je foto’s nog eens posten of een linkje plaatsen :popcorn:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.