Hoe klanten lokken in crisistijden?

Home Forum Zeverhoekje Hoe klanten lokken in crisistijden?

• Maker
    Discussie
  • Dat sommige winkels de crisis wel heel hard beginnen te voelen en alle troeven beginnen uit te spelen om toch maar klanten te lokken is wel duidelijk aan het worden. Hier een befaamde uitspraak over een zelfstandige winkelier :

[i]Wel,zoals sommigen onder jullie wel weten ben ik zeer sterk begaan met het “dierenleed” in al zijn vormen.
    DAAROM heb ik besloten dat ik van iedere aankoop die bij mij gebeurd 1€ in een van de bussen steek!!!! [/i]
    (het gaat dus over een collectebus van veeweyde) >>> dus ik koop 1000 prulletjes van 1 EURO, dat wil zeggen 1000 EURO in zijn collectebus ❓

Op zich een mooi initiatief maar als een vertegenwoordiger hier “zijn boekje” over deze persoon opendoet (hij is daar ook vertegenwoordiger) dan stel ik mij toch grote vraagtekens over zijn juiste bedoelingen met deze actie 🙄

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • ben altijd de eerste in de zaak en de laatste weg personeel dat niet vriendelijk en gedienstig is gaat eruit

Wim

Gewoon als baas zelf de touwtjes in handen nemen/houden, valt mij ook steeds meer op dat alles aan personeel over gelaten word, en dat is in sommige gevallen niet goed. 💡

rjf

Klanten lokken kan nog altijd door GOEDE SERVICE.

Vraag aan gelijk welke zelfstandige en ze denken allemaal dat ze de beste service leveren naar klanten toe. Maar vergeet het maar, het personeel laat meer en meer te wensen over. Als je vroeger ergens kwam werd je altijd vriendelijk en met de glimlach behandeld en nu zijn ze vaak kortaf, zakelijk en soms zelf ronduit onvriendelijk. En dat gaat van garages over kledingwinkels tot horeca. Dat is een evolutie die mij ten sterkste verbaast want gezien de crisis is een goede en vriendelijke service de goedkoopste manier om een tandje bij te steken. Zelf keer ik NOOIT terug naar een zaak waar ik onvriendelijk behandel ben, hoe goed hun producten ook mogen zijn …

[quote=”PT”:1peuchyt]:lol: Sorry,… kon het niet laten !!

😆 😆 😆 dat telt niet! Er mogen geen “kledingstukken” rond zitten 😉
            Wel ne sjieke airbag.

PT

😆 Sorry,… kon het niet laten !!

Het is wel wat leedvermaak maar dat is toch echt om het uit te schreeuwen.
                Gevonden op een “tuning”forum. Na de kortingenoorlog (ondertussen geven er al sommigen het bijna weg) nu de andere “klantenlokkers” :

[i]Verkiezing van de mooiste foto van je huisdier(en).
                Post de mooiste,grappigste,leukste foto(s) van je huisdier(en) .
                De foto die het mooist bevonden (zal gekozen worden door een onschuldige dierenvriend) wint een aankoopbon van 100€ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                Te besteden in mijn shop,word niet uitbetaald.[/i]

Vanaf vandaag volg ik ook met soortgelijke actie. Post de mooiste foto van een vrouw haar borsten 😆
                De mooiste krijgt een waardebon. Opgepast : de foto moet wel op echtheid gecontroleerd kunnen worden (door mij natuurlijk 😈 )

Wat ik hiermee maar wil aantonen is dat sommige zelfstandigen de wanhoop nabij zijn. Een winkel vol voorraad met producten die snel verouderen en de verkoop bijna op nul. En dan gebeuren er zotte dingen. Dat je protesteert tegen dierenmishandeling vind ik een mooi gebaar en positief maar dat je dit “misbruikt” in eigen reclame met alleen maar commerciële gedachten vind ik erg 👿

Stttt… ik ben ook andere wegen aan het opzoeken om te gaan doen (‘t is te zeggen al stilaan met bezig). Want nu is het nog OK maar ik zie mezelf dat binnen een paar jaren niet meer doen. Want idd. die tuningwet doet heel de boel “dood” (welke snul wou dat weer in België hebben 😡 evil:

Dat er veel caraudio- en tuningzaken failliet gaan is meestal omdat ze het “hoog in hunnen bol” hebben gekregen. Ofwel nemen ze voor alles en nog wat personeel aan en zetten ze megabuildings, ofwel stoppen ze hun magazijnen bomvol om van de extra voordelen van de distributeurs te kunnen genieten (lees snoepreisjes en andere luxedingen). Ik hoef niet naar Las Vegas voor een tuningevent 😆 . Ik kan zo direct vier collega’s in dezelfde sector opnoemen waarvan hun leasings staan over te nemen, waar het personeelbestand al gehalveerd is en waar ze hun leningen moeten laten herzien om toch maar elke maand rond te geraken (zo ééntje met een prachtig handelspand maar een dubbele lening van 40 jaar erop 🙄 )

[quote=”Audiotronics”:2j5oakye]
                    @ 911-lover : tja de reden dat ik al 10 jaar aan het bouwen ben. Ofwel naar de bank en een dikke lening ofwel stap voor stap alles zelf doen.[/quote]
                    Zo ben ik ook .
                    Als ik het niet cash kan betalen hoef ik het niet .
                    Morgen kan ik hier een nieuwe GT2 hebben staan op leasing .
                    Geen probleem om die af te betalen … maar wel een moreel probleem voor mij want ik bezie het niet als mijn wagen .
                    Maar zoals gezegd , als je die kan inbrengen in een zaak als onkosten is het een heel ander geval .en daar heb ik volledig begrip voor . De staat plukt ons (en zeker de zelfstandigen) al genoeg .

[quote=”Audiotronics”:2j5oakye]

Neen in de caraudio niet. De meeste zijn jonge gasten die nog thuis wonen en hun job in de fabriek nog hebben. Die denken niet aan morgen maar wat vandaag verdiend is moet ook op. En nu met het vakantiegeld in aantocht wordt er weer over grotere bedragen gesproken.
                    [/quote]

Ik had net hetzelfde met mijn zaak totdat de zogenaamde “tuningwet” kwam en de daarbij gevolgde razia’s van de politie .
                    Toen werden de klanten bang nog dingen voor hun wagen te kopen zoals velgen , verlagingssets , motortuningparts , carrosseriekits , rolkooien , sportseats etc .
                    Ik zag de verkoop van die spullen zienderogen dalen en enkel kleine spullen en chroom , carbon ofe vergulde spullen voor motor of interieur gingen nog goed .
                    Audio deed ik niet , maar daar is idd het geld dat ze uitgaven ook grotendeels naartoe gegaan .
                    Net zoals naar Koen met interieurveredeling . Op deze zaken jaagt de politie (nog) niet en is er geen wetgeving (lees verbod) rond .
                    Al ken ik veel audiozaken in mijn vroegere buurt die overkop zijn gegaan en alle tuningzaken gingen failliet . Ikzelf had gelukkig een éénmanszaak en was zo verstandig genoeg om tijdig te stoppen na 10 jaar de zaak te hebben en alle eer aan mezelf te houden .

Wat zouden we anders den hele dag moeten doen Jim :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

😆 Dan weet ge wat doen hé Koen, WERKEN 😈

Welke crisis ??? :mrgreen:

Mijn agenda heeft nog nooit zoveel maanden op voorhand volgestaan dan sinds ze het woord crisis uitspreken. 🙄

@ 911-lover : tja de reden dat ik al 10 jaar aan het bouwen ben. Ofwel naar de bank en een dikke lening ofwel stap voor stap alles zelf doen.
                            Toen ik destijds een nieuwe mercedes kocht zei iedereen “leasing zo kan ik het ook” en toen ik een tweedehands posche kocht zei iedereen “gansterpraktijken aan het doen in uwe winkel”. Tot grote spijt moet ik de P ook dagelijks voor de winkel parkeren omdat deze niet onderaan in de garage kan (voorlip in stukken want ligt te laag). Voor jonge gasten is het tof maar voor de “gewone consument” is het toch niet zo goed.

En crisis?
                            Ja in de telecom wel. Een GSM moet nu iets langer meegaan alvorens er een nieuw model wordt aangekocht. Een abonnement aanpraten is veel moeilijker geworden dan een jaar geleden.
                            Neen in de caraudio niet. De meeste zijn jonge gasten die nog thuis wonen en hun job in de fabriek nog hebben. Die denken niet aan morgen maar wat vandaag verdiend is moet ook op. En nu met het vakantiegeld in aantocht wordt er weer over grotere bedragen gesproken.
                            Maar als ik het eerste kwartaal bekijk is er toch een daling (natuurlijk zijn ook de producten op één jaar tijd veel goedkoper geworden).

Elke dag horen we over en zien we de crisis.
                              Ontkennen dat er crisis is is voor mij reageren als een struisvogel en je kop in het zand steken .
                              We kunnen het niet blijven ontkennen .
                              Dat niet iedereen onder de crisis lijdt is ook een feit .
                              Het is een veel voorkomend fenomeen dat mensen in crisistijden aan de buitenwereld willen laten zien dat zij er niet onder lijden en geven meer geld uit dan normaal om de uitstraling te geven dat ze er niet onder lijden .
                              Achter de schermen is het echter heel anders .
                              Ikzelf ken ook zulke mensen (zelfs van zeer nabij) die deze strategie hebben opgebouwd . Groot doen , dikke wagen en mooi huis , maar alles op afbetaling en leningen . Van buiten mooi , maar ga niet binnen want daar zie je het geldgebrek . Muren jaren zonder verf , meubilair van 20 jaar geleden , geen binnendeuren , amper goed(lees vers) eten op tafel en problemen om rekeningen af te betalen .
                              De verkoopsindustrie speelt daarop in . Je ziet hopen nieuwere wagens rijden maar ook alleen maar sinds je ook persoonlijk kan leasen . Alles kan tegenwoordig op afbetaling of leasing.
                              De mentaliteit is tegenwoordig “als ik het niet meer kan betalen komen ze het maar halen , maar zolang heb ik het gehad” .

Waren deze “verkoopstruuks” er niet geweest van oa de auto industrie hadden de sluitingen die je tegenwoordig hoort en ziet al verschillende jaren eerder geweest .

Nu naar de vraag “Hoe klanten lokken in crisistijden”

Een voorbeeld hiervan heb ik hierboven al gegeven .
                              In mijn branche geld deze regel niet . Bij collega’s zien we dat ze het ook moeilijk hebben en er was het afgelopen jaar een record aan horecazaken die de deuren gedwongen moesten sluiten .
                              Doch wij hebben zeker niet te klagen . De cijfers gaan steeds verder sterk omhoog en de klantenstroom is enorm . De kans bestaat erin dat tegen einde dit jaar de zaak verdubbeld wordt in capaciteit . Grootse verbouwingen staan op til .
                              Het geheime recept van dit alles en waarom mijn voorganger dit niet kon ?
                              Geef de mensen een eerlijke VERSE keuken voor eerlijke prijzen .Mooie en verzorgde gerechten , afwisselende kaart , een snelle en vooral vriendelijk service en een mooie atmosfeer en je hebt een winnend recept .
                              Geld en klanten komen niet vanzelf . Die moet je verdienen . Elke dag opnieuw en steeds met meer inzet .
                              Niet blijven hangen maar vooruit gaan .

[quote=”knoet”:332rc68l]Jim was dit geen actie van een collega / concurent van jou? 😆 [/quote]

Ja na een bezoek en het praatje met de bewuste vertegenwoordiger gisteren eens op het internet gaan opzoeken en ik moet er niet bij vertelllen dat er een paar strike lagen 😆 Maar mag geen namen vernoemen hé want dat is strafbaar 🙄 😉
                                En ik weet ook dat een vertegenwoordiger beter zijn mond houd, zeker als er een paar klanten bijstaan maar tja op die moment denkt een vertegenwoordiger maar aan één ding en dat is zijn bestelboekje ❓

Jim was dit geen actie van een collega / concurent van jou? 😆

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.