Hoe lang kunnen wij nog met onze verbrandingsmotor rijden?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Hoe lang kunnen wij nog met onze verbrandingsmotor rijden?

• Maker
    Discussie
  • 2035 Is vooropgesteld als HET jaar dat men totaal moet overgaan op het elektrisch rijden. Ik stel mij er toch aanzienlijk wat vragen bij en zal hier alvast niet de enige zijn denk ik. Maar goed, wat mij een beetje zorgen baat is, hoe lang kunnen wij nog met onze bolides rijden alvorens deze tot nul-waarde zullen worden herleid. Ik kan mij haast niet voorstellen dat iedereen zomaar zijn bolide, die ettelijke euro’s heeft gekost (inclusief zweet en tranen) aan de kant zal moeten zetten of erger nog, niet meer verkocht zal krijgen omwille de aankomende regelgeving tegen 2035. Vanaf volgend jaar zouden al enorme extra rijtaks heffingen worden ingevoerd naast de gewone(?) belastingen die we al meer dan voldoende betalen. Porsche zou daarnaast werken aan toch wel milieuvriendelijke verbrandingsmotoren met doorontwikkelde brandstof onder de naam “E-Fuel”, zodat hun voertuigen die naam en faam hebben verworden verder zouden kunnen bereden worden door hun toch wel fanatiek en menig cliënteel her en der. 

Denkelijk duizend en één vragen door menig autorijder, maar wat weten/denken jullie er van?

PS: indien verkeerdelijk geplaatst, bedankt om het correct te willen onderbrengen.

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • De ervaring met gas en elektriciteit leert ons dat onze roverheid en bij uitbreiding de EU onder druk van de VN niet wakker liggen van torenhoge energieprijzen.
      Ze zullen het niet verbieden maar meer dan waarschijnlijk onder druk van de groene khmer via accijnzen de brandstofprijzen zo duur maken dat de middenklasse uit de boot valt.
      Over timing valt geen uitspraak te doen. Deze zal eerder bepaald worden door kiesresultaten en begrotingsperikelen dan wel ratio.

De ervaring met gas en elektriciteit leert ons dat onze roverheid en bij uitbreiding de EU onder druk van de VN niet wakker liggen van torenhoge energieprijzen.
        Ze zullen het niet verbieden maar meer dan waarschijnlijk onder druk van de groene khmer via accijnzen de brandstofprijzen zo duur maken dat de middenklasse uit de boot valt.

Waar heb je de info vandaan dat er vanaf volgend jaar extra “rijtaks” wordt ingevoerd? 

We moeten toch duidelijk stellen dat de vooropgestelde deadline van 2035 enkel geldt voor de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotor. We weten niet wat men van plan is inzake LEZ: steden? Wallonië? België? Of heel Europa?? 12 jaar is lang maar tegelijk heel dichtbij. Het vergt veel optimisme om er van uit te gaan dat eenieder binnen 12 jaar toegang zou hebben tot gemakkelijk en betaalbaar laden van een EV (ter info: gisteren was het een typische november slecht-weer-dag en om 15u zag ik dat de 13500 W zonnepanelen – 36 stuks – op mijn dak zegge en schrijven 240 W aan het opwekken waren…).

Ik maak me ook sterk dat er voldoende tegenkrachten zijn tegen de groenen die maar wat graag via fiscale weg de verbrandingsmotoren het voortbestaan onmogelijk zouden maken, toch binnen 12 jaar. In dat opzicht ziet het er zelfs heel rooskleurig uit voor onze brullende bolides. “Normale” auto’s zullen overbodig en zinloos worden, maar de speciale zullen net heel begerenswaardig worden. Mijn gedacht…

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.