Hoe moet dit nu verder?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Hoe moet dit nu verder?

  • Maker
    Discussie

  • Nico
    Deelnemer

      Beste forumcollega’s en porsche-fanaten,

      Soms heb je van die dagen dat je je afvraagt in wat voor wereld we toch wel leven. Heeft niemand dan nog enige beroepsfierheid?

      Hieronder kort het verhaal dat mijn pa deze week overkwam:

      Mijn pa droomde zijn hele leven al van een porsche cabrio, die hij dan ook de maand voor zijn pensioen kocht. Het moest en zou een luchtgekoelde cabrio zijn (993 c4).
      Ondertussen zijn we 10 jaar verder en de cabrio schittert nog steeds in al z’n glorie (zie fotoreportage Olivier V eerder deze zomer). Wagen rijdt +/- 5000 km per jaar en komt enkel buiten onder ideale omstandigheden.

      Nu was de 993 aan een groot onderhoud toe en gezien ikzelf recent ook een 993 S aankocht, waren we dus eigenlijk beiden op zoek naar een goeie garage in de buurt. Omdat ikzelf nog een stuk maniakaler ben op mijn wagen dan mijn pa, besloot hij om als eerste zijn wagen binnen te doen in een porsche garage in de buurt.

      Enige tijd later en enkele duizenden euro’s lichter mocht mijn pa zijn wagen afhalen. Groot onderhoud, nieuwe remblokken, pomp cabriodak… enfin ‘la totale’.

      Ik bespaar jullie het verhaal van de ‘oh ja, we hebben per ongeluk over uw afstandsbediening van het alarm gereden’ want dit geraakte uiteindelijk wel opgelost.

      Na een paar dagen stelde mijn pa echter vast dat er een enorm stroomverlies op de wagen zat. Vroeger kon zijn beauty ruim twee weken in de garage blijven staan om daarna direct te starten. Aan de batterij (is ondertussen getest) kan het niet liggen want die is zelfs geen 6 maand oud. Dus nu ligt zijn wagen constant aan de lader en soms zijn er al startproblemen na enkele uren…

      Komt daarbij dat telkens hij remt, de remmen zodanig piepen dat je zelfs beschaamd bent om er ergens mee toe te komen. De bussen van de Lijn zijn er muisstil tegen.

      Mijn pa maakte dus een afspraak en vorige week mocht hij zijn wagen terug binnenbrengen onder het motto ‘we zullen er eens naar kijken’. Twee dagen later mocht hij bellen. Na twee dagen ‘oh, nog geen tijd gehad, bel over een paar dagen eens terug’. Ik vraag me dus echt af waarom je een afspraak maakt!?

      Uiteindelijk mocht hij zijn wagen terug gaan ophalen met als bilan:
      – remmen piepen nog steeds even fel (ja, ja we hebben ernaar gekeken),
      – ‘oh ja, dat stroomverlies van u’ daar kunnen wij niets aan doen, daarvoor moet je bij een ‘specialist’ gaan…

      Bestaat er dan echt niets zoals professionele service? Mag je dan echt niet verwachten dat als je bij een garage gaat die zichzelf ‘porsche center’ noemt, je wagen beter terugkomt dan dat je hem gebracht hebt?
      Hoe moet dit nu verder? Is er dan geen ‘dienst na verkoop’? Mijn pa heeft toch alles correct betaald, heeft hij dan geen recht op een correcte volledige herstelling?

      Hoe dan ook, het is hier niet de bedoeling om het proces van een garage op dit forum te maken maar zij die een PB sturen krijgen zeker naam en adres van de garage in kwestie.

      Man, man man (of vrouw, vrouw vrouw) in wat voor ne wereld leven wij toch?

      Enfin, dit wou ik nou effe kwijt, si! Gedeelde smart..

      Kolya

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
      • [/quote]Toen ik bij landrover zat, had ik zelfs geregeld dat een leverancier met zijn personeel meekon op een landrover experience day (tuning heinz). Zelfs klanten van mijn vorige job (audi) uitgenodigd! Uiteraard ook een pak echte klanten!
        Klantenservice vind ik nog altijd prioriteit 1! Bij een ontevreden klant kost mij meer klanten dat ik kan winnen!! Mijn moto: werknemerstevredenheid leid naar klantentevredenheid ect[/quote]

        :respect2: :respect2: :respect2:

          [quote=”Kolya” post=113164] De ‘porsche specialist’ in kwestie ligt wel op de grens met Oost Vlaanderen. ;-)[/quote]

          Inmiddels duidelijk ..

          .. en hier onlangs ookal voorbij gekomen :wtf:

            [quote=”Funny” post=113148]mijn Porsche dealer weet al maanden dat ik interesse heb om deel te nemen aan Porsche camp 4s .Nu krijg ik te horen dat alles volzet is . 👿 👿 .[/quote]

            Toen ik bij landrover zat, had ik zelfs geregeld dat een leverancier met zijn personeel meekon op een landrover experience day (tuning heinz). Zelfs klanten van mijn vorige job (audi) uitgenodigd! Uiteraard ook een pak echte klanten!
            Klantenservice vind ik nog altijd prioriteit 1! Bij een ontevreden klant kost mij meer klanten dat ik kan winnen!! Mijn moto: werknemerstevredenheid leid naar klantentevredenheid ect

              Thanks voor de steun via dit forum!
              De reacties en berichten overtuigen me nog meer van het feit dat onze bolides enkel de beste zorgen verdienen!

                [quote=”911_NL” post=113156][quote=”cabrio wim” post=113120]Gemeente: Meise [/quote]

                Ik google me suf :wtf:

                … toch maar een PB aan wagen dan :sarcastisch[/quote]

                Meise/Wolvertem ligt ten Noorden van Brussel. Zowat de eerste afrit als je van Brussel de A12 naar Antwerpen neemt.
                De ‘porsche specialist’ in kwestie ligt wel op de grens met Oost Vlaanderen. 😉

                  Tja, dit bevestigt menig ander verhaal van de nieuwe manier van klantenbediening : een offerte heb je vrij vlug, een verkoopskontrakt ook, je betaalt met “echt” geld….tot dan surpriiiiiiise : er gaat iets compleet de mist in…en dan begint de levensstrijd. Ik word er pisnijdig van en meermaals bekruipt me dan de zin om enkele stevige muilperen uit te delen…

                  Ik ken de garage niet maar als je in Wolvertem woont, en indien je wil veranderen : Auto-tech Merchtem : zelfstandig porsche specialist (zie ook een internet site): niet de goedkoopste maar hij kent er wat van en heeft “beroepsfierheid”. Hij rijdt toevallig zelf met een 993 cabrio. . Momenteel is mijn 911SC bij hem binnen voor een grote motorrevisie. Ben met hem meer dan een uur gaan praten, kreeg duidelijke uitleg, stelde me ook de vraag waarom ik onmiddellijk wou overgaan tot revisie, vertelde me wat t zou kunnen kosten etc etc.

                  Good luck

                    [quote=”cabrio wim” post=113120]Gemeente: Meise [/quote]

                    Ik google me suf :wtf:

                    … toch maar een PB aan wagen dan :sarcastisch

                      @Funny, tiens waar heb ik dat recent nog gelezen ??? :sarcastisch

                        Praten met mensen kan veel miserie besparen. 😉
                        Hen wel zeggen dat je hen schriftelijk in gebreke stelt .

                        Ik heb de indruk dat de Nederlandse officiele Porsche dealers op een andere manier met hun klanten omgaan !In positievere zin .Ook besteden ze veel meer aandacht aan youngtimers en oldtimers .

                        Onlangs zelf meegemaakt ,mijn Porsche dealer weet al maanden dat ik interesse heb om deel te nemen aan Porsche camp 4s .Nu krijg ik te horen dat alles volzet is . 👿 👿 .

                          @ Steve964turbo, een mens zou bijna wensen dat er iets aan de wagen verkeerd gaat, koffie en zelfgemaakte broodjes, man man!
                          Super ook eens zo’n ervaring te mogen lezen!

                            Als het een troost kan zijn Kolya, is een perfecte weerspiegeling hoe we op vandaag onder elkaar leven!
                            Is de nieuwe manier van handelen, alhoewel nieuw…
                            Jammer genoeg is dit dus dagelijkse kost geworden en nog even en we aanvaarden die manier van handelen als normaal(alles went 👿 ).

                            Je moest eens weten; voor een tweetal fabrikanten (raamdecoratie) ben ik (nu al +/- 15j) zowat het aanspreekpunt (heb er een andere benaming voor…) om de gecreëerde problemen van mijn ‘waarde’ collega’s te gaan bekijken en (hopelijk) op te lossen.
                            Niet normaal wat ik allemaal tegenkom, en dan zwijg ik nog over de verhalen die ik van de (gedupeerde) klanten te horen krijg!

                            Spijtig, zeer spijtig.
                            Normaal dat men een steeds meer agressieve houding tov ons zelfstandigen heeft!
                            Kan het volledig begrijpen, ik sta ook op mijn strepen, maar de enkelingen die het nog wel correct en eerlijk benaderen en zo hunne boterham willen verdienen boksen toch maar tegen die vooroordelen en moeten zich vandaag extra bewijzen en de klant overtuigen van hun eerlijkheid. (spreek uit ervaring!!!!!)

                            Let wel, ik pen dit hier niet neer om een discussie werknemer / zelfstandige op te wekken! Aub laat het uit, we hebben zelf de keuze hoe we die ‘levens’marathon willen lopen en gelukkig kiest niet iedereen dezelfde loopschoenen 😉

                            Nu, om terug te komen op uw voorval ik zou ook handelen zoals mark986 voorstelde. En laat u niet ontmoedigen, ‘t zal een hoop gezever meebrengen.

                            ivm de remmen: welke hebben ze gemonteerd? blauwe? gele? = piepen altijd.
                            stroomverlies: verkeerdelijke montage zekers?

                              Hey Kolya, piepende remmen komen vooral voor als er geen OEM stukken gebruikt werden. Vermoedelijk zijn de blokjes en schijven niet origineel.
                              Ik zou de wagen binnenbrengen bij PC Drogenbos en hun vragen de auto na te kijken.
                              Kennis en klantvriendelijkheid zijn daar top, wel rekening houden dat hun agenda altijd vol zit dus altijd reserveren.

                                Best Kolya,

                                Zelf ook van Meise afkomstig, maar al hele poos in het Antwerpse nu.

                                Mocht het iets helpen: op het moment dat ik mijn 964 turbo 3.6 in NL heb gekocht bij Porsche Centrum Leusden, bleken er na 2.000 km rijden ook wel de nodige gebreken, onder meer de olie die gewoon langs ieder mogelijke opening uit de motor liep. De wagen had 3 jaar stilgestaan en was niet opgezet met de forse behandeling die ik hem terug gaf. Maar goed, het was zelfs iets na een beperkte garantietermijn van 3 maanden dat ik met klachten bij hen terugkwam. En ja, ik had zoiets van ‘als een Nederlander je niet in het zak gezet heeft,is hij het gewoon vergeten’ 😀 . Maar NIETS daarvan! Ik kreeg absoluut een luisterend oor en er werd gewerkt onder het motto: wij zijn wel Porsche, hebben een reputatie hoog te houden en gaan dit absoluut samen met u oplossen. Ik zal niet zeggen dat het allemaal in één keer geregeld was, ze hebben ook nog steeds hun mercantiele ziel, maar de voorgestelde oplossing was uitermate correct, in die mate van tevredenheid zelfs, dat er twee manden nadien nog een complete motorrevisie is bijgekomen, door hen uitgevoerd. Mijn turbo was ondanks de belofte net niet op tijd klaar voor de Porsche Francorchamps Days, wegens één klein onderdeel dat niet was binnengekomen. ‘Maar maak u geen zorgen meneer, kom hem afhalen, en als ie last minute toch niet klaar zou zijn, dan krijgt u van ons een vervangwagen, want we zouden niet graag zien dat u die happening mist’. Een tijdje blijven wachten, koofietje, broodje op de middag dat ze ter plaatse maken, ik had maar te kiezen. En ja ik heb de PF days gereden in een mooie zwarte 997 carrera 4, want het onderdeel was uiteindelijk niet binnengekomen!!! Porsche Centrum Leusden is drie dagen later mijn wagen tot bij mij komen brengen (dat is 200 km! enkel) en zijn met de 997 teruggereden. In de wagen lag een usb stick in de vorm van een Porsche Turbo met de foto’s van de revisie en op het dashboard lagen zeer mooie buffalo lederen rijhandschoenen en een hardback van Porsche met de geschiedenis van alle Porsche Turbo modellen.
                                Ik kan je wel vertellen dat je over zo’n aanpak alleen maar de grootste bewondering kunt hebben en dat ik mij nog nooit ergens zoveel klant heb gevoeld als in die garage. Waarom nu heel dat verhaal (er waren naast voorgaande nog wel een deel leuke en fijne zaken, maar dat gaat ons te ver leiden)? Omdat ik moet vaststellen dat ik dat verhaal, zoals dat van jou, jammer genoeg wel meer hoor. Ik ga allerminst een polemiek opstarten of een oordeel vellen over de PC’s hier ten lande (en moet zelfs zeggen dat ik er zelf nog nooit ben langsgeweest als klant), maar alle verhalen in acht genomen, heb ik stellig de indruk dat de aanpak in NL en trouwens ook in FR, heel wat aangenamer en klantvriendelijker is dan hier, waar ze eerder een ‘air’ hebben van je mag al blij zijn dat je hier mag binnenkomen. En wat ontegensprekelijk zo is, is dat dit zeker geldt voor de classics en youngtimers (ook de 993 dus), waar ze in NL en FR die echt in het Porsche net proberen binnenhalen, met een zeer gepersonaliseerde benadering en zelfs prijskortingen en er hier ten lande niet echt veel beweegt op dat vlak.
                                Zonde mijns inziens, voor zo’n machtige, belangrijke en grootse erfenis van het Merk en de man.

                                Moraal van het verhaal (ja hoor, die is er 🙄 ): niet te snel via advocaat en deurwaarder, probeer die mensen (of vraag naar de zaakvoerder zelf) er van te overtuigen dat ze een verantwoordelijkheid hebben naar dit fantastische merk en de erfenis en dat je niets meer of minder vraagt dan correct te worden behandeld. Lukt dat echt niet, tja dan kan hiet niet anders dan op de vervelende manier, want je mag dit zeker niet zomaar over jou laten gaan, het geweldige genot dat zo’n wagen geeft, continu laten overschaduwen door een onzeker gevoel, kan niet en hoort niet.

                                Veel succes !!!

                                Wim

                                  Kolya komt van Wolvertem, en dat ligt in.
                                  Gewest: Vlaanderen
                                  Provincie: Vlaams-Brabant
                                  Gemeente: Meise

                                  😉 😉

                                  Anoniem

                                    Van welke streek ben je ?

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.