Homologatiekeuring of Dieteren?

Home Forum Porsche Talk Homologatiekeuring of Dieteren?

  • Maker
    Discussie

  • AudiPorsche
    Deelnemer

      Beste

      Net terug van de alpen met een Audi Porsche Rs2 de auto tot hier rijden op Franse platen en op verzekering van de vorige eigenaar geen enkel probleem dus.

      Maar nu ben ik terug in ons apenlandje belandt en nu begint de miserie hé…

      Stap 1
      Maandag naar de douane met een verkoopfactuur en “la carte grise” (frans inschrijvingsbewijs) om een Vignet 705 te bekomen.

      Stap 2
      Homologatiekeuring of Dieteren

      Even de situatie proberen schetsen:

      De auto is origineel van Zwitserland en pas in 2008 naar Frankrijk gebracht.

      -Enkel een Zwitsers COC daar staat ±hetzelfde op als de Belgische maar dit zal wel niet bruikbaar zijn? :what:
      -De auto staat niet volledig origineel:
      -H&R veren (met attest)
      -K&N luchtfilter
      -Chiptuning
      -Porsche (gewone) 993 Remmen met porsche serienummer[origineel zijn het 993 Turbo remmen met een audi serienummer]***
      http://de.wikipedia.org/wiki/Audi_Avant_RS2 zo goed snap ik duits helaas niet.

      Stap 2.1
      Dus zoals die nu staat gaat dieteren hem niet willen keuren.
      Veren, luchtfilter en remmen kan ik wel origineel zetten voor een weekje (ff een andere rs2 lenen)
      maar gewoon de ECU swappen gaat niet lukken denk ik? Auto zal dan niet starten denk ik met al die codes etc?
      Laten unchippen en terug chippen is ook geen optie wegens te kostelijk.
      TIPS?

      Stap 2.2
      Homologatiekeuring
      Auto aanbieden op Franse plaat + carte grise (frans inschrijfbewijs) + frans keuringsbewijs?
      Enige dat zij gaan zien is de luchtfilter de rest kunnen ze niet zien tenzij ze een rem demonteren.
      En de veren zijn geen probleem want er zit een attest bij en de auto staat maar een 2cm lager dan normaal, valt eigenlijk niet eens op.
      Hoe lang duurt dat hele gedoe normaal aka 2012/13 iemand nog tips voor de keuring etc?
      En hoe verlopen de stappen
      1.Auto aanbieden zij checken alles (aleenstaand geval of doen ze het op basis van een andere rs2 gezien zij de chip niet zien en de remmen ook niet?) Veren zijn legaal met een attest desnoods even originele voor miserie te vermijden als dit helpt maar laten wil ik de h&r terug dus best mee laten holomogeren?
      2.Zij sturen alles naar brussel
      3.Ik moet betalen aan brussel
      4…..?

      Nog een Foto *luv

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
      • ik heb onlangs mijn 911SC uit USA laten “homologeren”. Was twee keer niks… Alleen wel redelijk duur (270 euro)… Auto uurtje daar laten en achteraf papier opgestuurd gekregen. Ze geven dit blijkbaar niet onmiddellijk mee want dat moet “intern getekend worden door mensen die er niet altijd zijn en op voorhand tekenen die niks, meneer”.

        Succes

          Beste,

          Ben je ondertussen in dieteren geweest of hoever sta je met de homologatie?

          Zelf heb ik 964 import uit US, Als ik me goed heb laten inlichten levert dieteren geen homologatie attesten meer af, enkel nog de technische fiche. Als men dan met de wagen in dieteren is geweest moet men dan nog de hele procedure van homologatiekeuring doorlopen of is enkel een technische keuring nodig?

            De auto nog eens aan een pc leggen en kijken of de chip bovenkomt. Hopelijk niet!

            Een afspraak maken bij dieteren en paar dagen op voorhand de auto ombouwen naar origineel op z platen naar Brussel en dan alles terug zetten zoals het was.

              Zoals Wim en anderen hierboven al zegden die chip gaan ze op de keuring niet nakijken ,die mannen hebben amper een CO apparaat wat naar behoren werkt dus kunnen hem ook niet uitlezen. :ass:

              Ik veronderstel dat jou wagen buiten de ECU tuning standaard is ,dus geen andere turbo ,wasthegate ,intercooler of andere niet standaard hardware wat uiterlijk direct te zien is ?
              Dan lijkt het me niet voor de hand liggend dat zelfs Dieteren hier moeilijk over gaat doen .
              Zelfs bij uitlezing in een officieel dealership moeten ze al echt gaan zoeken of er iets in de ECU aangepast is .
              Voor die homolegatie zou ik er me niet teveel zorgen om maken , anders is wanneer je in de toekomst op onderhoud gaat met je wagen dan kan je best wel vernoemen dat de ECU aangepast is.
              De mogelijkheid bestaat er anders in dat ze bij werkzaamheden terug een standaard programma in je ECU laden (vb. bij update of derg.) en dat wil je natuurlijk niet 😉

              Wim

                [quote=”Igordiver” post=139371]Heb je al is bij Dieteren gevraagd of men bij de keuring naar de chip kijkt?[/quote]

                Ge moet ze niet slimmer maken als dat ze al zijn hè. :what:

                Wie gaat dat merken dat daar een chip inzit, gaan ze echt niet op vermogen testen of zoiets daar hoor.

                  PC’s dienen toch om foutdiagnoses te zoeken bij een probleem met de auto ? Waarom zouden ze dan bij een homologatiekeuring de auto aan de pc hangen ? Volgens mij checken ze gewoon of alles overeenkomt met de standaarden zoals de auto in Belgie is gehomologeerd. Ik vind het het proberen waard en als ze toch afkeuren op die chip, kan je nog doen alsof je neus bloed : chip ? Welke chip ? :coolness:

                    Heb je al is bij Dieteren gevraagd of men bij de keuring naar de chip kijkt?

                      [quote=”kristof-vh” post=139277]Als je toch alles terug origineel zet, kan je het ook via Dieteren laten homologeren, niet ?
                      Die gaan die chip ook niet zien denk ik en dan heb je à la minute uw attest.[/quote]
                      Ja dat is de bedoeling maar waarom zien die dat niet?

                      Ik druk mij misschien verkeerd uit door “chip” modificatie van de ECU lijkt me correcter?
                      Bij dieteren gaan ze er toch een pc aanleggen?

                        Als je toch alles terug origineel zet, kan je het ook via Dieteren laten homologeren, niet ?
                        Die gaan die chip ook niet zien denk ik en dan heb je à la minute uw attest.

                          Chiptuning ziet men inderdaad niet bij de keuring.
                          Daarvoor zou men al een uitlees computer moeten hebben.

                          Bij mijn weten hebben ze die alleen bij sommige grote stations waar men homologatie keuringen doet en dan nog, ik zou me daar zeker geen zorgen om maken.

                          Maar zoals ik al eerder zei, het blijft een calvarie tocht om alles in orde te krijgen, de Europeese eenmaking zoals men dat zo graag noemt is al Kafka, jouw wagen komt van buiten de Europese zone en dat maakt het allemaal net iets complexer.

                            Vandaag mijn vignet 705 bekomen voor €0,10.

                            Dan even bij de keuring binnen gesprongen: Zwitsers COC telt hier niet, het zal een keuring worden als alleenstaand geval maar gezien de motornummer niet leesbaar is zonder demontage zou ik dat op papier moeten laten zetten door een Audi garage(dan noteren zij alles ipv de keuring) type turbo, motor, etc
                            Maar het die chef zei dat het minstens 5maanden zou duren in het beste geval….

                            Een zekering weest halen bij audi en die vertelden dat ik de originele veren,luchtfilter en remmen moest plaatsen maar dat ze niet konden zien dat de auto gechipt was?

                            Dan nog even bij een onofficiële porschedealer en die vertelde net hetzelfde veren,luchtfilter en remmen terug plaatsen maar de chip zouden ze niet zien.

                            Helaas hadden beide geen tijd om de auto even aan de computer te hangen.

                            Klopt het dat ze dat niet zouden zien? dat zou een mooie stap voorwaarts zijn :happy: enkel remmen en veren vervangen is nu ook de wereld niet klooien met de ecu doe ik liever niet!

                              In nederland is zo weinig mogelijk last voor de burger, daarom dat je daar vanalles op de weg ziet rijden. Een zelfgemaakte cabrio versie van een volvo 740 door de rdw goedgekeurd. En dan verwonderd dat in belgie dit geweigerd wordt. Ik heb trouwens zelf die volvo gezien en kon echt niet geloven dat zo iets tot verkeer werd toegelaten. Dit maar als vb. 😉

                                Lees hier eens;

                                http://www.goca.be/nl/p/invoer-binnen-EU

                                Zwitserland is geen lid van de Europese Unie maar wel een verdragsluitende Staat van de Europese Economische Ruimte.

                                Misschien toch een optie om te proberen met uw “Zwitsers COC” document.

                                Wim

                                  [quote=”AudiPorsche” post=139066]En BPM betalen zeker :mrgreen: [/quote]

                                  Ik dacht dat we het over de keuring hadden, dus wat de belasting daar weer met te maken heeft. :think:

                                  Maar gelukkig is dat bij ons maar een keer te betalen. :mrgreen:

                                    [quote=”BC911″ post=139052]Wel ervaring met D’Ieteren, maar alleen met een originele wagen. Was toen 2x niets. Naar Brussel rijden, wagen een uurtje achterlaten, centjes neertellen en papiertje mee …[/quote]

                                    +1
                                    Bij originele wagen geen enkel probleem

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.