Home › Forum › Porsche Talk › huidige prijzen luchtgekoelden
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Rufie.
-
MakerDiscussie
-
6 november 2015 om 22:46
beste forummers,
de prijzen van de luchtgekoelden zijn ongekend…
let aub op, het zijn garagisten, marchands, die de prijzen de lucht doen in gaan… de sky is the limit…
kijk maar naar Bavaria Motors, vroeger gekend voor zijn recente tweedehandse Porsches , is ook op de kar gesprongen…vandaag verkopen ze 50 % oldtimers.. en young classics..
Volgens mij is het een zeepbel, een 911 3.2 vindt je niet meer onder de 40.000 euro.. iedereen doet mee met de hype..
akkoord, iets wat zeldzaam is, blijft zijn waarde behouden, maar toch…
Dus mensen let op…
op de beurs moet je kopen als de prijzen laag zijn, maar vandaag springt iedereen op de kar..Mvg
een porsche liefhebber -
MakerDiscussie
-
Wat de verkoop van nieuwe Porsches betreft : er worden er meer verkocht in China dan in de VS…
neen, ‘t zal nen hollander zijn die aan de doorverkoop nog ne ferme euro verdient
ivm die chinezen, ik zie der toch niet direct ene aan mijn deur komen aanbellen omdat er een P in de garage staat…
Mart en Bladerunner , jullie slaan de nagel op de kop :up:
eenmaal de auto in orde gezet is, kunnen er immers geen grote verrassingen meer opduiken buiten het normale onderhoud en dat moet je voor elke wagen betalen hé :driver:wie een “koopje” koopt kan dus best eerst informeren naar de kosten om een auto terug in topstaat te brengen want voor je het weet ben je het dubbele kwijt :bounce: en als je die kosten niet ingecalculeerd hebt zit je met megagroot probleem 😉
Wat mijn ervaring met de 964 betreft, om hem helemaal netjes in orde te zetten/krjigen/kopen kost inderdaad nogal wat, maar als ie eenmaal goed staat en regelmatig z’n beurtjes krijgt, kun je er tegen minimale onderhoudskosten toch een hoop en lang plezier van hebben zonder dat er cruciale onderdelen sneuvelen. Er kan natuurlijk altijd wat kapot gaan, dus als je paraat wilt blijven, moet je wel wat reserveren, maar dat is met de gewone auto’s ook zo.
Ik heb niet ze heel veel ervaring met auto’s, nog nooit een nieuwe gekocht, maar ik ben van mening dat de mechanische betrouwbaarheid van d’n 964 niet makkelijk te overtreffen valt. Ik denk dat als je er netjes mee omgaat dat je er zelfs wel 5 ton mee kunt draaien voordat alles gereviseerd moet worden. Maar ja, ik heb er zelf nog maar een kleine 50.000 km mee gereden in circa 13 jaar… dus dat is wat ik mezelf wijs maak in ieder geval …. :drink:
[quote=”Foost” post=220997] Ik schat dat je voor de luchtgekoelde Porsches toch jaarlijks standaard minstens enkele duizenden euro’s aan allerhande vervangingen moet voorzien om van onbekommerd rijplezier verzekerd te zijn ( grote kosten voor vakkundig herlakken of een goede motorrevisie zelfs niet meegerekend). .[/quote]
😯 😯 😯
Ik rij ondertussen 5 jaar na restauratie met mijn Targa, ongeveer 5 tot 7000 km/jaar, en buiten het reguliere onderhoud van olie en filters ed. kost mij dit niet meer dan mijn dagelijkse wagens. Gemiddeld enkele honderdjes per jaar dus. Had ik dit jaar niet met een losgekomen stabilisatorstang gezeten had het mij dit jaar niets gekost.
Eerlijk gezegd spendeer ik wel meer maar dat komt omdat ik weer maar eens een ander setje Fuchsen wil, of een Fuchs reservewiel, of een doorkijk Targa dak, maar dat is eigenlijk niet nodig en reken ik dus niet als rijkost. :driver:
Waarom zouden de chinezen enkel maar hun geld in hun eigen land investeren????
Als ik zo hoor hoeveel geld de chineesjes in Great Britain (GB) zullen investeren de volgende jaren :bounce: :bounce: :bounce:
En wie komt er onze prijsduiven in Belgie opkopen voor 100.000den Eurootjes?ik denk dat een beetje larie en apekool is;
de chinezen gaan hun geld in hun eigen land investeren
Ik heb dit jaar zelf de stap gezet en 1 gekocht. Was al lang aan het uitkijken zonder echt de bedoeling om direct te kopen.
Maar de prijzen bleven/blijven stijgen dus als ik er ooit 1 wou, kon ik niet langer wachten 😀
(Ben er nu 34, plan was om tegen mijn 40ste 1 te kopen)
Als je eens rondloopt op een oldtimerbeurs en naar de prijzen kijkt van niet porsches denk ik dat de prijzen van onze Porschkes niet rap zullen dalen, integendeel…
Hoe zit het trouwens met dat gerucht dat de markt in China zou opengaan voor oldtimers?The proof of the pudding is in the eating zegt men wel eens, nu bespaar ik op geen enkele van mijn auto’s , wat aan vervanging toe is of wat zelf maar twijfelachtig is wordt vervangen.
Ik weet intussen uit eigen ervaring wel zeker dat 2cv eigenaars die na 10 jaar een kosten/baten analyse opmaken zich als gelukzak kunnen omschrijven.
Ik vraag me af of dat voor de luchtgekoelde 911 ook het geval is, de verkoopprijzen lijken hoog maar als je je 911 een goede verzorging geeft en er wil mee rijden dan denk ik niet dat het zo’n vetpot is als sommigen misschien wel denken. Wat is de evolutie van de prijzen eigenlijk over de laatste drie jaar Deepee ? Ik schat dat je voor de luchtgekoelde Porsches toch jaarlijks standaard minstens enkele duizenden euro’s aan allerhande vervangingen moet voorzien om van onbekommerd rijplezier verzekerd te zijn ( grote kosten voor vakkundig herlakken of een goede motorrevisie zelfs niet meegerekend). Wie er in de laatste drie jaar nog in geslaagd is om een goede luchtgekoelde 911 tot de zijne te maken behoort natuurlijk wel tot de absolute gelukzakken gewoon door het feit een van de weinigen te zijn die vandaag in staat is het rijden met een dergelijke wagen te mogen smaken.@Foost en @991cabrio, diepe zijn verhaal even goed (begrijpend lezen) lezen. 😉
En elke auto heeft zijn onderhoud nodig, dus daarop besparen is al verkeerd of het nu een Porsche is of 2CV.
En hoe luxer/exclusiever hoe duurder van stukken.[quote=”Foost” post=220979]Om die luchtgekoelde 911en in goede staat te houden moet je heel wat neertellen, een echte liefhebber ( en laten we eerlijk zijn – luchtgekoelde 911 rijders zijn echte liefhebbers) zal daar dan ook niet op besparen.
Dat maakt dat die prijzen niet kunnen zakken eenmaal ze een bepaald niveau bereikt hebben. Herstel en onderhoudskosten van dergelijke auto’s swingen ook de pan uit en die worden toch enigszins meegerekend in de verkoopprijs. het is ook vraag en aanbod, er komt geen enkele luchtgekoelde meer bij terwijl de vraag toeneemt naar deze onvergelijkbare brute adrenaline leveranciers. Als ik mijn 911 in absolute nieuwstaat zou willen brengen gaat me dat op het einde zeker 100K gekost hebben (aankoop en aanpassingen samen) maar als ik hem dan zou willen verkopen voor die prijs zouden sommigen mij als een bedrieger aanzien terwijl ik er nog geen euro winst zou op genomen hebben. Heb zopas bv. geïnformeerd naar de knopjes van de aircobediening , dit minuscule onderdeeltje kost circa 150 euro en dan zit het nog niet ingebouwd…. Zo kunnen de verkoopprijzen natuurlijk nooit gunstiger worden voor goede staat luchtgekoelden want occasie onderdelen zijn inmiddels ook zogoed als onvindbaar geworden. Als er iemand trouwens die knopjes heeft liggen voor 50 euro …let me kwow.[/quote]ik kan dat alleen maar beamen, als je niet wil besparen op kwaliteit en enkel originele Porsche wisselstukken laat plaatsen door vakmannen die nog kunnen werken aan luchtgekoelde 911jes dan kost het handenvol geld, alleen al hierdoor zullen er in toekomst helaas hoe langer hoe meer elfjes rondrijden waar wegens de hoge kostprijs van wisselstukken en uurloon op bespaart is om allerlei redenen (herverkoopprijs, budget,…)
wie nu nog eentje koopt van rond de 40000 euro zal mss nog een tijdje zorgenloos rond kunnen rijden en genieten tot de kosten zich opdringen… heb zelf nog vorige maand toen ik men wagen eigenlijk enkel in de garage had binnengedaan om een oliewissel en nazicht voor de keuring te laten uitvoeren preventief men volledige koppeling van a tot z, alle schijfremmen, klauwen, remblokken, remsensoren, remleidingen, revisie cardans, nieuwe handremschoenen, nieuwe remolie,versnellingsbakolie, motorolie en alle filters, kleppendekseldichtigen, rubbers allerhande en nog andere toeters en bellen laten vervangen, en een olielektest op de cylinders laten uitvoeren om te zien of hij nog wel top staat ( altijd spannend moment want je weet nooit wat je te wachten staat maar bij de mijne alles nog perfect want alle cylinders hadden nog een score van tussen de 90 en 95 % lekvrij ) alles in garage met originele Porsche wisselstukken omdat ik vind dat als je zo een prachtige wagen hebt je er ook moet voor zorgen dat die in topstaat staat, door alles uit te stellen tot je stilstaat ergens aan de kant maak je het kostenplaatje wss alleen maar erger…
het is en zal een dure hobby blijven voor iedereen die echt gepassioneerd is en als alle “goedkoop” aangeboden elfjes nadien ook met liefde behandeld worden zullen deze wanneer ze nadien doorverkocht worden ook een pak duurder worden dus op termijn worden ze allemaal duurder, hype of niet denk ik danWeet niet hoor Deepee, ik bezit ook nog een andere luchtgekoelde nl.een citroen 2cv in mint condition, ik kocht ze een tiental jaar terug voor 5000 euro wat dan als een hoge prijs beschouwde werd ( je kon er immers nog vinden voor 250 euro ook, weliswaar helemaal aftands). Nu kost een dergelijke auto in die conditie tussen 10 en 15 duizend euro. Dat is minstens een verdubbeling van het geïnvesteerde kapitaal in 10 jaar tijd en ik heb er intussentijd plezier aan beleefd ook, ik denk niet dat dit bij mijn Porsche het geval zal zijn. Het winstoogmerk is ook niet de reden waarom ik mijn hobby auto’s koop maar je wil er op het einde van de rit er ook niet voor gestraft worden om het rijdende erfgoed in ere te houden.
beetje rare redenering vind ik toch. breng bij CCR een lappendeken binnen. buiten de prijs van het OEM plaatstaal zal de restauratie van een zastafa in verhouding even veel kosten aan arbeid en materialen dan die van een gullwing.
en toch zal je niet voor elke auto, zeker die waarvan er ooit miljoenen gemaakt zijn, bij verkoop van je project je ooit je geld er weer volledig uit kunnen halen .
op dat gebied zijn porschisten, alfistas, … de afgelopen drie jaar gewoon gelukzakken geworden :engeltje:wat betreft kostprijs van onderdelen … zoek maar ‘ns een grill voor een maserati bora of alfa montreal. die onderdelen zijn door hun schaarste gewoon onbetaalbaar geworden voor de gewone autofiel.
en de cost of ownership is op lange termijn voor een 2CV, kadett, manta, … even hoog als voor een 911 als je wat extra bougies niet meerekent. alleen haal je dat er nooit meer uit voor zo’n type auto’s
Om die luchtgekoelde 911en in goede staat te houden moet je heel wat neertellen, een echte liefhebber ( en laten we eerlijk zijn – luchtgekoelde 911 rijders zijn echte liefhebbers) zal daar dan ook niet op besparen.
Dat maakt dat die prijzen niet kunnen zakken eenmaal ze een bepaald niveau bereikt hebben. Herstel en onderhoudskosten van dergelijke auto’s swingen ook de pan uit en die worden toch enigszins meegerekend in de verkoopprijs. het is ook vraag en aanbod, er komt geen enkele luchtgekoelde meer bij terwijl de vraag toeneemt naar deze onvergelijkbare brute adrenaline leveranciers. Als ik mijn 911 in absolute nieuwstaat zou willen brengen gaat me dat op het einde zeker 100K gekost hebben (aankoop en aanpassingen samen) maar als ik hem dan zou willen verkopen voor die prijs zouden sommigen mij als een bedrieger aanzien terwijl ik er nog geen euro winst zou op genomen hebben. Heb zopas bv. geïnformeerd naar de knopjes van de aircobediening , dit minuscule onderdeeltje kost circa 150 euro en dan zit het nog niet ingebouwd…. Zo kunnen de verkoopprijzen natuurlijk nooit gunstiger worden voor goede staat luchtgekoelden want occasie onderdelen zijn inmiddels ook zogoed als onvindbaar geworden. Als er iemand trouwens die knopjes heeft liggen voor 50 euro …let me kwow.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.