Hulp van alle forummers aub!

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Hulp van alle forummers aub!

• Maker
    Discussie
  • Forummers:
    Wees alert aub.
    Vorige week vrijdag 15 februari werd de 993 4S van een vriend op een heel geraffineerde manier gestolen.
    De wagen was te koop (wegens aankoop 997S) via kapaza.
    De koper kwam hem bekijken op zondag, verklaarde zich akkkoord met de koop.
    SMS-te heel de week naar mijn vriend.
    Kwam ter plaatste op vrijdag 15 februari samen met een blonde vrouw, hij gaf zich uit onder de naam van Philip Bael.
    Ze verplaatsten zich met een zwarte MASERATI 3200GT met bruin interieur.
    Nr-plaat eindigend op 005.
    De factuur werd betaald met 2 bankcheques.
    Het geld kwam op mijn vriends rekening, maar na een week was het er terug af… De bank ontdekte dat de cheques vals waren.
    GSM-nr is afgesloten…
    Alles was in detail voorbereid: De 993 moest nieuwe schijven hebben vooraan en de dader zei deze bij Verellen dadelijk te laten vervangen.
    Bij controle bleek dat ie er een afspraak had op dinsdag, maar natuurlijk niet opdook.

KIjk uit naar deze ZWARTE Maserati met bruin interieur aub !
    De 993 zal vermoedelijk het land uit zijn, toch nog de gegevens:
    porsche 993 4S
    zwart metallic
    grijs lederen inter.
    tech art uitlaat
    verlaagd
    spoorverbreders
    en: NIET ORIGINELE GRIJZE RINGEN ROND DE KLOKKEN OP HET DASHBOARD !!!
    07 1996
    chasisnr: WP0ZZZ99ZTS316515

laat de tamtam werken en verzend dit bericht naar zoveel mogelijk contactpersonen en sites!

Met dank, beltar

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 62)
    • Anoniem

Ik denk dat er wat spraakverwarring is:
        – Bankcheque staat altijd op naam van de uitgevende bank of het uitgevende bankkantoor, en is altijd gedekt (tenzij de bank zelf failliet gaat 😆 )
        – al de rest zijn gewone cheques die niet gedekt zijn en die staan gewoon op je eigen naam, niet op naam van de bank. Vroeger bestonden wel nog de eurocheques die indertijd tot 7000 BEF gedekt waren, maar dat bestaat nu niet meer. De bank heeft het recht om gewone cheques “onder voorbehoud” te boeken op uw rekening, dus hier loop je altijd risico mee. Dus zelfs bellen naar de bank van uw koper heeft niet veel zin, die kan alleen maar confirmeren dat op het moment dat je belt, er genoeg geld op staat op de rekening, maar 1 sec later kan het geld al foetsie zijn. (als die bank al telefonisch zoiets wil zeggen). Wat je ook kan doen is nagaan, zoals hierboven vermeld, of de cheque niet vervalst/gestolen is en of de koper wel is wie hij zegt. Maar terug geen garantie dat je je geld zal zien.
        enige zekere is een bankcheque.
        PS door te “barreren” moet de ontvanger het geld verplicht laten storten op een rekening, de naam vermelden maakt dat de cheque enkel mag uitbetaald worden aan degene die die naam draagt. Handig voor als je de cheque moest verliezen 😕

Dat is wel straf hier 👿 .
          Nu ik heb bij mijn aankoop betaald met een bankcheque. De verkoper belt dan eerst naar de bank zelf en vraagt een controle van de chequenummer. De bankcheque stond uitgeschreven op mijn eigen naam en ik moest deze dan bareren en achteraan de naam van de verkoper opschrijven en aftekenen. Een kopij van de bankcheque samen met mijn identiteitskaart werden dan naar het hoofdbureau van de bank gefaxt. Elke bank moet wettellijk verplicht een kopij van elke klant zijn ID hebben ter controle. Krijg je een nieuwe ID dan weet de bank dit ook en moet je terug naar de bank voor een kopij en je handtekening.

Nu na een paar minuten kreeg de verkoper de verkoper de fax terug met goedkeuring van de bank. Al bij al duurt deze hele transcatie een dik half uur maar als het voor veel geld is kan men dit beter zo doen.

Natuurlijk een valse bankcheque en deze niet gecontroleerd bij de bank 😥 . Een handlanger bij de bank is nog erger. Maar daarvoor telefoneer je eerst naar het filiaal voor controle van de chequenummer en daarna de fax naar het hoofdkantoor.

Het is natuurlijk gemakkellijk dit allemaal te zeggen. De verkoper van de 993 S4 ziet wel zijn centen vliegen. Hopelijk kan hij nog een stuk of alles recupereren.

Melding op mijn blog gezet. Je weet nooit dat het helpt…

sorry, maar we zijn 2008
              Cheques zijn nergens voor nodig, das een antieke, verouderde methode, en zoals je ziet niet veilig…

Zelfs bankcheques… kunnen vervalst worden, tenzij je bankier bent en weet hoe ze te checken, kunnen ze vervalst zijn, het is uiteindelijk een dom stukje papier, en blijft papier tot iemand van de bank het in de computer steekt, en verifieerd

auto verkopen,
              laat het geld met telebanking op je rekening zetten, het moment van afhaling… koper belt bank, geeft spoed order door(kost 4 euro voor hem of zo), en jij kijkt a la minuut na of het geld er staat(telebanking,bankxsafe,internet banking, of door je gekende bank manager te consulteren)

Heb ik ook zo gedaan toen ik mijn 73S verkocht… in the middle of nowhere in een schuur ergens in Nederland… chauffeur kwam ophalen
              deed inspectie, belde naar koper, koper belde naar bank, gaf opdracht

en 20 minuten later, kreeg ik sms dat er een smak geld op rekening stond, nog es geverifieerd met telebanking, en sleutels gegeven : “doei!” tegen de eindeloze put kosten gezegd en klaro

[quote=”porsche914orange”:dq413z8p][quote=”porsche914orange”:dq413z8p][quote=”AutosDekens”:dq413z8p]Dit zijn inderdaad schandalige praktijken!!!

Misschien wat meer info over de persoon met de Maserati? Hoe zag hij eruit, west-europeaan, zuiders type, oost europeaan?
                Welk dialect?
                enz…[/quote]
                BIJKOMENDE INFO – persoonbeschrijving verdachten:

man, + 1,85 m groot tussen 35 en 45 jaar oud, normaal gebouwd, licht kalend vooraan (lang voorhoofd), lichtbruin naar achter gekamd haar met middenstreep en met gel (wetlook), ringbaardje en deftig voorkomen, geeft zich uit als zijnde VAN HOUDT Peter, die zich legitimeert met IK nr. 002 1109916 70.
                Identiteit en IK zijn VALS !

vergezeld van een dame, + 1,68 m groot, vermoedelijk van noord-afrikaanse of mogelijk Turkse origine, lang zwart golvend haar, rookt sigaretten “Marlboro – Light”.

gevolden op forum van PCT 😉 [/quote]

Dit gaat wel over klant van BMW garage die hetzelfde heeft tegengekomen ❗ [/quote]

Is inderdaad niet de beschrijving van de ^porschedief.
                OVer de man heb ik geen gegevens, de vrouw was echter blond en niet van vreemde origine.

[quote=”porsche914orange”:2lrt6s5x][quote=”AutosDekens”:2lrt6s5x]Dit zijn inderdaad schandalige praktijken!!!

Misschien wat meer info over de persoon met de Maserati? Hoe zag hij eruit, west-europeaan, zuiders type, oost europeaan?
                  Welk dialect?
                  enz…[/quote]

man, + 1,85 m groot tussen 35 en 45 jaar oud, normaal gebouwd, licht kalend vooraan (lang voorhoofd), lichtbruin naar achter gekamd haar met middenstreep en met gel (wetlook), ringbaardje en deftig voorkomen, geeft zich uit als zijnde VAN HOUDT Peter, die zich legitimeert met IK nr. 002 1109916 70.

vergezeld van een dame, + 1,68 m groot, vermoedelijk van noord-afrikaanse of mogelijk Turkse origine, lang zwart golvend haar, rookt sigaretten “Marlboro – Light”.

gevolden op forum van PCT 😉 [/quote]

Dit gaat wel over klant van BMW garage die hetzelfde heeft tegengekomen ❗

[quote=”AutosDekens”:p2hf6ozw]Dit zijn inderdaad schandalige praktijken!!!

Welk dialect?
                    enz…[/quote]

gevolden op forum van PCT 😉

[quote=”fdeville”:33oio1ov][quote=”stefx911″:33oio1ov]Wat is de meerwaarde van een bankcheque dan?

In principe een veilige manier van grote sommen overmaken. De bank moet de cheque valideren alvorens het geld over te maken… mijn mening hé

Eens het geld op je rekening staat, in dit geval bijna een week, denk je toch safe te zitten zeker! Waarom maken wij die banken nog rijk?
                      Welke garanties kunnen zij nog bieden?

Gewoon schandalig![/quote] Als het van een exotische/onbekende bank is, dan best op je hoede zijn en de bank eerst bellen.[/quote]

Ik weet via mijn broer die bij BMW Monserez werkt dat er een autohandelaar was in de streek rond Kortrijk die een dure Mercedes SL verkocht had aan een paar negers uit Frankrijk.

Deze hebben de wagen betaald met een cheque van een gekende Franse bank en de autohandelaar heeft uiteraard eerst de bank zelf gebeld.
                      Uiteraard heeft hij daar de bevestiging gekregen dat alles tiptop in orde was…
                      Maar de andere kant van de lijn zat gewoon één van hun handlangers die de telefoon opnam… alles vals en SL weg …

Anoniem

[quote=”stefx911″:2ovkl4ub]Wat is de meerwaarde van een bankcheque dan?

In principe een veilige manier van grote sommen overmaken. De bank moet de cheque valideren alvorens het geld over te maken… mijn mening hé

Eens het geld op je rekening staat, in dit geval bijna een week, denk je toch safe te zitten zeker! Waarom maken wij die banken nog rijk?

Gewoon schandalig![/quote]
                        Als het een bankcheque is dan is er geen risico: het geld is dan immers al van de rekening van de koper overgeschreven op de rekening van de bank, en vandaar gaat het naar de rekening van de verkoper. Wel goed opletten dat het effectief een bankcheque is. Er moet oa de naam van het kantoor opstaan. Als het van een exotische/onbekende bank is, dan best op je hoede zijn en de bank eerst bellen.

misschien niet gepast maar zou het niet mogelijk zijn dat er iemand een nieuwe advertentie plaatst … om zo de boef te lokken?

Dit zijn inderdaad schandalige praktijken!!!

Welk dialect?
                            enz…

Wat is de meerwaarde van een bankcheque dan?

Gewoon schandalig!

[quote=”jampie”:33ew3p5w]Kan dat dan zomaar dat die bank terug het geld van je rekening haalt ?? Cash geld of overschrijven lijkt me dan toch nog maar steeds de veiligste manier 😉 [/quote]

Enkel CASH geld, zeker geen overschrijving, er staat trouwens op een overschrijving dat dit niet mag aanvaard worden als betaling, tenzij het geld op je rekening staat voor je de wagen afleverd !!

Officiele dealers aanvaarden alleen maar een voorschot in CASH en het saldo MOET per gecertifieerde bankcheque, dit om de witwas praktijken tegen te gaan, handelaars in tweedehands en oldtimers geven zeker de voorkeur aan CASH

Ik kijk in elk geval uit naar de MASERATI, zoveel rijden er op onze wegen niet rond.

De Politie moet je kunnen helpen met het opsporen van een wagen van dit weinig voorkomend merk met een nummerplaat eindigend op 005, maar dan moet je wel eerst klacht indienen. Ieder Politie kantoor heeft toegang tot de inschrijvingsregisters, of zij de inlichtingen gaan vrij geven is een ander paar mouwen !!

[quote=”jampie”:3tiqwd65]Kan dat dan zomaar dat die bank terug het geld van je rekening haalt ?? Cash geld of overschrijven lijkt me dan toch nog maar steeds de veiligste manier 😉 [/quote]

De aanvaarding van een cheque is altijd op eigen risico. De bank zal de cheque op jouw rekening steeds crediteren “onder voorbehoud”. Dit wil zeggen dat in geval de cheque niet gedekt zou zijn of vals, het gecrediteerde bedrag terug van je rekening gaat.

Uiteraard is het uitgeven van valse of niet gedekte cheques een ernstig misdrijf waar correctionele straffen op staan.

Zeer goed opletten is de boodschap….. (de identiteit van de koper nagaan aan de hand van zijn identiteitskaart is belangrijk, het gaat tenslotte over veel geld)

Anderzijds is er de recente wetgeving die de cashgeld transacties ook ernstig aan banden legt…waarbij het meer en meer met een cheque “moet…” Het beste is dan ook een BANKCHEQUE (cheque van het uitbetalende kantoor of hoofdzetel van de bank)Ik denk dat de combinatie van een voorschot in cash geld (met overhandiging van kwitantie waarbij de koper ook de zekerheid heeft dat de koop in orde is )+ betaling via overschrijving misschien nog het veiligste is ? (uiteraard de wagen slechts afleveren als het geld op de rekening staat want natuurlijk mag je een overschrijving niet als betaalmiddel aanvaarden)

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 62)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.