Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Ijsstralen
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 9 maanden geleden door jan.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
beste, ik heb een vriend die dit doet. werkt bij een firma in Maldegem.
Hijzelf is vol lof over het reinigen met ijs. is veel gebruikt voor
het reinigen van grote industriele machines , bv het ontdoen van oude verflagen.
Is veel praktische dan zandstralen want er is geen restvuil, zelfs geen water
omdat men met CO2 straalt. kan heel
interessant zijn om bv je moeter van al het aangekoekte vuil te ontdoen.Ben onder de indruk , meer voordelen als nadelen
Al zijn de nadelen ook niet onbelangrijk
Kostprijs ? > wordt nergens over gesproken , zou dit ook een nadeel zijn ?http://www.ersadienstverlening.nl/content/34/ijsstralen.htm
mvg, Guy
Ik zou wel is willen weten wat zoiets kost en welke garanties je krijgt.
Prijs bvb voor een motor + motorcompartiment.
En garanties naar beschadigingen en resultaat.De werking in het kort: je blaast droogijs(co2 in vaste vorm, +/- -80°C) op je te reinigen oppervlak.
Bij de impact gaat de co2 van vaste vorm direct naar gasvorm. In volume neemt de co2 +/- 600 keer toe.
De werking is gebaseerd op drie dingen:1 de impact van het droogijs
2 door de thermische shock gaat je vuil krimpen en gaan er barstjes ontstaan waar het droogijs tussen komt
3 door de uitzetting van het droogijs in deze barsten krijg je mini-explosies die het vuil van het oppervlak ‘wegschieten’
Je vuil van je dashboard vliegt idd in het rond, maar dat gaan geen kilo’s zijn hé.
Ik denk niet dat je kunststof sprokkel gaat worden, omdat je oppervlak echt niet zoveel in temperatuur gaat dalen. Je moet geen minuten lang op 1 plaats blijven stralen.Verder heb je verschillende machines, van licht voor het interieur van je auto bvb. tot (zeer) zware industriële.
mijn eerste gedacht was eigenlijk… waar gaat dat vuil naartoe? Als je dat dashboard enzo doet, vliegt dat toch gewoon in het rond dan? Of moete hem daarna nog eens goed stofzuigen 😳
kan er iemand de juiste werking van geven , ijsstralen ???
ik ken het ijsstralen goed.
dit bestaat reeds een paar jaar maar is in België niet zo gekend.het maakt inderdaad geen beschadiging aan de wagen.
wel vroeg ik me af of je de verf of stof en het plastiek naar verloop ( veelvuldig ijsstralen)van tijd wat poreus kan zijn?
voor het ogenblik heb nog niemand weten klagen.993S had zo zijn de motor van zijn 993S volledig laten doen, zag er beter uit dan nieuw
Staan hier ergens foto’s van op het forum als ik min niet vergis…[quote=”PVB” post=114283]Word ook gebruikt bij koetswerken van oldtimers alvorens deze in het nieuw worden gezet, bij restauratie.[/quote]
dit kan ik begrijpen, maar als eindbehandeling?
zonder iets te beschadigen?Word ook gebruikt bij koetswerken van oldtimers alvorens deze in het nieuw worden gezet, bij restauratie.
Is inderdaad bij een Porsche niet bevorderlijk met de stoom reiniger.
Dit omdat de ruimte eigenlijk volledig dicht zit met beplating.Het beste is dit te doen wanneer de motor er eens uit moet, of anders alles op het gemakje doen met doekje en ontvetter, en de makkelijke onderdelen even los te halen, heb je ook al een mooi resultaat. 😉
[quote=”WillemB” post=114252]Schijnt echt goed te werken zonder schade aan electronica, rubbers etc.
Via het NL forum wel contact gehad met een landgenoot van je die zo’n apparaat heeft. Ik weet niet of hij hier ook komt maar ik weet alleen zijn NL forum naam.[/quote]
Ja, WillemB, ik kom hier ook.
Ik heb dus zo een toestel (polarjet 600).
Kan dus wel zonder beschadiging, dat droogijsstralen.
@Mickey: waar woon je?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.