Home › Forum › Zeverhoekje › ik snap jullie nu volledig.
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Igor Duerloo.
-
MakerDiscussie
-
2 december 2015 om 19:00
België simpel uitgelegd, maar wel begrijpelijk met al die gewesten en toestanden.
Niet verkeerd bedoeld hè mannen. 😉
-
MakerDiscussie
-
Blijkbaar wel ja. 😳
Was niet echt mijn bedoeling en doelde meer op allemaal die verschillende districten en mensen in alle talen die erbij horen.
Whohooo Wim, je hebt iets losgemaakt. Nu weet je ongeveer hoeveel geloof we in onze bestuursleden hebben, al dan niet terecht.
België = partij-cratie (sommigen noemen het democratie)
te veel regeltjes
te veel procedurkes
te veel structuren
te veel politiek gewik en geweeg en onproductief
te duur staatsbestel
en decennia lang politiek correcte beslissingen = wat we vandaag oogsten
Er zijn ook zeer positieve cijfers : de belastingsdruk
Anders : iedereen tevreden met zn vrijdags pakje friet en karavaan om naar spanje te gaan in julioké mikey, wommelgem is een fly-0ver met een diameter van +100 meter, in geel heeft men klinkers gelegd rond een muntstuk van 2 euro en daarop 8 verkeerslichten geplaatst voor 4 verkeersstromen.
het eerste rondpunt met verkeerslichten ligt niet in Geel hoor er is er eentje in Wommelgem waar al enkele jaren langer lichten opstaan
we delen wss ongeveer dezelfde mening maar we maken van zeveren en zagen onze hobby:
1. in een republiek kiest men z’n leider. een president kiezen en onderhouden is vast niet goedkoper. maar het is meestal hij/zij met het meeste geld/sponsors en het minst respect voor mensenrechten die uiteindelijk verkozen geraakt.
2. veiligheid is niet enkel overleven op de straat. we spreken dan ook over de omgekeerde wereld waarbij ik een boete krijg omdat ik mijn auto niet slotvast parkeer of het mijn fout is dat waardevolle spullen gestolen worden omdat ze zichtbaar in mijn gesloten auto liggen. daders gaan, als ze al gevat worden, gewoon vrijuit. KLIK veiligheid is voor mij ook ‘s nachts alleen in de stad kunnen rondlopen zonder risico om beroofd te worden. wat dat betreft gaat het er in belgie zeker niet beter aan toe dan op minder dan één dagreis hier vandaan.
3. snelheid alleen staat niet synoniem voor meer verkeersdoden. in duitsland zouden de kerkhoven overbevolkt moeten zijn terwijl daar het aantal verkeersslachtoffers lager ligt dan bij ons.
4. onze ziekenhuizen zijn niet slecht maar er sterven dagelijks mensen terwijl dit eenvoudig kan vermeden worden (insiders schatten het aantal hoger dan het aantal verkeersdoden per dag). het meest pijnlijke is dan nog dat bijna nooit een chirurg/specialist voor zijn/haar beroepsfouten veroordeeld of vervolgd wordt en een beenhouwer of mecanieker wel.
5. geld maakt niet gelukkig, maar maakt je leven wel veel gemakkelijker als je jaloezie weet te vermijden.
6. vraag vandaag eens aan de eerste de beste franstalige of hij de politici heeft gekozen die vandaag belgie democratisch besturen ?Nu dat we toch tegendraads aan het doen zijn, doen we nog effekes verder :
1. Belgie is een Koninkrijk, dus geen republiek
2. Veiligheid in Belgie duur : wonen in een land dat 9ste staat op de lijst der veiligste landen is … niet te betalen. We praten onszelf een veiligheidsgevoel aan. Hoeveel mensen die we kennen zijn al neergestoken/neergeschoten op straat? Ik ken landen waar iedereen wel zo iemand van dichtbij kent. Wil dat zeggen dat Belgie perfect is … neen maar dat perfect land dat bestaat niet.
3. Pakweg 15 jaar geleden mochten we inderdaad meer. Zat rondrijden, rap rijden. Gevolg : onze politicie hebben de teugels aangespannen. Het gevolg daarvan :
in 2001 : 145 verkeersdoden per jaar per miljoen inwoners = +- 1.450 doden in het verkeer
in 2013 : 65 verkeerdoden per jaar per miljoen inwoners = +- 650 doden in het verkeer1.450-650 = 800 doden per jaar vermenigvuldigd met pakweg 10 jaar is … 8.000 doden minder per jaar. Hoeveel zijn er nu weeral gestorven toen de Twintowers in NYC warden verwoest ?? Welk (terecht) drama is daarvan gemaakt?
4. Ziekenhuizen … in een land op minder dan een dagreis van Belgie moet je eerst betalen alvorens je de spoed binnenmag. Dokters maken fouten, mecaniekers maken fouten, iedereen maakt fouten … maar uiteraard zijn de gevolgen van de fout van een doctor onmiddellijk en bijzonder pijnlijk zichtbaar. Maar om nu te stellen dat Belgie een hoog sterftecijfer heeft in ziekenhuizen … oh neen … weet je wat … elders worden het aantal doden zelfs niet altijd geteld.
Misschien is het wel omdat er nu wat meer gecontroleerd wordt dat ik nu de ambetanterik kan uithangen … misschien was ik anders met mijn zatte botten ook wel uit de bocht gevlogen en had ik het geweldige land genaamd “Belgie” (waar het grootste gevaar de te hoge cholesterol is) hier niet even kunnen verdedigen.
5. Hoog aantal zelfdodingen in Belgie … tja … als we niet inzien in welke ongelofelijke luxe we leven … geld maakt niet gelukkig zeker… Iemand een idee van het aantal zelfdodingen onder de Porscherijders … dat zal toch wel lager dan het gemiddelde zijn zeker :happy:
6. Ruimtelijke ordening in Belgie … is inderdaad slecht georganiseerd … door de Politici die wij allemaal zelf gekozen hebben … :up:
Belgie is idd een veilig land en daarvoor zijn, kort door de bocht, 2 grote redenen voor:
1) wij kopen onze veiligheid duur af met een perfect sociaal zekerheidsstelsel. er is niemand in belgie die honger moet lijden ook als is die ongeschikt of te lui om de ene voet voor de andere te zetten. er zijn idd landen waar je kan kiezen tussen honger lijden of stelen om te kunnen eten en dat verklaart voor een groot deel de asielstromen van gisteren, vandaag en morgen.
2) als je met veilig ook het verkeer bedoelt, dan reden we vroeger 100 of sneller waar je 90 mocht (want het werd toch niet gecontroleerd) reden we zonder gordel en dronken een stevige pint op een feestje of de kantine van de sportclub.
nu mogen we overal 70 rijden en hebben 12 airbags in de auto, maar die zijn nodeloos want we staan overal hopeloos uren stil in de file (ja zelfs tegenwoordig ook al in de stille kempen).
in mijn studententijd werd een ringweg rond Geel aangelegd, 2×2 rijvakken met middenberm > 120 km/h. want het verkeer moest sneller rond de stad kunnen ipv los door het centrum rijden.
vandaag is de ring, ondanks het toegenomen verkeer, herleid tot 2×1 rijvak, mag je er nog 70 rijden, staat volgeplant met verkeerslichten en bovenop nog een primeur voor Europa en mss nog veel wijdser: een rondpunt met verkeerslichten op de rotonde zelf :bounce: en de binnenstad staat vol met bloembakken, éénrichtingsverkeer, … om daar het verkeer ook te weren.
resultaat: je staat overal stil en de winkelstraten kreunen onder leegstand want je kan nergens nog deftig (lees betaalbaar en nabij) je auto kwijt voor 2 uren.
verkeersdoden aan nul km/h is nogal moeilijk hè, hoewel … het is tussen herentals en geel op de E313 elke dag prijs met vrachtwagens (lees buitenlanders die andere rij- en rusttijden naleven van onze chauffeurs) die in de staart van de file op stilstaande auto’s knallen.
de maatregelen die men nu neemt in het kader van terrorisme zijn ongezien en helemaal buiten proportie als je deze afweegt tegen het aantal slachtoffers die we dagelijks tellen op onze wegen. tel daarbij dan nog het aantal mensen dat dagelijks onnodig sterft in ziekenhuizen door domme fouten en nalatigheden om tenslotte er de zelfdodingen nog bij te moeten rekenen.belgie is desondanks nog een veilig land, maar met een beetje visie en ambitie zou het nog veeeeeel beter kunnen. helaas neemt men in de politiek liever maatregelen om ervan zelf beter (herverkozen) te worden ipv op lange termijn te denken en handelen.
Een geleerde persoon heeft eens uitgerekend dat, als het Belgische systeem in verhouding op China toegepasr wordt, er 10.000 ministers in China zoude zijn :happy:
Onze autosnelwegen verbreden in vergelijking met Nederland? Heb je de ruimtelijke ordening en stedenbouw van Nederland en Belgie al eens vergeleken? Moet zeggen dat de Nederlanders in vergelijking met ons veel vooruitziender geweest zijn. Hier staat alles volgebouwd en is er geen ruimte meer om wegen te verbreden. Ik vrees dat het bij ons te laat is. Rijd je hier bvb van Gistel naar Brugge, dan rijd je 20 km constant tussen huizen, in Nederland kennen ze het fenomeen lintbebouwing niet.Mag ik hier wat tegengas geven, want ik snap het niet!
Volgens de Global Peace is Belgie de 9ste veiligste plaats ter wereld, Nederland staat op nummer 20. Ik ben graag bereid om de zaken wat ingewikkelder en veiliger te hebben. Belgie is nu eenmaal een land waar Noord/Zuid een verschillende opvatting en cultuur hebben.
Dat we daarbij ook nog wat Duitstalige cadeau hebben gekregen na WO2 is ook niet onze fout. De oorsprong van dat problem ligt ergens anders. De oplossing verdient misschien wel niet de schoonheidsprijs, maar het land wordt wel als model genomen om andere landen waar verschillende volkeren (moeten) samenleven te laten overleven, zonder teveel bloedverlies.
Kijk aub eens verder dan de neuzen of de files lang zijn om tot een algemeen oordeel te komen.
Belgie is een veilig land, met veel hoog opgeleide mensen en dank zij de uitstekende scholen en universiteiten die we hebben – die inderdaad 50% van het budget van de Vlaamse Gemeenschap opslorpen.
Ik ken landen waar ook de files lang zijn maar waar mensen 1.500 euro per maand betalen om hun kind (ja ja als je er 2 hebt is dat 3.000 euro per maand) betalen om hun kinderen naar een deftige school te sturen alwaar er boeken, wc papier etc zijn. Die ouders kunnen nog laaaang dromen van een Porsche in de garage te hebben. Die zijn al lang blij dat ze het einde van de maand halen.
Bron :
tja, als je viervaksbanen hebt maken ze er direkt tweevaksbanen van kwestie van de wagen te ontmoedigen. Dit werkt niet want er onstaan enorme files en deze zijn volgens mij ook niet gezond qua fijn stof. Ik denk echt dat ze verkeerd bezig zijn, of neen nooit goed bezig zijn geweest.
Hier in Halle reed alles redelijk vlot tot ze een deskundige hebben aangesteld die alles heeft vernauwd, éénrichtingsverkeer overal. Resultaat, ipv in 10 min. door Halle te zijn heb je nu drie kwartier (met enig geluk) nodig. Gezonder is het in geen geval.Of fatsoenlijke verbredingen van onze autowegen …
Zie voorbeeld Nederland : 10 jaar geleden megafiles, heden werken ze die stuk voor stuk weg met 5 en 6- vaks autowegen en rij je quasirobleemloos, paar resterende knelpunten uitgezonderd, kwestie van tijd. Goed voor de economie want werk voor de bouw en de handel, goed voor de transportsector en zekers supergoed voor de haven van Rotterdam : ze lachen zich daar te pletter met ons oeverloos groen gezwets die maakt dat onze Boudewijnsnel(!?)weg sinds 1960 tot heden nog steeds 2 vakken telt en die dus eerder een stilstaande vrachtwagenmuur is dan uberhaupt een weg. Pech voor haven Antwerpen, pech voor provincies die onbereikbaar zijn (jawel Limburg), pech voor automobilisten die vergaan van de filestress, pech voor onze economie en welvaart die zo letterlijk gewurgd wordt.
Check even Touring Mobilis waar staat ‘donderdagmorgen zal er tot 300 km file zijn op de snelwegen’. Daar tellen we het filegedoe op gewestwegen niet eens bij. En wij blijken dat inmiddels ‘normaal’ te vinden, lees te accepteren en te ondergaan. Net als de 4 mileuministers, de 4 antidopingorganisaties, en ga zo maar door ….
Waar zijn de visionaire staatsmannen / staatsvrouwen met het gezonde boerenverstand ?tja, dat je dan nog iets terug zag van al dat mileubelastingsgedoe. Investeringen in groene energie of zoiets maar neen, deze worden door privé-investeerders uitgevoerd zoals colruyt.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.