importeren Porsche uit Duitsland (btw kwestie)

Home Forum Porsche Talk importeren Porsche uit Duitsland (btw kwestie)

• Maker
    Discussie
  • Beste leden,

Ik ben sterk geïnteresseerd in een Porsche die te koop wordt aangeboden bij een Duits Porsche Center.

Het betreft een Duits btw-voertuig (2dehands).

Ik ben zelf ook zelfstandig en wens dus aan te kopen op mijn Belgisch btw-nummer.

Men wilt mij de wagen niet verkopen tegen de netto prijs (zonder Duitse btw).

De enige werkwijze zou gaan als volgt:
    – ik betaal het volledige bedrag (incl 19% Duitse btw);
    – de 19 % wordt intern op een depositorekening geplaatst bij de dealer;
    – men geeft mij een factuur met 0 % btw (verlegging van heffing);
    – ik breng de wagen naar België;
    – ik lever hen een bewijs dat de wagen uit Duitsland werd geëxporteerd (“Gelangensnachweis”);
    – de concessiegarage geeft mij het ingehouden bedrag van 19 % vrij;
    – ik betaal btw in Belgie (21 %).

Klopt dit verhaal ? Waar zitten de aandachtspunten ? Ervaringsdeskundigen ?

Groeten,

Kristof

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • [quote=”KuRRt” post=243610]
      Daar zit heel veel waarheid in, komt er nog bij dat “het knopje” ook nog eens voor heerlijke sound zorgt… (heb ik wel vaker met knopjes) :coolness:[/quote]

[hide]Ik heb dat dan ook niet uit mijn duim moeten zuigen, het is op die eigenste manier dat ik het zelf in de loop der jaren ervaren heb 🙂
      991 best car EVER. [/hide]

De mijne komt van PZ Wiesbaden, ook BTW-wagen naar BTW-plichtige. Ze hebben dat geregeld via een tussenstation in Keulen. Ik moest wel een beperkte som extra (dacht 500€) aan de tussenfirma betalen, maar die som kreeg ik integraal terug na bewijs van inschrijving te hebben geleverd.

En ik heb enkel de netto verschuldigde BTW bij ons betaald via kwartaalaangifte, dus 2 maand later. Dat kwam me héél goed uit toen!

[hide]ik stuur je de contactinfo als je een mailtje stuurt naar me op erwin@furnimo.be[/hide]

[quote=”bccars” post=243605]Hij offert een 993 op omdat de 991 de goedkoopste auto van Porsche is. Je krijgt effectief 2 auto’s voor de prijs van 1. Enerzijds een perfect comfortabele daily driver, anderzijds een sportmonstertje dat uw gezicht er af wil krabben. En dat met slechts 1 knopje om tussen de twee modi te kiezen.
          Hihi ;-)[/quote]

Daar zit heel veel waarheid in, komt er nog bij dat “het knopje” ook nog eens voor heerlijke sound zorgt… (heb ik wel vaker met knopjes) :coolness:

[quote=”dirk l” post=243603]Hierzie, ne blauwe 991 cabrio begot :up:

Proficiat met de aankoop alhoewel ik niet goed begrijp dat je daar een 993 voor opoffert :think:

Btw: gevaarlijk transport zo hé :what:[/quote]

Tja, dat opofferen is een compromis met mijn wederhelft…

Transport, inderdaad, ik had ook geadviseerd dat hij er achteruit op moest, maar dat lukte niet zonder de auto (onderaan) te beschadigen blijkbaar. Nu, als je ziet wat voor een “kamion” er voor stond… zo vlug gaat die niet slingeren hoor.

Hij offert een 993 op omdat de 991 de goedkoopste auto van Porsche is. Je krijgt effectief 2 auto’s voor de prijs van 1. Enerzijds een perfect comfortabele daily driver, anderzijds een sportmonstertje dat uw gezicht er af wil krabben. En dat met slechts 1 knopje om tussen de twee modi te kiezen.
              Hihi 😉

Hierzie, ne blauwe 991 cabrio begot :up:

Proficiat met de aankoop alhoewel ik niet goed begrijp dat je daar een 993 voor opoffert :think:

Btw: gevaarlijk transport zo hé :what:

Trouwens nog een eervolle vermelding voor Trex Cars, die me voortreffelijk hebben geholpen bij transport, douane, keuring en de auto super netjes hebben afgeleverd!

Attachments:
                  • Porsche991.2transportTrexCars.jpg

Wettelijk is dat niet, betreft een intra-communautaire levering, dus zonder btw verkopen, maar ik kan de dealer wel begrijpen. Wellicht zijn ze al teveel bedrogen… als zo’n wagen toch in Duitsland blijft, heeft hij problemen.

Ik betaalde vorige week maandag de prijs van mijn 991 plus 19% duitse btw als deposit. Vorige week woensdag de auto afgehaald, vrijdag stuurde ik verklaring dat ik de wagen in België had ingevoerd, afgelopen woensdag stond de deposit van 19% netjes terug op mijn rekening.

Ik zou dat niet gedaan hebben met “de garagist op de hoek die 2 occasies op zijn oprit heeft staan”, maar dit was een Porsche dealer, (Porsche Centrum Willich) zij kunnen het zich niet permiteren om hun klant in het zak te zetten. Dus :up: en :driver:

Heb dit zelf al enkele malen gedaan. Van zodra bewijs dat auto ingevoerd is in België ( soms vragen ze ook bewijs van inschrijving in België) stort men de BTW terug. :salut: :salut: :salut:

als je wel BTW ontvangt maar een factuur maakt met 0% BTW ben je HEEL voorzichtig en zeker niet wettig bezig :think:
                        ‘t is het een of het ander mijn gedacht

ok hij mag dan wel voorzichtig zijn maar is dit dan wel wettelijk in orde ? ik dacht van niet…. 🙄
                          “Alle” zakelijke aankopen (tussen bedrijven) in het buitenland (lees EU) koop ik aan “zonder” BTW…

De Duitser is gewoon heel erg voorzichtig én wil zekerheid t.a.v. de BTW afdracht :coolness:

😯
                              De btw bij tussen btw plichtigen word toch verlegd bij een aankoop in een EU buurland ? dus die hoef je niet te betalen bij mijn weten… 🙄

Wim

Verhaal klopt, maar ik heb het toen anders gedaan.
                                Heb toen de auto gekocht met origineel BTW factuur, en zelf na aankoop BTW verrekenen met belasting met kwartaal aangaven. 💡

Heb je verder ook geen papierwinkel na te lopen, en niet het gezeik mocht hij bedrag toch niet terug jou storten maar zelf houden.
                                Heeft hij het origineel 12,2,A verleggingen bewijs BTW die jij niet betaald hebt, en dok je dus 2x de BTW.

Hoef niet te gebeuren maar kan wel zo gebeuren, en ik hou de touwtjes liever zelf in de hand. 😉

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.