importeren Porsche uit Duitsland (btw kwestie)

Home Forum Porsche Talk importeren Porsche uit Duitsland (btw kwestie)

• Maker
    Discussie
  • Beste leden,

Ik ben sterk geïnteresseerd in een Porsche die te koop wordt aangeboden bij een Duits Porsche Center.

Het betreft een Duits btw-voertuig (2dehands).

Ik ben zelf ook zelfstandig en wens dus aan te kopen op mijn Belgisch btw-nummer.

Men wilt mij de wagen niet verkopen tegen de netto prijs (zonder Duitse btw).

De enige werkwijze zou gaan als volgt:
    – ik betaal het volledige bedrag (incl 19% Duitse btw);
    – de 19 % wordt intern op een depositorekening geplaatst bij de dealer;
    – men geeft mij een factuur met 0 % btw (verlegging van heffing);
    – ik breng de wagen naar België;
    – ik lever hen een bewijs dat de wagen uit Duitsland werd geëxporteerd (“Gelangensnachweis”);
    – de concessiegarage geeft mij het ingehouden bedrag van 19 % vrij;
    – ik betaal btw in Belgie (21 %).

Klopt dit verhaal ? Waar zitten de aandachtspunten ? Ervaringsdeskundigen ?

Groeten,

Kristof

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
    • Ja, het wordt prachtig vanaf 2020: voor mijn (basis-) Cayman (180g CO2) wordt dat volgens de formule maar 35% aftrekbaarheid, ipv 70% nu. Maar men gaat niet onder 50% behalve bij wagens van meer dan 200g CO2, daar is het 40%. Gelukkig is de aankoop zelf dan al volledig afgeschreven…

Het ging om een Cayman 2011, 2e gen, met maar 29.000 km. Aangekocht bij een Duitse dealer.

Wat betreft het voordeel alle aard: niet van toepassing (staat op een eenmanszaak natuurlijke persoon en niet op een vennootschap).

Helaas is dit bijna verleden tijd, en zal voor aangekochte wagens na 1 januari 2020 sowieso de co2-formule (die reeds wordt gebruikt bij het bepalen van het voordeel alle aard) of ander fiscaal systeem van toepassing zijn voor de mate van aftrekbaarheid bij eenmanszaken (voorheen waren alle autokosten, waaronder de aanschaf van de wagen, 75% aftrekbaar in de inkomstenbelastingen en btw 50% recupereerbaar).

https://www.practicali.be/blog/zomerakkoord-hervorming-vennootschapsbelasting-autokosten-voordelen/

Vr.gr.

i don’t know…. :mrgreen:

[quote=”kds24″ post=264854]… Ik ben op zoek naar de achtervleugel (in black basalt metallic) voor een Porsche Cayman 987 (2e gen. bouwjaar 2011), OEM-onderdeel…[/quote]

zou het over deze gaan mss?

en valt dat dan mee betreft voordeel alle aard ? want ik vind nergens terug om welk type Porsche het hier gaat …. :coolness:

Misschien ietwat late reply:

Ik heb de wagen bij de Porsche-dealer in Duitsland “btw vrij” kunnen aankopen en de btw naar België verlegd.

Omdat ik de wagen tevens liet afleveren in België en de transportdocumenten bij aflevering dus diende te ondertekenen, heb ik het bedrag niet moeten “consigneren” op rekening van de Duitse dealer in afwachting tot ik het voertuig in België zou inschrijven.

Via de btw-aangifte werd deze voldaan (en onmiddellijk voor 50% “gerecupereerd”).

Onlangs probleemloos op die manier een Porsche gekocht bij Porsche center Bamberg in Duitsland.

Men vroeg me om op voorhand een uittreksel van m’n BTW nummer te zenden naar de firma die de auto’s voor hen afhandelt. Naam van die firma was Autoplaza.

Ik ontving gewoon een nettofactuur zonder 19% BTW die ik op voorhand diende te betalen. Bij afhalen van de wagen in Duitsland kreeg ik de wagen gewoon mee. Men wou me aanvankelijk wel de papieren van de wagen niet meegeven. Ik moest eerst naar het buitenland brengen en men zou me de papieren dan nasturen per DHL.

Na vriendelijk gevraagd te hebben om ze toch mee te geven kreeg ik ze uiteindelijk direct mee.

Daarna naar de douane om roos formulier en wagen laten keuren. Geen problemen gehad.

Porsche Car Connect was in de wagen wel nog niet geactiveerd. Heb online m’n activatiecode opgevraagd en heb deze aangeboden bij de Porsche Dealer in België om deze te activeren.

Groot was m’n verbazing wel dat men hiervoor 1250 euro wou aanrekenen 😡 😡 Blijkbaar was dit een regel van de Belgische invoerder voor wagens die uit het buitenland werden geimporteerd (flauwe maatregel).

Vorige week was ik even in Keulen. Vlug de plaatselijke dealer binnengestapt en gevraagd of ze de PCC zouden willen activeren. Was kleine 10min werk.

Men deed het met de glimlach en heb helemaal niets moeten betalen :first: :first:

voorstelverzoek verzonden

[quote=”HIS911″ post=243999]Heb je ondertussen de BTW terugbetaald gekregen?
                    In België ga je nu 21% BTW betalen. Indien je de wagen voor uw zelfstandige activiteit gebruikt, kan je de BTW maximum voor 50% recupereren (tenzij je handelaar of garagehouder bent en niet voor ‘eigen’ verplaatsingen gebruikt).[/quote]

Correct!

Heb je ondertussen de BTW terugbetaald gekregen?
                      In België ga je nu 21% BTW betalen. Indien je de wagen voor uw zelfstandige activiteit gebruikt, kan je de BTW maximum voor 50% recupereren (tenzij je handelaar of garagehouder bent en niet voor ‘eigen’ verplaatsingen gebruikt).

[quote=”KuRRt” post=243610]
                        Daar zit heel veel waarheid in, komt er nog bij dat “het knopje” ook nog eens voor heerlijke sound zorgt… (heb ik wel vaker met knopjes) :coolness:[/quote]

[hide]Ik heb dat dan ook niet uit mijn duim moeten zuigen, het is op die eigenste manier dat ik het zelf in de loop der jaren ervaren heb 🙂
                        991 best car EVER. [/hide]

De mijne komt van PZ Wiesbaden, ook BTW-wagen naar BTW-plichtige. Ze hebben dat geregeld via een tussenstation in Keulen. Ik moest wel een beperkte som extra (dacht 500€) aan de tussenfirma betalen, maar die som kreeg ik integraal terug na bewijs van inschrijving te hebben geleverd.

En ik heb enkel de netto verschuldigde BTW bij ons betaald via kwartaalaangifte, dus 2 maand later. Dat kwam me héél goed uit toen!

[hide]ik stuur je de contactinfo als je een mailtje stuurt naar me op erwin@furnimo.be[/hide]

[quote=”bccars” post=243605]Hij offert een 993 op omdat de 991 de goedkoopste auto van Porsche is. Je krijgt effectief 2 auto’s voor de prijs van 1. Enerzijds een perfect comfortabele daily driver, anderzijds een sportmonstertje dat uw gezicht er af wil krabben. En dat met slechts 1 knopje om tussen de twee modi te kiezen.
                            Hihi ;-)[/quote]

Daar zit heel veel waarheid in, komt er nog bij dat “het knopje” ook nog eens voor heerlijke sound zorgt… (heb ik wel vaker met knopjes) :coolness:

[quote=”dirk l” post=243603]Hierzie, ne blauwe 991 cabrio begot :up:

Proficiat met de aankoop alhoewel ik niet goed begrijp dat je daar een 993 voor opoffert :think:

Btw: gevaarlijk transport zo hé :what:[/quote]

Tja, dat opofferen is een compromis met mijn wederhelft…

Transport, inderdaad, ik had ook geadviseerd dat hij er achteruit op moest, maar dat lukte niet zonder de auto (onderaan) te beschadigen blijkbaar. Nu, als je ziet wat voor een “kamion” er voor stond… zo vlug gaat die niet slingeren hoor.

Hij offert een 993 op omdat de 991 de goedkoopste auto van Porsche is. Je krijgt effectief 2 auto’s voor de prijs van 1. Enerzijds een perfect comfortabele daily driver, anderzijds een sportmonstertje dat uw gezicht er af wil krabben. En dat met slechts 1 knopje om tussen de twee modi te kiezen.
                                Hihi 😉

Hierzie, ne blauwe 991 cabrio begot :up:

Proficiat met de aankoop alhoewel ik niet goed begrijp dat je daar een 993 voor opoffert :think:

Btw: gevaarlijk transport zo hé :what:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.