importeren Porsche uit Duitsland (btw kwestie)

Home Forum Porsche Talk importeren Porsche uit Duitsland (btw kwestie)

• Maker
    Discussie
  • Beste leden,

Ik ben sterk geïnteresseerd in een Porsche die te koop wordt aangeboden bij een Duits Porsche Center.

Het betreft een Duits btw-voertuig (2dehands).

Ik ben zelf ook zelfstandig en wens dus aan te kopen op mijn Belgisch btw-nummer.

Men wilt mij de wagen niet verkopen tegen de netto prijs (zonder Duitse btw).

De enige werkwijze zou gaan als volgt:
    – ik betaal het volledige bedrag (incl 19% Duitse btw);
    – de 19 % wordt intern op een depositorekening geplaatst bij de dealer;
    – men geeft mij een factuur met 0 % btw (verlegging van heffing);
    – ik breng de wagen naar België;
    – ik lever hen een bewijs dat de wagen uit Duitsland werd geëxporteerd (“Gelangensnachweis”);
    – de concessiegarage geeft mij het ingehouden bedrag van 19 % vrij;
    – ik betaal btw in Belgie (21 %).

Klopt dit verhaal ? Waar zitten de aandachtspunten ? Ervaringsdeskundigen ?

Groeten,

Kristof

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
    • Ja, het wordt prachtig vanaf 2020: voor mijn (basis-) Cayman (180g CO2) wordt dat volgens de formule maar 35% aftrekbaarheid, ipv 70% nu. Maar men gaat niet onder 50% behalve bij wagens van meer dan 200g CO2, daar is het 40%. Gelukkig is de aankoop zelf dan al volledig afgeschreven…

Het ging om een Cayman 2011, 2e gen, met maar 29.000 km. Aangekocht bij een Duitse dealer.

Wat betreft het voordeel alle aard: niet van toepassing (staat op een eenmanszaak natuurlijke persoon en niet op een vennootschap).