importeren uit Nederland

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen importeren uit Nederland

  • Maker
    Discussie

  • Daan Poron
    Deelnemer

      Hallo,

      Ben gisteren gaan kijken naar een Porsche in Nederland die ik zou willen kopen. Nu vraag ik mij af hoe deze geïmporteerd moet worden. De verkoper zelf was ook een particulier dus heeft ook niet echt een idee.
      Ik weet dat ik naar de douane moet gaan, en dat ik daar ook ergens transit platen kan kopen waarmee ik 15 dagen mag rond rijden. Sommige wagens moeten ook gekeurd worden voor gelijkvormigheid, maar wanneer moet dit gebeuren?
      Voor de rest heb ik niet echt een idee hoe dit werkt.

      volgens mij verloopt het als volgt, maar ben niet zeker.
      – Auto uitschrijven in NL en transitplaten kopen.
      – Douane voor een 705
      – Indien nodig een gelijksvormigheid keuring
      – En dan nog een gewone auto keuring

      Iemand van jullie een idee welke stappen ik moet ondernemen?

      (Het gaan om volgende wagen: http://www.marktplaats.nl/index.php?url … ering.html )

      mvg,
      Daan

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 91)
      • Auto is in BE geraakt 😀 zonder enig probleem.
        Heb een afspraak bij de homologatie op 13 augustus 🙂
        Nu maar hopen dat ze niet te moeilijk doen

        Maar dacht er misschien aan om (terwijl ik aan het wachten ben) een oldtimer verzekering aan te vragen. Maar snap niet goed wat wel en niet mag. Mag ik er bijvoorbeeld op zo een dag als vandaag een toertje mee maken? En mag ik er bv mee naar PorscheMotion in Nederland 🙂 )

          [quote=”cabrio wim”:153amlhd]

          Als hij ouder is dan ’87 moet je er nog wel een mist achterlicht opzetten

          😉

          Vanaf dat bouwjaar standaard bij Porsche ingebouwd, voor die tijd niet.[/quote]

          Oei sorry ik heb het niet goed gelezen, maar de gordels achter zijn wel maar verplicht vanaf 1984 of zo.

          Wim

            Als hij ouder is dan ’87 moet je er nog wel een mist achterlicht opzetten

            😉

            Vanaf dat bouwjaar standaard bij Porsche ingebouwd, voor die tijd niet.

              De mistlamp is echter altijd verplicht hier in ons land als je hem vast wil inschrijven.

              Wim

                Zoals RSR het schrijft klopt perfect, hebben vorige week een Nederlandse Porsche ingevoerd voor België.

                Ga als volgt te werk.
                Je vraagt bij de auto een geschreven verklaring van de verkoper met bedrag en zorg dat je het kenteken geheel kompleet hebt, dus drie papiertjes.
                Nederlandse platen moeten bij verkopende partij blijven, omdat hij die moet uitschrijven.
                Zet de auto op een ambulance of oprijwagen.
                Wij zijn gelijk aan de grens bij Eindhoven bij de douane gestopt en daar een 705 formulier laten invullen, en klaar was Kees.
                Duur 20 min en kosten 0,10 eurocent voor formulier.
                Met papieren in België gelijk gelijkvormigheidsattest aanvragen, en dan gewoon keuren.
                Als hij ouder is dan ’87 moet je er nog wel een mist achterlicht opzetten, was voor die tijd niet verplicht in Nederland.
                Succes verder, is werkelijk niks aan.

                  Douane voor een 705 met particuliere verkoop.
                  Indien ouder dan 2001 of zo een gelijksvormigheid keuring.
                  En dan nog een gewone auto keuring.

                  Anders gewoon via een garage werken en die maakt dan een factuur aan u in belgie.

                    dat ken ik
                    iedereen weet hoe het moet
                    alleen is het bij iedereen een ander verhaal

                    beginnen bij ‘t begin
                    douane vignet halen, das nog eenvoudig.
                    de rest volgt wel een keer dat achter de rug is

                      Bijna iedereen dan 😀

                      Heb naar de keuringen enzo geweest en de administratieve dienst enzo 🙂 maar toch …

                        Je hebt iedereen gebeld, maar ik heb je toch niet aan de telefoon gehoord hoor . 🙂 lol:

                          btw

                          je moet aan de grens niet zoeken naar de douane, je moet dat niet eens meteen te doen, en je kan het eender welk douane kantoor doen, wanneer je maar wil, en de douane moet de auto niet eens zien… Het is puur papier winkel…

                          Al zijn bepaalde douane kantoren minder op de hoogte van hoe het werkt…

                          Ik ben in Menen gegaan, omdat Roeselare me wist te vertellen dat het onmogelijk zonder factuur kon.. En hoe kan je nu in godsnaam een factuur hebben, als je een auto al een tijd in je bezit hebt…Nitwit snapte dus niet dat ik onmogelijk factuur aan mezelf kon maken, was de kantoorchef.. Neen, je moet , een factuur hebben… In Menen was die gast tenmiste wakker, en snapte dus als ik uitlegde dat ik van NL, naar BE verhuisde, met mijn eigen auto…

                          Jij zal dus wel een soort aankoop document moeten hebben, factuur, of particulier geschreven document waarin verkoop is gedocumenteerd…

                            Dat zal ik nog net kunnen betalen 😀 ) bedankt voor de reacties allesinds

                              [quote=”so0ly”:2fl4q8p8]Is weer een tijdje geleden 🙂
                              Hebben een hele hoop volk afgebeld en niemand die reageert of iets kan zeggen. Dus we gaan het gewoon proberen. Morgen gaan we hem halen met de aanhangwagen. Nu vraag ik mij af, als we bij de douane komen moeten we hier iets aan betalen ofzo? Mijn vader dacht dat we misschien de btw op de wagen moeten betalen.[/quote]

                              geen btw, die is al betaald in de EU
                              enkel in Nederland wordt je nog eens geflest bij import 2ehandse auto, maar das geen btw, maar bpm…

                              enkel 16cent om het import formulier te krijgen…
                              not kidding, 16, euro cent, tenminste als ik me goed herinner, in ieder geval minder dan een halve euro of zo

                                @ soOly

                                Heb je hier wat aan?

                                http://www.auto-on-net.com/articles/art … l?mainCat=

                                of anders,..

                                Niet-nieuwe auto

                                (auto waarvan de levering meer dan zes maanden na de eerste ingebruikneming plaatsvindt en die meer dan 6000 km heeft afgelegd)
                                De intracommunautaire verwerving van een niet-nieuwe auto door een particulier, is niet belastbaar in België.
                                De koper moet zich echter toch naar een Belgisch douanekantoor begeven om het vignet 705 te bekomen, dat noodzakelijk is voor de inschrijving van het voertuig.
                                Aan de douane voor te leggen stukken
                                – de aankoopfactuur of een gelijkaardig document;
                                – het buitenlands inschrijvingsbewijs of een gelijkaardig officieel document;
                                – een aanvraag om inschrijving van het voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld.

                                groetjes Tonne

                                  Ik heb gisteren mijn 964 juist geexporteerd naar Nederland, (hoewel ik in Belgie woon heb ik ook een adres in Nederland). Gewoon de platen van mijn Belgische clk 320 er op gschroefd en keurig aangeschoven bij de RDW in Roosendaal. 5 uur en 630 euro later (wat een bureaucratisch gedoe!!) was mijn Belgische Porsche een Nederlandse geworden. binnen 1 week heb ik de gele platen in huis.
                                  Er lette werkelijk niemand op de ‘foute’ platen die er aan hingen. (de 964 was overigens wel op chassisnummer verzekerd, ik ben wel goed maar niet gek)

                                  Ik heb direct een APK keuring uit laten voeren anders moet je nog een keer terugkomen. Het leuke daarbij was dat de inspecteur steeds enthousiaster werd tijdens de keuring over de staat waarin de 964 zich bevindt. Aan het eind van de keuring vroeg hij of hij hem weer terug mocht zetten op de parkeerplaats van de RDW. Uiteraard reed ik mee maar zijn glimlach sprak boekdelen.

                                  De reden is simpel en ook allang bekend op dit forum. In Belgie betaal je wegenbelasting naar het aantal fiscale pk’s en in Nederland is het gerelateerd aan het gewicht van het voertuig. Dat scheelt een pak kan ik jullie verklappen. Verder staat mijn bonus malus in Nederland op 75% dus kan ik voor het totale verschil heel wat benzine verstoken. (ik blijf een Hollander he?)

                                  Er zit 1 nadeel aan dat geef ik direct toe,…die gele platen,..bah!

                                    Is weer een tijdje geleden 🙂
                                    Hebben een hele hoop volk afgebeld en niemand die reageert of iets kan zeggen. Dus we gaan het gewoon proberen. Morgen gaan we hem halen met de aanhangwagen. Nu vraag ik mij af, als we bij de douane komen moeten we hier iets aan betalen ofzo? Mijn vader dacht dat we misschien de btw op de wagen moeten betalen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 91)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.