Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › importeren uit Nederland
- Dit onderwerp bevat 91 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 1 maand geleden door Daan Poron.
-
MakerDiscussie
-
12 juli 2008 om 11:52
Hallo,
Ben gisteren gaan kijken naar een Porsche in Nederland die ik zou willen kopen. Nu vraag ik mij af hoe deze geïmporteerd moet worden. De verkoper zelf was ook een particulier dus heeft ook niet echt een idee.
Ik weet dat ik naar de douane moet gaan, en dat ik daar ook ergens transit platen kan kopen waarmee ik 15 dagen mag rond rijden. Sommige wagens moeten ook gekeurd worden voor gelijkvormigheid, maar wanneer moet dit gebeuren?
Voor de rest heb ik niet echt een idee hoe dit werkt.volgens mij verloopt het als volgt, maar ben niet zeker.
– Auto uitschrijven in NL en transitplaten kopen.
– Douane voor een 705
– Indien nodig een gelijksvormigheid keuring
– En dan nog een gewone auto keuringIemand van jullie een idee welke stappen ik moet ondernemen?
(Het gaan om volgende wagen: http://www.marktplaats.nl/index.php?url … ering.html )
mvg,
Daan -
MakerDiscussie
-
ik heb de mijne gewoon op nederlandse platen naar belgie gereden
ben er mee naar de douane gereden, import document gevraagd en gekregen, en met nederlandse platen naar de keuring gereden…keuring gedaan , en dan na wat gezever ivm vervang motor van Porsche, dus geen serienr in blok een homologatie attest gekregen…t was wel mijn eigen auto
dat verhaal van export platen, je kan hen evengoed op een kar gaan halen, minder papperassen… nadeel is dat je dan wel ook met de kar naar de keuring moet rijden
als de verkoper niet moeilijk doet, kun je evengoed met zijn platen naar Belgie rijden… en ze dan opsturen… Zolang hij de verzekering maar niet stopzet voor je bent aangekomen…
export platen: gewoon de Nederlandse staat die geld aftroggeld
Als de auto weglegaal is met verzekering, dan kun je die gewoon over de grens rijden, das gewoon wegcode
als je hem op een andere manier over de grens wil krijgen, dan is dat ook prima…homologatie in D’ieteren is ook niet nodig als hij uit de EU wordt geimporteerd…. een auto die eender waar in de EU legaal op de weg was, had dus al een homologatie die erkend moet zijn in Belgie
daarom kun je dus een kit car maken in de UK , die onmogelijk zou op de weg mogen in Belgie, die daar registeren op de weg zetten, en dan importeren… dat kan perfect, en daar zijn geen fabrikanten van… dus wat zou d’Ieteren dan doen denk je?
o ja mijn p komt uit nederland via verkoper in belgie die kerel is voor mij naar de douane geweest en als is in orde voor de schouwing (laten nazien in de schouwing zelf) 😀 .
Ik ga deze week met mjin 911s sportomatic uit 1976 naar de schouwing:
-nummerplaten van mijn gewone autoverzekering voor enkele dagen op de p. Dit mag van de schouwing hebben ze zelf voorgesteld. 😀– auto laten keuren voor oldtimer simpele keuring.
– nummerplaat aanvragen “O” plaat, kan zelfde dag 😀
-Verzekering 125€ En rijden maar (wel beperkt) 🙂
-gelijkvormigheidsattest aanvragen via porsche garage dit is het snelst,kan via schoonbroer op een gelijkvormigheidsattest staat namelijk geen naam, 😈 via autokeuring kan ook maar de wachttijd is 5 weken.
-auto terug aanbeiden na bekomen van gelijkvormigheidsattest en dit maal voor een gewoone keurig zoals altijd.
Voordelen: simpel, niet duur 😀 wink:
Nope heb geen AKK laten uitvoeren deze keer, de persoon zag er betrouwbaar uit, en heeft al de facturen etc erbij. Verder moet de auto nog een aantal keuringen ondergaan. De persoon is ook iemand die toch redelijk gekend is op het Nederlands porscheforum dusja, denk niet dat die zomaar mensen in’t zak zal zetten.
Daan, laat de verkoper toch naar de APK gaan, vind ik het minste. En het bespaart jouw een hoop geregel. Je moet niet liggen klooien met een oplegger, maar kan zelf de auto naar huis rijden. Je hebt geen gedoe met Z-platen, etc…
Uiteraard mag je op die tranistplaten rijden, daar dienen ze toch voor? Zorg uiteraard wel dat je , voor de beperkte tijd dat ze geldig zijn, een verzekering neemt bij die platen.P/S Heb je een AKK laten uitvoeren?
waarschijnlijk wel 🙂 kga nog zien … misschien toch beter om eerst naar de keuring te gaan in NL. Maar ga eerst eens contact opnemen met D’ieteren.
`
Mag ik als Belg rondrijden op NL transitplaten? Ik vermoed van wel, maar dit was een vraagje van de verkoper.Het ding is dat de auto momenteel geen APK heeft in NL waardoor we ook geen transitplaten kunnen aanvragen. Anders moeten we eerst nog in NL naar de APK gaan.
Nuja nu eerst eens zoeken achter een aanhangwagen voor een wagen en proberen zo de wagen naar hier te halen.
Hoezo, Daan? Je kan de Porsche toch met de transitplaten gewoon van Nederland naar huis rijden? Meteen een mooie eerste rit! 😉
Als je je teveel zorgen maakt in de homologatiekeuring bij D’Ieteren kan je hen altijd eerst een telefoontje geven. Volgens mij zullen de remmen die aangepast zijn met originele Porsche-onderdelen zeker geen probleem zijn. Je moet niet te bang zijn, hoor, zo wreed doen ze nu ook niet.
Heb nog wat met de verkoper gesproken omdat ze op de keuring zeiden dat de remmen etc. zo hard gecontroleerd worden op een homologatie. En dat deze niet origineel waren. Ze zeiden wel als het een vervang onderdeel was van Porsche zelf dat het in orde was.
Nu heb ik eens gevraagd aan de verkoper zelf hoe het zit. En blijkbaar zijn al de onderdelen gekocht bij leveranciers die ook leveren voor Porsche enzo. Al de onderdelen zijn onderdelen die Porsche zelf gebruikt. Zo ook zijn die remklauwen enzo extra opties die je toen kon kiezen om er op te zetten. De ommantelde leidingen zijn ook leidingen die door Porsche zelf gezet worden, en zijn nog steeds flexibel. De geperforeerde remschijven, worden ook bij Porsche gebruikt.
Dus volgens mij zullen ze hier toch niet te veel problemen over maken? Zouden ze bij D’Ieteren hier problemen over maken? Want als het zoveel sneller gaat kan ik beter ook eens daar gaan kijken. En eventueel als het niet lukt kan ik nog altijd naar de gewone keuring gaan om eens te proberen.
Nuja nu eerst eens zoeken achter een aanhangwagen voor een wagen en proberen zo de wagen naar hier te halen. Dat ik het achtermistlicht etc kan monteren.
Allereerst, van harte proficiat met je aankoop, Daan. Ziet er mooi uit. 😉
Ik heb destijds mijn P ook in Nederland gekocht en ben dus door dezelfde rompslomp moeten gaan. Ook een mistlicht moeten plaatsen voor de gewone keuring, etc…
Hou het allemaal wel een beetje in de gaten met de duurtijd dat je transitplaten geldig zijn. Kocht mijn P ook tijdens de vakantiemaanden, en nam contact met D’Ieteren in Anderlecht voor de homologatie.
Waar 993 S trouwens volledig gelijk in heeft, is dat voor deze keuring niet naar de platen gekeken wordt. Moest wel even wachten (door de vakantie) alvorens ik er terecht kon, maar verder verliep daar alles supervlot en vriendelijk. Ben even een koffietje gaan drinken tijdens de keuring en na ongeveer een uurtje kon ik er mijn gelijkvormigheidsattest gaan afhalen, samen met de P (uiteraard) waar de nodige stickers ingekleefd waren.
Maar tegen dat die keuring achter de rug was en ik naar de gewone keuring kon waren mijn transitplaten verlopen. Probleem. Heb dan contact opgenomen met de verantwoordelijke van de keuring en die man was gelukkig heel begrijpend en zag het door de omstandigheden (vakantieperiode, langere wachttijden) door de vingers. Ook die keuring verliep vlekkeloos (buiten het feit dat de plaatselijke bediende blijkbaar nog nooit met een 911 de brug was opgereden, en er haast gewoon voorbij reed 😆 ) en ik reed iets later als een gelukkig mens naar huis.
Succes, Daan![quote=”so0ly”:2gynqadh]
Iemand een idee wat het voordeel zou kunnen zijn om via een Porsche dealer zelf te gaan? En wat dit ongeveer zou kunnen kosten.[/quote]Heb vorig jaar mijn P op Belgische papieren laten zetten. Ben voor de homologatie zelf naar D’Ieteren in Anderlecht geweest. Het voordeel hiervan was dat ik na enkele dagen langs kon komen, terwijl het via een keuringsstation enkele maanden zou duren. Bovendien hadden ze mij gezegd dat ze bij D’Ieteren niet zo moeilijk doen als hij in originele staat is. Heeft bij mij inderdaad geen uur geduurd en koste ook maar ongeveer 100euro. Had hier ook geen platen voor nodig.
tip: Indien je niet zeker bent dat de wagen al ooit in Belgie is geweest, zou ik even naar D’Ieteren bellen en navragen. Mijn P was vroeger als eens ingeschreven geweest in Belgie, en dan kan je blijkbaar een kopie van het gelijkvormigheidsattest krijgen en dat zou helemaal niet zoveel kosten!
Dit zeiden ze mij ook pas achteraf … (nadat ik betaald had natuurlijk 😥 )
Inderdaad. Nu gaat het over dit, maar ik kan mij voorstellen dat in alle mogelijke gevallen van twijfel de ene keurder de andere niet is…
Ben zelfs onderweg tegengehouden geweest door de politie toen ik met de garage-platen van een garagist uit de buurt onderweg was 👿 .
Om dan een potje als een klein kind behandeld te worden door een flik met grootheidswaanzin. Achteraf heb ik mijn wagen terug naar de garage mogen laten slepen. Gelukkig was de wagen ook door mij verzekerd, anders kon er zelfs een inbeslagname op volgen.
Soit. Het is allemaal achter de rug en ik kan al een tijdje lustig zoefen 🙂
Laat ons hopen voor onze thread-starter dat het voor hem wat sneller gaat 🙂
Als ze overal de wetten kennen en een beetje uniform zijn in het toepassen ervan zou het overal veel beter zijn op de keuring, ipv het geluk dat je moet hebben om zonder gezaag en geklaag erdoor te geraken.
Sterk.
Mja. Als de persoon (personen) aan de andere kant vd lijn zijn stuff gekend had dan was de mijne misshchien ook een stuk sneller gehomologeerd geweest ❗
Jammer… Maar het is in elk geval wat ik jammer genoeg heb mogen doorstaan 🙂 )
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.