IMS bearing en andere gekende problemen van de 987

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman IMS bearing en andere gekende problemen van de 987

  • Maker
    Discussie
  • Omdat ik ofwel een 987 Cayman S bj 2008 of bj 2009 (facelift, DFI motor) zou kopen enkele vragen over mogelijke (zware) technische problemen.

    [quote=”Datake” post=135462][quote=”Neutron” post=135447]
    Misschien heeft iemand nog wat tips over waar je zeker moet opletten bij de aankoop van een Cayman? Eventuele zwakke punten voor de bouwjaren 2007/2008?? Of bepaalde zaken die het nogal snel begeven?[/quote]

    Alles +2007 is ok, gewoon iemand met verstand meenemen of een 114 punten (198€) aankoop keuring bij een porsche dealer laten doen.

    Koop géén 2006.

    Onderhoud laat ik nooit bij een dealer doen, ik heb een bevriende garage die al +30 jaar BMW doet en ook met Porsches overweg kan, liever fanatieke mensen aan mijn wagens dan een nummerke bij een dealer, natuurlijk kan je soms niet onder een dealer onderuit. Wel opletten dat de garage waar je gaat OEM porsche onderdelen koopt (of de bosch tegenhanger) en een goeie relatie heeft met een Porsche dealer.[/quote]

    1) Ivm het IMS probleem, dat was toch met alle MPI motoren tem 2008? En pas vanaf de facelift dus bj 2009 met de DFI motoren opgelost?
    2) Ik heb ook gelezen over andere problemen, bijv barsten in cilinderwanden (omdat ze te dun gemaakt zijn), ook nog met de DFI motoren blijkbaar?
    3) Andere problemen met zowel de MPI als DFI motoren, dus tout-court met alle wagens van het 987 model?

    4) Dat het onderhoud evengoed of zelfs beter kan dan in een OPC twijfel ik zeker niet aan, maar bij verkoop vertrouwen veel potentiële kopers dat toch veel minder?

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Afgelopen dagen een 987 uit 2005 gereden. Rijdt super moet ik zeggen. Heerlijke solide wegligging. En nog steeds met dezelfde IMS lager. Het lager is dus geen slecht lager lijkt mij zeker als ik vertel dat de KM stand op 291.000 km stond met originele motor en eerste lak. Wagen reed nog steeds als nieuw!! Kan dus gewoon wel.

        Als je ooit zover moest zijn om je Cayman te verkopen en degene die interesse heeft wilt hem niet omdat de facturen niet door een OPC afgestempeld zijn en je daarom verdenkt van de gierigaard uitgehangen te hebben, dan stampte ik hem van mijn erf en mocht hij mijn wagen zelfs al niet meer kopen. 😉

        S2

          :relaxman: Heb al verschillende P’s gehad, maar is de eerste keer dat ik tot de groep van “goed bemiddelde burger” gerekend wordt :relaxman:

          Hier op het forum zitten vooral liefhebbers die er hard voor gaan werken om hun hobby te kunnen bekostigen. Er zijn er zelfs die met veel plezier zelf aan hun motor werken en niet bang zijn om hun handen vuil te maken. (Projectjes genoeg).

            Facturen houd ik ook altijd bij, maar er zijn nog steeds veel mensen die ten onrechte denken dat als het niet bij een officiële dealer gedaan is, “het niet zo goed zal zijn”.
            Bij Porschewagens kun je denken, het zijn vooral autoliefhebbers dus die weten dat wel, aan de andere kant ‘t zijn meestal goed bemiddelde burgers dus zouden kunnen redeneren: “Op wat heeft die “gierigaard” nogal bespaard?” En daarom je wagen ook minder betrouwbaar vinden.
            Ter verduidelijking, ik heb (nog) geen Porsche (laat staan dat ik er 1 te koop heb staan) maar ik kijk soms (te) ver vooruit 🙂

              over je vragen/opmerkingen staan online tal van verhalen en ervaringen.
              dat de cilinderwanden te dun zouden zijn wordt beweerd door hen die niet het geduld hebben om te beginnen jakkeren voor hun blok goed opgewarmd is.
              ook motoren met een IMS upgrade zijn nadien al in de soep gedraaid
              een onderhoudsboekje afgestempeld in een OPC is nog altijd geen garantie dat alle onderhoud correct gebeurd is. een klant kan expliciet verbieden om bepaalde onderdelen te vervangen.
              voor een jonge wagen > OPC ivm garantie, voor een oudere wagen > een goed gedocumenteerde onderhoudshistorie, en of dat is wat de gemiddelde koper wil zien, dat is aan de overtuigingskracht van de verkoper en de staat van het voertuig om een juiste boodschap over te brengen.
              ik vind het vreemd dat je de cayman nog moet aankopen en al aan de herverkoop denkt omdat je schrijft “bij verkoop vertrouwen veel potentiële kopers dat toch veel minder”

              S2

                [quote=”hmn_pwr” post=195807]Omdat ik ofwel een 987 Cayman S bj 2008 of bj 2009 (facelift, DFI motor) zou kopen enkele vragen over mogelijke (zware) technische problemen.

                1) Ivm het IMS probleem, dat was toch met alle MPI motoren tem 2008? En pas vanaf de facelift dus bj 2009 met de DFI motoren opgelost?
                2) Ik heb ook gelezen over andere problemen, bijv barsten in cilinderwanden (omdat ze te dun gemaakt zijn), ook nog met de DFI motoren blijkbaar?
                3) Andere problemen met zowel de MPI als DFI motoren, dus tout-court met alle wagens van het 987 model?

                4) Dat het onderhoud evengoed of zelfs beter kan dan in een OPC twijfel ik zeker niet aan, maar bij verkoop vertrouwen veel potentiële kopers dat toch veel minder?[/quote]

                Beetje aan het overdrijven niet? Tout-court alle wagens van het 987 model hebben problemen ….

                En ik die dacht dat de 996 3.4 een probleem had …

                Het overgrote merendeel van de Caymans die verkocht zijn, zal nooit het IMS probleem hebben, alleen hoor je niemand roepen op allerlei fora: “Hé weet je wat, mijn Cayman heeft geen IMS probleem !”. Het zijn altijd de uitzonderingen die je leest, dus zeker niet veralgemenen.

                Er zijn inderdaad zelfs bij de 997 nog ploffers, maar ook daar zijn oplossingen voor.

                Dat je van elk model wel een slecht punt kan vinden als je zoekt op de fora, dat ga ik zeker niet ontkennen, maar dat geldt voor alle merken van Alfa tot Zastava

                  4) Als jij een factuur hebt waar op staat wat er hersteld is aan de wagen, denk je dan echt dat er iemand wakker gaat liggen over waar of door wie dat gebeurd is? Zolang het aantoonbaar hersteld is, is het prima. :up: Zelf ga ik met geen één van mijn wagens naar een dealer. Persoonlijk zie ik de meerwaarde er niet van in.

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.