IMS lager

  • Maker
    Discussie
  • Heeft iemand ervaring met het laten vervangen van de ‘beruchte’ IMS lager op een 996 MKI (3.4) ?

    Zuijn er aan te raden specialisten in Vlaanderen ?

    Heeft iemand een idee wat betreft kostprijs hiervan ?

    Volstaat het vervangen van deze IMS voor een bepaalde ‘garantie’ tegen het bekende ‘ploffen’ ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
    • The Cheapest Way To Fix A Porsche 996’s IMS Bearing | Wheeler Dealers

        Jables, de koelmodificatie houdt in dat ze

        – een waterpomp met groter debiet plaatsen, ik dacht van de GT3
        – de thermostaat verplaatsen naar waar het koelmiddel het blok verlaat ( ipv waar het er in gaat )
        – ze een sensor plaatsen op een radiator vanvoor waardoor de fans eerder aanslaan.
        – ze een bypass maken die de oliekoeler overslaat , maar direct naar de rechtercylinderbank gaat.

        Voor de rest hebben ze de motorruimte netjes gemaakty, een lek aan het inlaatspruitstuk verholpen ( waardoor het blok vettig was vanboven ), en het vaccuum systeem van de klappenauspuf hersteld. Alleen de kleppen zelf zitten in de open stand vastgeroest…. 😕

        De wagen rijdt heerlijk. De temperatuur staat nu op 80 graden, de fans springen eerder aan…te heet zal ie niet meer worden. :coolness:

          Regelmatig (zeker na de herfst- je radiators vooraan proper maken. Daar kruipt enorm veel vuil tussen, ook tussen de koel- en aircoradiatoren.
          Gevolg > slechte koeling > kans op ploffen

            [quote=”OscarTango” post=197592]Vandaag even gebeld voor een update : ze hadden net de IMS pakking eraf en alles zag er nog 100 procent uit. Er wordt dus geen nieuwe geplaatst. Wat ze wel doen is de keerringen uit het lager halen waardoor dat ie constant in de motorolie loopt en dus constant gekoeld en gesmeerd wordt.

            Verder doen ze dus de koelmodificatie, herstellen ze de klappenauspuff, een klein lekje aan de inlaat en kijken ze de versnellingsbak ( tiptronic ) olie na, en vervangen die indien nodig.

            Volgende week ophalen..kijk er naar uit 🙂
            :music:[/quote]

            En, alles in orde nu?

            Wat houd de koelmodificatie precies in?

              Vandaag even gebeld voor een update : ze hadden net de IMS pakking eraf en alles zag er nog 100 procent uit. Er wordt dus geen nieuwe geplaatst. Wat ze wel doen is de keerringen uit het lager halen waardoor dat ie constant in de motorolie loopt en dus constant gekoeld en gesmeerd wordt.

              Verder doen ze dus de koelmodificatie, herstellen ze de klappenauspuff, een klein lekje aan de inlaat en kijken ze de versnellingsbak ( tiptronic ) olie na, en vervangen die indien nodig.

              Volgende week ophalen..kijk er naar uit 🙂
              :music:

              Wim

                [quote=”Mushroom” post=197550]Nee, door ‘t koelsysteem, welke jij nu gaat laten modificeren :first:[/quote]

                Eigenlijk toch belachelijk van Porsche om zo’n fout te maken, en dan komt iemand net als Resto die aan Porsches sleutelt met de oplossing waardoor ze plofproof worden. :applaus:
                Je ziet maar dat ontwerpers die achter een bureau zitten ook niet altijd het goede is, praktijk is de meester. :sleep:

                  Telkens je terug naar een 996 kijkt vanwege prijs en toch mooi, komt er zo eentje voorbij en dan is het weer cooldown :bounce:
                  Maarja, 997.1 heeft ook zijn portie he :think:

                    Nee, door ‘t koelsysteem, welke jij nu gaat laten modificeren :first:

                      Yep, maar dat was niet het IMS lager..toch. Als ik het goed begrijp is zijn cylinderkop gescheurd ?

                        Wijs besluit want op PFN is er nét weer eentje geploft 😥

                          de mijne is binnen bij Resto in Nijmegen… groot onderhoud, rubberen schijf tussen bak en aandrijfas vervangen, koelsysteem modificatie en het IMS lager vervangen door een aangepast exemplaar. Volgende week krijg ik hem terug met foto’s van de werkzaamheden en dan komt er nog verdere uitleg bij.

                            Sorry voor het naar boven halen van een oud onderwerp, maar ben je uiteindelijk voor de modificatie gegaan ?

                              [quote=”bzguy” post=166739]

                              “if it ain’t broken, don’t fix it”[/quote]

                              Of zoals mijn grootvader zaliger, ooit nog race mekanieker geweest bij het legendarische merk Indian, altijd zei: ” als ‘t goe is moet er afblijven ” :engeltje:

                                Heeft iemand ervaring met Stuttgartparts in Rottersam en/of met Aarts in Asten ?

                                  Heb een reactie gekregen van Michel, heb over AutoResto ok al zere veel goeds gehoord, dus is een kandidaat 🙂

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.