In detail: Porsche 911 SC

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Restauratie Foto’s In detail: Porsche 911 SC

  • Maker
    Discussie
  • Dag iedereen,

    Het is opnieuw een hele tijd geleden dat ik nog een verslagje heb geplaatst op het forum van één van m’n projecten. Ik steek de schuld graag op de drukte van de afgelopen maanden. Afgelopen winter heb ik wat gewerkt aan mijn werkruimte (wat schilderwerken uitgevoerd + betere verlichting geplaatst) om nu een stuk aangenamer te kunnen werken. Daarnaast is het voorjaar ook erg druk geweest, we hebben opnieuw heel wat pareltjes over de vloer gehad.

    In het voorjaar werd ik gecontacteerd door een oude schoolvriendin, ze had zich vorig jaar een rode 911 SC Cabrio aangekocht. Optisch stond de wagen helemaal niet perfect. De uni-rode kleur was erg dof geworden en de lak had heel wat erg diepe krassen. Beslist werd dus om de wagen eens grondig te polieren, er werd gekozen voor een uitgebreide correctie om zo naar een maximaal resultaat te streven.

    Zoals de wagen aankwam

    [URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1066_zps055a2d43.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1066_zps055a2d43.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1061_zps06dfdd7f.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1061_zps06dfdd7f.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1037_zpsf35cf2ba.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1037_zpsf35cf2ba.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1053_zpse8fa0371.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1053_zpse8fa0371.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1046_zps956c626d.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1046_zps956c626d.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s620.photobucket.com/user/OlivierV/media/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1048_zps7d05b7fa.jpg.html][IMG]http://i620.photobucket.com/albums/tt289/OlivierV/Porsche%20911%20SC%20Red/IMG_1048_zps7d05b7fa.jpg[/IMG][/URL]

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
    • thnx voor het verhelderende antwoord :respect2:

      dus als ik op mijn jonge wagen met mooie lak, enkel de swirls van het wassen wil wegpolieren en hem een extra hoogglans wil geven, dan polier ik best met een zeer zachte pad en bijhorende pasta.
      Ik heb hier een regelbare poliermachine liggen (nooit durven gebruiken 😳 ) met polish pasta van meguiar)….misschien dat ik dit toch eens de handen uit de mouwen zal steken als de tijd het toelaat

        StijnG,

        Iedere mousse pad heeft een bepaalde hardheid, en met iedere pad heb je een equivalente polish. Hoe harder de pad, hoe grover de korrel in de polish.

        Gaat het om een correct gewassen wagen (zoals mijn wagen bvb), dan kan je alle aanwezige ‘schade’ verwijderen met een lichte pad & polish.
        Heb je te maken met een lak met veel diepe krassen, dan moet je meer blanke lak verwijderen om te krassen permanent te verwijderen. In dat geval maak je gebruik van een harde pad en polish. Na de zwaarste stap moet je wel na-polieren met de lichtere combinatie(s) om een hoogglans te verkrijgen.

        Wat is het verschil met een wollen pad?
        Een wollen pad is (samen met een microfiber pad) in feite de meeste krachtige pad om te polieren. De pad voelt misschien zacht aan maar eenmaal de wollen pad op snelheid is, is hij zeer krachtig. Daarnaast creëer je met een wollen pad heel wat meer hitte door de roterende bewerking, daarom is het ook opletten geblazen en zeker niet aangeraden om te gebruiken als amateur!

        Ik gebruik een wollen pad enkel in de echt extreme gevallen, want eens je met wol aan het werk gaat moet er nog voldoende worden gepolierd achteraf (als je goed kijkt maakt een wollen pad zelfs ook minieme krasjes, gezien dit zo’n krachtige combinatie is).

        ken

          Wollen pad is agressiever en je moet oppassen met een rotary meer kans op holograms, je krijgt er die wel uit.
          In de mousse pads heb je verschillende soorten (hardheid) die je moet afstemmen op de vernis/lak/ product

          ken

            Er kruipt idd veel tijd in Olivier maar daarna zie je resultaat en dat is leuk 😀

              inderdaad top resultaat van Olivier!!!!
              Als je dit ziet, dan is een doffe/licht beschadigde lak plots niet echt een issue meer bij een mogelijke aankoop van een oldtimer.
              Heb het destijds eens met een Karmann willen doen, maar nooit echt gedurfd. Er zijn zodanig veel producten, pads, waxen, ….

              Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen zo’n wollen pad en zo een mousse pad?

                Prachtig werk! Ik ben een fan! 🙂

                  Geert, ik heb getracht je vragen zo goed als mogelijk te beantwoorden in kleur 🙂

                  [quote=”TGeert” post=177567]Olivier, super resultaat man ! :respekt:

                  Betreffende de verzegeling van het cabriodak had ik nog enkele vraagjes :
                  – Welke zijn de te volgen stappen voor de behandeling ?
                  Alvorens het impregneren van de stof is het belangrijk dat deze volledig proper is. Doe je dit niet, komt dit ten koste van de duurzaamheid van de aangebrachte verzegeling. In dit geval was de stof relatief proper, ik heb de stof ingespoten met een ontvetter en ingewerkt met een borsteltje, daarna grondig afspoelen met water. De reden dat ik het cabriodak achteraf nog heb behandeld met de waterstofzuiger, is om zeker te zorgen dat er geen productresten (ontvetter) meer aanwezig zijn in de stof.
                  – Komen alle stoffen cabriodaken hiervoor in aanmerking ? (merk of kwaliteit gebonden ?)
                  Jazeker, alle stoffen cabriodaken komen hiervoor in aanmerking! De toepassingen van het product zijn erg veelzijdig, zo wordt het o.m. gebruikt voor stoffen autostoelen en vloerbekleding en dekkappen voor pleziervaartuigen.
                  – Hoe zit het met kleurverschil voor/na en de verkleuring op termijn ?
                  Met de applicatie van het product wordt er niet echt kleurverschil verkregen. De stof wordt misschien iets donkerder maar dat verschil is behoorlijk miniem. Het is zoals je zelf aangeeft inderdaad een product die toekomstgericht is, het zal m.a.w. het slijtageproces van de kap vertragen.
                  – Het waterafstotend effect blijft hoelang behouden ?
                  Jammer genoeg hebben we thuis geen cabrio waar ik het reeds zelf heb op kunnen testen. Maar van de feedback die ik reeds gekregen heb van een aantal klanten zit dat behoorlijk goed. De fabrikant van het product stelt een duurzaamheid voorop van 3 jaar.
                  – Kan het plastieke achterruitje ook minder dof gemaakt worden ?
                  Dat kan zeker! De plastic kan gepolierd worden om dofheid en kleine krasjes te verwijderen.

                  Reden voor deze vragen dat ik een 996 cabrio heb waarmee langdurig met enkel hardtop gereden werd.
                  Het stoffen cabriodak is lichtgrijs van kleur en vertoont hier en daar lichte verkleuringen/beschadegingen van langduring opgevouwen te zitten. Ik heb nog enkele cabrio’s met een zwart cabriodak, doch daar vallen die verkleuringen/beschadigingen minder op.
                  Ik heb al overwogen een ander cabriodak te laten steken, doch de beschadigingen zijn dan weer niet erg genoeg …
                  Welke goede raad kan je me geven ?
                  [color=#bb0000]De verkleuringen/beschadigingen bevinden zich waarschijnlijk op plaatsen waar het cabriodak wordt opgevouwen?
                  Dat is klassiek en is inderdaad het gevolg van te veel opgevouwen te zijn. Ik denk niet dat zo’n zaken nu nog voor veel verbetering vatbaar zijn, deze typische ‘schade’ is ook onderdeel van het verouderingsproces van een cabriodak.
                  Je mag me altijd eens een foto PM’en van het dak, louter informatief.[/color][/quote]

                    Olivier, super resultaat man ! :respekt:

                    Betreffende de verzegeling van het cabriodak had ik nog enkele vraagjes :
                    – Welke zijn de te volgen stappen voor de behandeling ?
                    – Komen alle stoffen cabriodaken hiervoor in aanmerking ? (merk of kwaliteit gebonden ?)
                    – Hoe zit het met kleurverschil voor/na en de verkleuring op termijn ?
                    – Het waterafstotend effect blijft hoelang behouden ?
                    – Kan het plastieke achterruitje ook minder dof gemaakt worden ?

                    Reden voor deze vragen dat ik een 996 cabrio heb waarmee langdurig met enkel hardtop gereden werd.
                    Het stoffen cabriodak is lichtgrijs van kleur en vertoont hier en daar lichte verkleuringen/beschadegingen van langduring opgevouwen te zitten. Ik heb nog enkele cabrio’s met een zwart cabriodak, doch daar vallen die verkleuringen/beschadigingen minder op.
                    Ik heb al overwogen een ander cabriodak te laten steken, doch de beschadigingen zijn dan weer niet erg genoeg …
                    Welke goede raad kan je me geven ?

                      Bedankt voor de leuke reacties iedereen! 😀

                      [quote=”giannivg” post=177504]Onder de indruk van het resultaat, maar hoe lang kan je hiervan genieten vooraleer de behandeling opnieuw moet worden gedaan?
                      Grts,
                      Gianni[/quote]

                      In principe is het polierwerk behoorlijk ‘permanent’. Echter gaat het hier wel om een lak zonder vernislaag. Deze zijn altijd gevoelig voor verkleuring dus na X aantal jaar moet er wellicht opnieuw gepolijst worden.

                      Je kan dit proces van verkleuring wel aanzienlijk vertragen door de wagen zelf te wassen (met de hand) en door een goede shampoo te gebruiken, op dit soort lakken enorm belangrijk! Een carwash zal de lak opnieuw bekrassen, daarnaast worden daar ook (te) agressieve detergenten gebruikt die de waxlaag direct verwijderen waardoor de lak opnieuw veel gevoeliger wordt voor verkleuring.

                      Onder goede omstandigheden kan je maw zéér lang genieten van dit resultaat 🙂

                        super mooi is het geworden
                        :respekt:
                        :drink:

                          geen woorden voor :up: :up: :up:

                            Knap werk. :up:

                              Onder de indruk van het resultaat, maar hoe lang kan je hiervan genieten vooraleer de behandeling opnieuw moet worden gedaan?
                              Grts,
                              Gianni

                                Mooi knap werk :up:

                                  Wat een resultaat zeg, knap werk.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.