Info ivm teruggave voorschot

Home Forum Zeverhoekje Info ivm teruggave voorschot

• Maker
    Discussie
  • Ik wil hier eens proberen om de vraag te stellen. Zit met een probleem ivm mijn motor die ik te koop heb.
    Al paar maanden met potentiële koper aan het heen en weer mailen, tot we eindelijk de prijs overeenkomen.
    Ik vraag vorige week een voorschot te storten van 1000 euro, ok in orde.
    Hij was dus tevreden met de overeengekomen prijs( via mail).
    Nu vraagt de man me ook of ik nog voor transport kan regelen. Omdat ik toch in die sector actief ben was dit dus geen probleem. Ik zet dus alles in het werk, motor wordt geladen met alle voorzichtigheid door mijn chauffeur, tot nu toe alles goed.
    Dan krijg ik gisteren telefoon van de man dat mijn chauffeur goed is aangekomen, dat hij de motor is goed heeft bekeken maar toch besloten heeft om hem niet te nemen :bounce:
    Hele discussie in het Frans, chauffeur laad hem terug in zijn auto en staat nu terug bij mij thuis.

Nu is mijn vraag, moet ik dat voorschot terugbetalen of niet?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • ken

en Joebarreke, wat is het nu geworden?

J

[quote=”joebarreke” post=177821]
        Nu is mijn vraag, moet ik dat voorschot terugbetalen of niet?[/quote]

Mijn mening?
        Houden dat geld.
        Geld dat hij betaald heeft is voor het reserveren van de motor zodat je hem niet aan iemand anders verkoopt.
        Als hij de reservering zelf annulleert dan heeft hij pech. Tenzij er iets mis was met de motor. Gewoon van gedacht veranderen telt niet als geldige reden, vind ik.

Hij had hem beter bij hem binnen gereden en hem pas terug gegeven als hij zijn voorschot terug had…

Of hem gewoon gekocht en zelf weer verder verkocht…

S2

Ik zet meestal dat artikel uit het burgelijk wetboek in het verkoopscontractje.

Maar… ik heb ook al een voorschot terugbetaald, ook al moest dit niet, anders kan de koper de moto gemakkelijk “blokkeren”. Zolang hij niet duidelijk op papier de verkoop annuleert met afstand van het voorschot, kan jij de motor niet verkopen aan iemand anders. Want hij is al verkocht.

Eigenlijk is dit een zeer moeilijk probleem. Rechtmatig mag je het voorschot houden, in realiteit ligt het allemaal toch wat moeilijker. Ben je niet bang van wat duw-en-trek werk, met eventueel wat advocaten die een centje willen verdienen en een motor die “geblokkeerd” staat voor enige tijd. Dan kan je meer dan waarschijnlijk het voorschot houden.
          Even afwegen dus.

Ive

Alvast alle gemaakte communicatie per mail bijhouden in een mapke. Je weet nooit.
            Voorschot houden. Waarvoor dient anders een voorschot??? Omdat je hem gereserveerd hebt voor hem.

Dat is een kwestie van snel centjes verdienen :up:

Als hij een voorschot stort op u rekening met de vermelding naar die moto dan is hij volgens de wet verplicht hem te kopen. Nu is het idd wel zo dat jij het voorschot mag houden als hij hem niet wil hebben maar raadpleeg best u raadsman eens, verborgen gebreken enz … kunnen soms raar uitvallen bij zo een kopers. Als ze een verzekering hebben zoals DATS dan hebben ze recht op een raadsman en dan word het een spelletje van lange duur.

Dat id van die tournee voor ‘t forum ben ik ook zeer genegen moet ik zeggen :drink: Is er al een datum geprikt?

Voorshot houden EN transport kosten aanrekenen naar hem. Hij was vragende partij voor transport dus hij betaalt de rekening.

Voorschot is ter bevestiging van een aankoop. Deze per overschrijving gemaakt en dan afzien van de koop is voorschot kwijt, in principe is het 10% van het aankoopbedrag+ gemaakte kosten.
                      Dus bye bye voorschot!

tournee ? Doe mij maar een frisse pint superplus 98, daar heb ik meer plezier van dan van een Jupiler :driver:

had die gast je moto dan niet IRL gezien, en je dan maanden aan de waggel houden, steek die centen maar snel in uwen zak, feestje :drink: :drink: :drink:

Voorschot houden, zo simpel is het. :salut:

ken

:up: :drink: das pas een idee 😀 😀

*edit*

Zoals hierboven al beschreven door andere leden: Centjes houden… en tournee geven voor het forum. :mrgreen:

Burgerlijk Wetboek
                                  artikel 1589 en 1590

Art. 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
                                  Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
                                  En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

U mag het voorschot dus houden.

Zie ook bv juridisch forum.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.