Inhouden bij 2200 RPM

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Inhouden bij 2200 RPM

  • Maker
    Discussie
  • Mijn 3,2 van 1988 heeft de onhebbelijkheid om bij warme motor met korte rukjes in te houden rond de 2.200 toeren bij constante snelheid. Tezelfdertijd flikkert dan de wijzer van oliedrukmeter lichtjes op en neer. Wanneer ik de twee polen kortsluit, zoals je moet doen om het stationair toerental te regelen (onder de plastic afdekking links in het motorcompartiment), stopt dat inhouden volledig. Maar dan heb ik geen “choke” meer bij koude motor, kortom geen stationair toerental lucht by-pass. Bovendien is de motor minder pittig en verbruikt hij meer.
    Bij accelereren verwijnt dit aarzelen direct.
    Delcokop + lucht by pass werden reeds vervangen alsmede allerlei andere onderdelen (filters, bougies). Motronic al eens met een andere gewisseld.
    Iemand een brillante suggestie ? 💡
    Alvast hartelijk dank voor je interesse. 😀

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Dit is heel graag gedaan.

      Luc

      0

        Bij gebrek aan tijd om naar de garage te gaan heb ikzelf, met in gedachten het advies van Luc (waarvoor oprechte dank), eens de stotterende air flow meter opengemaakt en het contactplaatje van de potentiometer ietsje verlegd.
        Het zaakje goed gereinigd, weer vastgekit en gemonteerd. Stationair toerental moest nog wat worden bijgeregeld en ik vond weer de romige motor terug van vroeger.

        Omdat ik een andere tweedehands air flow meter had gekocht (die ook wat aan dit euvel leed) heb ik deze eveneens opengemaakt. Daar heb ik het plaatje grondig gereinigd en het sleepcontac iets laten zakken op zijn as, waardoor de loopgroef iets werd verlegd. Deze werkt nu eveneens foutloos. Wat minder nerveus maar zuiniger.

        De eerste air flow meter komt nog van de diep betreurde Chris Hendrickxs. Deze reageerde vinniger op gasgeven. Ik vermoed dat Chris hier minder voorspanning van de spiraalveer heeft gegeven om een nerveuzer, rijker inspuitgedrag van de DME te regelen.

        In feite is de L-Jetronic niet zo mysterieus-ingewikkeld als het lijkt. Met wat opzoeken en aanwijzingen van de specialist (bedankt, Luc) kom je al een heel eind.

        0

          VAKMAN !!!! 🙄

          0

            Ondertussen heb ik een andere air flow meter geplaatst van een gebruikte 3,2. Deze is trouwens dezelfde als van een 964 wanneer je afgaat op het serienummer van Bosch.
            De motor draait veel beter, stottert praktisch niet meer en draait ook veel beter bij heel lage toeren (aanschuiven in file bijvoorbeeld).
            Dus het advies van de vakman was zoals gewoonlijk het juiste.
            Maar…. de oude air flow meter deed de motor voelbaar pittiger accelereren. CO werd nog niet bijgeregeld.
            Zal nog eens kijken of de potentiometer niet wat ingesleten is zo gauw ik de tijd vind. Naar wat ik lees op andere websites over het L-Jetronic inspuitsysteem, kan je de ingesleten loop van de potentiometer wat verplaatsen door het zwarte deksel iets te verleggen door de gaten van het dekseltje ovaal uit te vijlen.
            Dat zou het uiteindelijk moeten zijn.
            Of misschien maar beter rechtstreeks naar de vakman ?

            0

              In mijn geval wordt het probleem niet erger. Indien het inderdaad de luchtdebietmeter is (en dat zal wel, of liever gezegd, dat hoop ik) is er een fout in een van de functies van dit essentieel gedeelte van deze luchtklep : 1° progressief regelbare weerstand van de luchtklep, 2° microswitch voor vollast, 3° microswitch voor stationair toerental en 4° temperatuursonde. Tot zover mijn kennis, de rest is voor de vakman.
              Bij Pelican Parts $ 1.222,00 zonder verzendkosten.
              Ik heb het vermoeden dat een L-Jetronic luchtdebietklep van een ander merk zou kunnen passen, maar ook hier is gefundeerd advies van de vakman nodig. Ik houd je op de hoogte.

              0

                Is dit een probleem dat stilaan erger wordt? Of is hij ineens stuk en dan rijdt de wagen niet meer?

                Posten jullie het uiteindelijke resultaat hier ook? Ik ben benieuwd wat het probleem is/was.

                0

                  Dank voor snelle reactie. Ik zal er zeker eens mee langskomen.
                  Prettige feestdagen.

                  0

                    Je lucht meter is stuk of niet goed afgesteld. Kom gerust eens langs en dan bezien we alles eens, let wel op je mag niet rijden met de overbrugging.

                    Luc

                    0
                  8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.