[quote=”beauflop” post=252457]Hij heeft enkel 6% taks betaald omdat de wagen ouder is dan 30 jaar . Hij hoeft geen btw te betalen door de leeftijd van de wagen. Als ik deze wagen dan inschrijf in belgie moet ik dan zelf de btw betalen ?[/quote]
Hij heeft geen invoerrechten betaald en 6% btw (op aankoopprijs+transport). Dat is op fiscaal gebied dan inderdaad alles voor de invoer van een +30j Amerikaantje in NL. Ik spreek uit ervaring. Die info kan je ook vinden bij partijen die niet anders doen: http://sclrotterdam.com/particulier/oldtimer-importeren/btw-en-invoerrechten-bij-oldtimer-import
Indien minder dan 30j, dan zit je normaliter met 10% invoer (op aankoopprijs+transport) en 21% BTW (op aankoopprijs, transport en invoerrechten). Tenzij je natuurlijk kromme paden bewandelt zoals op zijn minst één grote Nederlandse oldtimerboer en ligt in te voeren als industrieel goed. Ik zou wel weten waar controle te doen…
Daarom worden de G50 (de eersten net +30j) interessanter om in te voeren.
Ik weet niet of het gepast is, maar kan je Marlog aanbevelen om je transport van US naar hier te regelen. Hou rekening met locale vervoerkosten, containervervoer, admin etc. en evt. transportverzekering.
Zoals je ook in de officiële informatie -waar ook bollocks naar verwees- kan lezen staat het u vrij de lidstaat te kiezen waar de afhandeling in de EU gebeurt. In jouw geval is dat dus NL geweest, waardoor je nu dus een intracommunautaire aankoop NL-BE hebt, waarop geen verdere invoerrechten en BTW dienen betaald te worden.
Let wel: dit betekent dat de auto werd ingevoerd onder code 9705 en dus in principe in originele staat moet staan ed. Bij de inschrijving in België ga je in dat geval een O-plaat moeten nemen, omdat men momenteel vindt dat een normale inschrijving in strijd is met het historisch karakter.