Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › inschrijven Porsche
- Dit onderwerp bevat 54 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 8 maanden geleden door patrickvb.
-
MakerDiscussie
-
8 december 2011 om 21:17
Zoals in vorige topics geschreven heb ik in oktober mijn plaat binnen gestuurd omwille van het feit dat de Porsche nog geen 25 jaar was en ik dus 980 euro wegentaks per jaar betaal. Nu heb ik van de week een schrijven ontvangen dat ik +/- 600 euro terug krijg. Dus, so far, so good 😆 😆
Nu is mijn Porsche vandaag, 08/12/2011, 25 jaar geworden (Happy birthday to him,… :music: :music: ) en wil ik hem volgende week terug inschrijven. Wegentaks voor een voertuig ouder dan 25 jaar is nog 33 euro per jaar. :applaus:
Nu mijn vraag; als ik hem volgende week inschrijf, betaal ik dan 33 euro, wat eigenlijk logisch zou zijn, of telt men vanaf begin van de maand december, wanneer hij dus nog geen 25 jaar was en laten ze me weer 980 euro betalen?
Men zal zeggen, schrijf hem dan gewoon in januari in maar ik betrouw onze excelenties voor geen haar, er gaan geruchten dat ze de leeftijd van 25 jaar gaan optrekken naar 30 jaar en dit zou wel eens vanaf 1 januari kunnen zijn.f
-
MakerDiscussie
-
Anoniem14 december 2011 om 22:42
Jol dit klopt inderdaad .
Plumber als je het geld nu eens ontleent aan je zaak , of opname rekening courant .
@ Mushroom, inderdaad jol gaat er vol voor . :driver: :driver:@ plumber: Jol gaat blijkbaar ook een cabrio bestellen, hij zei “grijs met rode kap”…
Geen excuses en bestellen die hap! 😈@Plumber, da zijn problemen voor later hé. :censored: ruzie :censored:
@Mushroom: k’zou wel durven hoor maar voor mij moet het een cabriolet zijn 😆
@jol178: dat verhaal klopt. Heb verleden week een voordracht bijgewoond waar een jurist zei dat dit een mogelijkheid is… Maar dan moet je wel eerst prive de wagen financieren… Hoe ik dat thuis uitgelegd ga krijgen … 😯vandaag mogelijke oplossing gehoord, alleen ik ben geen accountant dus weet niet of dit klopt.
Wagen privé kopen en km-vergoeding vragen aan de bvba
Je kan dan wel niet je deel van de btw recupereren maar met de hoge bijdrage voor voordeel in natura weegt dit misschien niet op.
En de auto is direct privé, dus later geen moeilijke constructies om hem uit de vennootschap te halen…Als je nu een 991 besteld kan je hem dan hebben voor 1 maart ?? 😎 🙄
[quote=”patrickvb” post=86276]Invoering van de nieuwe BIV is uitgesteld
di 13/12/2011 – 23:36 De nieuwe regels in verband met de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) gaan niet op 1 januari in, maar pas twee maanden later. Het Vlaams parlement wil eerst nog een aantal hoorzittingen organiseren.
Zou het lobbyen van de organisatoren van het autosalon dan toch gewerkt hebben?
Invoering van de nieuwe BIV is uitgesteld
di 13/12/2011 – 23:36 De nieuwe regels in verband met de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) gaan niet op 1 januari in, maar pas twee maanden later. Het Vlaams parlement wil eerst nog een aantal hoorzittingen organiseren.
In de gemengde Commissie Leefmilieu en Financiën en Begroting van het Vlaams Parlement werd vandaag het ontwerpdecreet van de Vlaamse Regering over de vergroening van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) ingeleid. De vergroening van de BIV moet het wagenpark in Vlaanderen verder milieuvriendelijk maken.
Na de toelichting van het voorstel in de gemengde commissies kondigden meerdere fracties aan dat ze nog hoorzittingen wensten te organiseren. Een aantal partijen uit het middelveld of de academische wereld zal zijn visie op deze fundamentele hervorming kunnen uiteenzetten.
De nieuwe regels hadden normaal gezien al op 1 januari moeten worden ingevoerd, maar om de hoorzittingen mogelijk te maken hebben de meerderheidspartijen een amendement ingediend om de inwerkingtreding vooruit te schuiven naar 1 maart volgend jaar.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/111213_BIV_uitstel
heft er al eens iemand berekend wat de nieuwe BIV wordt op deze oude Porsche’s vanaf januari? Als ik het goed voorheb, is de BIV voor een Cayenne bvb 1000€ vanaf 10 jaar oud, en blijft die ook zo, waar dit vroeger na 15 jaar tot 64€ gereduceerd werd en ik vind nergens iets waar staat dat de nieuwe BIV vervalt na 25 jaar. Wat doet dit met de 25 jaar en oudere grote motoren?
Ha, het valt nogal mee precies:
Het BIV bedrag bedraagt(*): 40€
(*) Voor tweedehands voertuigen wordt in 2012 rekening gehouden met 33% van het nieuwe BIV tarief en 67% van het oude BIV tarief. Dit geldt niet voor voertuigen van een onderneming (uitgezonderd leasemaatschappijen).
Toen onze 924 opnieuw werd ingeschreven kregen we een nummerplaat die begon met 904
Bijna juist 🙄
Ik heb vandaag mijn P terug ingeschreven, nu dus hopen dat ze me de forfaitaire verkeersbelasting aanrekenen.
Trouwens, bestaat toeval??? Ik denk het wel. De nummerplaat die ik had vanaf mijn eerste auto, ik was toen 19 jaar, begon met CJL-…
Deze heb ik na 29 jaar moeten afgeven voor een Europees model op mijn nieuwe wagen 😥Nu, vandaag dus voor mijn P de nieuwe plaat gehad en wat blijkt, ja hoor, begint met 1-CJL-… 😆
Zoals ik al dacht: de exacte datum van eerste inschrijving is belangrijk. Zodra deze datum 25 jaar achter je ligt val je onder het systeem met de forfaitaire belasting.
Hieronder het antwoord van de dienst verkeersbelasting. En mij valt dit op,
[color=#0000ff][u]Personenauto’s, auto’s dubbel gebruik en minibussen die
bij hun ontstaan van de belastingschuld sedert meer dan 25 jaar in het
verkeer zijn gebracht, worden forfaitair belast.[/u][/color]Ik versta hieronder dat als ik mijn P. volgende week inschrijf, vanaf dan ontstaat de belastingschuld, hij dan forfaitair (33 euro) wordt belast, want dan is hij 25 jaar en een week oud.
[color=#0000bb]Afzender : Rita Vanderlinden
Verzonden op 10/12/2011 20:31:56
Referentie dossiernummer : 005661030740Geachte heer,
De Vlaamse Belastingsdienst is enkel bevoegd voor het innen van de
verkeersbelasting.Personenauto’s, auto’s dubbel gebruik en minibussen die
bij hun ontstaan van de belastingschuld sedert meer dan 25 jaar in het
verkeer zijn gebracht, worden forfaitair belast.
Voor vragen in verband met de inschrijving verwijs ik u graag door naar de
DIV en voor vragen in verband met de keuringsvoorwaarden en dergelijke
raad ik u aan contact op te nemen met SBAT.Het technisch reglement voor autovoertuigen (en hun aanhangwagens) is in
beginsel van toepassing op alle wagens met een Belgische
inschrijvingsplaat. Oldtimers vallen evenwel buiten deze algemene
regeling.Worden als “oldtimer” in de zin van de regelgeving inzake de
autovoertuigen beschouwd :1. de personenauto’s, auto’s dubbel gebruik en minibussen die meer dan 25
jaar in het verkeer werden gebracht;
2. de andere voertuigen (lichte vrachtauto, een vrachtauto, autobus of
autocar) die sedert het ontstaan van de belastingschuld ouder dan 30 jaar,
en slechts bij uitzondering op de openbare weg gebruikt ter gelegenheid
van behoorlijk toegelaten manifestaties, om zich naar deze manifestaties
te begeven of voor proefritten met het oog op die manifestaties,
uitgevoerd binnen een straal van 25 km, tussen zonsopgang en
zonsondergang.
Daar waar het tot 14 november 2010 volstond een “oldtimerverklaring” voor
te leggen om te zijn vrijgesteld van de inschrijvingsverplichting, moeten
de bestuurders van dergelijke voertuigen vóór 15 november 2011 een keuze
maken tussen een gewone kentekenplaat, met periodieke keuring of een
O-kentekenplaat met vrijstelling van keuring.
O-plaat
De huidige regeling is van kracht geworden sedert 15 november 2010 maar de
attesten die in omloop zijn, blijven nog een jaar geldig (tot uiterlijk 14
november 2011).
Bron : 28 september 2010 – Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 15 maart 1968 (B.S. 12/11/2010)
Belasting
Personenauto’s, auto’s dubbel gebruik en minibussen die bij hun ontstaan
van de belastingschuld sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn
gebracht, worden forfaitair belast.
Een lichte vrachtauto, een vrachtauto, een autobus of autocar die sedert
het ontstaan van de belastingschuld ouder dan 30 jaar, en slechts bij
uitzondering op de openbare weg gebruikt ter gelegenheid van behoorlijk
toegelaten manifestaties, om zich naar deze manifestaties te begeven of
voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd binnen een
straal van 25 km, tussen zonsopgang en zonsondergang, komen alleen voor de
forfaitaire taxatie in aanmerking onder een aanvullende voorwaarde.Zij moeten deel uitmaken van een militaire verzameling (zie Militaire
voertuigen).
Voertuigen die geen deel uitmaken van een dergelijke verzameling of die
niet worden aangewend voor doeleinden hierboven opgesomd worden belast aan
gewone tarief volgens de MTM.
Indien u de Vlaamse Belastingdienst opnieuw wenst te contacteren, kan dit
via volgende link op de website van de Vlaamse Belastingdienst:
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/vraag.html
Met vriendelijke groeten,
Agentschap Vlaamse Belastingdienst
Bauwensplaats 13 bus 1
9300 Aalst
Telefonisch bereikbaar elke werkdag tussen 9 en 19 uur op het nummer 1700
Faxnummer: 053 72 23 84
Website en e-mail: http://belastingen.vlaanderen.be
—————————————————————————-Dit antwoord heeft een algemeen informatief karakter. U kan er geen
rechten aan ontlenen. Het agentschap Vlaamse Belastingdienst kan niet
aansprakelijk gesteld worden voor de schade die u eventueel zou lijden
door het gebruik van de gegeven informatie.[/color]Hieronder citeren wij delen van adviezen BFO.
Wat is een oldtimer?
“We zouden verschillende definities kunnen geven betreffende de term oldtimer inzake de automobiel. We zullen ons beperken tot de twee juridische teksten die over de oldtimer handelen.”
1. Eerste Juridische overweging: O-plaat.
“In eerste instantie is er de wetgeving inzake de technische keuring waarin voorzien wordt dat er een vrijstelling van technische keuring mogelijk is voor auto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die voor de eerste maal in gebruik genomen werden sinds meer dan 25 jaar en de andere voertuigen sinds meer dan 30 jaar (art. 2, §2, 7° van het K.B. van 15 maart 1968).”
2. Tweede Juridische overweging: verkeersbelasting.
[i]”Vervolgens is er de tekst die handelt over de verkeersbelasting voor motorvoertuigen (art. 5 §1er en 10, § 1er, 1° en 3° van het Wetboek van de met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen) die belastingsverminderingen voorziet, meer bepaald voor:
de auto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen die in het verkeer gebracht werden sinds meer dan 25 jaar;
de militaire voertuigen in het verkeer gebracht sinds meer dan 30 jaar;
de lichte vrachtauto’s en vrachtauto’s van meer dan 30 jaar oud.”[/i]3. Wanneer bereikt de oldtimer de leeftijd van 25 of 30 jaar?
“Het is een vaak gestelde vraag! Het is de eerste inschrijvingsdatum die van toepassing is om de leeftijd van het voertuig te bepalen. Deze datum vind je terug op het inschrijvingsbewijs. Zo kan het best zijn dat een voertuig gebouwd werd in 1972 maar pas voor de eerste maal ingeschreven werd in 1974.”
De regelgeving omtrent technische keuring (O-plaat) is Federale materie (Elio Di Rupo): Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Verkeer. Daar is al sprake geweest om vrijstelling technische keuring slechts toe te staan voor alle auto’s in gebruik sinds meer dan 30 jaar zonder onderscheid.
Verkeersbelasting is Gewestelijke materie: Vlaams niveau (Chris Peeters). Tot op heden is er daar nog NOOIT sprake geweest om de wetgeving op verkeersbelasting te wijzigen wat betreft termijn van in verkeerstelling sinds meer dan 25 jaar voor belastingvermindering voor de auto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen.
:drink:
Voor ons lijkt het dus best om uw “oldtimer” in te schrijven op het einde van de maand waarin deze minstens 25 jaar geleden voor het eerst in verkeer werd gesteld, en… uiteraard na deze exacte datum van 1ste in verkeer stelling en niet ervoor.
:music: 😈 :music:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.