Inschrijving 964 oldtimer USA

Home Forum Porsche Talk Inschrijving 964 oldtimer USA

  • Maker
    Discussie
  • Beste,

    Ik heb een 964 C4 1990 gekocht van een dealer in Nederland die geïmporteerd is uit de US en zou deze gaan inschrijven als oldtimer in Belgie.
    Nu blijkt dat op de eigendomsakte van de US geen maand van eerste inschrijving vermeld staat, enkel het jaartal 1990.
    De douane verteld me dat, omdat er geen maand op vermeld staat, er steeds moet gewacht worden met inschrijving tot 15 September van het desbetreffende jaar.
    Het is een cabriolet en tegen ik hem dus op de baan zou hebben zijn de mooie maanden voorbij 🙁
    Kan iemand me zeggen of er een manier is om de wagen sneller ingeschreven te krijgen als oldtimer ?

    Alvast bedankt voor jullie talrijke reacties.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
    • zou die dan door Porsche AG voorzien geweest zijn van transit platen en heeft die amerikaan dan tot 1996 gewacht om voor de auto een US title aan te vragen?

        Hey Deepee, vandaar dat men dus niet weet aan welke dealer hij is geleverd, er was er geen.
        De Amerikaanse gelukzak is hem gewoon zelf komen afhalen in Duitsland.
        Ik heb echter op alle websites van DMV’s van alle Amerikaanse staten gezocht maar vind niets terug van voor 1996.
        De eerste datum die ik steeds terug vind is 07/11/1996 in New York.

          wanneer je groechelt op “porsche tourist delivery” dan kom je op deze pagina terecht.
          je kan dus als US-citizen per vliegtuig een trip maken naar Zuffenhausen en daar je gloednieuwe Porsche in ontvangst nemen. als je de bedoeling hebt om hem nadien met een cruiseschip of in een container mee terug te nemen naar de USA, dan is deze toch met US-specs in Duitsland geleverd.

          dus toch maar via het chasisnummer proberen een copy vast te krijgen van die eerste US title. ken je iemand in de USA die bovendien de weg wat kent in het automotive wereldje ? of hier een handelaar aanspreken die ervaring heeft met US imports. neem bijv eens contact met Marc Lenaerts van California imports (Olenseweg 382, 2260 Westerlo Tel 014 26 72 22). ik ken hem niet persoonlijk maar weet dat hij al meer dan 30 jaar muscle cars importeert; leg hem je probleem eens uit en vraag of hij een oplossing kent.

            Hey Wim,

            Wat je schrijft klopt nog steeds, als je wagen van bouwjaar 2014 is en er is geen maand eerste inschrijving bekend in 2014 zet de RDW hem op 01/01/2015.
            Spijtig genoeg zou het in mijn zaak in de andere richting moeten werken wat blijkbaar niet het geval is (er zullen ook maar weinig mensen zijn die hun auto ouder willen maken maar is nu eenmaal waar ik naar op zoek ben).
            Een idee wat optiecode 900 = Tourist car wil betekenen ?

            Grt.

            Wim

              Dan is dat nieuw voor mij wat je nu schrijft.
              Want meeste auto’s worden eind van een jaar gekocht en dan pas in januari op naam gezet omdat hij dan een jaar jonger is als jaar aankoop.
              En daar ging de RDW toen indertijd ook vanuit, maar kan verandert zijn in de jaren.

                Ik heb vandaag een mail terug gekregen van Marc Noack van Porsche Stuttgart.

                color A1=black
                interior LE=leather/leatherette black
                seats leather black
                dealer UST=US/Tourist delivery (no information which dealer ordered)
                invoice Feb.’90
                options 158=Blaupunkt Reno
                437=Komfortseat left
                454=cruise control
                494=additional booster
                586=lumbar support left
                900=Tourist car

                Wagen is dus besteld in Amerika in Februari 1990 en afgeleverd bij een onbekende dealer.
                Weet iemand wat US/Tourist delivery kan betekenen, komt ook terug in optiecode 900 = Tourist car.
                Heb ook geen idee wat deze optiecode betekent want als ik ze opzoek zou dit ‘Accession of the car at the factory’ betekenen.
                Geen idee wat men hiermee bedoeld, vrij vertaald: Toetreding van de auto in de fabriek.
                De juiste eerste inschrijving lijkt me dus onmogelijk te achterhalen want carfax kent de eerste inschrijving pas op 07/11/1996 terwijl de wagen al 33.187 miles had (Waarschijnlijk werden er voor deze datum geen gegevens bijgehouden).
                Ook heb ik nieuws gekregen uit Nederland en hier zou het toch net iets anders gaan dan Wim vertelde.
                Indien van de eerste inschrijving geen maand bekend is zou men in Nederland 01 Januari van het volgende jaar aannemen en niet van het jaar van de eerste inschrijving, in mijn geval dus 01/01/1991.
                Dan zijn we in Belgie nog beter af met 15/09/1990.

                  Wim, is juist maar kan wel proberen om via de garage of land waar hij afgeleverd is de juiste eerste inschrijving te achterhalen.

                  Wim

                    Afleveren wil nog niet zeggen dat hij dan op naam gezet is, dus in geschreven is.

                      Ik heb net een mailtje verzonden naar Marc Noack met de uitleg dat ik via een vehicle history report enkel eerste inschrijving in US kan terug vinden op 07/11/1996 in New York (USA).
                      En of hij mij kan laten weten waar de wagen is afgeleverd om op die manier de eerste inschrijvingsdatum te weten te komen.
                      Heb het rapport in bijlage toegevoegd.
                      Op hoop van zegen.

                        ik kende het codenr van de “trading partner” die de auto uitleverde al (via VIN verkregen, toen nog gratis op de site van suncoastparts.com) en heb via Mr. Noack toch de dealership naam&adres kunnen bekomen. voor een nog aan te kopen auto is hij idd niet zo coöperatief, maar als je aantoonbaar de eigenaar bent …
                        de optielijst van je auto obv je chassisnummer is voor enkele £ ook HIER te verkrijgen

                          Heb dit ook eens voor een Porsche nagevraagd bij Marc Noack en zij mogen geen details geven over waar de auto afgeleverd is, weten ook enkel naar welk land ze zijn gegaan volgens hem.

                            in de fabriek staat genoteerd aan welke dealer/garage de auto werd afgeleverd, waar ook ter wereld. stuur maandag ochtend eens een beleefd mailtje met deze vraag naar Marc Noack van de Porsche Classic afdeling in Stuttgart. voeg daarbij zeker je chassisnummer en zo mogelijk ook een afdruk van de optiesticker uit het onderhoudsboekje. detailinfo te vinden HIER op PFB

                              @ Deepee: karakter 4, 5 en 6 zijn CB2 wat zou betekenen dat het een 964 cabriolet is met bijpassende motor en minstens 2 airbags.
                              Wagen is dus geleverd in US, Canada, Mexico, Japan of Zwitserland.
                              Weet iemand hoe ik kan achterhalen waar de wagen van eerste inschrijving tot 07/11/1996 (inschrijving US, New York) heeft rond gereden ?

                                over US import via duitsland lees je niet zo vaak, wss omdat die financieel niet zo aantrekkelijk is voor belgen. maar indien de auto als duits voertuig naar belgie komt, dan heb je geen last meer van invoerrechten en BTW eens de auto +6 mnd/+6dkm is/heeft.
                                let wel, een US auto met duitse exportplaten heeft nog steeds een US title. dat is dus onvoldoende.
                                de auto moet effectief op duitse nummerplaten staan met bijhorende tweedelige fahrzeugbrief. dit zal allemaal meegerekend zitten in een hogere vraagprijs omdat de taksen en technische aanpassingen aan de auto dan al door de duitser gedragen zijn.

                                  Djeezes, wat een gedoe allemaal…
                                  Ik ben ook bezig met de aankoop van een 964 en wellicht zal het een US versie zijn..
                                  De Duitse handelaar liet me vrij in de wijze van import naar België. Maar als ik het goed begrijp kan ik best vragen dat hij hem op Duitse platen zet. Ik wil hem wel naar huis rijden dus ik zal hem ook vragen de Duitse exportplaten te regelen..
                                  Maar weet ik zo met zekerheid dat hij ook werkelijk in Duitsland werd ingeschreven? Of kan ik dit weten aan de hand van de documenten die hij me dan zal geven? Maw de Zulassungsbescheinigung Teil 1 + Teil 2?

                                  Gelukkig dat ik dit allemaal lees… Zaken waar je zomaar niet aan denkt bij de aankoop..
                                  Bedankt allemaal alvast voor jullie waardevolle input!

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 46)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.