Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 944 › Inschrijving als oldtimer
- Dit onderwerp bevat 58 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 3 maanden geleden door 911-lover.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Mijn beste,
als je even de emoticons bekijkt en daaraan de uitspraken op hun ironische waarde toetst,zal je zien je dat ik echt niet zo gefrustreerd ben, maar ik wil nog best wel even reageren op bepaalde dingen 😀
Een echte oldtimer is voor mij een(liefst goed onderhouden maar eigenlijk maakt dat geen verschil) oude wagen, volgens de belgische wetgeving is het een wagen van 25 jaar of ouder. Een O-plaat zegt in deze niks, want nog niet zo lang geleden bestond de O-plaat niet, en er rijden nog veel karretjes onder het niet-keuringsstatuut rond met gewone, onopvallende nummerplaten.
Wat betreft eerst met O-platen en daarna om goede : doe ik ook, alleen rij ik er tussendoor geen kilometers mee rond als dat niet mag. Ik ga naar de keuring voor o-platen, rij naar huis, wacht op de platen en rij terug naar de gewone keuring: wacht terug op de platen en klaar. kost mij een ritje extra, 61.5€ BIV, 1/12 van 35 Euro rijtaks en dan de gewone kosten. Geen garagist nodig met Z-platen ( want zelfs een Z-plaat mag eigenlijk niet met een ongekeurde auto, enkel ZZ (proefrittenplaat) van en naar de keuring)
Het enige wat ik wil naar voren brengen is eigenlijk dat ik uit eigen ervaring en de ervaring van heel wat kennissen uit de oldtimerwereld weet dat de O-plaat reglementering met haken en ogen aan mekaar hangt, en je echt afhankelijk bent van de goede/slechte zinnen van de dienstdoende pakkeman. Tenzij je alleen punktueel de letter van de wet volgt, en hoe ga je bewijzen dat je een proefrit maakt met het oog op een manifestatie als je geen garagist bent of geen inschrijving van die manifestatie kan voorleggen…
(Ook ik ben een voorstander van onschuldig tot de schuld bewezen is, jammer genoeg houdt dit voor de rechtbank niet altijd hetzelfde in.)MIJN overtuiging ( let op het woord MIJN) is dan ook : ik ga elk jaar naar de keuring, dan ben ik voor de wet en voor de verzekering zeker helemaal in orde. Alleen jammer dat ik nog steeds zo vaak moet stoppen voor controle enkel en alleen omdat ik de oudere auto’s mooier vind dan de huidige eenheidsworst-blikken-karretjes( uitzonderingen, o.a. uit Zuffenhausen uitgesloten natuurlijk 🙂 )
MIJN boodschap aan al diegenen die graag dikwijls langs de kant gaan staan en met een uitgestreken gezicht zeggen : “jamaar ik ben een proefrit aan het doen “, met de zakken van het grootwarenhuis of de picknickmand nog op de achterbank, ga uw gang , maar wees bij deze gewaarschuwd…
En nog even ter info : die vriendin van mij had alle papieren bij en was volledig verzekerd, had haar gordel aan, reed niet te snel, is blond en ziet er niet slecht uit, weet dit ook te gebruiken normaal in zulke zaken 😉 , en was net als ik ervan overtuigd dat er een (kleine) boete of slechts een waarschuwing in de bus zou vallen maar was en is net als ik zeer verbaasd dat hieraan zulke gevolgen vasthangen. Wat iedereen vergeet is dat je eigenlijk zonder nummerplaat rondrijdt dan , althans zonder geldige nummerplaat, en zonder geldige verzekering ook nog in de meeste gevallen.Redelijk zware overtreding dus. (is net zoiets als een opgedreven brommertje, je voldoet niet aan de voorwaarden en valt in een andere categorrie: gevolg: rijden zonder verzekering , nummerplaat , rijbewijs ook nog als je nog geen 18 bent … vraag maar eens aan iemand die een zoontje/dochtertje heeft dat op een te snel brommertje een dodelijk ongeval veroorzaakt, zo ken ik er persoonlijk eentje, zal nooit geen eigendommen meer hebben)
Ik had natuurlijk wel een mooi : heb ik het u niet gezegd-moment.
Trouwens, ze moet naar de rechtbank, maar ze is nog niet veroordeeld he, ik heb een zeer goede vriend die een nogal gevreesd advocaat is en in de weekends ook graag aan oude karretjes sleutelt en ermee rondrijd, en die wilde wel eens zien “wat voor verf dat ging pakken”. Maar ze moet wel gaan he , veel meer tijdverlies dan een uurke naar de keuring, en als ze een advocaat had moeten pakken op eigen kosten ook meer dan die 30€ ….IK heb ook liever dat degene met zijn oude mercedes 190D bvb ( nu ook al oldtimer jaja) die niet meer door de gewone keuring geraakt en dan maar op oldtimerplaten rijdt en door zijn remmen trapt en dan mijn mooie goed onderhouden juweeltje platrijdt dat niet zou kunnen doen, maar de wet is zo dat dat ongestraft kan, als hij net een proefrit deed om naar een meeting van oude 190 D’s te gaan bijvoorbeeld, maar net zomin vind ik het een aangename gedachte dat 1 op 10 onverzekerd rondrijdt…
Ik vind gewoon, zorg dat je in orde bent, ik weet zo dat ik onbezorgd van mijn karretjes kan genieten en ik ben dan ook PERSOONLIJK een voorstander van het afschaffen van de O-platen voor wat betreft de vrijstelling van de keuring. Maar ik kan me voorstellen dat dat een hele resem reacties gaat teweegbrengen 😛 P P .
Anyway: ik heb geen schrik voor de keuring, al heb ik er zelf ook al dikwijls stoten meegemaakt die me het bloed deden koken(ik kom er dan ook dikwijls… )[quote=”yabba944″:j2kohwy8]
Als al die ouwe opgekalefaterde brol er eens uitgefilterd wordt gaat de prijs van de echte oldtimers misschien terug een beetje omhoog 😈 .[/quote]
Hier ben je volledig mis maat ! Dan heeft die vriendin van u ook van die brol ? Of als anderen dan ook doen zoals de vriendin ; eerst inschrijven met O plaat om dan naar de keuring te gaan voor inschrijving als gewone wagen. Waar maak jij hier het onderscheid.
Frustraties heb je, maar vanwaar ze komen is mij een raadsel…
En een echte oldtimer is toch een oldtimer met een O plaat ? Niet ? Daarvoor zijn de platen toch uitgebracht. En wat die agent betreft die zegt dat je geen proefrit doet met je zondagse kleren….??? Staat dat ook ergens in een wet bepaald ?
Ik herhaal het nog eens ; hier is iets anders aan de hand. Uw vriendin gaat niet voor een proefrit die door die agent niet aanzien wordt als proefrit naar de rechtbank moeten…Toch wel, een proefrit doe je niet in je zondagse kleren vond de agent, en zeker niet een vrouw 😯 .Bovendien had hij de wagen al meerdere keren zien rijden zei hij (alhoewel dat geen argument kan zijn denk ik want dan had hij ze maar moeten tegenhouden al die keren denk ik dan).
Ik zeg ook nergens dat je niet met 2 man een proefrit mag doen, ik bedoelde gewoon dat je verhaal van een proefrit sowieso iets minder plausibel is als je met 5 vrouwen in naaldhakken in een auto zit , dan wanneer er 1 bestuurder met een goed-geoliede overall achter het stuur zit, dus dat ze er alleen inzat ,niet volgeladen ofzo.
Vraag maar eens na aan al degenen die in de politiezone Beringen-Ham-Tessenderlo rondrijden met O-platen: daar heerst momenteel (het laatste jaar) een heuse klopjacht op oldtimers. Zelfs ik, met allemaal normale platen op de oldtimers, wordt telkens aan de kant gezet om te kijken of er geen andere platen ophangen ofzo 🙄 .
Ik heb trouwens op vele oldtimermeetings al soortgelijke signalen opgevangen over heel het land.
En terecht trouwens vind ik 😉 .
Als al die ouwe opgekalefaterde brol er eens uitgefilterd wordt gaat de prijs van de echte oldtimers misschien terug een beetje omhoog en kan ik de eraan besteedde tijd en centjes tenminste een beetje beter verantwoorden 😈 .“(Zij werd tegengehouden op de middag op 3 km van haar woning, alleen in de wagen en ook zij zei dat het een proefrit was , maar dat helpt klaarblijkelijk niks,
Dan zal er wel iets anders aan de hand geweest zijn !!!
Op 3 km van uw huis zijn en niet aannemen dat het een proefrit was…..
En dat van alleen in de auto !? er staat nergens in geen enkele wet of dergelijke dat je niet mag met meerdere personen een proefrit doen !
Hier klopt iets niet …Mijn vroegere vriendin moet volgende maand voor de rechtbank komen voor het rijden met een O-plaat.
O-plaat is enkel voor het rijden van en naar de garage en van en naar en tijdens (officieel!) georganiseerde ritten. Heb je er iemand bij inzitten, of stop je ergens anders dan een garage of tankstation kan je het al zitten hebben. De meeste bezitters nemen de voorwaarden van oldtimers als Of/Of, maar volgens de rechtbank is het en/en >>> dus enkel op 25 km rond de deur EN voor proefrit EN tussen zonsopgang en Zonsondergang.
Goede raad : O=plaat is niks , ook niet verzekeringstechnisch, als je iets serieus aan de hand hebt zul je met een factuur van de garage moeten afkomen of een bewijs van een inschrijving voor een officieel ingericht evenement (georganiseerd door een officieel erkende oldtimervereniging aangesloten bij welbepaalde bond etc etc , met toestemming van alle gemeentebesturen etc.) of de verzekering trekt zich terug, onafhankelijk van wat je makelaar je ook verteld heeft.
(Zij werd tegengehouden op de middag op 3 km van haar woning, alleen in de wagen en ook zij zei dat het een proefrit was , maar dat helpt klaarblijkelijk niks, ze is ‘s anderendaags naar de keuring gereden en had geen enkele opmerking op de gewone keuring dus het was geen wrak ofzo , een mooie 350 SL Mercedes zelfs, ze hadden gewoon eerst O-platen gepakt om direct te kunnen rijden en niet naar Z-platen te moeten zoeken, en daarna terug op hun gemak gewone keuring te kunnen doen).
Als je met je auto wil rijden , ga dan 1x per jaar naar de keuring, als je dat er niet voor over hebt geloof ik er ook niks van dat je auto voor de rest wel de aandacht krijgt die een oudje echt wel nodig heeft.
bijna geen enkele garage bekijkt de remleidingen , ophanging etc zoals op de keuring of heeft de testtoestellen hiervoor.
En Ohja, ook ik heb meerdere oudjes , 2xporsche, 2x mercedes, MGB, amerikaan en nog wat spul dat nog niet rijklaar is , maar alle wagens die rijden , zijn allemaal gekeurd, ook al rijden sommigen maar 1x per maand.
Ook een ritje van en naar de keuring kan een leuk uitstapje zijn als hij goed in orde is. 😀En KRAVEN: Uitstootreglementering is afhankelijk van het bouwjaar van je voertuig, de regels die golden in het jaar van jouw voertuig blijven nu ook gelden, enkel hoe nieuwer het voertuig , hoe strenger de regels.
hoi mannen en …
hoe zit het momenteel met de uitstoot??
kunnen we nog met deze keuring daarin doorgaan met al die milieunormen”’??
😯 dan misschien toch maar ‘o’ ?
8)[quote=”RSR”:1sjzuoed]Waarom als oldtimer keuren ? als je wagen meer is dan 25 jaar is je tax maar 50 euro per jaar. ( als ik me niet vergis )[/quote]
omdat ik meerdere auto’s heb en omdat er met de 944 maandelijks een halfuurtje gereden word.En omdat ik er zo weinig mee rij heb ik beslist deze te laten keuren als oldtimer dan betaal ik maar 115 € verzekeringspremie meer.[quote=”3.6rs”:yb1f2wi4][quote=”RSR”:yb1f2wi4]Waarom als oldtimer keuren ? als je wagen meer is dan 25 jaar is je tax maar 50 euro per jaar. ( als ik me niet vergis )[/quote]
31.75 euro om correct te zijn (28.86 euro verkeersbelasting gewest + 2.89 euro opdeciem gemeente en eventueel aggl.)[/quote]31.75 euro op zonder O plaat te rijden dat is echt heel goed.
[quote=”RSR”:jo6fz2uf]Waarom als oldtimer keuren ? als je wagen meer is dan 25 jaar is je tax maar 50 euro per jaar. ( als ik me niet vergis )[/quote]
31.75 euro om correct te zijn (28.86 euro verkeersbelasting gewest + 2.89 euro opdeciem gemeente en eventueel aggl.)Waarom als oldtimer keuren ? als je wagen meer is dan 25 jaar is je tax maar 50 euro per jaar. ( als ik me niet vergis )
Dat is wel bij elke verzekering .
Maar verzekeringstechnisch iin orde zijn staat volledig geschijden van verkeerstechnisch in orde zijn .
Dus almag het van de verzekering , van het verkeersreglement mag het niet .
Waarom denk je dat ze die O-platen uitgevonden hebben ❓
Vroeger was dat nog niet 💡[quote=”3.6rs”:16p6gats]Hopelijk krijg je nooit iets voor ! Een verzekeringspremie voor een oldtimer met O plaat is steeds goedkoper (ik betaal 90 euro voor de eerste en 15 euro voor de tweede en eveneens 15 euro voor de derde!) dan een verzekering voor dezelfde oldtimer maar ingeschreven als gewoon gebruik.
Uw verzekeringsagent zal er niet goed van op de hoogte zijn vrees ik, en hij zal nog nooit een schadegeval hebben met een oldtimer met gewone nummerplaat en dagelijks gebruikt.
Er bestaat een formule waarbij de verzekering veel goedkoper is, maar dan mag je er bv niet dagelijks naar uw werk mee rijden, of uw “commiskes” mee doen. Alleen sporadisch.
Pas goed op met dit alles want ze weten u te vinden.
Ik weet een klein beetje waarover ik spreek…[/quote]Denk dat er weer een misverstand is. Ik verzeker mijn P als oldtimer (premie van ongeveer 120euro) en respecteer perfect de beperkingen (niet voor dagelijks gebruik, …), maar om hem op deze manier te verzekeringen is het absoluut niet vereist om een O-plaat aan te vragen. Zo’n verzekering kan je ook afsluiten als je hem laat keuren. Met een oldtimerverzekering mag je perfect elk weekend een toertje maken zonder de beperking van manifestatie, km rond woonplaats, thuis voor donker, … Ben verzekerd bij Marsh die een speciale formule hebben voor leden van clubs erkend door de BFOV. Bij de inschrijving wordt er zelfs gevraagd of je een o-plaat of een gewone plaat wenst aan te vragen. Veronderstel toch dat zij op de hoogte zijn.
Kijk anders eens op de website http://www.bfov.be
En voor zover ik begrepen had was Rony niet echt van plan om nog dagelijks met het voertuig te rijden …
[quote=”Rony”:3hthyyxt]Eenmaal een auto oldtimer gekeurd is kan men dan nog terug ?
Als je bv na een drietal jaar oldtimer je wagen terug laat keuren kan men dan terug een gewone nummerplaat aanvragen?[/quote]
Absoluut.[quote=”BC911″:1o7iu7kv]Dan moet je van verzekeringsmaatschappij veranderen. Bij mij maakt het ook niet uit of hij al dan niet een O-plaat heeft. De premie is hetzelfde.[/quote]
Hopelijk krijg je nooit iets voor ! Een verzekeringspremie voor een oldtimer met O plaat is steeds goedkoper (ik betaal 90 euro voor de eerste en 15 euro voor de tweede en eveneens 15 euro voor de derde!) dan een verzekering voor dezelfde oldtimer maar ingeschreven als gewoon gebruik.
Uw verzekeringsagent zal er niet goed van op de hoogte zijn vrees ik, en hij zal nog nooit een schadegeval hebben met een oldtimer met gewone nummerplaat en dagelijks gebruikt.
Er bestaat een formule waarbij de verzekering veel goedkoper is, maar dan mag je er bv niet dagelijks naar uw werk mee rijden, of uw “commiskes” mee doen. Alleen sporadisch.
Pas goed op met dit alles want ze weten u te vinden.
Ik weet een klein beetje waarover ik spreek…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.