Invoer 924S

Home Forum Porscheforum Stel jezelf even voor ! Invoer 924S

  • Maker
    Discussie
  • Het is dan toch een 924S geworden, “sportliches Sondermodell” M-755. [hide]Er zijn er 480 van gemaakt, de 37 witte en 37 zwarte (met stuur rechts) voor Groot-Brittanië waren de enige met zij-opschrift “Le Mans”. Duitsland kreeg er 200 zwarte en 50 witte, waarvan eentje onmiddellijk in Nederland geleverd, vier jaar geleden geërfd door de kleinzoon en nu in mijn kiekenkot. (Mijn kiekenkot is groot uitgevallen, eigenlijk eerder een loods.) [/hide]Alles samen zijn er 167 witte en 313 zwarte gemaakt.

    Oorspronkelijke motor met 270duizend km en gereviseerde versnellingsbak.
    Gedeeltelijk herspoten wegens hagelschade. De dorpels en de zijschermen onderaan zijn gelast, foto’s kan ik inlezen desgewenst. Verder ongevalsvrij volgens “mijn” koetswerkspecialist, die zelf oude *porsche rijdt, waarvan als eerste eenzelfde 924S.

    foto3.JPG

    Uitrusting:
    -“Turbo” stoelen met goede zijdelingse steun, zijkant leder, middenstuk flanel met oker-streep
    -zowat alles elektrisch, antenne, uitneembaar targadak, 2 zijspiegels, … (had de zwarte VS “special edition” M-756 op 500 exemplaren allemaal niet)
    -sportonderstel M030: 10 mm verlaagd en koni’s & veren instelbaar, dikke stabi’s voor en achter
    -M44/09 motor 160pk met 5 versnellingsbak
    -…

    Tekortkomingen:
    -Narusting Bosch alarm is uitgeschakeld (maar aanwezig) en vervangen door een brandstoftoevoeronderbreking.
    -Narusting RVS uitlaatpijp en RVS knalpot met een bijna onzichtbaar klein haarscheurtje in de bovenste achterrand. Te lassen voor het verder loopt.
    -Oorspronkelijke stuur is vervangen en zoek ik in een ander draadje al.
    -Velgen zijn de originele, in de oorspronkelijke kleur, met bredere 7Jx15″ achteraan (maar wel 4 gelijke 195R65 banden). De centerkappen van de 2 voorste zitten los … en ze moeten alle vier gezandstraald worden, herspoten en uitgebalanceerd met lood onzichtbaar binnenin. Nu ligt er lelijk plaklood op en vieze zwarte lijmvegen op de mooie 😎 okerkleurige velgrand. Op de GB “Le Mans” versie richt ik me niet. Dus niet zo, denk ik:

    velg_924S_15inch_wit.jpg

    wel zo, velgrand:
    velg_924S_15inch_zwart.jpgmaar dan oker/wit ipv turquoise/zwart;

    -Er moeten 4 nieuwe banden 195R65 op, 2 wegens sleet en de rest omdat ze meer dan 5 jaar oud zijn. Iemand een aanbevolen merk en type, met de beste baanvastheid?
    -Achterruit verwarming heeft 1 baan stuk, waarvoor cabrio Wim al in een draadje te koop gevraagd deskundig advies om te herstellen leverde. :up:
    -Bij de AKK bleken de achterste remmen teveel remkracht te hebben. Te herstellen voor APK. Remolie vervangen, achterste remmen (cilinders?) binnenin gereinigd. De verdachte remkrachtbegrenzer was het dus niet. Goedgekeurd voor APK.
    -Zetels: een beetje onvermijdbare sleet aan bestuurderskant links, zonder gaten.

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 105)
    • Foto’s van de invoerreis alvast:

      foto0104kleiner.jpg

      😀

      foto0106kleiner.jpg

      0
      roy

        Succes;-) haha als het goed komt zie ik mss eens voorbij rijden ;-p

        0

          ‘t Valt mee tot nu toe, vandaag mag ik het gelijkvormigheidsattest ophalen :happydance: …
          6 weken na het eerste contact met de verkoper, na een AKK bij PON, twee keer een APK, remmen bijwerken, 10 cent tol betalen & invoerkeuring én zelfs 2 weken wachten op de bandenboer.

          Voor …
          foto0101plaatweg.JPG

          en na de overdracht …
          foto0102plaatweg.JPG

          Nu enkel nog de gewone keuring, verplicht met Z-platen … hopelijk kan ik binnenkort schrijven dat al die verhalen fel overdreven zijn :coolness:

          0

            Bedankt voor het aanbod iig, Luc. Bel je nog, maar was te lui om na te vragen of ik verplicht ben in Deerlijk terug te keren. Eens naar Brugge rijden, met een 924S M755, is geen straf.

            Vrijdagmorgen 29-NOV-2013 gelijkvormigheidskeuring à 125,40 € (inbegrepen tuningverslag 7,40 € wegens het OMP-sportstuurtje + weging 13,70 € + …)
            Maandag 2-DEC-2013 betalingsuitnodiging FOD mobiliteit verstuurd. Zeg nu nog eens dat ambtenaren traag zijn!
            Woensdag 4-DEC-2013 ontvangen, dankzij B-Post.
            Vandaag betaald 69,00 €.

            Die weging viel me op. Met alle tapijten, met het vouwwiel op zijn plaats achteraan, met de compressor en het P-werktuigenfoedraal tussen voor- en achterzetels en zonder los spul wat er niet hoort, bijna 50/50. De wagen weegt 1220 kg (op de kg juist volgens de handleiding).

            • Vooras 600 kg of 49,2%.
            • Achteras 620 kg of 50,8%.
            • Terwijl ik altijd overal 48/52 las.
            0

              Als die keuring in Brugge mag doorgaan kan ik je helpen ivm die Z-platen :salut: :salut: :salut:

              0

                In de reeks jezelf uitnodigen :engeltje: :
                Als je nog eens je motor openlegt, heb ik wel belangstelling eens langs te komen.

                Terzake:
                Vandaag langsgeweest op de gelijkvormigheidskeuring. Vervuiling gemeten zonder gas bij te geven (wat wel hoeft voor sommige vanaf 1995). De wagen heeft trouwens geen katalysator (optie MK01) en was voorzien voor loodhoudende benzine. Ik tank gewoon de beschikbare RON95, die dus altijd een beetje alcohol bevat, moet allicht lukken.

                Motornummer en koetswerknummer nagezien. Hele wagen opgemeten en dan in een bestand tabblad per tabblad ingevuld. Waar het niet duidelijk was of te moeilijk om te meten, haalden de keurders het uit een naslagwerk of gewoon de wagenhandleiding zelf. Na een dikke 2 uur was alle papierwerk in orde. Oef. MAAR … nu de reeks bespreking van de gebreken van je 924je 😕 … blijkbaar is het achtermistlicht een visbokaal en zijn de kruislichten fout afgesteld. Toch goed dat de keurder dat nu al zei en dat hij de zwembokaal vond. Dat moet allemaal zelf te regelen zijn dit WeekEinde, maar het spul heeft wel een APK en twee(!) AKK ondergaan in NL 🙁 .

                Eigenlijk heb ik sinds de sympathieke vrouwelijke(!) tolbeambtes 😉 in uniform(!) vooral moeten wachten op de bandenboer. [hide]Na 1 dag kreeg ik al een afspraak in Deerlijk, maar ik had we wel vooraf via internet ingeschreven. Deinze is vlakbij voor mij, maar daar zou het een viertal weken geduurd hebben …

                In Deerlijk deden ze dan eerst weer moeilijk dat ik me niet met tijdelijke NL RdW-nummerplaten aanbood, maar op de nummerplaat van die andere oldtimer, de Kadett. Ware inderdaad beter geweest, wettelijk was ik ook helemaal in orde dan. Omdat ik officiëel zonder tijdelijke platen uitvoerde, ben ik nu voor de aansluitende gewone keuring verplicht me met Z-platen aan te bieden in Deerlijk … En die is goed, verplicht een schriftelijk bewijs dat ik desbetreffende Z-plaat mag gebruiken. :puke: Iemand een Z-plaat voor 2,5 liter motoren? [/hide]

                0

                  Ik zou durven zeggen dat km kloppen. Waterpomp die er opstond was nog van het oud type dus moest die rond zijn geweest had daar al lang nieuw type opgestaan. Ook koppelingschijf was nog die met rubberen hart en die was nog in prima staat, meestal was die rubber al gescheurd voordat de schijf op was. Dashbord maar een paar kleine scheurtjes, zetels niet gescheurd of doorgezeten,….dus daarom zou ik durven denken dat km ongeveer moeten kloppen.

                  Och ja krijgt nu toch een flinke beurt 😉

                  0

                    Die 107duizend km is dus twijfelachtig …

                    Meeste km-tellers zijn wel een paar keer rond geweest, denk ik. Mijn oude 924 was ook rond geweest (hoeveel keer?), maar had een goede motor en een versnellingsbak op het randje.

                    Ik merkte wel dat deze bak open geweest is, tijdens dat ene korte ritje van 225 km. Het viel me wel op dat de vorige eigenaar regelmatig de riemspanning liet nazien. Ook de motorophanging is een zwak punt, naar het schijnt. Ophangingsdempers kan je dan best meevervangen als ze toch bezig zijn. Is bij deze ook onlangs gebeurd. Een ander zwak punt zou de olieverdeler bovenin zijn, daar zie ik dan weer niets van in de geschiedenis.

                    0

                      Ik had niet gedacht dat die zoveel km’s zouden doen zonder revisie. Die van mij heeft hoogst waarschijnlijk 107000 km, kan niet precies zeggen daar de 2de eigenaar het onderhoudsboekje niet heeft laten invullen. Is blijkbaar altijd bij Verellen in Geel onderhouden, laatste factuur(1997) die er nog bijzat is de olie-water koeler vervangen samen met het huis en praktisch alle waterdarmen. Waarschijnlijk olie en koelwater bijeen gekomen, kwam nogaleens voor bij de olie-water koeler. Daarna een keuring gedaan voor verkoop en niet meer ingeschreven. Dus van ’97 niet meer op de baan geweest tenzij op Z-platen maar ik denk het niet. Nu preventief alles open gegooid, cilinderkop moest ik laten reviseren kleppen geraakt (doordat waterpomp potvast zat door lange stilstand en ze geprobeerd hebben die te starten waren de tanden van de riem weggedraaid met als gevolg…) Verder drijfstanglagers vernieuwd (was niet echt nodig maar nu de boel toch open lag), zuigerveren vernieuwd want zaten buiten tolerantie wat mij verbaasde maar vermits mijn motor de grootste standaard boring heeft (2) en er maar één zuigerveermaat is gebruikt bij mij weten toch, ligt die er al wat rapper buiten als bv een blok (0). Bij mijn nieuw veren zit ik op 0,40 terwijl 0,45 max is.

                      Dat is het zo’n beetje

                      0

                        Een echte motorrevisie niet. Wat ik me daarbij voorstel is dat wat meer uiteen gaat dan het nokkenasdeksel en vervanging van een tandriem. En dat zal het zowat geweest zijn.

                        Er is een olielek verholpen begin augustus 2012 op km 260duizend en toen zijn o.a. het oliedrukventiel&-zender en stuurhuis onder handen genomen.

                        Eind september 2011 op km 247612 zijn voor het laatst span- en looprol, balansassen en distributieriem vervangen.
                        De keren daarvoor waren:
                        in september 2006 op km 210023;
                        einde januari 1998 op km 149925;
                        december 1995 op km 131750 …
                        Tussenin is de tandriem telkens nagekeken en nagespannen, alhoewel de M44/09 motor riemspanners heeft.

                        De versnellingsbak is gereviseerd begin december 2012 op km 263407.

                        0

                          Met zo’n kilometerstand is er dan geen motorrevisie nodig? Of is misschien al eens gebeurd.

                          0

                            Met zo’n km-stand km-stand.jpg
                            (met onderhoudsboekje bewezen in zijn derde doorgang, dus 274duizend,)
                            is er natuurlijk wel iets bij te werken:
                            rechterachterkant.jpg.

                            Het vieze plaklood en de aluroest moeten weg:
                            plakloodvelgboutslot.jpg
                            (De slotbouten zijn een P-optie, afgeleverd met 3 sleutels , welke Porsche niet kan naleveren.)

                            Meteen gaan er nieuwe banden op achteraan, groefdiepte is nipt en ze hebben DOT 0307 ofte productiedatum week 3 van 2007, die keuren ze hoedanook af. Er liggen nu vier 165/65R15 91V op. De wagen is ook met die smallere banden geleverd en voor de wegligging is het ook beter dan mooie brede sloffen achteraan, geloof ik. Ik koos voor “Continental Premium Contact 5” als band die wel wat vlugger verslijt, maar bij de top10 zou zijn wat betreft wegligging, èn droog èn nat in de zomer. De niet zo oude “Bridgestone Turanza FR300” met genoeg profiel vooraan laat ik nog even. Woensdagavond staat ie dan klaar voor invoerkeuring, maar waar juist weet ik nog niet, Deerlijk of Nazareth zijn dichtsbij.

                            (Misschien nog zelf een kruislicht wat bijregelen tegen de muur van de loods?)

                            0

                              Die van mij is ook vrij compleet, volledige kit zelfs ehbo doos zit nog in folie verpakt nooit open geweest. Alleen die oranje compressor ontbreekt en die is best prijzig 👿

                              0

                                Het toebehoren van de wagen is voor zover ik kan oordelen nog volledig. Er is een dikke oproltas in similileer met werktuigen, de rits van de opbergtas voor het targadak werkt en zelfs de kleine oranje compressor voor het opvouwreservewiel zit er nog bij.

                                Intussen zoek ik het oorspronkelijke sportstuur, vervangen door een OMP rallyestuur:
                                https://porscheforum.be/forum/60-porsche-te-koop/121788-porsche-924-en-een-924-ombouw-naar-944

                                OMPmetP-schild.jpg

                                instrumentenbestuurderszijde.jpg

                                Dat leren OMP stuur is best mooi met zelfs een *porsche als hoorn, maar is niet het oorspronkelijk geleverde.

                                OMPsportstuurrallye350mmzw.leer.jpg

                                Er zit nog een naafopzetstuk bij van 90 mm, zodat alles samen het stuur een 18 cm diep is, wellicht langer dan de oorspronkelijke naaf+stuurdiepte. Bij mij beneemt het alle zicht op de bovenrand van de snelheidsmeter. (Kan ik zoals de echte oude Porschisten op toerental razen rijden langs de flitspalen. :wtf: ) Het is misschien meer geschikt voor iemand met kortere armpjes of iemand met een meer liggende zithouding. Oeps, die ga ik niet meer kunnen omruilen, vrees ik. :sarcastisch
                                Alle gekheid op een stokje, wie me een degelijk 924-stuur levert, mag het rallyestuur houden en heeft enkel een naafverlenging op maat meer nodig.

                                0

                                  Dank u.

                                  DUS tot hiertoe nodig gehad:

                                  Luik Ia, Ib en II
                                  LuikIenII.gif

                                  Uitvoerverklaring RDW
                                  Naamloos.gif

                                  Die tolbeambten waren allemaal vrouwen in uniform.
                                  Het hele grapje kostte me juist 10 cent. 😕
                                  Ik ben ze wezen halen uit de auto op 20 m, omdat het een vriendelijke douanière was en ook een beetje omdat ik al kleingeld genoeg heb.

                                  Bij D’Ieteren was het telefonisch contact vandaag vriendelijk, maar ze zijn duidelijk niet scheutig op die COC-aflevering en ze prezen me de plaatselijke keuring aan. Die zit idd op één km van me en daar beloofden ze me binnen ongeveer 4 weken een afspraak.
                                  Mijn verzekeringsagent laat me het korte stukje rijden met de P rijden op de platen van een andere auto, de 3e gezinswagen. Tot hiertoe lijkt het nog niet zo erg, enkel wel tijdverlies.

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 105)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.