Invoer en verkeersbelasting

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Invoer en verkeersbelasting

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

      Hallo allen,

      met alle veranderingen ivm BIV en verkeersbelasting wou ik even het volgende weten:

      Ik zoek misschien binnenkort een 911 3.2 te kopen in NL en in te voeren. De wagen werd het eerst in verkeer gebracht in NL in April 1989.

      Nu was mijn vraag: aangezien de wagen nog geen 25 jaar oud is, zal ik nog even de normale verkeersbelasting moeten betalen.
      Indien ik de wagen pas inschrijf in mei 2012, bespaar ik dan op een jaartje betalen of niet ?
      Ik dacht dat verkeersbelasting op maandbasis wordt berekend en dus moest ik hem voor april 2012 inschrijven, dan moet ik nog een jaartje extra de volle pot betalen vooraleer hij op oldtimerbelasting terugvalt.

      Ik weet ook niet of de nieuwe BIV enig verschil maakt, aangezien wagen wel ouder is dan 15 jaar.

      Alle advies welkom !

      Groeten,
      Frank

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
      • De standpunten van de BFOV kan je hier lezen.

        Anoniem

          Dan zal ik de mijne (1986) ook maar snel op O plaat zetten, 4400 euro voor de volgende 4 jaar vind ik diefstal :puke:

          Anoniem

            inderdaad, geen klein detail, maar heb wel gelezen in oldtimermagazine van BFOV dat criteria misschien zouden aangepast worden, zodat je met O-plaat iets verder mag rijden dan rond het dorpsplein… .
            Dat zou O-plaat al veel aantrekkelijker maken.

            Alternatief: naar Wallonie verhuizen (officieel) en in chalet gaan wonen… 😉

            Anoniem

              Nog een niet te verwaarlozen detail voor een auto van ’89 of ’88 (zoals de mijne), ze spreken er van om de oldtimerleeftijd op te trekken tot 30 jaar ipv 25 jaar. Dit wss vanaf 2013 dus voor uw ’89 nog 5 jaar extra jaren rijtaks a 900 €/jaar = 4500 € Diegene die nu als oldtimer ingeschreven zijn en nog geen 30 jaar zijn gaan in een overgangsregeling arriveren en de kleine taks behouden (mits o-plaat !! )
              Ik was dus van plan jaarlijks naar de keuring te blijven gaan en vanaf 25 jaar de leuke, aantrekkelijke oldtimertaks te betalen maar zoals de zaken er nu voor staan schrijf ik hem op o-plaat de dag dat dit kan voor mijn auto. Hopelijk bakkeleien ze er nog wat over en is het niet januari 2013 voor de verandering naar 30 jaar of het zal mij 4500 € duurder uitkomen…. 😥

              Anoniem

                Kafka continues…

                deze morgen nogeens naar 1700 gebeld, en uitleg gedaan aan de ‘verkeersbelastingspecialist’.

                Ze zei me dat ze het zelf niet wist welke berekening juist was en dat ik maar naar ‘Aalst’ moet bellen…
                Geen telefoonnummer, email adres etc… m.a.w. laat me gerust…

                Ook op webportaal Vlaanderen geen telefoonnummer, enkel 1700 nummer….

                Nog iemand mee ?

                Lijkt me een goed onderwerp voor Marcel Vantilt….

                Frank

                Anoniem

                  het wordt nog beter…

                  op deze simulatie:
                  https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

                  heb je 2 opties:
                  1. ik ken de euronorm/CO2 niet, of
                  2. je vult de gegevens in die ik in vorig bericht heb gemeld.

                  Resultaat: indien je voor dezelfde inschrijving ‘weet niet’ als optie kiest, dan zegt de tool BIV van ongeveer 153 euro;
                  indien je invult euronorm: 0 en CO: 297, dan komt het uit op de 709 euro die ik hierboven heb vermeld….

                  Naar infonummer 1700 gebeld waar ze me -uiteraard- niet konden verder helpen…

                  To be continued….

                  Frank

                  Anoniem

                    Heb het gevonden , denk ik:
                    http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=202

                    voor wagens waarvoor CO en euronorm onbekend zijn en ouder dan een aantal jaren, zie tekst.
                    Komt erop neer dat als meer dan 2,000 CC en eurorm 0, je CO wordt beschouwd als 297, en de BIV dus 709,68 EUR zal bedragen ipv de 61 EUR (of zoiets) nu….

                    Dank u Vlaamse regering 🙁

                      Je hebt gelijk, de oudjes staan niet in de tabellen.

                      Anoniem

                        denk dat die website niet ver genoeg gaat in de tijd…. 🙁

                        Aangezien nieuwe BIV gebaseerd is op euronorm en CO moet er toch ergens een table bestaan of gebruikt men forfaits voor oudere wagens ?

                        Groeten,
                        Frank

                          Zoek hier eens: http://www.ecoscore.be/

                          Anoniem

                            Nog een vraagje ivm berekeningstool:
                            waar vind je de CO uitstoot en euronorm voor die oudere wagens? Of welke waarde kies je voor de berekening van de BIV ?

                            Groeten,
                            Frank

                              Volledig correct!
                              Bij onze 924 was het een kwestie van enkele weken. Door de plaat te laten schrappen flinke som bespaard. Vergeet niet het bewijs van schrapping ook over te maken aan je verzekeraar.

                                Zoals de zaken er nu vandaag voorstaan zou ik hetvolgende doen.

                                Inschrijven voor 1 maart 2012 = BIV 65 euro. Je betaald dan wegentaks +/- 900 euro per jaar van bv. februari 2012 t.e.m. januari 2013. En zo elk jaar opnieuw.

                                Het jaar waarin hij 25 jaar wordt, bv. 15 april 2014, doe je hetvolgende.

                                – Of je betaald in jaunari nog eens 900 euro tot het jaar daarop, maar je stuurt je plaat binnen voor 15 april 2014. Op 16 april vraag je dan terug een nieuwe plaat aan. Gevolg: het resterende, teveel betaalde bedrag (900 euro / 12 maanden = +/- 75 euro per maand) krijg je terug en vanaf dat hij 25 jaar is (15 april 2014) betaal je 33 euro ( dit noemt men de “forfaitaire verkeersbelasting” en NIET “oldtimerbelasting”.

                                – Of, indien je geen 900 euro meer wil betalen voor die laatste maanden, stuur je je plaat binnen voor vervaldag van uw verkeersbelasting. Maar let er op, eens het betalingsbiljet in uw bus zit moet je betalen. Je kan altijd terugtrekken, maar wel eerst betalen.

                                Ik heb dit op deze manier gedaan met mijn 3.2 van 1986.

                                Anoniem

                                  Het is zoals Patrickvb schrijft.
                                  Wel opletten bij invoer.
                                  Op de documenten bij de douane moet je een datum opgeven wanneer je de auto gaat op de baan brengen.
                                  Ik heb 2 jaar geleden de datum van invoer ingevuld..
                                  Ik heb dus rijtaks mogen betalen vanaf de dag van invoer terwijl de auto niet kon worden ingeschreven door het ontbreken van een gelijkvormigheid attest.
                                  Na het indienen van een bezwaarschrift werd die rijtaks verlaagd naar oldtimer tarief, 32.50 euro dus voor het jaar dar ik er niet mee mocht rijden :puke:

                                  Anoniem

                                    Ok, bedankt al voor de info.

                                    Dus als ik het goed begrijp dan betaal ik meer BIV na 1 maart, maar als ik wagen inschrijf in mei betaal ik 1 jaar minder verkeersbelasting…. .

                                    Dus als BIV ongeveer gelijk is aan 1 jaar verkeersbelasting, dan maakt het niets uit…

                                    Hmmm, zal nogeens narekenen.

                                    Groeten,
                                    Frank

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.