Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › invoer en wegentax voor ‘oldie’
- Dit onderwerp bevat 40 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 9 maanden geleden door Anoniem.
-
MakerDiscussie
-
Anoniem18 januari 2007 om 13:28Hallo,
had een vraagje over de wegentaks. Normalerwijze valt die terug op 29 Euro als je wagen ouder is dan 25 jaar.
De 25 jaar begint te tellen vanaf eerste inschrijving.
Nu, indien je een wagen invoert uit NL of Duitsland, vanaf wanneer begint dan de telling ? Vanaf eerste inschrijving in Belgie of in land van oorsprong.
En, indien in land van oorsprong, hoe moet je dat bewijzen (staat dat vermeld op de papieren van de wagen ?)
Bedankt voor clarificatie of correcties van mijn veronderstellingen
Frank
-
MakerDiscussie
-
Anoniem26 februari 2007 om 14:12
Update,
vorige vrijdag terug naar TC in Londerzeel voor mijn gelijkvormigheidsattest en plaatje.
Wagen werd herkeurd voor ophanging, nu in orde, en moest daarna terug door ‘herkeuringsproces’ waar men weer de schokdempers teste die men 2 lijnen verder reeds getest had… 🙂 ) ??
Toen ik dit melde en toen men nakeek in de computer dat de wagen inderdaad reeds gekeurd was voor alle andere zaken tijdens het eerste bezoek, werd de rest snel afgehaspeld, dus toch wat logica 🙂 ) )
Bovendien had ik mijn Certificate of Authenticity bij dat ik bij Porsche in Drogenbos was gaan halen, waarin fabricatiedatum van augustus 1981 stond. Heb dan kunnen negocieren dat deze datum als 1e ingebruiksname datum werd ingegeven, zodat wagen direct ‘oldtimerstatus’ had. Heb nu aanvraag voor nummerplaat opgestuurd , even afwachten of de DIV deze datum ook ok vind (wat me logischer lijkt dan juli 1982, wagn heeft toch geen jaar stilgestaan….).
Nota: certificaat meldt niet dat het de Ferry Porsche 50 jaar editie is, alhoewel dit me bevestigd werd per telefoon in Duitsland. Invoerder in Belgie zegt echter dat dit van hieruit niet opgevraagd kan worden in het bestand… dacht dat ik op de Amerikaanse certificates voor de Weissach special edition wel vermeld was… zal nogeens moeten navragen in Duitsland.
Groeten,
FrankNatuurlijk een beetje stom aangezien ik bij inschrijving voor die datum volle pot betaal (rond de 500/600 euro) en na die datum 29 Euro. Bij dienst wegenbelasting stelde men volgende oplossing voor:
– gewoon inschrijven deze maand
– in juli uitschrijven en plaat terugsturen (gedeelte van tax wordt dan terugbetaald enkele maanden later)
– terug inschrijven na 15/7 en 29 euro betalen.Ben een beetje aan het rekenen geslagen en hierbij moet ik ook rekening houden met:
– terug BIV betalen :+/- 65 euro
– terug laten keuren : +/- 50 euro
– ongeveer 6 maand wegentax wordt terugbetaaldbiv moet je niet meer betalen als het voertuig ooit al is ingeschreven geweest op jou naam in België (zie achterzijde betaling wegentax)
voor een herinschrijving onder dezelfde naam maar met een nieuwe nrplaat moet je niet opnieuw naar de keuring, gewoon nieuw roze formulier bij je verzekering vragen opsturen en bingo!
nieuwe nr plaat moet ook niet meer betaald worden sinds 1/1/2006dus ik denk dat je niet veel meer moet rekenen om je profijt te weten! 😀 [[/list]
Dan mag je met de CS naar de keuring gaan , want tegen dat die klaar is , is de keuring ook al weer vervallen 😉
Dat is een cadeautje voor het wachten 😆 😆 😆Jullie moeten dan met mij eens naar de keuring gaan in Dendermonde dan staan ze al te bibberen van schrik als ik daar ben. Maar bij mij weten ze juist is juist en zever daar heb ik niets aan.
weet ge wat het probleem op de keuringen si regelmatig worden er op het matje geroepen voor te los te zijn in eksel zit het laatste jaar een andere stationchef en die is wat soepeler
op elke keuring zitten van die eikels stond overlaatst op de keuring in as en aan die vent zijn smoel zag je gewoon ik zal hier die auto eens rap afkeuren en inderdaad afgekeurd[size=200:3fk96oli] eikel [/size]
maar daar kan je gewoon niks tegen doen
gij weet ook dat je elke auto kan afkeuren moest je willen
[quote=”the body docter”:gihbqsie]ja koen ik vrees dat gij in eksel een mannekke zitten hebt wat het niet echt heeft voor u
[/quote]Zoals aangegeven gaat het dus niet enkel over mij , maar over veel klanetn en mensen die ik ken.
Dat voorbeeld van de 911 is wel van mij.In eksel is het een ramp, ik ben er zeker van als ze de statistieken bekijken dat er daar meer wagens verboden worden tot het verkeer dan eerder waar…
ik ben ooit met een nieuwe wagen (chevrolet blazer) tot 6 keer mogen terug komen…
De 6e keer heb ik de lijn geblokkeerd, voertuig op slot en alarm op en ik ging op de motorkap zitten tot ze hem goedkeurden, de politie is toen zelfs ter plaatse geweest…
ze hebben hem na heel wat telefoontjes goedgekeurd maar ik kreeg mn geld van 5 overbodige herkeuringen wel niet terug… een schande was het… ik ga NOOIT nog naar eksel !
ja koen ik vrees dat gij in eksel een mannekke zitten hebt wat het niet echt heeft voor u
inderdaad daar lopen een paar paljaskes rond heb het daar ook al enkle keren meegemaakt het laatste jaar is het wel wat gebeterd omdat ik er dan ook heel frequent kom
maar wat je zegt klopt ze doen gewoon hun goetsing en soms staan er gebreken niet op en een andere keer ga je terug voor een prulhad laatst een fiesta voor verkoop een oud ding roest enz .. voorbanden juist twee mm en de draairichting was verkeerd allemaal ok voor mij al een reden om af te keuren die kerel duikt onder de auto in resultaat afgekeurd voor een borgpen in het stuurhuis een penneke steken en klaar ik vond het erover maar ja wat kunnen we doen smile en terug komen 😆
een andere keer een oude corsa alles op het randje die van de keuring zegt tegen mij och das allemaal juist niet goed en ik ging buiten met een groene kaart 😉
Verleden week naar Vilvoorde geweest met mijn vrouw haar Focus, alle gordels moeten vastgemaakt worden om na te gaan of alles ‘KLIKT”
Brandblusser, driehoek, etc….. geen controle
Kenteken verlichting werkt maar voor de helft, geen probleem.
De volgende, au suivant
Yvan
[quote=”ferdy”:9bpht2yt]Keurders zijn ook maar mensen en de eindkeuring is soms een persoonlijke appreciatie, zij zien ook al iets over het hoofd, dit heb je met routine werk.
Yvan[/quote]
Hangt er duidelijk vanaf waar je naar een keuring gaat.
Hier in Hechtel is het toch iets anders. Geloof me , ik kan honderden mensen laten getuigen (ik inclusief) die om de belachelijkste redenen zijn afgekeurd tot voertuig niet toegelaten tot het verkeer.enkele voorbeeldjes die keuring niet toegelaten tot het verkeer waren.
*Frontera mt reservewiel op de achterklep (standaard af fabriek) bij de eerste keuring (voertuig van 4 jaar) ➡ Verboden tot het verkeer
*911 Carrera 3.2 vanwege (volgens keurder) ontbreken achtermistlicht (omdat ze de knop niet vonden) ➡ verboden tot het verkeer
*Polo vanwege 2 verschillende ruitensproeiers vooraan ➡ verboden tot het verkeer
*Oldtimer vanwege snelheidsindex van de banden TE HOOG (Had H banden daar ze de lagere index niet meer verkochten in zijn maten) ➡ verboden tot het verkeer
En zo kan ik nog uren verder gaan 😥
Al ligt de keuring hier op mijn baan en maar 3 km verder , ik ga de laatste jaren met al mijn wagens naar As. Daar werken ze wel volledig correct volgens de regels. Regels zijn nodig , maar voor Hechtel blijkbaar niet en daar worden ze zelf gemaakt. Daar wordt de bodemvrijheid nog steeds gemeten met een losstaand houten plankje dat ze met de dunnen kant op de bodem zetten en dan volle vaart van de put tot de remmentest overvliegen. Plankje om , afgekeurd (nooit gehoord van luchtstroom onder een wagen of dat de bodemvrijheid niets met bumpers , uitlaat etc te doen heeft , maar met de ophangingstriangels en gemeten moet worden zonder inzittende en het voertuig moet stilstaan) 😕
Lichten nakijken en banden op de juiste spanning zetten, kijken of brandblusser,direhoek, apotheek, en fluo jasje goed zit !
Doe ik altijd met dagelijkse wagens, niets doen en gewoon zo naar de keuring gaan. Zij zullen je wel zeggen wat er niet in orde is en je kan dan teruggaan na het verhelpen van het kwaad !!!
Het is nog altijd zo dat vele mensen “bang zijn” om naar de keuring te gaan en een nazicht van de wagen laten doen om zeker te zijn dat de wagen “erdoor” is.
Niets is minder zeker, de meeste garagisten hebben geen rem stuurinrchting of schokbrekers testbank.Velen laten gewoon hun garagehouder de klus opknappen met, in het achterhoofd, de hoop dat hij er wel makkelijker zal door geraken.
Deze mensen kennen dan ook meestal de gebreken aan hun wagen en durven helemaal niet te gaan !!!Keurders zijn ook maar mensen en de eindkeuring is soms een persoonlijke appreciatie, zij zien ook al iets over het hoofd, dit heb je met routine werk.
Yvan
Ik heb nergens gezegd dat deze een tweede keer gekeurd wordt.
Bij de eerste keer krijg je een rood papier voor herkeuring wegens afgekeurd.
Daarop staat dat je nummer/papieren niet in orde zijn.
Herkeuren doen ze als je bij de eerste keer gebreken had. Was daar alles in orde gaan ze natuurlijk de wagen niet herkeuren doch je moet terugkomen voor een herkeuring en deze ook betalen.
Daarom dat ik de eerste keer met de wagen zoals ik hem gekocht heb naar de keuring ga zonder extra geld te investeren om mogelijke gebreken te verhelpen.
Die zien ze danb wel bij de eerste keuring en tegen de tweede zijn ze (als er al waren) verholpen.
Laat ze ook maar wat doen voor hun geld dat je toch (of ze nu de wagen herkeuren of niet) moet betalen[quote=”911-lover”:3w1awapb][quote=”ferdy”:3w1awapb][quote=”911-lover”:3w1awapb]Bij een homologatiekeuring krijg je steeds een herkeuring.
Al is er niets fouts aan de wagen.
Bij die herkeuringbezorgen ze je pas je stickers en homologatie-attest[/quote]NO WAY, er is geen herkeuring, heb dit zelf meegemaakt in Alken, eerste keuring blijft geldig en het ging dan nog om een alleensstaand geval.
Wagen was blanco gekeurd maar kon niet ingeschreven worden omwille van het ontbreken van een gelijkvormigheids attest. Keuringsbewijs was GROEN en er moest dus geen herkeuring
Ik ben met mijn gelijkvormigheids attest voor alleenstand geval, gekregen van het DIV in Brussel, naar de keuring in Alken gereden, heb er de sticker gekregen het roos formulier met vignet 705 en heb onmiddelijk in het gebouw ernaast mijn nummerplaat gekregen.
Heb toen ook een nieuw keuringsbewijs gekregen zonder de melding van het gelijkvormingsattest en met dezelfde datum dan de eerste keuring
[/quote]Zéér raar. Ik heb het nochthans menig maal heel anders beleefd op de keuring in Geel ❗ [/quote]
Waarom de wagen een tweede maal keuren, er is niet mee gereden aangezien hij niet kan ingeschreven worden voor al de papieren in orde zijn !!
De eerste keuring/gelijkvormigheids procedure is perfect verlopen, het keuringsattest was groen zonder opmerkingen behalve voor het ontbreken van een gelijkvormigheidsattest.
Een nieuw keuringsbewijs met zelfde datum dan het oorspronkelijke, uiteraard groen, is afgeleverd bij het overhandigen van het gekijkvormigheidsattest aan de verandwoordelijke in Alken, met als opmerking ( letterlijk):idendificatieplaatje afgeleverd en door de klant te bevestigen op voertuig
Zoals ik zij, ze weten het soms zelf niet en ieder stationchef heeft mischien een ander kijk op de zaken. In Alken is het gebeurd zoals eerder verteld.
Ik had wel wat steun van Johan Reymen van GOCA, de station chef in Alken was ook zeer meewerkend en de diensten van Mr Loccufier in Brussel houden zeker hun beloftesGroetjes,
Yvan
[quote=”ferdy”:34vjmcb1][quote=”911-lover”:34vjmcb1]Bij een homologatiekeuring krijg je steeds een herkeuring.
Al is er niets fouts aan de wagen.
Bij die herkeuringbezorgen ze je pas je stickers en homologatie-attest[/quote]NO WAY, er is geen herkeuring, heb dit zelf meegemaakt in Alken, eerste keuring blijft geldig en het ging dan nog om een alleensstaand geval.
Wagen was blanco gekeurd maar kon niet ingeschreven worden omwille van het ontbreken van een gelijkvormigheids attest. Keuringsbewijs was GROEN en er moest dus geen herkeuring
Ik ben met mijn gelijkvormigheids attest voor alleenstand geval, gekregen van het DIV in Brussel, naar de keuring in Alken gereden, heb er de sticker gekregen het roos formulier met vignet 705 en heb onmiddelijk in het gebouw ernaast mijn nummerplaat gekregen.
Heb toen ook een nieuw keuringsbewijs gekregen zonder de melding van het gelijkvormingsattest en met dezelfde datum dan de eerste keuring
[/quote]Zéér raar. Ik heb het nochthans menig maal heel anders beleefd op de keuring in Geel ❗
dus is de keuze snel gemaakt
ik zou zeggen elk jaar naar de keuring en dan kan je elke dag rijden
voor de huidige wagens die nu oldtimer geworden zijn of worden is er eigenlijk geen probleem om de jaarlijkse keuring te passeren
voor mij zijn oldtimers bakken van de jaren 20 30 40 50 60 begin 70 en die hebben nog de oude makaniek en trommels rondom en 1 remleiding naar achteren of zelfs nog kabels en dat betekend elke jaar wel wat sleutel werk maar vanaf de 70 jaren moesten de auto s zoiezo al naar de keuring en die techtniek stemd zowat overeen met de huidige voertuigen
ik heb enkele oudere opels van eind jaren 60 die hebben al een rembekrachtiger en die hebben al een gescheiden rem circuit dus eigenlijk mag het geen probleemz ijn (mits de wagen in orde is) om jaarlijks de keuring te passeren een kennis heeft een citroen van 1926 als je die in de remmeter zet dan vrees ik dat die remmen niet veel soeps zullen aanduiden da§ is nog allemaal met remkabels maar ja de max snelhied van zo een ding zal zo rond de 80 90 per uur hangen de ophanging nog zo iets dat zijn een paar bladveren en vooraan schommels tja die zullen voor de karakterestiek ook wel falen
dus hou heb beestje in orde en ga elk jaar gewoon naar de keuring zou ik zeggen
veeel rijplezier 😆
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.