invoer en wegentax voor ‘oldie’

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen invoer en wegentax voor ‘oldie’

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

      Hallo,

      had een vraagje over de wegentaks. Normalerwijze valt die terug op 29 Euro als je wagen ouder is dan 25 jaar.

      De 25 jaar begint te tellen vanaf eerste inschrijving.

      Nu, indien je een wagen invoert uit NL of Duitsland, vanaf wanneer begint dan de telling ? Vanaf eerste inschrijving in Belgie of in land van oorsprong.

      En, indien in land van oorsprong, hoe moet je dat bewijzen (staat dat vermeld op de papieren van de wagen ?)

      Bedankt voor clarificatie of correcties van mijn veronderstellingen

      Frank

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
      • Een jaarlijkse keuring geeft je ook een beter gevoel en je weet toch wel dat de verzekeringen er alles aan doen om niet te moeten betalen bij een schadegeval en met een “O” plaat zijn er toch grote beperkingen die de verzekeraar zal gebruiken om je in de kou te laten staan.

        Als je naar de keuring gaat heb je toch jaarlijks een overzicht van de staat van je wagen en kan je “onbemerkt ” met een gewone plaat de baan op. De federale politie weet nu ook wat een O plaat betekend !!!

        De rijtaks is € 27 en de verzekering € 150, daarvoor moet je het niet laten.

        Groetjes,

        Yvan

          die bewuste carpass krijg je pas nadat de auto volledig gekeurd is

          dus een herkeuring nodig is geen carpass

          het andere formulier wat hier besproken wordt is het attest van tweedehands verkoop daar staan al de aanwezige dokumenten en sleutels op alsook de banden maten en merken van de banden of alle accesoires werken en dergelijke

          en vroeger werd een auto die de 25 jaar passeerde automatisch oldtimer nu kan je naar de keuring de dag dat hij 25 wordt om dan een keuring als oldtimer te laten doen want ze willen dat elke oldtimer een O plaat krijgt dus alweer kassa kassa en dat om weer eens goedkoper te rijden

          ik zou zeggen bespaar u die moeite en betaal gewoon wegenstaks in principe zouden ze er rekening mee moeten houden dat de auto al classik is en vanaf juli oldtimer is

          en rijd elk jaar naar de keuring dan is de wegentaks wordt ook automatisch 25 euro het voordeel is dat je dan wel meer dan de 25 km mag rijden en savonds enz …dus niks dan voordelen

            Koelvloeistof 😀 D D D D

              [quote=”RSR”:14xul0b9]Raar[/quote]

              Ik denk dat het “zoals altijd is”, er zijn, denk ik, verschillende maten en gewichten en ook verchillende keuringstations en er zijn er die het weten en er zijn er waar je het zelf moet zeggen.
              K’heb een vriend die onlangs naar de keuring is gegaan met een Buggy op basis van een 1966 kever en op het keuringsattest staat er letterlijk : ” Verlies van koelvloeistof “, nu is aan U.
              Yvan

                Raar

                  [quote=”911-lover”:sok08h57]Bij een homologatiekeuring krijg je steeds een herkeuring.
                  Al is er niets fouts aan de wagen.
                  Bij die herkeuringbezorgen ze je pas je stickers en homologatie-attest[/quote]

                  NO WAY, er is geen herkeuring, heb dit zelf meegemaakt in Alken, eerste keuring blijft geldig en het ging dan nog om een alleensstaand geval.

                  Wagen was blanco gekeurd maar kon niet ingeschreven worden omwille van het ontbreken van een gelijkvormigheids attest. Keuringsbewijs was GROEN en er moest dus geen herkeuring

                  Ik ben met mijn gelijkvormigheids attest voor alleenstand geval, gekregen van het DIV in Brussel, naar de keuring in Alken gereden, heb er de sticker gekregen het roos formulier met vignet 705 en heb onmiddelijk in het gebouw ernaast mijn nummerplaat gekregen.

                  Heb toen ook een nieuw keuringsbewijs gekregen zonder de melding van het gelijkvormingsattest en met dezelfde datum dan de eerste keuring

                  Tussen de keuring en het verkrijgen van de nummerplaat is er 2 maand verlopen, enkel omwille van het “alleenstaand geval”. Dit had gerust 3 maanden kunnen duren als ik zelf niet gezorgd had voor de briefwisseling, het was ook Juli en dan is het nog wat trager.

                  Ondertussen was het goed weer voorbij !!!!

                  Yvan

                  Anoniem

                    wat nog grappiger is,

                    heb vorig jaar (na invoering carpass) mijn SLK verkocht en toevallig had ik mijn reservesleutels ook bij…

                    keurders checken of je reservesleutel hebt en of de afstandbediening in de sleutel ook werkt ! Indien je toevallig je reservesleutel niet bijhebt, opmerking op carpass (niet voor technische controle).

                    Andere zaken die ze checken: aanwezigneid van onderhoudsboekje en instructieboekje, EHBO kit, gevarendriehoek etc… zal nu ook wel fluovestje bijkomen 🙂 ) )

                    Misschien zouden we op deze site een voorbeeld van carpass moeten plaatsen (gescant) zodat iedereen weet waar op te letten.

                    Groeten,
                    Frank

                      Bij een homologatiekeuring krijg je steeds een herkeuring.
                      Al is er niets fouts aan de wagen.
                      Bij die herkeuringbezorgen ze je pas je stickers en homologatie-attest

                        T’is weer op zijn “Belgisch”, stel dat ze tijdens de keuring voor verkoop vaststellen dat de deuren niet goed sluiten, het tapijt vuil en versleten is, een stoel wat beschadigd en de linker venster stroef op en neer gaat.

                        De wagen is toch al van U en je gaat hem toch niet verkopen, ttz de wagen veranderd toch niet van eigenaar !!!

                        De “tweedehands keuring” heeft alleen maar een waarde als die door de verkoper gebeurd met de intentie om te verkopen en om een algemeen beeld te geven van de wagen. Het is nog altijd de koper die beslist of hij de wagen koopt of niet.

                        Wel handig voor de verkopers, de formule ” in de staat waarin de wagen zich bevindt en goedgekeurd door de koper ” is hier opnieuw van toepassing met de “officiele” hulp van de keurders !!!

                        Deze keuring zou de koper moeten beschermen, maar speelt aardig in de kaarten van de verkopers, al wat niet is opgemerkt bij deze keuring is dan OK

                        Allez, nog wat geduld

                        Anoniem

                          TC zei me dat ze sowieso een ‘keuring voor verkoop’ doen, zelfs indien geen problemen met schokdempers etc… dwz, met carpass.

                          Ik veronderstel dat sinds de carpass is ingevoerd dit de procedure is voor alle homologatiegevallen… .

                          Weet niet wat ze me zullen geven wanneer ik terug langs ga, ik veronderstel dat dit het gelijkvormigheidsattest zal zijn en de zilveren sticker… .

                          to be continued.

                          P.S. zal waarschijnlijk gewoon inschrijven en daarna zien of ik de wisseltruk met de nummerplaten ga doen…

                            [quote=”pbe624″:1jh14reu]dit attest en etiketje wordt me gegeven wanneer ik terug naar de TC ga. Geen speciale opmerkingen gekregen dus veronderstel dat alles ok is voor homologatie.

                            Moet nog wel achterste schokdempers vervangen en rubbers op stabilisatorstang, staat hiervoor bij LE CARS.

                            Zoals gezegd, ze willen graag wat verdienen dus 2e keer keuren (moest zowiezo wegens rode kaart voor schokdempers)[/quote]

                            Je moet dus teruggaan voor een herkeuring voor de schokdemdempers maar dit heeft toch niets te maken met de Car Pass !!!

                            Heb je al een gelijkvormigheidsattest ????, daar zijn ook nog wat zegels te betalen en duurt nog een 10 tal dagen voor je het document terug krijgt, dan pas kan je het zilver etiketje en het inschrijvingsformulier krijgen met het 705 vignet voor zover de herkeuring OK is.

                            Yvan

                              In je rekening ook nog eens een nieuwe nummerplaat rekenen hé voor vooraan maar is maar paar euros 😉

                              Je hebt pech dat het in het midden van de zomer is en het zal wel kriebelen om er mee te rijden als het zonnetje erdoor komt.

                              Ikzelf zou haar inschrijven en dan pas als het zover is kijken wat je gaat doen…

                              Anoniem

                                dit attest en etiketje wordt me gegeven wanneer ik terug naar de TC ga. Geen speciale opmerkingen gekregen dus veronderstel dat alles ok is voor homologatie.

                                Moet nog wel achterste schokdempers vervangen en rubbers op stabilisatorstang, staat hiervoor bij LE CARS.

                                Zoals gezegd, ze willen graag wat verdienen dus 2e keer keuren (moest zowiezo wegens rode kaart voor schokdempers)

                                  Frank, Heb je al een gelijkvormigheidsattest en het silver plastic etiketje om in de wagen aan te brengen ????

                                  Waarom moet de wagen terug voor een Car Pass !!! Om hetzelfde vast te stellen dan de eerste keer.

                                  Ik zou op mijn tanden bijten en wachten tot de wagen 25 jaar is en dan pas inschrijven !!!! Moeilijk, weet ik, maar moeilijk gaat ook.

                                  Anoniem

                                    Hallo,

                                    hier de laatste update en een vraagje:

                                    wagen is naar homologatiekeuring geweest en de papieren zijn teruggekomen. Moet nu nog enkel langsgaan voor papieren en (nogmaals) volledige keuring met carpass (kassa, kassa…)

                                    Ze wisten me echter niet te zeggen hoeveel fiskale PK mijn wagen had. Enig opzoekwerk gedaan en ik denk voor mijn model (2994cc, 150Kw, 204PK) dat dit op 15 fiskale PK komt.

                                    Wat ik wel weet is dat ze als eerste inschrijvingsdatum 15/7/1982 hebben gezet, dus ongeveer midden van het jaar.

                                    Natuurlijk een beetje stom aangezien ik bij inschrijving voor die datum volle pot betaal (rond de 500/600 euro) en na die datum 29 Euro. Bij dienst wegenbelasting stelde men volgende oplossing voor:
                                    – gewoon inschrijven deze maand
                                    – in juli uitschrijven en plaat terugsturen (gedeelte van tax wordt dan terugbetaald enkele maanden later)
                                    – terug inschrijven na 15/7 en 29 euro betalen.

                                    Ben een beetje aan het rekenen geslagen en hierbij moet ik ook rekening houden met:
                                    – terug BIV betalen :+/- 65 euro
                                    – terug laten keuren : +/- 50 euro
                                    – ongeveer 6 maand wegentax wordt terugbetaald

                                    heeft iemand ander idee of suggestie, zelfs met extra keurings/BIV kost lijkt me dit nog steeds een goed idee (wisselen platen in juli).

                                    Of anders gewoon de volle pot betalen eerste jaar om de hele procedure te vermijden…
                                    (wil niet over enkele euros struikelen, maar minder euros naar de staat is meer euros voor het in orde maken van de wagen…)

                                    Groeten,
                                    Frank

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 40)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.