Invoer van een 993 Cabrio uit nederland – gelijkvormigheidsattest procedure

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Invoer van een 993 Cabrio uit nederland – gelijkvormigheidsattest procedure

  • Maker
    Discussie
  • Beste,ik heb een oog laten vallen op een 993 Cabrio van 1994.
    De wagen staat momenteel op nederlands kenteken.
    De verkoper wil verkopen, maar we zoeken de juiste procedure om aan een gelijkvormigheidsattest te komen die je nodig hebt om hem in belgie in te schrijven.
    wie kent mensen bij d’ieteren die hierbij kunnen helpen?
    of wie heeft dit al eens gedaan voor deze wagen?
    de wagen heeft zijn eerste jaren in Duitsland doorgebracht en is in 1998 in nederland ingevoerd.

    dank bij voorbaat voor goede tips
    Joannes

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • Dank u wel voor alle antwoorden die ik hier en elders kon verzamelen
      Ik heb inmiddels antwoord ontvangen van D’Ieteren.
      Vrijdag wordt de wagen van Nederland naar Belgie gereden met Nederlandse exportplaten, die ik samen met de verkoper ophaal bij RDW (Rijksdienst Wegen en Verkeer)

      D’Ieteren heeft een nationale homologatie voor mijn voertuig.
      Om deze homologatie te bekomen heb ik een afspraak bij D’Ieteren om het voertuig bij hen op afspraak te presenteren.
      Deze procedure komt op 170 euro, ik zal een pvg plaatje alsook een Belgisch nationaal gelijkvormigheidsattest verkrijgen wat het mij mogelijk zal maken om het voertuig in België in te schrijven.

      Daarna nog naar de Belgische keuring, (hij heeft al een nederlandse geldige APK keuring)
      en dan inschijven en rijden maar
       

        [quote=”DeePee post=290318 userid=5437″]dit is het europees pvg nummer door dwieteren afgeleverd voor een 94-er coupé. FWIW

         

        dank u wel
         [/quote]

          dit is het europees pvg nummer door dwieteren afgeleverd voor een 94-er coupé. FWIW

           

          Anoniem

            Als het europees PVG nummer niet staat op enig document van je wagen, denk ik niet dat dit voor D’ieteren belangrijk is.

              ok, dank jullie wel voor deze uitleg. ik heb via de website van D’ Ieteren het aanvraag formulier gevonden en teruggestuurd
              Zou het kunnen helpen als ik al het EU PVG nummer ken voor mijn auto?
              Ik kan op dit forum navragen of er hier iemand een 993 Carrera 2 Cabrio uit 1994 heeft en mij het PVG (ProcesVerbaal van Goedkeurings) nummer kan opgeven?
              Dan is waarschijnlijk de zoekactie bij D’Ieteren al sneller, en weet ik dat het al bestaat.
              Inmiddels ben ik te weten gekomen dat deze wagen zijn eerste 2 jaren in Duitsland werd ingeschreven, en vanaf 1998 in Nederland.
              Ik heb een scan van de documenten die dit bewijst (Fahrzeugidentitatskarte)
               

                D’Ieteren wist mij meteen te zeggen dat ze geen gelijkvormigheidsattest konden opmaken voor mijn 928 uit ’84. Deze is in Barcelona geleverd voor een klant in Andorra. Andorra is geen Europese Unie.
                Ze hebben mij dus geen afspraak laten maken hiervoor.
                Mijn enige optie om op reguliere platen te rijden is inderdaad een individuele homologatiekeuring te laten uitvoeren.

                Anoniem

                  In principe geen gelijkvormigheidsattest nodig als de wagen voorheen al in Europa was ingeschreven, maar er zijn kleine lettertjes. Heeft de auto geen Europees gelijkvormigheidsattest, dan moet hij een procedurekeuring ondergaan. Zo’n keuring kan slechts in enkele keuringscentra (en na afspraak) worden uitgevoerd.
                  Dan wordt alles aan de wagen gecheckt en wordt alles opgemeten, om zo een dossier te maken voor de Dienst Inschrijvingen. Indien alles ok, dan kan je 2 weken later je ‘validatie’ krijgen. Vorig jaar gezien voor een auto uit Italië in bij SBAT in Eke. Na die validatie, kan je dan terug naar de keuring voor de tweedehandskeuring (wat Kafkaiaans is, want alles was al gecheckt) , waarna je dan je roos formulier voor inschrijving krijgt. Die validatieprocedure kostte mij een kleine 250 €.

                  Je kan ook via de dienst Homologatie van D’Ieteren (contactformulier op hun website of 02.536.55.11). In principe kunnen ze in hun database zien of de wagen effectief Europese spec’s heeft of niet, maar ze doen dit niet op voorhand voor je. Je moet dus met de wagen naar D’Ieteren in Brussel gaan, zodat ze kunnen visueel zien of de wagen niet opgebouwd is. Als ze daarna zien in hun database dat het een ‘Europese’ auto is, dan hangen ze een stickertje in je auto met de homologatie. Wat dit in 2023 kost, weet ik niet, maar ik denk niet dat het veel verschil zal uitmaken met de bovenstaande procedurekeuring.

                  Beide processen blijven altijd een beetje risico, omdat je nooit weet of er toch geen addertje onder het gras zit, waardoor de wagen niet gehomologeerd zou kunnen worden, maar als het een ok wagen is, dan zou dit risico vrij klein moeten zijn.

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.