Invoeren auto uit Duitsland

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Invoeren auto uit Duitsland

• Maker
    Discussie

• Godspeed
    Deelnemer

Met ons eengemaakt Europa zou er een vrij verkeer van kapitaal en goederen moeten zijn, maar hoe werkt het in de praktijk? Als je een wagen uit Duitsland naar België wil brengen, welke zijn dan de stappen die je moet ondernemen (aangeven aan de douane?) en de kosten?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
      • Allemaal van harte bedankt voor de reacties!
        Meer info over de betreffende wagen volgt later wel 😉

als zeflstandige of bedrijfsleider koop je beter een ‘MehrwertSteuer Ausweisbar’
          ben je particulier dan maakt het eigenlijk niet uit dus

[quote=”911-lover”:3us1qwpv]Inderdaad, als de wagen bij een garage/handelaar staat.
            Van particulier naar particulier is het net als hier en moet er geen BTW betaald worden[/quote]

Bij een handelaar betaal je niet altijd de BTW… als het om een particuliere wagen gaat (in Duitsland “Privat” genoemd) is er voor de koper ook geen BTW, de handelaar is enkel BTW over de marge verschuldigd.
            Als de handelaar een auto heeft staan die hij van een leasingmaatschappij of een bedrijf/zelfstandige heeft gekocht is er wel BTW verschuldigd. Als particulier betaal je dan gewoon die BTW.

Inderdaad, als de wagen bij een garage/handelaar staat.
              Van particulier naar particulier is het net als hier en moet er geen BTW betaald worden

[quote=”911-lover”:3fz1ta85]Dat hangt ervan af of je die privé koopt of voor handelsdoeleinden of wagen van de zaak.
                In het eerste geval betaal je daar de BTW,
                In de andere gevallen niet , maar betaal je hier de BTW (die vroeger 5 en nu 2% meer is)[/quote]

Dus als particulier betaal je in duitsland 19% ipv hier 21?

Dat hangt ervan af of je die privé koopt of voor handelsdoeleinden of wagen van de zaak.
                  In het eerste geval betaal je daar de BTW,
                  In de andere gevallen niet , maar betaal je hier de BTW (die vroeger 5 en nu 2% meer is)

Bij een okkasiewagen: Betaal je dan in duitsland de btw of betaal je geen btw?

[quote=”911-lover”:703ilr2j]Neen,

Als de wagen in Duitsland is afgemeld zijn de TüV zegels er afgekrast en kan je die plaat niet gebruiken.
                        Is die wel nog aangemeld en verzekerd kan je er idd mee hierheen rijden doch daarna moet de wagen dan nog afgemeld worden en de nummerplaten onklaar gemaakt worden[/quote]

Klopt. Ik heb 2 jaar terug een Mazda Mx-5 in Duitsland gekocht en ben met de nummerplaat (en de verzekering) van de eigenaar naar België gereden.
                        Nadien moest ik naar de duitse ambassade in Brussel om de platen af te melden. Kost een 25 eur. En ik heb één plaat terug meegedaan als souvenir 😀

Het gelijkvormigheidsattest (C.O.C.) van de wagen had de eigenaar niet, maar hij heeft dit zelf opgevraagd bij de duitse importeur en nadien netjes naar mij opgestuurd.

Voor de D.I.V. moet je zeker beschikken over de Fahrzeugbrief en het bewijs van Abmeldung!

Hoe zit het met de BTW?
                          Betaal je als partikulier gewoon de duitse btw, of betaal je ginder geen BTW en hier de volle pot?

hallo, ik heb de mijne 3 maand geleden geïmporteerd uit Duitsland

Porsche Zentrum heeft voor mij kosteloos gezorgd voor transitplaten met 2 maand geldigheidsduur. Hier was ook verzekering inbegrepen.

enige wat ik heb moeten doen was naar douane gaan en 10 cent (!!) betalen voor vignet 705 en daarna een gewone keuring laten doen, niks speciaal en tot slot nog Belgische verzekering in orde brengen,
                            als je om je nummerplaat gaat bij DIV moet je wel zorgen dat je dat doet als er een douanier aanwezig is. Hier was dat ma wo en vr voormiddag
                            meer was dat allemaal niet

aan die transitplaten zijn ook een aantal voordelen verbonden
                            de wagen is ingeschreven in duitsland dus betaal je hier nog geen verkeersbelasting
                            in mijn geval overlapten die 2 maanden ook de ‘verjaardag’ van de wagen
                            daarmee kwam ik in een lager tarief voor BIV terecht

is ook wel cool vind ik om met een P. met duitse platen rond te rijden 8)

vanaf 96 (overgangs jaar) hebbben sommige wagens al een europees gelijkvormigheids attest

als de wagen uit nederland of soms zelfs duitland afkomstig is zou het kunnen dat het er niet bij is maar bij de merkdealer in het land dat je de wagen koopt kan dat zonder problemen aangevraagd worden

indien je de wagen met transit platen overbrengt kan je tijdens de duur(kan tot enkle maanden worden ) van de transit plaat de auto met deze platen ter keuring aanbieden geen transit plaat of plaat vervallen moet het met garage plaat gebeuren

Vanaf welk jaar hebben de voertuigen een Europese homologatie? ❓ en is er geen homologatiekeuring meer nodig 🙄

Eric63

Je kan ook “transitplaten” kopen. Deze zijn 14 dagen geldig en dienen voor export. Bij deze platen zitten de taxen en de verzekering allemaal in 1. Je moet wel naar een speciaal lokket in duitsland die aanvragen ( enkel in de voormiddag open dacht ik ).

Maar het werkt heel goed. Wij zijn zo een Mercedes gaan halen in D en we hadden zelfs europese garantie op die wagen.

Neen,

Als de wagen in Duitsland is afgemeld zijn de TüV zegels er afgekrast en kan je die plaat niet gebruiken.
                                    Is die wel nog aangemeld en verzekerd kan je er idd mee hierheen rijden doch daarna moet de wagen dan nog afgemeld worden en de nummerplaten onklaar gemaakt worden

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.